Р Е Ш Е Н И Е
№ 62 / 09.03.2021
г., гр. Добрич
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – Добрич, V състав, в публичното заседание на десети февруари
през две хиляди двадесет и първа година,
в състав:
СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА
при
секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИЛЕВА адм.
дело № 614/2020 г. на Административен съд – Добрич, за да се
произнесе, взе предвид:
Производството
е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на община Добричка
против Протокол от 14.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената
организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея, издаден от
Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен
управител на област Добрич на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите, в частта
на т. ІV. С процесния протокол в т.ІV от същия са направени предписания, които
следва да бъдат изпълнени от община Добричка в срок до 31.03.2021 г.
В
жалбата се навеждат доводи, че предписанията, посочени в т.ІV от протокола от
14.10.2020 г. са издадени извън правомощията и задълженията на комисията по
чл.138а, ал.3 от ЗВ, както и при съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, поради което и се моли за тяхната
отмяна. Излагат се съображения, че язовир „Фелдфебел Дянково І“ не се
експлоатира като водностопанско съоръжение. Съгласно изготвена комплексна
оценка „язовирната стена е съвсем ниска и акумулираните водни маси са
незначителни, а след затлачването с наноси на язовирното езеро, полезният обем
е изчерпан“, поради което и язовирът е изведен извън експлоатация. Твърди се,
че направените задължителни предписания указват действия, които общината следва
да предприеме и които биха ангажирали значителен финансов ресурс.
В
с.з., жалбоподателят не се представлява.
Ответникът
по жалбата, чрез своя процесуален представител юриск. Р.Б., счита жалбата за
недопустима, като излага съображения в тази насока. Моли, производството по
делото да бъде прекратено и претендира присъждането на съдебно-деловодни
разноски.
Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания,
изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на
разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната
проверка, административният съд, приема за установено от
фактическа страна следното:
Със
Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г., съгласно своите правомощия, Областния
управител на област Добрич е назначил комисия в състав от 10 души, с
председател – зам. Областния управител на област Добрич, която комисия следва
да извърши 1. проверка на състоянието на речните корита извън населените места
на област Добрич, участъци и съоръжения ….; 2. Извърши проверка на потенциално
опасните водни обекти на територията на областта; 3. Да бъде извършена
класификация на язовирите по степен на потенциална опасност, съгл. Наредба за
условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на
язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществяването на контрол за
техническото им състояние. Посочен е и срока на проверката.
На
26.09.2020 г. е изготвен протокол от работата на Експертния технически съвет,
назначен със Заповед №903/04.09.2017 г. на кмета на община Добрич, като на този
съвет са обсъдени и одобрени изготвените комплексни оценки и анализи на
техническото състояние на язовирите в общината. За всеки един от язовирите са
приети решения на ЕТС.
След
извършване на проверка на язовирите, комисията, назначена от Областния
управител на област Добрич е изготвила Доклад, относно извършена проверка на
състоянието на речните корита, водосборни дерета извън населени места и
проблемни участъци по тях и потенциално опасните водни обекти на територията на
областта от дата 13.11.2020 г., което е изпратен на областния управител.
Същият
доклад от извършената проверка е изпратен на 19.11.2020 г. и на кмета на община
Добричка, като няма данни кога е получен в общината. От процесния доклад става
ясно и за изготвения на 14.10.2020 г. Протокол от проверка на състоянието и
създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея
/предмет на оспорване в настоящото производство/.
С
Протокола от 14.10.2020 г., комисията е описала извършената проверка на язовир
Фелдфебел Дянково 1, като в тази връзка е и дала предписания за изпълнение. Към
протокола е приложен и Приложение №1 – класифициране по степен на потенциална
опасност, съгл. чл.141б от ЗВ за язовир Фелдфебел Дянково 1. В същото
приложение е посочено заключение: Язовир Фелдфебел Дянково 1, област Добрич,
общ. Добричка, собственост на община Добричка е с трета степен на потенциална
опасност. Към процесното приложение има и особено мнение от инж. Явор Максимов
Димитров на длъжност началник отдел на РО НЯСС-СИБ в ГД НЯСС при ДАМТН.
При така установената
фактическа обстановка Административен съд - Добрич направи следните правни
изводи:
Относно допустимостта на жалбата: настоящият съдебен
състав намира, че жалбата е допустима за разглеждане, поради следното:
Направеното волеизявление в даденото „предписание“ е с властнически характер и
създава конкретно задължение за адресата. Така формулираната разпоредителна
част на протокола в частта предписания изисква конкретно поведение от
собственика на имота и не предполага издаване на последващ акт. Оспореното
предписание представлява индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 АПК
във връзка с чл. чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ и подлежи на съдебен контрол /адм.
дело №1319/2021 г. по описа на ВАС/. Поради което жалбата е допустима, като
подадена срещу ИАА и в срок. Видно от писмо вх. №6124/20.11.2020 г. в община
Добричка е постъпило писмо от областния управител, с което се уведомява кмета
на общината за извършената проверка. Жалбата е подадена на 04.12.2020 г., т.е.
в законоустановения 14-дневен срок.
Оспорващият е лице, което има правен интерес от
оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават
задължения.
Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК
съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основание по чл. 146 АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен
административен орган и в установената форма, спазени ли са административно -
производствените правила и материално - правните разпоредби по издаването му,
съобразен ли е актът с целта на закона.
Оспореният прокотол е издаден от компетентен орган – Комисията по чл.138а, ал.3
от Закона за водите, в предвидената от закона форма, в съответстие с
процесуалните правила, но при нарушение на материалния закон.
Предмет на обжалване е Протокол от Проверка на състоянието и
създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към
нея, в частта на т.ІV Предписания от дата 14.10.2020 г. издаден от Комисия с
председател Красимир Николов – Зам. Областен управител и членове, назначена със
Заповед на Областния управител на област Добрич. В раздел ІV са дадени следните
предписания по т.1 техническа документация: да се представи протокол от
пролетен преглед на техническото състояние на язовирната стена в ДАМТН; да се
представи в ДАМТН информация – допълнение към аварийния план с данни за
населението и инфраструктурата, които ще бъдат засегнати надолу по течението
при авария на язовирната стена или при наводнение в резултат на голяма
контролирано или неконтролирано изпускане на вода в съответствие с т.4.4 от
Приложение №2 към чл.57, ал.2 на Наредбата за условията и реда за осъществяване
на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръжения към
тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние; да се представи
в ДАМТН геодезическо заснемане на язовира; да се представи в ДАМТН
инвестиционен проект – заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5
от ЗУТ; да се представи в ДАМТН характеристичните криви за залетите площи и
завирените обеми на водохранилището; да се представи в ДАМТН определяне на
площта и основните физико-географски характеристики на водосборния басейн,
пълнеща деривация; да се представи в ДАМТН актуална оценка на високите води и
т.1.8. да се представи в ДАМТН проверка за пропусквателната способност на
преливника за безопасно пропускане на висока вълна с повторяемост, съгл.
изискванията на нормите за проектиране на хидротехническите съоръжения за
съответния клас язовири. И по т.2 – по осъществяване на безопасна техническа
експлоатация е дадено предписание да се монтира нивомерна рейка. За всяко
предписание като срок е определен 31.03.2021 г.
В
част ІІІ „Констатации на състоянието“ е установено от комисията, че язовирът е
сух; описано е състоянието на стената – корона – равна, стабилизирана,
зетревена, въздушен откос – затревен, без видими деформации, мокри петна или
свличания, воден откос – без каменна броня, почистен, без сериозни деформации;
основен изпусквател – не се открива на терен; преливник – прокопана траншея при
ляв скат , установено е, че „язовирното езеро“ е затлачено до около 1,5 м. под
котата на короната. Видно от изготвения доклад от комисията за цялата проверка
в т.17 /лист 65/ е посочен язовир Фелдфебел Дянково 1. Описано е че наемател
няма, оператор на язовирна стена – инж. Пламен Иванов Спасов, обем на язовира в
момента на проверката – сух, посочено е също, че основния изпусквател е
неизправен, като липсва спирателен кран, а изходната шахта е с напукани
бетонови стени. Преливник и бързоток – изправни. Достъп до язовира – труден, с
МПС с повишена проходимост.
За
процесния язовир има съставен Акт за публична общинска собственост №
881/25.03.3002 г.
Съгл.
чл.112 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние /Наредбата/, областния
управител със заповед назначава комисия за извършване на проверка за годността
за безопасна експлоатация на язовирите, съгл. чл.138а, ал.3-6 ЗВ. В следващите
членове от наредбата са определени правомощията на комисията. В целия раздел І
се посочва, че комисията извършва проверка на готовността за безопасна
експлоатация на язовирите, т.е. съдът намира, че проверка следва да бъде
извършена на язовири, които са в експлоатация и функционират.
Видно
от всички събрани доказателства по делото, както и от изготвеният през 2017 г.
Анализ за техническото и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на
язовирната стена на язовир „Фелдфебел Дянково 1“ и съоръжения към нея /диск
приложен в кориците на делото/ се установява, че язовирът е източен и не се
използва по предназначение, язовирната стена и съоръженията към нея са в много
лошо състояние. В посочения анализ, направен по възлагане на община Добричка и
изготвен от инж. Лиляна Карафизиева, също е посочено, че язовирното езеро е
затлачено с наноси до 50-80 см. под котата на короната; короната на язовирната
стена е обрасла с растителност, водния откос също е с растителност, непочистен,
а за сухия откос няма изпълнена дренажна призма. Според специалиста, няма
застрашени земеделски земи и техническа инфраструктура. Язовирът е построен в
периода между 1973 г. – 1980 г. Според изготвилата анализа фирма
„Стройексперт-инженеринг“ ЕООД язовирът трябва да бъде изведен от експлоатация
/бракуван/.В заключение е посочено, че язовирна стена „Фелдфебел Дянково 1“ не
може да изпълнява функциите, за които е изградена, тъй като трябва: да се
почисти чашата на язовира от наноси; да се възстанови преливника и отводящия
канал и да се разруши водоема, изграден под язовирната стена. Според
специалистите, стойността на възстановителните работи е много голяма и при
липса на интерес от напояване в района, те препоръчват на община Добричка,
язовира да бъде изведен от експлоатация и земеделските земи в чашата на язовира
да бъдат възстановени.
През
2018 г. е направен опит да стартира процедура по ликвидация на процесния
язовир, няма данни какво се е случило, но така или иначе към момента, язовирът е изведен от експлоатация, но не е
ликвидиран. Независимо от това и с оглед направената експертна оценка,
настоящият съдебен състав намира, че така направените предписания би следвало
да касаят един работещ язовир, а не язовир, който не може да изпълнява
функциите си на язовир. Поради което и е абсолютно излишно да се дават,
посочените в т.1 от раздел ІV Предписания. Относно посоченото в т.2 предписание-
да се монтира нивомерна рейка, съдът счита, че същото е най-малкото
нецелесъобразно, при положение, че нивомерната рейка като съоръжение измерва
нивото на водата в язовира, а този
язовир е „трайно сух“, какво ще измерва това съоръжение?
Всички
дадени предписания биха ангажирали значителен финансов ресурс, който не е
предвиден в бюджета за 2021 г. и няма как реално да бъдат изпълнени тези
предписания до 31.03.2021 г. Житейски необосновано е да се настоява да се
извършват определени действия, които биха били относими, ако язовирът се
експлоатира, а именно за неговата безопасна експлоатация, а не за язовир, които
е изведен от експлоатация.
В
съвкупността си, изложеното обуславя извод за основателност на жалбата, респ.
за незаконосъобразност на обжалваното предписание, посочено в Протокол от
проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна
стена и съоръженията към нея, поради което същото следва да се отмени.
На
основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Добрич
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ по
жалба на община Добричка, Протокол от
14.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за
експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея за язовир Фелдфебел Дянково
1, в частта на раздел ІV Предписания, издаден от Комисия, назначена със Заповед
№РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич на осн.
чл.138а, ал.3 от Закона за водите.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: