Р Е Ш Е Н И Е
№ 446 / 7.7.2023г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито
заседание на седми юни две хиляди и двадесет трета година в състав:
Председател: Георги Видев
при
секретаря Радослава Манова, като разгледа административно дело № 236 по описа
на съда за 2023 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Делото
е образувано по жалба на “Агро ММ“ ООД, ЕИК ********* против Уведомително писмо
с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2020, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд
“Земеделие“.
Жалбоподателят – “Агро ММ“ ООД – претендира отмяна на обжалваното
уведомително писмо. Излага съображения за нарушение на материалния закон и
съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Не изпраща
представител в проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на
разноски.
Ответникът – заместник-изпълнителния
директор на Държавен фонд “Земеделие – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното
съдебно заседание. Счита оспореното уведомително писмо за правилно и
законосъобразно. На свой ред претендира разноски.
След като извърши цялостна преценка на
всички събрани и приложени към делото доказателства и съобрази становищата на
страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Жалбоподателят е подал заявление за
подпомагане на 12.05.2020г., с УИН 13/260520/04335 и УРН на кандидата 253565,
за финансово подпомагане за кампания 2020 г., като в таблица за използвани
парцели са описани 1120 имота, намиращи се в землищата на с. Борово; с.
Величково; с. Бряст; с. Воденичарово; с. Гита; с. Говедаре; с. Голям чардак; с.
Димитриево; Димитровград; с. Длъгнево; с. Добровница; с. Държава; с. Крали
Марко; с. Мало Конаре; с. Малък чардак; с. Меричлери; с. Михайлово; с.
Овчеполци; с. Огняново; с. Осларка; Пазарджик; с. Правище; с. Росен; с.
Самуилово; Съединение; с. Хаджиево; с. Цалапица; с. Цар Асен; с. Целина; с.
Черногорово; с. Юнаците.
Заявените площи по схеми и мерки са следните
:
Схема за единно плащане на площ (СЕПП) – 7715,26
ха.
Схема за преходна национална помощ за
земеделска земя на хектар (ПНДП) –7715,26 ха.
Схема за плащане за селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни
плащания (ЗДП) – 7715,26 ха.
Схема за обвързано подпомагане на
протеинови култури (СПК) – 18,65 ха.
Подмярка 13.2/НР 2 – други – 41,97 ха.
Схема за обвързано подпомагане на
зеленчуци (картофи, лук и чесън) (СЗ-КЛЧ) –8,16 ха.
Мярка 12/Натура 2000 – 0,76 ха.
С Уведомително писмо изх. № 01-162-2600/576
от 15.09.2020 г. и Уведомително писмо изх. № 01-262-2600/869 от 21.10.2020 г. на началника на отдел „РТИ“ при ДФ
"Земеделие", жалбоподателят е уведомен, за извършени проверки за
допустимост на декларираните площи, чрез физически проверки на място, чрез
методи за дистанционно наблюдение или комбинация от двата метода, като
резултатите са описани в приложени доклади. Дадени са му възможности да направи
бележки и възражения в писмен вид.
С Уведомително писмо изх. № 02-130-2600/902
от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания
2020 г., жалбоподателят е бил уведомен, че са му намалени субсидиите по подмярка
13.2/НР2 в размер на 1150,01 лв.; СЕПП в
размер на 59827,49 лв.; СПП в размер на 131,48 лв.; СПК в размер на 1525,82 лв.
; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за
климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 33094,89 лв.; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци
(картофи, лук и чесън) в размер на
512,59 лв. или общо в размер на 96242,28 лв.
Това уведомително писмо е било обжалвано
от страна на жалбоподателя в частта за намаленията и като с Решение № 843/11.11.2022
г. на Административен съд – Пазарджик по адм. д. № 665/22 г., (влязло в сила,
като необжалвано), същото е отменено в оспорената част, като преписката е
върната на административния орган за ново произнасяне в тази част.
Впоследствие, е издадено обжалваното Уведомително
писмо с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ за кампания 2020, от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд
“Земеделие“. Видно от същото е, че при извършените проверки са констатирани
несъответствия с изискванията за подпомагане по отношение на множество,
изброени в писмото декларирани от жалбоподателя парцели. За всеки един от парцелите
са посочени декларираната площ и частта от нея, представляваща недопустима за
подпомагане площ, като е посочена и конкретната причина за недопустимост. За
различните парцели са различни причините за недопустимост, като причините са
общо четири:
-недопустима площ съгласно Заповед № РД
09-155 от 23.02.2021 г., с която е одобрен окончателният специализиран слой
„Площи, подходящи за подпомагане“,
-недопустима площ съгласно Заповед № РД
09-155 от 23.02.2021 г. но и наличие на площи, които не отговарят на условието
по чл. 43, ал. 1, т. 3 от ЗПЗП размерът на парцела след извършената проверка да
е не по-малко от 0.1 ха,
-недопустима площ поради наличие на двойно
заявени площи, за които не са представени валидни документи за правно основание
за ползване или са представени и от двете страни и застъпването не е
отстранено.
- недопустима площ, установена чрез
проверка на място, извършена от Технически инспекторат към Разплащателна
агенция.
В Уведомителното писмо горните данни са
посочени в табличен вид, като в него отделно се съдържа указание за всяка
колона от таблицата. Посочени са също така размера на финансовото подпомагане
по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ (таблица 13),
оторизираните суми (таблица 14) и извършените плащания (таблица 15).
Видно от Таблица 14, намаленията по СЕПП
са 59 827.49 лв., по ЗДП – 33 094.89 лв., по СПП – 131.48 лв., по СПК 1525.82
лв., по СЗ (КЛЧ) 512.59 лв., по подмярка 13.2/НР2 в размер на 1150,01 лв., или общо намаленията
възлизат на 96 242,28 лв. (като съвпадат с намаленията по отмененото от съда
предходно уведомително писмо). В Таблица 13 изрично е посочена декларираната
площ, наддекларираната площ, процентът на наддеклариране, санкционираната площ,
оторизираната площ, както и намалението за финансова дисциплина, като за всеки
ред от тази таблица се съдържат указания относно посоченото в него.
С оглед на така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок, но е
допустима само в частта, касаеща намаленията. В останалата част, касаеща
оторизираните суми, същата е недопустима. Жалбата в допустимата ѝ част е
основателна.
В настоящото производство, съгласно чл.
168 от АПК, съдът следва да провери законосъобразността на издадения
административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като установи дали същият
е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са
процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и
съответства ли същият на целта на закона.
Съдът счита, че обжалваният
административен акт е издаден от компетентен орган – Зам. изпълнителният
директор на ДФ "Земеделие", който е оправомощен със Заповед № 0З-РД/3088
от 22.08.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" да
издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания
за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за
финансово подпомагане (т. 1 от заповедта) и в предписаната от закона писмена форма,
като съдържа и фактически и правни основания за издаването му.
В конкретния случай, по делото се
установява наличието на основанията (причините) за констатираните с оспореното
уведомително писмо несъответствия, обосноваващи недопустимостта за подпомагане
на площите:
Първата причина за недопустимост на
множество от заявените от жалбоподателя парцели, посочена в уведомителното
писмо – предмет на жалбата е обстоятелството, че тези части от парцелите не
попадат в окончателния специализирани слой "Площи, подходящи за
подпомагане", одобрен със Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на
Министъра на земеделието, храните и горите. Посочената заповед е представена по
делото и доколкото липсват твърдения и доказателства, че е обжалвана, то същата
е влязла в сила и служи за безспорно доказателство, че описаните в оспореното
уведомително писмо парцели, приети от ответника за недопустими или частично
недопустими, като непопадащи в одобрения окончателен специализиран слой „Площи,
подходящи за подпомагане“ действително са недопустими за подпомагане.
По отношение на парцел 53285-1449-4-1 и
парцел 70528-415-3-1 е видно, че те също не попадат в одобрения с влязлата сила
Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. но тъй като допустимата им площ е под 0.1 ха то същите
правилно са приети за недопустими на основание чл. 43, ал. 1, т. 3 от ЗПЗП.
Двойно заявяване на площи, за които не
са предоставени валидни документи за правно основание за ползване от двете
страни и застъпването не е отстранено е констатирано по отношение на 20 от
описаните в писмото парцели. Като доказателства за наличието на двойно заявени
площи ответникът представи публично достъпна информация от интернет страницата
на ДФЗ за приключили кръстосани проверки за кампания 2020 с информация до
бенефициентите, че информация за установените застъпвания е публикувана в
раздел „Справки“ секция „Двойно декларирани площи“ в индивидуалния профил на
всеки земеделски стопанин в СЕУ на ДФЗ, както и справка в СЕУ секция „Двойно
декларирани площи“. Следователно, жалбоподателят е бил запознат с
констатираното от административния орган наличие на двойно заявени площи но не
е направил възражения и не е представил доказателства с оглед установяване на
правните основания за ползване на тези парцели и отстраняване на застъпванията.
Поради това следва да се приеме, че въпросните двадесет парцела законосъобразно
са приети за недопустими или частично недопустими от страна на административния
орган.
По делото са представени и
доказателства, с които се установява, че действително описаните в оспореното
уведомително писмо площи са недопустими чрез извършени проверки на място от
Технически инспекторат към Разплащателна агенция
Видно от доклад за проверка на площи
(лист 65-69 от делото) е, че на 19.08.2020 г. е извършен дистанционен контрол,
а на 16.10.2020 г. е извършена проверка на място, като по отношение на парцел
65317-49-5-1 (приет за частично недопустим в обжалваното писмо) е констатирана
невъзможност същият да бъде интерпретиран от сателитната снимка.
От доклад за проверка на площи (лист 73-79
от делото) се установява, че на 07.08.2020 г. е извършен дистанционен контрол,
а на 31.08.2020 г. е извършена проверка на място, като по отношение на парцел 46749-31-1-1
(също приет за частично недопустим в обжалваното писмо) е констатирана декларирана
площ по-голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ.
При двете извършени на място проверки е
присъствал представител на жалбоподателя и двата доклада са му връчени.
Независимо от това същият не е представил възражения и доказателства, с които
да обори, направените при проверките констатации. Затова следва да се приеме за
установено, че действително парцели 65317-49-5-1 и 46749-31-1-1 са частично
недопустими за подпомагане, както е прието с оспорения административен акт.
По отношение на основанията и размерите
на сумите на намаленията, следва да се има предвид следното:
Видно от Таблица 13, наложените
намаления са:
- сума на намаление за финансова
дисциплина, наложено на осн. чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8,
параграф 1 от Регламент (ЕС) 1307/2013.
Правилно е определено намалението за
финансова дисциплина. Видно от разпоредбата на чл. 26, параграф 1 от Регламент
(ЕС) 1306/2103 г., за да се гарантира спазването на годишните тавани,
установени в Регламент (ЕС, Евратом) № 1311/2013, за финансирането на свързани
с пазара разходи и директни плащания, се определя ставка на корекция на
директните плащания ("ставка на корекция"), когато прогнозите за
финансирането на мерките в рамките на този подтаван за дадена финансова година
показват, че приложимите годишни тавани ще бъдат надвишени. Тази ставка,
съгласно чл. 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) 1307/2013 г. се прилага само за
директни плащания, надвишаващи 2 000 EUR, които се отпускат на земеделски
стопани през съответната календарна година. За 2020 г. такава ставка е предвидена
в Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/1801 на Комисията и е в размер на 2.906192
%, в какъвто размер е приложен и от административния орган.
Неоснователни са възраженията на
жалбоподателя:
Действително, предходното уведомително
писмо е издадено при отсъствие на
фактически основания и съответно правилно е отменено от съда, като преписката е
изпратена на ответника за ново произнасяне. Но е неоснователно твърдението, че
и оспореното писмо не е мотивирано. Напротив, както е посочено по-горе, в него
подробно са описани недопустимите парцели, причините за недопустимост и
направените от административния орган констатации, като са представени и
съответни доказателства за последните. Налице са достатъчна яснота и пълнота на
изложените фактически основания, настъпването, на които беше проверено с
приложените към преписката и представени в съдебното производство писмени
доказателства.
Предвид гореизложеното, оспореното уведомително
писмо, в частта за намаленията, е законосъобразно, като издадено в законоустановената
писмена форма на мотивирано уведомително писмо, от компетентен орган, при
спазване на административнопроизводствените правила и на относимите
материалнправни разпоредби. Следвателно, подадената против него жалба е
неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на делото, жалбоподателят
следва да бъде осъден да заплати на ДФ "Земеделие" юрисконсултско
възнаграждение в минималния предвиден в закона размер от 100 лева (доколкото в
заявената претенция не е посочен претендиран размер на възнаграждението).
Предвид гореизложеното съдът
РЕШИ:
Отхвърля жалбата на “Агро
ММ“ ООД, ЕИК ********* против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/902 от
31.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по
схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено
от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ в частта на
намаленията на оторизираните суми.
Оставя
без разглеждане
жалбата на “Агро ММ“ ООД, ЕИК ********* против
Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни
плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено от заместник-изпълнителния
директор на Държавен фонд “Земеделие“ в останалата му част и прекратява производството по делото в
същата част.
Осъжда “Агро ММ“ ООД, ЕИК ********* да
заплати на Държавен фонд "Земеделие" разноски по делото в размер на
100 (сто) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия: (П)