Решение по дело №368/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 януари 2020 г. (в сила от 11 юли 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700368
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 283

 

гр. Сливен, 15. 01. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на деветнадесети  декември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 368 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Я.Г.П. с постоянен адрес:***, подадена против Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2007 - 2013 г. за кампания 2016 г. с Изх. № 02-200-6500/4449#1 от 07.08.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие“ – София, с което оспорващата е уведомена, че ДФЗ – РА отказва финансова помощ и прекратява агроекологичния ѝ ангажимент по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/“.

В жалбата си оспорващата твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради липса на компетентност, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, постановен в противоречие с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: оспорващата не е уведомена съгласно чл. 26, ал. 1 от АПК за открито производство по издаване на административния акт; оспореният акт е немотивиран и необоснован – липсва посочване на конкретни факти, обстоятелства и доказателства; оспорващата не е допуснала нарушения на задълженията си, включително и на изискванията на Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. /Наредба № 11 от 06.04.2009 г./. Моли оспореният акт да бъде отменен. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ – София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена, излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорения акт и претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност, прави възражение за адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата Я.Г.П. е регистрирана с Уникален регистрационен номер /УРН/ ******** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. На 14.05.2012 е подала заявление за подпомагане по мярка 214 "Агроекологични плащания" /АЕП/ от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. с УИН: ************. Одобрена е за участие по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/ с конкретно определени площи, за период от пет последователни години, видно от Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 АЕП от ПРСР 2007 - 2013 г. с Изх. № 01-6500/353 от 04.01.2013 г. по описа на ДФЗ.

При извършени административни проверки за спазване на поетия агроекологичен ангажимент, ДФЗ – РА е установила, че оспорващата П. не е подала заявление за плащане по мярката през кампания 2016 г. За установеното, на кандидата е изпратено Писмо Изх. № 01-6500/9244 от 28.10.2016 г. по описа на ДФЗ, получено на 07.11.2016 г., с което е уведомена, че: агроекологичните дейности се изпълняват за период от пет последователни години; земеделските стопани, които не подадат заявление за плащане по време на ангажимента си, възстановяват получената финансова помощ или част от нея и се изключват от подпомагане по мярката; следва да представи доказателства за едностранно прекратяване на договори за наем за земи от общинския и държавния поземлен фонд /ОПФ и ДПФ/ в срок до 15 работни дни от датата на получаване на писмото; при непредставяне на такива доказателства, ДФЗ – РА има право да прекрати агроекологичния ангажимент, съгласно чл. 18, ал. 3, т. 4 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г.

Във връзка с уведомлението за неизпълнение на поетия ангажимент, оспорващата П. е представила Обяснение – Вх. № 02-200-6500/4449 от 17.11.2016 г. по описа на ДФЗ, в което е посочила, че невъзможността за това е продиктувана от отпадане на разрешително за паша. Към обяснението са приложени фактура от 11.07.2014 г. за платена цена за позволително за паша и Допълнително споразумение от 29.04.2015 г. към Договор за наем на недвижим имот, публична общинска собственост, № 15 от 07.06.2011 г., сключен между Община Сливен и Я.Г.П..

На 07.08.2019  г. е издадено оспореното в настоящото производство Уведомително писмо Изх. № 02-200-6500/4449#1, с което оспорващата П. е уведомена, че ДФЗ– РА отказва финансова помощ и прекратява агроекологичния ѝ ангажимент по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/“. В писмото е отразено, че в резултат  на административни проверки, извършени на основание чл. 65, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., е установено, че П. не е подала заявление за плащане по мярка 214 АЕП с направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/“ през кампания 2016 г. Уведомена е, че: агроекологичните дейности се изпълняват за период от пет последователни години; земеделските стопани, които не подадат заявление за плащане по време на ангажимента си, възстановяват получената финансова помощ или част от нея и се изключват от подпомагане по мярката; представеното от нея допълнително споразумение от 29.04.2015 г. не доказва прекратяване право на ползване на имоти от ДПФ и ОПФ. Извършено е позоваване на: чл. 7, чл. 18, ал. 3, т. 4, чл. 18, ал. 4 и чл. 67, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., и чл. 21 от Регламент (ЕС) № 65 на Комисията от 27 януари 2011 година за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005.

Оспореният акт е издаден от З. и. д. на ДФЗ– София, П. С.

С Решение по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г. на Управителния съвет /УС/ на ДФЗ - София, П. Д. С. е избрана за з. и. д. на ДФЗ.

Със Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ и Решение на УС на ДФЗ по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г., на П. Д. С. – з. и. д. на ДФЗ, са делегирани правомощия да издава и подписва уведомителни писма за неизпълнени ангажименти по мярка 214 АЕП и актове за прекратяване на ангажимент по мярка 214 АЕП.

В хода на съдебното дирене е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.Ж.З. със специалност „г., к. и ф.“, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице дава заключение, че: поетият от оспорващата петгодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214 с направление ВПС-1 включва годините от 2012 до 2016 включително; процесната 2016 г. е пета поредна година от поетия ангажимент; през 2016 г. оспорващата П. не е подала заявление за плащане по мярка 214 АЕП, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“; приложеното по делото Допълнително споразумение от 29.04.2015 г. се отнася за имоти по процесния ангажимент; по отношение на оспорващата, след извършени проверки, вещото лице не е открило едностранно прекратени договори за наем на земи от ОПФ и ДПФ, вследствие влезли в сила изменения на ЗСПЗЗ; по време на поетия ангажимент, в периода 2012 – 2015 г. оспорващата е заявявала ежегодно едни и същи площи с размер 27,44 ха, които с цялата си площ попадат в границите на специализирания слой „Земи с висока природна стойност“; всички заявени за подпомагане по мярка 214 АЕП площи са извън териториите на резерватите, одобрени са за подпомагане, не попадат в горски територии, не попадат в защитена територия, а попадат в земеделски територии /площи/ с номенклатура 312000 „Постоянно затревени пасища“; одобрените парцели попадат в защитена зона по смисъла на Закона за биологичното разнообразие, но за същите няма забрана или ограничение за отдаването им под наем; за парцелите бенефициентът П. има сключен договор за наем за срок от шест стопански години /2015-2021 г./.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспореният акт е съобщен на оспорващата на 19.08.2019 г. Жалбата срещу акта е подадена чрез изпращане по пощата на 02.09.2019 г. Следователно е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ при наличие на компетентност. Твърденията на оспорващата, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на административни актове за прекратяване на ангажимент по мярка 214 АЕП. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Твърденията на оспорващата за немотивираност на акта са неоснователни. Оспореното уведомително писмо е мотивирано в достатъчна степен. Посочени са конкретните фактически обстоятелства, мотивирали административния орган да прекрати агроекологичния ангажимент. Изложени са съображения относно представените от кандидата в производството документи. Извършено е позоваване на правните основания, въз основа на които при наличие на описаните факти е счетено, че са налице условия за отказ от финансова помощ и прекратяване на агроекологичния ангажимент.

Неоснователно е и твърдението за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният орган е изпълнил задължението си по чл. 26, ал. 1 от АПК да уведоми кандидата за подпомагане за започналото административно производство и за правомощието на ДФЗ – РА да прекрати агроекологичния ангажимент. Актът е издаден, след като са изяснени всички относими за случая факти и обстоятелства, включително и след обсъждане на представените от кандидата документи.

Административният акт е издаден и в съответствие с материалния закон. Административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

Агроекологичните дейности по мярка 214 АЕП от ПРСР 2007 – 2013 г. се изпълняват за период от пет последователни години /чл. 7, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г./, като този срок започва да тече от началото на годината на подаване на "Заявление за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане", а през всяка следваща година до изтичане на петгодишния срок кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане" /чл. 7, ал. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г./. В чл. 18, ал. 3, т. 4 от посочената Наредба е предвидено, че ДФЗ прекратява агроекологичния ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, когато земеделските стопани не изпълнят агроекологичните задължения от заявленията по чл. 7, ал. 2 от Наредбата. А съгласно чл. 67, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., земеделски стопани, които не подадат "Заявление за плащане" по време на агроекологичния си ангажимент, възстановяват получената финансова помощ и се изключват от подпомагане по мярка АЕП.

От събрания по делото доказателствен материал, включително и от заключението на вещото лице, е установено, че периодът от пет последователни години, през който оспорващата Я.П. е следвало да изпълнява агроекологичните дейности по процесните мярка и направление, е от 2012 г. до 2016 г. включително, както и е установено, че през кампания 2016 г. П. не е подала заявление за плащане. Липсват представени доказателства за наличие на причини от обективен характер, включително и за прекратени едностранно договори за наем относно одобрените площи. Не се събраха и доказателства за твърденията на оспорващата, че одобрените площи попадат в горски територии или в защитени територии. Напротив, от заключението на вещото лице е установено, че тези площи не попадат нито в горски територии, нито в защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии. Установено е и че по отношение на тези площи няма забрана или ограничение за отдаването им под наем, както и че за площите е сключен договор за наем, включително и за процесната 2016 г.

Следователно, налице са материалноправните предпоставки за осъществяване правомощието на административния орган да откаже финансова помощ и прекрати агроекологичния ангажимент на оспорващата. Прекратяването на агроекологичния ангажимент на основанието, посочено в оспорения акт – чл. 18, ал. 3, т. 4 и чл. 67, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., е законосъобразно.

По изложените съображения, в хода на валидно проведено административно производство компетентният административен орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в производството факти. Постановеният акт е в съответствие със закона и неговата цел, а подадената срещу акта жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК и чл. 144 от АПК във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, оспорващата следва да бъде осъдена да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Я.Г.П. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, подадена против Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г. за кампания 2016 г. с Изх. № 02-200-6500/4449#1 от 07.08.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие“– София.

ОСЪЖДА Я.Г.П. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, да заплати на Държавен фонд “Земеделие” – София, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

              

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: