Решение по дело №614/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 62
Дата: 9 март 2021 г.
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700614
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 62 / 09.03.2021 г., гр. Добрич

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Добрич,  V състав, в публичното заседание на десети февруари през две хиляди  двадесет и първа година, в състав:

                                                   СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИЛЕВА адм. дело № 614/2020 г. на Административен съд – Добрич, за да се произнесе, взе предвид:

 Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 Образувано е по жалба на община Добричка против Протокол от 14.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея, издаден от Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите, в частта на т. ІV. С процесния протокол в т.ІV от същия са направени предписания, които следва да бъдат изпълнени от община Добричка в срок до 31.03.2021 г.

В жалбата се навеждат доводи, че предписанията, посочени в т.ІV от протокола от 14.10.2020 г. са издадени извън правомощията и задълженията на комисията по чл.138а, ал.3 от ЗВ, както и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което и се моли за тяхната отмяна. Излагат се съображения, че язовир „Фелдфебел Дянково І“ не се експлоатира като водностопанско съоръжение. Съгласно изготвена комплексна оценка „язовирната стена е съвсем ниска и акумулираните водни маси са незначителни, а след затлачването с наноси на язовирното езеро, полезният обем е изчерпан“, поради което и язовирът е изведен извън експлоатация. Твърди се, че направените задължителни предписания указват действия, които общината следва да предприеме и които биха ангажирали значителен финансов ресурс.

В с.з., жалбоподателят не се представлява.

Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител юриск. Р.Б., счита жалбата за недопустима, като излага съображения в тази насока. Моли, производството по делото да бъде прекратено и претендира присъждането на съдебно-деловодни разноски.

Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания, изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, административният съд, приема за установено от фактическа  страна следното:

Със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г., съгласно своите правомощия, Областния управител на област Добрич е назначил комисия в състав от 10 души, с председател – зам. Областния управител на област Добрич, която комисия следва да извърши 1. проверка на състоянието на речните корита извън населените места на област Добрич, участъци и съоръжения ….; 2. Извърши проверка на потенциално опасните водни обекти на територията на областта; 3. Да бъде извършена класификация на язовирите по степен на потенциална опасност, съгл. Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществяването на контрол за техническото им състояние. Посочен е и срока на проверката.

На 26.09.2020 г. е изготвен протокол от работата на Експертния технически съвет, назначен със Заповед №903/04.09.2017 г. на кмета на община Добрич, като на този съвет са обсъдени и одобрени изготвените комплексни оценки и анализи на техническото състояние на язовирите в общината. За всеки един от язовирите са приети решения на ЕТС.

След извършване на проверка на язовирите, комисията, назначена от Областния управител на област Добрич е изготвила Доклад, относно извършена проверка на състоянието на речните корита, водосборни дерета извън населени места и проблемни участъци по тях и потенциално опасните водни обекти на територията на областта от дата 13.11.2020 г., което е изпратен на областния управител.

Същият доклад от извършената проверка е изпратен на 19.11.2020 г. и на кмета на община Добричка, като няма данни кога е получен в общината. От процесния доклад става ясно и за изготвения на 14.10.2020 г. Протокол от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея /предмет на оспорване в настоящото производство/.

С Протокола от 14.10.2020 г., комисията е описала извършената проверка на язовир Фелдфебел Дянково 1, като в тази връзка е и дала предписания за изпълнение. Към протокола е приложен и Приложение №1 – класифициране по степен на потенциална опасност, съгл. чл.141б от ЗВ за язовир Фелдфебел Дянково 1. В същото приложение е посочено заключение: Язовир Фелдфебел Дянково 1, област Добрич, общ. Добричка, собственост на община Добричка е с трета степен на потенциална опасност. Към процесното приложение има и особено мнение от инж. Явор Максимов Димитров на длъжност началник отдел на РО НЯСС-СИБ в ГД НЯСС при ДАМТН.

При така установената фактическа обстановка Административен съд - Добрич направи следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата: настоящият съдебен състав намира, че жалбата е допустима за разглеждане, поради следното: Направеното волеизявление в даденото „предписание“ е с властнически характер и създава конкретно задължение за адресата. Така формулираната разпоредителна част на протокола в частта предписания изисква конкретно поведение от собственика на имота и не предполага издаване на последващ акт. Оспореното предписание представлява индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 АПК във връзка с чл. чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ и подлежи на съдебен контрол /адм. дело №1319/2021 г. по описа на ВАС/. Поради което жалбата е допустима, като подадена срещу ИАА и в срок. Видно от писмо вх. №6124/20.11.2020 г. в община Добричка е постъпило писмо от областния управител, с което се уведомява кмета на общината за извършената проверка. Жалбата е подадена на 04.12.2020 г., т.е. в законоустановения 14-дневен срок.

Оспорващият е лице, което има правен интерес от оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават задължения.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основание по чл. 146 АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административно - производствените правила и материално - правните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Оспореният прокотол е издаден от компетентен орган – Комисията по чл.138а, ал.3 от Закона за водите, в предвидената от закона форма, в съответстие с процесуалните правила, но при нарушение на материалния закон.

Предмет на обжалване е Протокол от Проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея, в частта на т.ІV Предписания от дата 14.10.2020 г. издаден от Комисия с председател Красимир Николов – Зам. Областен управител и членове, назначена със Заповед на Областния управител на област Добрич. В раздел ІV са дадени следните предписания по т.1 техническа документация: да се представи протокол от пролетен преглед на техническото състояние на язовирната стена в ДАМТН; да се представи в ДАМТН информация – допълнение към аварийния план с данни за населението и инфраструктурата, които ще бъдат засегнати надолу по течението при авария на язовирната стена или при наводнение в резултат на голяма контролирано или неконтролирано изпускане на вода в съответствие с т.4.4 от Приложение №2 към чл.57, ал.2 на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръжения към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние; да се представи в ДАМТН геодезическо заснемане на язовира; да се представи в ДАМТН инвестиционен проект – заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ; да се представи в ДАМТН характеристичните криви за залетите площи и завирените обеми на водохранилището; да се представи в ДАМТН определяне на площта и основните физико-географски характеристики на водосборния басейн, пълнеща деривация; да се представи в ДАМТН актуална оценка на високите води и т.1.8. да се представи в ДАМТН проверка за пропусквателната способност на преливника за безопасно пропускане на висока вълна с повторяемост, съгл. изискванията на нормите за проектиране на хидротехническите съоръжения за съответния клас язовири. И по т.2 – по осъществяване на безопасна техническа експлоатация е дадено предписание да се монтира нивомерна рейка. За всяко предписание като срок е определен 31.03.2021 г.

В част ІІІ „Констатации на състоянието“ е установено от комисията, че язовирът е сух; описано е състоянието на стената – корона – равна, стабилизирана, зетревена, въздушен откос – затревен, без видими деформации, мокри петна или свличания, воден откос – без каменна броня, почистен, без сериозни деформации; основен изпусквател – не се открива на терен; преливник – прокопана траншея при ляв скат , установено е, че „язовирното езеро“ е затлачено до около 1,5 м. под котата на короната. Видно от изготвения доклад от комисията за цялата проверка в т.17 /лист 65/ е посочен язовир Фелдфебел Дянково 1. Описано е че наемател няма, оператор на язовирна стена – инж. Пламен Иванов Спасов, обем на язовира в момента на проверката – сух, посочено е също, че основния изпусквател е неизправен, като липсва спирателен кран, а изходната шахта е с напукани бетонови стени. Преливник и бързоток – изправни. Достъп до язовира – труден, с МПС с повишена проходимост.

За процесния язовир има съставен Акт за публична общинска собственост № 881/25.03.3002 г.

Съгл. чл.112 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние /Наредбата/, областния управител със заповед назначава комисия за извършване на проверка за годността за безопасна експлоатация на язовирите, съгл. чл.138а, ал.3-6 ЗВ. В следващите членове от наредбата са определени правомощията на комисията. В целия раздел І се посочва, че комисията извършва проверка на готовността за безопасна експлоатация на язовирите, т.е. съдът намира, че проверка следва да бъде извършена на язовири, които са в експлоатация и функционират.

Видно от всички събрани доказателства по делото, както и от изготвеният през 2017 г. Анализ за техническото и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на язовирната стена на язовир „Фелдфебел Дянково 1“ и съоръжения към нея /диск приложен в кориците на делото/ се установява, че язовирът е източен и не се използва по предназначение, язовирната стена и съоръженията към нея са в много лошо състояние. В посочения анализ, направен по възлагане на община Добричка и изготвен от инж. Лиляна Карафизиева, също е посочено, че язовирното езеро е затлачено с наноси до 50-80 см. под котата на короната; короната на язовирната стена е обрасла с растителност, водния откос също е с растителност, непочистен, а за сухия откос няма изпълнена дренажна призма. Според специалиста, няма застрашени земеделски земи и техническа инфраструктура. Язовирът е построен в периода между 1973 г. – 1980 г. Според изготвилата анализа фирма „Стройексперт-инженеринг“ ЕООД язовирът трябва да бъде изведен от експлоатация /бракуван/.В заключение е посочено, че язовирна стена „Фелдфебел Дянково 1“ не може да изпълнява функциите, за които е изградена, тъй като трябва: да се почисти чашата на язовира от наноси; да се възстанови преливника и отводящия канал и да се разруши водоема, изграден под язовирната стена. Според специалистите, стойността на възстановителните работи е много голяма и при липса на интерес от напояване в района, те препоръчват на община Добричка, язовира да бъде изведен от експлоатация и земеделските земи в чашата на язовира да бъдат възстановени.

През 2018 г. е направен опит да стартира процедура по ликвидация на процесния язовир, няма данни какво се е случило, но така или иначе към момента,  язовирът е изведен от експлоатация, но не е ликвидиран. Независимо от това и с оглед направената експертна оценка, настоящият съдебен състав намира, че така направените предписания би следвало да касаят един работещ язовир, а не язовир, който не може да изпълнява функциите си на язовир. Поради което и е абсолютно излишно да се дават, посочените в т.1 от раздел ІV Предписания. Относно посоченото в т.2 предписание- да се монтира нивомерна рейка, съдът счита, че същото е най-малкото нецелесъобразно, при положение, че нивомерната рейка като съоръжение измерва нивото на водата в язовира, а  този язовир е „трайно сух“, какво ще измерва това съоръжение?

Всички дадени предписания биха ангажирали значителен финансов ресурс, който не е предвиден в бюджета за 2021 г. и няма как реално да бъдат изпълнени тези предписания до 31.03.2021 г. Житейски необосновано е да се настоява да се извършват определени действия, които биха били относими, ако язовирът се експлоатира, а именно за неговата безопасна експлоатация, а не за язовир, които е изведен от експлоатация.

В съвкупността си, изложеното обуславя извод за основателност на жалбата, респ. за незаконосъобразност на обжалваното предписание, посочено в Протокол от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея, поради което същото следва да се отмени.

На основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Добрич

 

 Р  Е  Ш  И :

 

 ОТМЕНЯ по жалба на община Добричка,  Протокол от 14.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея за язовир Фелдфебел Дянково 1, в частта на раздел ІV Предписания,  издаден от Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите.

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                              СЪДИЯ: