Решение по дело №526/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 23
Дата: 12 февруари 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200526
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№:                          12.02.2020г.                              гр.Царево,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд,                                                           наказателен състав

На шести февруари                                                    две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

      Председател: Мария Москова

 

Секретар: Нели Стоянова

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД № 526/2019г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на В.И.К. с ЕГН ********** ***, против Наказателно постановление № ***. на Началника на РУП- Приморско, с което за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП. С жалбата се моли за отмяна изцяло на НП като незаконосъобразно поради нарушение на административно-производствените правила и несправедливост на наложеното наказание.

В с.з. жалбоподателя, редовно уведомен, се явява лично и заявява, че не оспорва фактическата обстановка, изложена в НП, но счита лишаването от  право да управлява МПС за срок от 6 месеца  за прекомерно, поради което моли за отмяна на НП. АНО, редовно уведомен, не изпраща процесуален представител.

След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 7 - дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна съдът установи следното:

На 20.01.2019г. около 09:50 часа в ***полицейски наряд от РУП-Приморско спрял за проверка движещ се по улицата в посока към центъра на града четириколесно МПС, без регистрационен номер, управлявано от жалбоподателя К.. В хода на проверката полицейския екип потърсил съдействие от св.Н.М. ***, който се явил на място заедно с колегата си Д.и установил, че  процесното четириколесно МПС - трактор без марка и модел, управляван от жалбоподателят К., не е регистрирано по надлежния ред. Св.М.  съставил на място против жалбоподателя К. Акт за установяване на административно нарушение с бланков № *** като приел, че същият е извършил нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП. Препис от акта е връчен на жалбоподателя и подписан от него без възражения /л.10/

Въз основа на така установеното, в същия ден – на 20.01.2019г. било образувано Бързо производство №***  по описа на РУП-Приморско срещу неизвестен извършител за извършено престъпление по чл.345 ал.2 вр. ал.1 от НК. По досъдебното производство не е привлечено обвиняемо лице.

След преценка на събраните в хода на бързото производство доказателства и като е приел, че се касае за административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП, наблюдаващия прокурор от РП-Царево с Постановление от 25.01.2019г. е прекратил на основание чл.24 ал.1 т.1 пр.2 от НПК наказателното производство по Бързо производство №***  по описа на РУП-Приморско, образувано за извършено престъпление по чл.345 ал.2 от НК, като е разпоредил материалите да се изпратят по компетентност на началника на РУП-Приморско за преценка необходимостта от реализиране на административно-наказателната отговорност по отношение на К.. Препис от Постановлението за прекратяване на БП е връчено на К. на 30.01.2019г., видно от известието за доставяне. 

Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички, събрани по БП доказателства, АНО е издал на 28.03.2019г. обжалваното НП, с което за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП на жалбоподателя К. му е наложена глоба в размер на 200 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Настоящата инстанция намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са спазени разпоредбите на ЗАНН. Спазени са сроковете за издаване на АУАН и НП, същите са съставени от компетентни лица, съдържат всички задължителни реквизити съгласно ЗАНН и са надлежно издадени и връчени на нарушителя. Не е допуснато нарушение на разпоредбата на чл.33 ал.1 от ЗАНН, тъй като атакуваното НП е издадено близо 2 месеца след като с Постановление на наблюдаващия прокурор наказателното производство по образуваното БП  срещу неизвестен извършител е било прекратено и материалите са били изпратени по компетентност на началника на РУП-Приморско за преценка необходимостта от реализиране на административно-наказателната отговорност по отношение на К..

По делото не се спори, че на посочената в АУАН и НП дата и място жалбоподателя е управлявал процесното четириколесно моторно превозно средство – трактор , без регистрационен номер, който не е бил регистриран по надлежния ред. 

Съгласно чл.1, ал.3 от Наредба № 15/07.04.2008г., издадена на основание чл.140, ал.6 от ЗДвП, движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване на изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на Закона за пътищата (ЗП), на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове.  Условията и редът за регистрация на земеделска и горска техника са уредени в ЗРКЗГТ и в издадената на основание чл.11, ал.9  от закона  Наредба № 2/03.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по ЗРКЗГТ, в сила на 09.02.2016 г. на МЗХ.

Съгласно разпоредбата на чл.11 ал.1 от Закона за регистрация и контрол на земеделска и горска техника /ЗРКЗГТ/, собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по постоянен адрес - за физическите лица, или по адреса на съдебната, съответно търговската регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци, като колесните трактори са самоходна техника съгласно §1. т.12. буква “а“ от преходите и заключителни разпоредби на ЗРКЗГТ. 

Съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само МПС, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. След като процесния трактор не е регистриран по реда на чл.11 ал.1 от ЗРКЗГТ, същият няма право да се движи по път, отворен за обществено ползване, какъвто път несъмнено се явява ***. ЗДвП е специален по отношение на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника и за да се движи МПС по пътищата, отворени за обществено ползване, е необходимо МПС-то да е регистрирано по съответния ред. С други думи, ако МПС-то не е регистрирано по съответния ред, то няма право да се движи по път, отворен за обществено ползване. Ето защо, като е управлявала по път, отворен за обществено ползване процесния  колесен трактор, който не е бил надлежно,  жалбоподателят е нарушил изискванията на чл.140, ал.1 от ЗДвП, поради което правилно е била ангажирана административно-наказателната му отговорност.

В случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът счита, че обществената опасност на деянието не е по-ниска от нарушенията, свързани с движението на нерегистрирани МПС, тъй като законодателят е предвидил специален режим за земеделската техника. Именно поради факта, че движението на такава техника по пътищата, отворени за обществено ползване създава по-големи затруднения за движението и нанасяне щети по пътното платно, създава по-високи рискове от пътно-транспортни произшествия, поради по-големите размери, маса, габарити на ППС от този вид, а от друга поради развиваната по-ниската скорост, законодателно е ограничено движението им съгласно чл.1 ал.2  от Наредба № 15/07.04.2008г. и се допуска само по изключение - при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа, и то при спазване изискванията на ЗДвП, ЗП, ЗРКЗГТ и издадените въз основа на тях подзаконови нормативни актове. Следва да се отчете и обстоятелството, че с ДВ бр. 95 от 2016г. движението на нерегистрирани МПС е инкриминирано в чл.345 ал.2 от НК като състав на престъпление, което също навежда, че законодателят принципно третира тези деяния, като такива с по-висока степен на обществена опасност. Жалбоподателят като шофьор по занятие без съмнение е бил наясно, че управление на трактор без регистрация по път, отворен за обществено ползване, несъмнено се явява  нарушение на ЗДвП. Липсата на вредни последици от деянието, при положение, че нарушението е формално и настъпването на вреди не е елемент от фактическия му състав, макар и смекчаващи отговорността обстоятелства, не могат да допринесат за квалифициране на деянието като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид.

Съгласно разпоредбата на чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, водач,който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. Законосъобразно, в съответствие с приложимата санкционна разпоредба на чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП АНО е наложил на жалбоподателя кумулативно предвидените наказания по чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП в минималния размер, определен в закона, поради което размера на наказанията не подлежи на изменение от съда.

По изложените съображения НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

 

         Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № *** на Началника на РУП- Приморско, с което на В.И.К. с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.

                                    

Районен съдия :