Решение по дело №540/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 365
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 20 ноември 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530200540
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                              17.07.2020 година                               гр. Стара Загора

 

        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На девети юли                                                                         Година: 2020

В открито заседание в следния състав:

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Дарина Стоянова

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 540 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на К.Т.А. против електронен фиш Серия К № 2846587 на ОД на МВР - Стара Загора.

В жалбата се твърди, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен, поради което и следва да бъде отменен. Сочат се съображения в тази връзка. В съдебно заседание жалбоподателят е редовно призован на основание чл. 61, ал. 2 ЗАНН и не се явява.

Въззиваемата страна ОД на МВР – Стара Загора моли съда да потвърди обжалвания електронен фиш. В съдебно заседание не изпраща представител.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалвания електронен фиш, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима, подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалвания електронен фиш серия К № 2846587 на ОД на МВР, гр. Стара Загора на основание чл.189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 ЗДвП на К.Т.А. за нарушение на чл.21, ал. 2, вр. с ал. 1 ЗДвП е наложено наказание глоба в размер на 400 лв. за това, че на 11.06.2019г. в 11:35ч. на АМ Тракия, км 205 управлявал в посока към гр. Бургас МПС, марка: Дачия, модел: Дъстър, с рег. номер СВ 2959 НН, със скорост от 137 км/ч, при ограничение от 90 км/ч, въведено с пътен знак В 26 на АМ съгласно заповед № РД-11-362/29.03.2019г. на АПИ, като нарушението е установено и заснето с АТСС –TFR1-M 572, при което превишаването на разрешената скорост е с 47 км/ч.

 

От приложения клип, заснет на 11.06.2019г. с радар TFR1-M 572 е видно, че на 11.06.2019г., в 11:35ч., координати EL: 42.31667 и  NL: 25.61667, лек автомобил с регистрационен номер СВ 2959 НН е засечен със скорост 141 км/ч, при ограничение 90км/ч.

Ограничението на скоростта е въведено със заповед № РД-11-362/29.03.2019г. на член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ и важи за участъка от км 168+000 до км 208+100 - ляво и дясно платно на АМ „Тракия“, със срок на действие до 30.09.2019г.

Това ограничение е въведено със заповед № РД-11-51 от 23.09.2018г., заповед № РД-11-1330/19.12.2019г. и настоящата заповед № РД - 11-362/29.03.2019г., всички на член на УС на АПИ, като протоколът за приемане по т. 2, цитиран в заповед № РД-11-362/29.03.2019г. на член на УС на АПИ е още от 24.09.2018г.

В писмо с вх. № 17793/09.07.2020г. по описа на Районен съд - Стара Загора е посочено, че временната организация е действала непрестанно без да бъде вдигана до края на срока, посочен в заповед № РД-11-362/29.03.2019г. на член на УС на АПИ.

 

От протокол за използване на АТСС с рег. № 2132/12.06.2018г. е видно, че на 11.06.2019г. за времето от 11.25ч. до 13,15ч. АТСС - TFR1-M 572 е използван на място за контрол АМ Тракия км 205 - посока запад към изток при зададено ограничение на скоростта 90 км/ч.

Относно техническата изправност на радарния скоростомер са представени: удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, както и протокол за първоначална проверка № 62/23.02.2012г. и протокол за последваща проверка № 3-48-18 от 31.10.2018г.

 

Във връзка със собствеността на заснетия лек автомобил е представена справка от Централна база, от която се установява, че собственик на лек автомобил марка: Дачия, модел: Дъстър, с рег. номер СВ 2959 НН, с рег. номер СВ 2959 НН  „ДСК-ЛИЗИНГ“ АД, гр. София, а негов ползвател е Застрахователна компания „ЛЕВ ИНС“ АД, гр. София.

Същевременно от търговския регистър се установява, че един от представялващите дружеството е МАРИЯ СТОЯНОВА МАСЛАРОВА-ГЪРКОВА, като първоначално срещу нея е бил издаден електронен фиш серия К № 2805316 на ОД на МВР - Стара Загора. Същият обаче е анулиран въз основа на подадена декларация за предоставяне на информация във връзка с разпоредбите на чл. 189, ла. 5 ЗДвП. В декларацията Масларова - Гъркова е посочила, че на 11.06.2019г. в 11:35 процесният лек автомобил е бил управляван от жалбоподателя К.Т.А.. Към нея е приложено копие от свидетелството му за управление на МПС и контролния талон, каквото е изискването на закона.

 

Във връзка със съдържанието на електронния фиш е предоставена заповед № 8121з-172/29.02.2016г. на Министъра на вътрешните работи за утвърждаване на образци на електронни фишове.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал.2, вр. с ал. 1 ЗДвП и правилно е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 ЗДвП, която норма предвижда за превишаване от 41 км/ч до 50 км/ч - с глоба 400 лв.

 

Съдът намира за неоснователни възраженията, изложени в жалбата.

 

На първо място, в обжалвания електронен фиш пълно, точно и ясно е описано извършеното нарушение. Посочени са: 1. датата и мястото на извършване на нарушението; 2. ограничението на скоростта, с което жалбоподателят е бил длъжен да се съобрази и начинът, по който е било въведено то; 3. установената с мобилната радарна система скорост, с която се е движил управлявания от А. автомобил и то след като е приспаднат 3-километровия толеранс и 4. превишението на скоростта, което е от значение при определяне размера на административното наказание.

 

На второ място, неоснователни са и възраженията, касаещи съдържанието на обжалвания електронен фиш.

Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП изрично посочва реквизитите, които следва да съдържа електронния фиш - териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Обжалваният пред съда електронен фиш отговаря на посочените законови изисквания изцяло. Непосочване в съдържанието му на данни, невъведени от закона не обусловят неговата незаконосъбразност.  В този смисъл е и ТР № 1 от 26.02.2014г. на ВАС на РБългария.

 

На трето място, несъстоятелни са и възраженията, че нарушението не би могло да бъде установено чрез мобилна радарна система, а само със стационарна, както и че щом на място е присъствал контролен орган, то той е бил длъжен да състави акт за установяване на административно нарушение и съответно впоследствие да бъде издадено наказателно постановление.

При изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право при установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП/, като съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС са изрично посочени като веществени доказателствени средства.

Чл. 189, ал. 4 ЗДвП регламентира, че „при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”, а в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП е дадена легалната дефиниция на автоматизираните технически средства и системи, съгласно която те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Като взе предвид действащата нормативна уредба, съдът прие, че към настоящия момент няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи.

Изключение от правилото е предвидено в чл. 11, ал. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, но то касае само случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение, тъй като в този случай се налага въвеждането на допълнителни данни към тези на АТСС. Посоченото изключение само потвърждава правилото.

 

По отношение на присъствието или отсъствието на контролен орган (оператор на системата) в патрулния автомобил - то по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.

Посочването в чл. 189, ал. 4 ЗДвП, че електронният фиш се издава "в отсъствието на контролен орган и на нарушител", следва да се тълкува граматически, като поясняващо действието по самото издаване на електронния фиш, а не установяването и заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. Този извод следва и от обстоятелството, че обективно невъзможно е нарушението да се извършва и заснема в отсъствието и на нарушителя.

В този смисъл са решение № 7 от 12.02.2018г., постановено по КАНД № 446/2017г. и решение № 229/27.06.2018г., постановено по КАНД № 219/2018г., и двете по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

Предвид гореизложеното, съдът намира, че електронният фиш следва да бъде потвърден, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 2846587 на ОД на МВР – Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 ЗДвП на К.Т.А., ЕГН: ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: