Решение по дело №36/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 януари 2023 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700036
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    № 111

гр. Силистра, 23.01.2023 г.

В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд гр.Силистра в публичното съдебно заседание на двадесет и втори декември, две хиляди двадесет и втора година, в състав – съдия Павлина Георгиева-Железова, при участието на секретаря Антония Стоянова, разгледа докладваното от съдията АД № 36/2022 г. по описа на съда, и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на  чл.44, ал.2 от ЗЛЗ, във вр. с чл. 145 от АПК.

 

Жалбоподателят ЕООД ”АМБУЛАТОРИЯ ЗА СПЕЦИАЛИЗИРАНА И ПЪРВИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н., чрез адв. Ж.В. оспорва мълчалив отказ на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр.София за издаване на удостоверение за пререгистрация поради промяна в обстоятелствата по чл.41 ал.1, т.3 от ЗЛЗ – промяна във фирменото наименование и в предмета на дейност на дружеството.

Наименованието на дружеството е променено с решение на съответния окръжен съд. Било е „Амбулатория за СПЕЦИАЛИЗИРАНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н.”, а желаната по преписката промяна е „АМБУЛАТОРИЯ ЗА СПЕЦИАЛИЗИРАНА И ПЪРВИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н..“

Съответно в предмета на дейност е заявено допълване чрез изписване и на дейност – първична медицинска помощ, наред със съществуващия текст за предоставяне на специализирана медицинска помощ.

Дружеството-жалбоподател счита отказът за незаконосъобразен, поради противоречие с материалния закон. Аргументира се, че в чл.8,ал.1 от ЗЛЗ не се съдържа забрана една и съща амбулатория за медицински дейности-дружество по ТЗ, да упражнява както  първична, така и специализирана медицинска помощ. Позовава се на представеното удостоверение от Агенцията по вписванията в търговския регистър на процесните промени. В съдебно заседание представя и извлечение от регистъра по закона за лечебните заведения, в който по аналогичен случай е вписано търговско дружество – индивидуална практика за първична и специализирана медицинска помощ в областта на денталната медицина. Моли се за отмяна на отказа и за уважаване на заявлението. Претендират се разноски, като адвокатското възнаграждение се определи по реда на чл.38,ал.2 от закона за адвокатурата.

Ответникът - ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ „МЕДИЦИНСКИ НАДЗОР“, Булстат *********, с адрес: град София, п. к. 1606, ул. “Св. Георги Софийски” № 3, чрез процесуален представител - А.С. - главен юрисконсулт в Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че разпоредбите на чл.8 от ЗЛЗ утвърждава режим на алтернативност, а не на кумулативност между дейностите за първична и специализирана медицинска помощ. Моли за отхвърляне на жалбата и за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Първоначално жалбата е била преценена от първоинстанционния съд по настоящото дело като недопустима. В резултат на инстанционен контрол е постановено определение от 02.08.2022 г. по адм. дело № 5 479 / 2022 г., с което ВАС на Р България е върнал делото за продължаване на съдопроизводствените действия с преценка за своевременно упражнено право на жалба против мълчалив отказ.

Жалбата е подадена при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна поради следните съображения.

По делото няма спор по фактите.

Основният правен въпрос се свежда до преценката – нормативно позволено ли е едно и също лице да упражнява както първична по смисъла на чл.8,ал.1,т.1,б.“а“ от ЗЛЗ, така и специализирана медицинска помощ по чл.8,ал.1,т.2,б.“а“ от ЗЛЗ.

Административната преписка е приложена в цялост.

От фактическа страна по делото се установява следното:

На 10.09.2021 г. в РЗИ гр.Силистра дружеството-жалбоподател е подало заявление на основание чл.43 и във връзка с чл.41, ал.1, т.9 от Закона за лечебните заведения с вх.№АУ-3041-18/10.09.2021 г. до ИА „Медицински надзор” гр.София за издаване на удостоверение за пререгистрация (л.10). Промяната е засягала  наименованието(фирмата) и предмета на дейност на дружеството. Наименованието на дружеството е променено с решение на съответния компетентен орган. Издадено е удостоверение от търговския регистър за вписване на процесните промени. Наименованието от „Амбулатория за СПЕЦИАЛИЗИРАНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н.”, е вписано в търговския регистър като „АМБУЛАТОРИЯ ЗА СПЕЦИАЛИЗИРАНА И ПЪРВИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н..“

Съответно в предмета на дейност е вписано допълване чрез изписване и на първична медицинска помощ, наред със съществуващия текст за предоставяне на специализирана медицинска помощ.

До момента на подаване на заявлението за промени, дружеството жалбоподател е упражнявало медицинска дейност по чл.8,ал.1,т.2 от ЗЛЗ под формата на търговско дружество, амбулатория за специализирана индивидуална практика със специалност на д-р А.Н. „физикална и рехабилитационна медицина“, придобита през 2007 г.

В заявлението за промени е посочено обстоятелството, че управителката на дружеството, която в случая е доктор И, извършваща и дейността по индивидуалната практика на дружеството, през 2021 г., е придобила и специалност „обща медицина“.

На 08.12.2021 г. дружеството-жалбоподател е уведомено с писмо с изх.№ АУ-1659-1278/03.12.2021 г. на Изпълнителния директор на ИА „Медицински надзор“, че в преписката са налице непълноти, изразяващи се в следното: „При проверка в търговската регистрация на лечебното заведение се установило некоректно регистрирано наименование на фирмата и на предмета на дейност - „...специализирана и първична медицинска помощ....”. Извършената регистрация в търговския регистър е в противоречие с действащата нормативна уредба. За осъществяване на дейността „първична“ медицинска помощ е било необходимо да бъде регистрирано отделно лечебно заведение, като регистрацията му трябва да съответства на разпоредбите на Закона за лечебните заведения. Бил е предоставен 20-дневен срок от съобщаването за представяне на документи, удостоверяващи изпълнение на посочените изисквания.

Жалбоподателят не е представил допълнителни документи, а съответно ответникът не е постановил и изричен отказ. Бездействието на ответника е приравнено на мълчалив отказ, чието оспорване е инициирало процесното дело.

От правна страна:

Страните не спорят за това, че процесното лечебно заведение упражнява дейност под формата на търговско дружество по чл.8,ал.1,т.2,б.“а“ от ЗЛЗ-амбулатория за специализирана медицинска помощ-индивидуална практика. Посоченото дружество е вписало по общия ред в търговския регистър промени, засягащи фирменото наименование и предмета на дейност, свързани с придобита специалност „обща медицина“, предполагаща правоспособност за първична медицинска помощ.

Спорният момент в настоящото производство е - следва ли при вече регистрирана практика на лечебното заведение, предоставящо услуги като специализирана помощ, да му се отказва регистрация, свързана с дейност и по първична медицинска  помощ.

Отказът е законосъобразен. Разпоредбите на чл.8 от ЗЛЗ изброява видовете лечебни заведения като в условия на алтернативност са посочени тези, предоставящи първична медицинска помощ и тези, предоставящи специализирана.Несъвместимостта едно и също лечебно заведение да предоставя едновременно както първична извънболнична ,така и специализирана извънболнична медицинска помощ, следва от различния характер на двете дейности по отношение на финансирането, организацията на работа,отчитането,контролирането, целите, които легално са заложени.

В основни линии разликите между двата типа лечебни заведения – за специализирана и за първична помощ, са свързани с различния механизъм на финансиране и организация на работа.

Лечебното заведение за извънболнична помощ, предоставящо първична медициниска помощ, се финансира единствено от Здравна каса на Глава „Записани пациенти“. То предоставя медицинска услуга по специален ред в наредба, за да има достъп всяко лице. За разлика от този вид медицински услуги, специализираните нямат тази организация на дейност, във връзка с което е различен и редът за финансиране.

Лечебното заведение за извънболнична медицинска помощ индивидуална практика за първична медицинска помощ се организира и осъществява от лекар с призната специалност по обща медицина. Амбулатория тип "индивидуална практика за специализирана медицинска помощ" се организира и осъществява от лекар с призната специалност, извън тази по т.1 от ЗЛЗ, т.е. със специалност, различна от „обща медецина“.

Общото между тези два вида лечебни заведения е, че всяко от тях е организационна форма за упражняване самостоятелно на частна медицинска дейност от лекар. Съгласно чл.13, ал.3 от ЗЛЗ той има правната възможност да наеме помощен персонал съобразно нуждите и обема на лечебната дейност, но по принцип осъществява дейността си самостоятелно. Но този извод не означава, че и двете дейности могат да се осъществяват едновременно от едно и също юридическо лице, респ. от едно и също лечебно заведение.Всяко от лечебните заведения следва да се регистрира самостоятелно –под правно-организационната форма, която медицинският специалист пожелае съобразно нормативите, и да се впише в регистъра по чл.41 от ЗЛЗ.

Както бе споменато по-горе организацията и финансирането на извънболничната специализираната и извънболничната първична медицинска помощ принципно се различават.

СПЕЦИАЛИЗИРАНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ:

В основните дейности на специализираната извънболнична медицинска

помощ се включват специализираните и високоспециализираните медицински дейности, медико-диагностичните изследвания и високоспециализираните медико-диагностични изследвания. Те се извършват от специалисти в различните области на медицината в създадените за целта лечебни заведения за специализирана извънболнична помощ съгласно ЗЛЗ.

Индивидуалните специализирани практики се осъществяват в създадени

за целта амбулатории от лекар с призната специалност, като съответно се регистрират в регионалния център по здравеопазване. Основният пакет здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК (регламентиран с Наредба №40 /2005 г.) в специализираната извънболнична медицинска помощ, включва:

Общомедицински дейности, манипулации;

Специализирани и високоспециализирани медицински дейности;

Отношенията между извънболничните първична и специализирана помощ са регулирани на база разработени регулативни стандарти, които дават възможност за разпределение на обемите в зависимост от лицата в пациентските листи чрез издаване на направления за специалист и/или изследвания. Достъпът до специализираната извънболнична помощ се осъществява след консултация с личен лекар и издадено направление.

Финансиране;

В системата на специализираната извънболнична помощ се прилага комбинация от основни компоненти на финансиране:Такса за услуга,такса за диспансерен случай ,финансиране на база трудови договори (заплата);

ПЪРВИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ:

Механизмът на финансиране на системата за първична извънболнична

помощ се основава на разпоредбите в Националния рамков договор. Осигурителят в лицето на НЗОК заплаща договорената и извършената дейност на изпълнителите на ПИМП. Изпълнителите на ПИМП получават ежемесечно определена сума за всеки записан, задължително здравноосигурен пациент - капитация и за извършена дейност по съответните елементи, подробно разписани в НРД - профилактични прегледи, имунизации, диспансерна дейност, дейности по приоритетни програми и пр. Плащането се извършва след проверка на съответните документи, удостоверяващи броя на записаните ЗЗОЛ и извършените дейности през съответния месец. Лекарите от първичната медицинска помощ предписват лабораторни и други видове изследвания, насочват пациенти за консултативна, болнична помощ и пр.

НЗОК финансира изцяло основния пакет здравни дейности

(регламентиран с Наредба №40/24.11.2004 г.) в първичната извънболнична медицинска помощ.

Възприетият в Р България модел за финансиране на изпълнителите на

първична извънболнична медицинска помощ е структуриран смесено на база капитация и заплащане за извършена дейност, в съотношение 60:40 в полза на капитацията.

В обобщение, следва да се приеме, че двата вида амбулатории – едната

по чл.8,ал.1,т.1,б.“а“от ЗЛЗ за предоставяне на първична медицинска помощ и тази по чл.8,ал.1,т.2,б.“а“ от ЗЛЗ – за специализирана медицинска помощ не се съвместяват. В рамките на разменената кореспонденция по преписката се съдържат достатъчно мотиви, които се възприемат от настоящия съдебен състав.

При служебната проверка за наличие на отменителни основания по чл.146 от АПК, съдът намира, че не са налице пороци, съставляващи основания за отмяна. Актът е издаден от орган с материална и функционална компетентност. Не се сочат, а и не се разпознават основания за съществени нарушения на процесуалните правила. Материалният закон е приложен съответно.

Предвид гореизложеното, оспорването като неоснователно, следва да се отхвърли.

Предвид изхода на спора, в полза на ответника следва да се присъди

юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.

Предвид горното на основание чл.172, ал.2 от АПК, във вр. с  чл.44, ал.2 от ЗЛЗ, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕООД „АМБУЛАТОРИЯ ЗА СПЕЦИАЛИЗИРАНА И ПЪРВИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н.“, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Паисиево, община Дулово, област Силистра, ***, чрез адв. Ж.В. против мълчалив отказ по заявление № АУ-3041-18 от 10.09.2021 г., постановен от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр. София за регистрация на промени по чл.41 ал.1, т.3 от ЗЛЗ – промяна във фирменото наименование и в предмета на дейност на дружеството-лечебно заведение .

ОСЪЖДА ЕООД „АМБУЛАТОРИЯ ЗА СПЕЦИАЛИЗИРАНА И ПЪРВИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ - ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА Д-Р А.Н., ЕИК: *********,със седалище и адрес на управление: с. Паисиево, община Дулово, област Силистра, *** ДА ЗАПЛАТИ на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр. София, гр. София, 1606, ул. „Св.Георги Софийски“ № 3 разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 (сто и петдесет )лева.

ОТХВЪРЛЯ искането на жалбоподателя за присъждане на разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

                                                                                        СЪДИЯ: