Решение по дело №418/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 209
Дата: 6 юни 2019 г. (в сила от 29 октомври 2019 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20191420200418
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №

гр.В. 06.06.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Врачански районен съд, IV наказателен състав в публично заседание на 05.06.2019 година в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИСКРА КАСАБОВА

При секретаря Ц.Ц.като разгледа докладваното от съдията НАХД №418 по описа за 2019г. на ВРС, въз основа на закона и доказателствата

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №1285119, на ОД на МВР - В., с който на К.В.К. ***, с ЕГН ********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 100/сто/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.4 от ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА /ЗДвП/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ /ЗАНН/.

            РешенИЕТО подлежи на  обжалване в 14/четиринадесет/дневен срок от уведомяването пред Врачански административен съд.

 

                                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ:      

 

            М  О  Т  И  В  И :

К.В.К. ***, с ЕГН **********, е обжалвал ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №1285119, на ОД на МВР - В., с който му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на на 50/петдесет/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.4 от ЗДвП. В жалбата и с приложено писмено становище се навеждат съображения  за материални и процесуални нарушения на закона, свързани с издаването на ЕФ, като се иска отмяната на ЕФ.

Ответникът ОД на МВР - В. в придружителното писмо по делото ангажира становище в подкрепа на издадения ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба.

Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН във вр.чл.189 ал.8 ЗДвП.

Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното: На 10.07.2016г. в периода от 07.00 до 19.00ч.  полицейският служител – М.А.Т. и Л.Х.Л.били на смяна, като по предварително утвърден график се намирал в гр.В. на бул.“***, в близост до Бензиностанция „ЕКО”, където работели по скоростните режими със мобилна система за видеоконтрол ТFR1-М №611, поставена върху служебен автомобил, които бил позициониран срещу бензиностанцията отговаряща на посочения адрес и заснемала нарушители с посока на движение към гр.О.. След като позиционирали служебния автомобил, въвели допустимата скорост, с толеранс 15 км/ч. Стартирали системата и тя заработила автоматично, заснемайки всички автомобили, които се движат със скорост над 65 км/ч.

В 09:52ч. автоматизираното техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол „ТFR1-М №611” автоматично заснела движението на лек автомобил л.а. ФИАТ БРАВО с рег. № ***, собственост и управляван от жалбоподателя К.В.К., който се движел в населеното място по бул.“***,  с посока на движение към гр.О., като регистрирала превишение на скоростта 66 км/ч., при максимално разрешена такава за градски условия от 50 км/ч. Автомобилът, управляван от жалбоподателя нарушител не е спрян, като лекият автомобил е заснет, след което в сектор "Пътна полиция" в отсъствие на свидетели и в отсъствие на жалбоподателя, е последвало издаването на обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №1285119 на ОД на МВР - В., като на жалбоподателя К.В.К. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 50лв., за извършено нарушение на чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.4 от ЗДвП. В електронния фиш изрично е вписано и превишението на скоростта, възлизащо на 16 км/ч. и обстоятелството на установяване и фиксиране на превишението с автоматизирано техническо средство, за което системата заснела клип. Касателно установените по време на инкриминираната дата и място фактически обстоятелства, изложени в обжалвания електронен фиш и съгласно приложени доказателства от наказващият орган и досежно наличието на техника за видеонаблюдение на визираното място на нарушение, се установява, че нарушението е заснето със автоматизирано техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол”, „ТFR1-М №611”  - собственост на ОД на МВР – В..

Горната фактическа обстановка се потвърждава от писмените доказателства – писмо; жалба; заверено копие от електронен фиш; снимков материал; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835 от БИМ, Заповед №8121з-172 от 29.02.2016г. на Министъра на вътрешните работи, Образец на електронен фиш,  Протокол от проверка на РС №1-13-16/01.07.16г., Приложение 1, Справка за собственост на МПС, Разпечатка на заснети нарушения със система за видеоконтрол за дата 10.07.16г.,Протокол за АТСС, ЕФ№ 1046218 и др.

Съдът намира жалбата подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП, разгледана по същество, същата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес, но неоснователна по следните съображения:

На първо място разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че Електронен фиш серия „К” №1285119 на ОДМВР В. е издаден в съответствие с утвърдения със Заповед №8121з-172 от 29.02.2016г. на Министъра на вътрешните работи - образец и като такъв същият съдържа лимитативно посочените в чл.189, ал.4 ЗДвП реквизити – данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението; датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на моторното превозно средство; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението; нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. При това следва да се отбележи, че не е нарушение обстоятелството, че в ел.фиш не е с посочена дата на издаване, в какъв срок и пред кой орган подлежи на обжалване, кое длъжностно лице го е издало и подпис на издател, тъй като същото не е предвидено изрично в закона относно електронните фишове и в образеца на ел.фиш. При това съдът приема, че електронният фиш отговаря на изискванията на чл.189 ал.4 от ЗДвП и е редовен от външна страна, поради което и не възприема наведените в жалбата съображения в обратния  смисъл.

На второ място съдът счита, че нарушението е безспорно е установено, като на мястото на нарушението на бул.“***, в близост до Бензиностанция „ЕКО”с посока на движение към гр.О., е заснето движението на процесното МПС, като заснемането е извършено с автоматизирано техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол”, „ТFR1-М №611” която е преминала задължителната проверка в лаборатория на БИМ и е годно измервателно средство, преминало последваща проверка видно от Протокол от проверка на РС №1-13-16/01.07.16г., и е съответно на одобреният тип радарна система, което е видно от съдържанието на приложените по делото – документи - Удостоверение за одобрен вид средство за измерване от БИМ и Разпечатка от техническо средство. От тези  доказателства, се установява, че в конкретния случай е използвана МОБИЛНА радарна система за видео-наблюдение собственост именно на ОД на МВР В..Също така по делото е представен снимков материал на самото място на нарушението, а за процесната дата до 11.41 часа с посочената система са регистрирани общо 29 бр. нарушения на скоростта, като от приложената Разпечатка от радарна система тип – „ТFR1-М №611” , за датата на нарушението, е видно, че същото е регистрирано в 09:52:24 часа във видеоклип №3601 от дата 10.07.2016г. приложен във вид на снимков материал, като в ЕФ изрично е отразено, че се касае за посоченото мобилно автоматизирано техническо средство на ОД на МВР- В..

Конкретно е посочено и мястото на извършване на нарушението в съдържанието на електронния фиш, а именно в населено място „гр.В. на бул.“***, до Бензиностанция „ЕКО”, видно от приложените по делото Протокол за АТСС, разпечатка на снимков материал, която е веществено ДС, съгласно чл.189 ал.15 от ЗДвП и др. доказателства по делото. Отделно от това от придружителното писмо се установява, че е посочените служители са работил по скоростните режими на процесното място съгласно предварително утвърден графики че същите са въввели необходимите настройки.

         На следващо място установено е и че санкционираното с издадения електронен фиш административното нарушение е осъществено в отсъствието на жалбоподателя и на контролен орган, при което следва, че са спазени изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП  - установяването и заснемането на административното нарушение да става при кумулативното наличие на трите задължителни предпоставки, а именно:

         - първо със стационарно  техническо средство,

         - второ в отсъствие на контролен орган и

         - трето в отсъствие на нарушител.

         За прецизност следва да се отбележи, че е налице различие между обжалвания по настоящето дело ЕФ и снимковия материал, относно превишената скорост.В електронният фиш е отразено, че превишаването на скоростта е с 16км/ч, за разлика от действително установеното превишаване с 19 км/ч, отразено в клипа, тоест установената скорост в ЕФ е посочена като 66 км/ч., вместо действителната 69 км/ч., отразена в клипа, но предвид това, че соченото в електронният фиш превишаване и установеното попадат в рамките на предвидената в разпоредбата на чл.189, ал.1, т.4 от ЗДвП скорост, съдът намира, че допуснатият порок не е съществен, тъй като е в полза на наказания нарушител и е вследствие приспадане на посоченото и в снимката „3/три/ процента толеранс”, като допустимо отклонение на заснемащото техническо средство.

От материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се достига до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин фактическите констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в него дата, място и час, с автоматизирано техническо средство „Мобилна система за видео-контрол”, „ТFR1-М №611”, собственост на ОД на МВР – В. е било заснето движението на лек автомобил марка л.а. ФИАТ БРАВО с рег. № ***, собственост и управляван от жалбоподателя К.В.К.,  който се е движил със скорост от 66км/ч. тоест с 16 км/ч., над максимално разрешената за движение в процесния пътен участък скорост от 50 км/ч., каквото ограничение е въведено за населено място.

Спазени са и изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията  и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като по делото е представен задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, Протокол от 11.07.2016г./л.17/, касаещ използването на мобилна АТСС за дата 10.07.2016г., по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР съгласно одобреното с Наредбата приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за ограничение, автомобила на който е поставено мобилното АТСС, поставен ли е или не знак Е24 и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.

            При това с Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията  и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, процесът на установяване и заснемане на нарушения  чрез използване на мобилни технически средства за видеоконтрол  е регламентиран с точни и ясни правила.

            Ето защо електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение по ЗДвП, може да бъде издаден и когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на  Наредбата. В конкретния случай санкционираното превишаване на скоростта на 10.07.2016г.,  е осъществено след приемането на визираната Наредбата и не е установено, с оглед данните по делото използването  на  системата да е в нарушение на утвърдените правила с Наредбата. 

Следва да се отбележи и че нарушението е квалифицирано, като такова по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.4 от ЗДвП, съгласно която:„Когато нарушението по ал.1 т.1 – 5 . . . е повторно наказанието е за съответното нарушение глоба в двоен размер” .

В конкретният случай по делото е представен ЕФ с.К № 1046218 влязъл в законна сила на 04.01.2016г. касаеш извършено нарушение по чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП, съгласно който - предвидената за превишаване на разрешената максимална скорост в населено място от 11 до 20 км/ч, водачът се наказва с глоба от 50 лева”, му  е било наложено наказание глоба в размер на 50 лв. С оглед наличието на повторно нарушение от същият вид по чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП то и на жалбоподателя правилно е било наложено с процесният ЕФ наказание в двоен размер равняващ се на ГЛОБА в размер на 100 лева. Изводимо от изложеното - деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо и е санкционирано с относимата санкция. Санкционната разпоредба е предвидила това по вид и размер наказание, само за нарушителите – физически лица, тъй като административнонаказателната отговорност е лична и субект на нарушението по ЗДвП, може да бъде само физическо лице, като глобата е определена във фиксиран размер и не подлежи на индивидуализация. 

Що се отнася до наведено от жалбоподателя съображение в жалбата,  като основание за отмяна на ЕФ, а именно настъпила законова давност съдът намира, че същото е неоснователно поради следните съображения:

На първо място и с оглед доказателства, съдът констатира, че административното нарушение е извършено на 10.07.2016г., при което същото независимо от твърденията на жалбоподателя не се явява погасено по давност към настоящия момент – месец юни 2019 г.

Съгласно разпоредбата на чл.11 от ЗАНН, за неуредените случаи по въпросите за вината, вменяемостта, обстоятелствата изключващи отговорността и др. се прилагат разпоредбите на общата част на НК. Следователно за неуредените случаи, какъвто е процесния, по  въпроса за давността, субсидиарно приложение намират разпоредбите на чл.81 ал.3 вр. чл.80 ал.1 т.5 вр. ал.3 НК.

Разпоредбата на чл.80 ал.1 т.5 от НК, в редакция си към момента на извършване на нарушението, съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 НК, е предвиждала погасяване на наказателното преследване по давност, за всички останали случаи, извън посочените в чл.80 ал.1 т.1 - 4 вкл. от НК, когато не е възбудено в срок от три години /считано от датата на деянието тоест от  10.07.2016г./

Съгласно разпоредбата на чл.81, ал.3 от НК обаче, независимо от спирането или прекъсването на давността, наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в чл.80, ал.1 т.5 от НК, който е три години към дата на извършване на деянието.

Следователно, при спазване на посочените разпоредби следва извода, че в случаите, когато законът предвижда наказание ”глоба” /какъвто е настоящият случай/, възможността дадено физическо лице да бъде наказано се изключва с изтичането на четири години и половина от датата на извършване на деянието, който срок в случая ще изтече едва на 10.02.2021г./В горепосочения смисъл е и съдебната практика на ВС, АС-В., АС-С.и др.

            Не на последно място настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение на нарушението не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и липсват съставомерни вреди, като законодателя е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена опасност. Контролът върху скоростта за движение е насочен към осигуряване на безопасността на движение, която дейност е с повишена опасност. Крайната цел на контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост.

            Не се констатираха допуснати съществени нарушения на процесуалните правила поради, което и съобразно изложените доводи съдът счете, че атакуваният електронен фиш, като правилен и законосъобразен, следва да се потвърди.

Затова и съдът ПОТВЪРДИ ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, „К” №1285119 на ОД на МВР - В., като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

                                                                                 

                                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: