Решение по дело №236/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700236
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 446 / 7.7.2023г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на седми юни две хиляди и двадесет трета  година в състав:

                                                                                                        Председател:    Георги Видев

                                                                           

при секретаря Радослава Манова, като разгледа административно дело № 236 по описа на съда за 2023 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на “Агро ММ“ ООД, ЕИК ********* против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“.

Жалбоподателят – “Агро ММ“ ООДпретендира отмяна на обжалваното уведомително писмо. Излага съображения за нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Не изпраща представител в проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание. Счита оспореното уведомително писмо за правилно и законосъобразно. На свой ред претендира разноски.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към делото доказателства и съобрази становищата на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят е подал заявление за подпомагане на 12.05.2020г., с УИН 13/260520/04335 и УРН на кандидата 253565, за финансово подпомагане за кампания 2020 г., като в таблица за използвани парцели са описани 1120 имота, намиращи се в землищата на с. Борово; с. Величково; с. Бряст; с. Воденичарово; с. Гита; с. Говедаре; с. Голям чардак; с. Димитриево; Димитровград; с. Длъгнево; с. Добровница; с. Държава; с. Крали Марко; с. Мало Конаре; с. Малък чардак; с. Меричлери; с. Михайлово; с. Овчеполци; с. Огняново; с. Осларка; Пазарджик; с. Правище; с. Росен; с. Самуилово; Съединение; с. Хаджиево; с. Цалапица; с. Цар Асен; с. Целина; с. Черногорово; с. Юнаците.

Заявените площи по схеми и мерки са следните :

Схема за единно плащане на площ (СЕПП) – 7715,26 ха.

Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП) –7715,26 ха.

Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) – 7715,26 ха.

Схема за обвързано подпомагане на протеинови култури (СПК) – 18,65 ха.

Подмярка 13.2/НР 2 – други – 41,97 ха.

Схема за обвързано подпомагане на зеленчуци (картофи, лук и чесън) (СЗ-КЛЧ) –8,16 ха.

Мярка 12/Натура 2000 – 0,76 ха.

С Уведомително писмо изх. № 01-162-2600/576 от 15.09.2020 г. и Уведомително писмо изх. № 01-262-2600/869 от 21.10.2020 г.  на началника на отдел „РТИ“ при ДФ "Земеделие", жалбоподателят е уведомен, за извършени проверки за допустимост на декларираните площи, чрез физически проверки на място, чрез методи за дистанционно наблюдение или комбинация от двата метода, като резултатите са описани в приложени доклади. Дадени са му възможности да направи бележки и възражения в писмен вид.

С Уведомително писмо изх. № 02-130-2600/902 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 г., жалбоподателят е бил уведомен, че са му намалени субсидиите по подмярка 13.2/НР2  в размер на 1150,01 лв.; СЕПП в размер на 59827,49 лв.; СПП в размер на 131,48 лв.; СПК в размер на 1525,82 лв. ; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 33094,89 лв.;  Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън)  в размер на 512,59 лв. или общо в размер на 96242,28 лв.

Това уведомително писмо е било обжалвано от страна на жалбоподателя в частта за намаленията и като с Решение № 843/11.11.2022 г. на Административен съд – Пазарджик по адм. д. № 665/22 г., (влязло в сила, като необжалвано), същото е отменено в оспорената част, като преписката е върната на административния орган за ново произнасяне в тази част.

Впоследствие, е издадено обжалваното Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“. Видно от същото е, че при извършените проверки са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане по отношение на множество, изброени в писмото декларирани от жалбоподателя парцели. За всеки един от парцелите са посочени декларираната площ и частта от нея, представляваща недопустима за подпомагане площ, като е посочена и конкретната причина за недопустимост. За различните парцели са различни причините за недопустимост, като причините са общо четири:

-недопустима площ съгласно Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г., с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, подходящи за подпомагане“,

-недопустима площ съгласно Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. но и наличие на площи, които не отговарят на условието по чл. 43, ал. 1, т. 3 от ЗПЗП размерът на парцела след извършената проверка да е не по-малко от 0.1 ха,

-недопустима площ поради наличие на двойно заявени площи, за които не са представени валидни документи за правно основание за ползване или са представени и от двете страни и застъпването не е отстранено.

- недопустима площ, установена чрез проверка на място, извършена от Технически инспекторат към Разплащателна агенция.

В Уведомителното писмо горните данни са посочени в табличен вид, като в него отделно се съдържа указание за всяка колона от таблицата. Посочени са също така размера на финансовото подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ (таблица 13), оторизираните суми (таблица 14) и извършените плащания (таблица 15).

Видно от Таблица 14, намаленията по СЕПП са 59 827.49 лв., по ЗДП – 33 094.89 лв., по СПП – 131.48 лв., по СПК 1525.82 лв., по СЗ (КЛЧ) 512.59 лв., по подмярка 13.2/НР2  в размер на 1150,01 лв., или общо намаленията възлизат на 96 242,28 лв. (като съвпадат с намаленията по отмененото от съда предходно уведомително писмо). В Таблица 13 изрично е посочена декларираната площ, наддекларираната площ, процентът на наддеклариране, санкционираната площ, оторизираната площ, както и намалението за финансова дисциплина, като за всеки ред от тази таблица се съдържат указания относно посоченото в него.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок, но е допустима само в частта, касаеща намаленията. В останалата част, касаеща оторизираните суми, същата е недопустима. Жалбата в допустимата ѝ част е основателна.

В настоящото производство, съгласно чл. 168 от АПК, съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като установи дали същият е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съответства ли същият на целта на закона.

Съдът счита, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган – Зам. изпълнителният директор на ДФ "Земеделие", който е оправомощен със Заповед № 0З-РД/3088 от 22.08.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане (т. 1 от заповедта) и в предписаната от закона писмена форма, като съдържа и фактически и правни основания за издаването му.

В конкретния случай, по делото се установява наличието на основанията (причините) за констатираните с оспореното уведомително писмо несъответствия, обосноваващи недопустимостта за подпомагане на площите:

Първата причина за недопустимост на множество от заявените от жалбоподателя парцели, посочена в уведомителното писмо – предмет на жалбата е обстоятелството, че тези части от парцелите не попадат в окончателния специализирани слой "Площи, подходящи за подпомагане", одобрен със Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. Посочената заповед е представена по делото и доколкото липсват твърдения и доказателства, че е обжалвана, то същата е влязла в сила и служи за безспорно доказателство, че описаните в оспореното уведомително писмо парцели, приети от ответника за недопустими или частично недопустими, като непопадащи в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, подходящи за подпомагане“ действително са недопустими за подпомагане.

По отношение на парцел 53285-1449-4-1 и парцел 70528-415-3-1 е видно, че те също не попадат в одобрения с влязлата сила Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. но тъй като допустимата им площ е под 0.1 ха то същите правилно са приети за недопустими на основание чл. 43, ал. 1, т. 3 от ЗПЗП.

Двойно заявяване на площи, за които не са предоставени валидни документи за правно основание за ползване от двете страни и застъпването не е отстранено е констатирано по отношение на 20 от описаните в писмото парцели. Като доказателства за наличието на двойно заявени площи ответникът представи публично достъпна информация от интернет страницата на ДФЗ за приключили кръстосани проверки за кампания 2020 с информация до бенефициентите, че информация за установените застъпвания е публикувана в раздел „Справки“ секция „Двойно декларирани площи“ в индивидуалния профил на всеки земеделски стопанин в СЕУ на ДФЗ, както и справка в СЕУ секция „Двойно декларирани площи“. Следователно, жалбоподателят е бил запознат с констатираното от административния орган наличие на двойно заявени площи но не е направил възражения и не е представил доказателства с оглед установяване на правните основания за ползване на тези парцели и отстраняване на застъпванията. Поради това следва да се приеме, че въпросните двадесет парцела законосъобразно са приети за недопустими или частично недопустими от страна на административния орган.

По делото са представени и доказателства, с които се установява, че действително описаните в оспореното уведомително писмо площи са недопустими чрез извършени проверки на място от Технически инспекторат към Разплащателна агенция

Видно от доклад за проверка на площи (лист 65-69 от делото) е, че на 19.08.2020 г. е извършен дистанционен контрол, а на 16.10.2020 г. е извършена проверка на място, като по отношение на парцел 65317-49-5-1 (приет за частично недопустим в обжалваното писмо) е констатирана невъзможност същият да бъде интерпретиран от сателитната снимка.

От доклад за проверка на площи (лист 73-79 от делото) се установява, че на 07.08.2020 г. е извършен дистанционен контрол, а на 31.08.2020 г. е извършена проверка на място, като по отношение на парцел 46749-31-1-1 (също приет за частично недопустим в обжалваното писмо) е констатирана декларирана площ по-голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ.

При двете извършени на място проверки е присъствал представител на жалбоподателя и двата доклада са му връчени. Независимо от това същият не е представил възражения и доказателства, с които да обори, направените при проверките констатации. Затова следва да се приеме за установено, че действително парцели 65317-49-5-1 и 46749-31-1-1 са частично недопустими за подпомагане, както е прието с оспорения административен акт.

По отношение на основанията и размерите на сумите на намаленията, следва да се има предвид следното:

Видно от Таблица 13, наложените намаления са:

- сума на намаление за финансова дисциплина, наложено на осн. чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) 1307/2013.

Правилно е определено намалението за финансова дисциплина. Видно от разпоредбата на чл. 26, параграф 1 от Регламент (ЕС) 1306/2103 г., за да се гарантира спазването на годишните тавани, установени в Регламент (ЕС, Евратом) № 1311/2013, за финансирането на свързани с пазара разходи и директни плащания, се определя ставка на корекция на директните плащания ("ставка на корекция"), когато прогнозите за финансирането на мерките в рамките на този подтаван за дадена финансова година показват, че приложимите годишни тавани ще бъдат надвишени. Тази ставка, съгласно чл. 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) 1307/2013 г. се прилага само за директни плащания, надвишаващи 2 000 EUR, които се отпускат на земеделски стопани през съответната календарна година. За 2020 г. такава ставка е предвидена в Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/1801 на Комисията и е в размер на 2.906192 %, в какъвто размер е приложен и от административния орган.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя:

Действително, предходното уведомително писмо е издадено  при отсъствие на фактически основания и съответно правилно е отменено от съда, като преписката е изпратена на ответника за ново произнасяне. Но е неоснователно твърдението, че и оспореното писмо не е мотивирано. Напротив, както е посочено по-горе, в него подробно са описани недопустимите парцели, причините за недопустимост и направените от административния орган констатации, като са представени и съответни доказателства за последните. Налице са достатъчна яснота и пълнота на изложените фактически основания, настъпването, на които беше проверено с приложените към преписката и представени в съдебното производство писмени доказателства.

Предвид гореизложеното, оспореното уведомително писмо, в частта за намаленията, е законосъобразно, като издадено в законоустановената писмена форма на мотивирано уведомително писмо, от компетентен орган, при спазване на административнопроизводствените правила и на относимите материалнправни разпоредби. Следвателно, подадената против него жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ДФ "Земеделие" юрисконсултско възнаграждение в минималния предвиден в закона размер от 100 лева (доколкото в заявената претенция не е посочен претендиран размер на възнаграждението).

Предвид гореизложеното съдът

      РЕШИ:

 

Отхвърля жалбата на “Агро ММ“ ООД, ЕИК ********* против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ в частта на намаленията на оторизираните суми.

Оставя без разглеждане жалбата на “Агро ММ“ ООД, ЕИК *********  против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/902 от 31.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ в останалата му част и прекратява производството по делото в същата част.

Осъжда “Агро ММ“ ООД, ЕИК ********* да заплати на Държавен фонд "Земеделие" разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: (П)