Р Е Ш Е Н И Е
№ 519
гр. Пловдив, 12.09.2019
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ТЪРГОВСКО
ОТДЕЛЕНИЕ, ХІ състав, в закрито заседание на дванадесети септември през две
хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ:
МИГЛЕНА ПЛОЩАКОВА
като разгледа докладваното от съдията т. д. № 748 / 2019 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производство по чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано е въз основа на жалба,
подадена от „ПИУ“ АД, действащо чрез пълномощник на представляващия дружеството,
против отказ № 20190530133720/22.08.2019 год. на Агенция по вписванията. Жалбоподателят
моли съда да отмени обжалвания отказ като незаконосъобразен и да постанови
вписването на заявените обстоятелства относно действителни собственици по реда
на ЗМИП. Жалбата е окомплектована с преписката, водена пред Агенция по
вписванията, по повод на която е постановен обжалвания акт.
Съдът, след като разгледа жалбата и
приложените доказателства, намери за установено следното:
Съгласно чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ отказът на
длъжностното лице по регистрацията към Агенция по вписванията подлежи на
обжалване в седмодневен срок от връчването му на търговеца. Отказът е
постановен на 22.08.2019 год., връчен по ел. път, а жалбата, видно от входящия
ѝ номер, е постъпила в деня на постановяването на отказа – също на
22.08.2019 год. Поради това следва да се приеме, че жалбата е депозирана
своевременно. Подадена е при наличие на правен интерес от оспорване на
негативния за заявителя акт на длъжностното лице. Подписана е от пълномощник,
снабден с изрична представителна власт да обжалва откази на АВп., постановени
по заявления, подадени по партидата на дружеството „ПИУ“ АД. Внесена е и
дължимата държавна такса, определена при отчитане на обстоятелството, че
заявлението, по което е постановен обжалвания отказ, е било подадено по
електронен път.
От
данните по делото е видно, че на 30.05.2019 год. по електронен път
в Агенцията по вписванията е постъпило заявление образец
Б7
за вписване на обстоятелства по чл. 63, ал. 4 от Закона за
мерките срещу изпиране на пари - за вписване на действителни собственици, участващи пряко
или косвено в дружеството. Заявени за вписване действителните собственици –
физически лица /Ф.Б. и С.Ф./, като са посочени имената им, гражданството им и
датата на раждане. Описан е и начинът, по който тези лица косвено притежават
достатъчен процент от акциите в това юридическо лице. Към заявлението е
приложена нотариално заверена декларация по образец /Приложение № 3 към чл.
38/, подписана от представляващия дружеството.
Указания от длъжностното
лице не са давани. Постановеният на 22.08.2019 год. отказ е основан на
обстоятелството, че освен физическите лица действителни собственици, е следвало
да бъдат заявени за вписване и данните за юридическите лица, чрез които пряко и
непряко се упражнява контрол от физическите лица – действителни собственици;
това следвало да бъде отразено и в декларацията, а не било сторено.
Законът за мерките срещу
изпирането на пари поставя изисквания с разпоредбите на чл. 59, ал.
1, чл. 61, ал. 1 и чл. 63, ал. 1 за идентифициране на физическите лица, които
са действителни собственици на юридическо лице или друго правно образувание,
съответно въвеждането на ред за събиране на съответните данни и задължение за
предоставяне от учредените на територията на Република България юридически лица
и други правни образувания на подходяща, точна и актуална информация относно
такива действителни собственици, чрез вписване на информацията и данните по
партидите, включително в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел.
Съгласно чл. 63, ал. 3
от Закона за мерките срещу изпирането на пари за производството,
редът и сроковете за вписването на обстоятелствата относно действителните
собственици се прилагат съответно Законът за търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Законът за регистър
БУЛСТАТ.
С разпоредбата на чл. 31
Законът за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска
цел предвижда Наредба за воденето, съхраняването и достъпа до
търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, с
която да бъдат определени образците на заявления и да бъдат посочени
изчерпателно приложенията към тях за всеки вид вписване, заличаване или
обявяване съгласно изискванията на закона, както и формата на електронните
документи. Следователно към процесното вписване е приложима Наредба № 1 от 14.02.2007
г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел, която следва да определи
образеца на заявлението и приложенията към него.
Съгласно чл. 50а, ал.
1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския
регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел,
подлежащите на вписване обстоятелства относно действителните собственици се
посочват в заявление по образец съгласно приложение № Б7. Заявлението се състои
от две части: Част I. "Обстоятелства по чл. 63, ал. 1
и 4 от Закона
за мерките срещу изпирането на пари" и Част II.
"Обстоятелства по чл. 6, ал. 3
от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани
в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и
техните действителни собственици", като се попълва само частта,
съответстваща на обстоятелствата, подлежащи на вписване по съответния закон.
Съгласно ал. 2 в зависимост от заявените за вписване обстоятелства към
заявлението се прилагат съответно: 1. декларация по чл. 63, ал. 4
от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 2. документ,
установяващ съществуването на дружество, регистрирано в юрисдикция с
преференциален данъчен режим, и удостоверяващ лицата, които го представляват по
националния му закон; 3. документите, установяващи съществуването на
юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се
упражнява контрол, и удостоверяващи лицата, които ги представляват по националния
им закон, ако не са учредени по българското право или не са вписани в
търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел или
регистър БУЛСТАТ; 4. нотариално заверено съгласие на физическото лице за
контакт по чл. 63, ал.
4, т. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари.
Съответно, в
пар. 2, ал. 1, т. 1 от ДР на ЗМИП, на който длъжностното лице се е позовало, се
дава дефиниция на понятието „Действителен собственик“ – той е физическо лице или физически лица, което/които в крайна
сметка притежават или контролират юридическо лице или друго правно образувание,
и/или физическо лице или физически лица, от чието име и/или за чиято сметка се
осъществява дадена операция, сделка или дейност, и които отговарят най-малко на
някое от изброените в разпоредбата условия: По отношение на корпоративните
юридически лица и други правни образувания действителен собственик е лицето,
което пряко или косвено притежава достатъчен процент от акциите, дяловете или
правата на глас в това юридическо лице или друго правно образувание,
включително посредством държане на акции на приносител, или посредством контрол
чрез други средства, с изключение на случаите на дружество, чиито акции се търгуват
на регулиран пазар, което се подчинява на изискванията за оповестяване в
съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни
стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на
собствеността. Индикация за пряко притежаване е налице, когато физическо
лице/лица притежава акционерно или дялово участие най-малко 25 на сто от
юридическо лице или друго правно образувание. Индикация за косвено притежаване
е налице, когато най-малко 25 на сто от акционерното или дяловото участие в
юридическо лице или друго правно образувание принадлежи на юридическо лице или
друго правно образувание, което е под контрола на едно и също физическо лице
или физически лица, или на множество юридически лица и/или правни образувания,
които в крайна сметка са под контрола на едно и също физическо лице/лица.
При съпоставка на заявените за
вписване обстоятелства и приложените към заявлението документи с нормативните
изисквания, съдът приема, че не са налице пречки за осъществяване на поисканото
вписване.
В подаденото заявление жалбоподателят
е описал както физическите лица – действителни собственици, като е посочил
изискуемите според чл. 63, ал. 4, т. 1 техни данни, така и юридическите лица,
чрез които тези физически лица косвено упражняват контрол върху дружеството –
това са „Фаст Ливинг“ АД, и „Джи.Отто Ливинг Софа“ ЕООД. И двете юридически
лица са регистрирани по българското законодателство, имат седалище в страна,
като е посочен техния ЕИК. Горното е достатъчно за индивидуализацията им, съобразно
чл. 23, ал. 6 ЗТРРЮЛНЦ. Съставът на ОС - Пловдив приема за проява на краен
формализъм изискването данните за юридическите лица, чрез които косвено се
упражнява контрол по см. на чл. 63, ал. 4, т. 2 ЗМИП, да бъдат изписани
единствено и само в раздел втори от декларацията по образец, след като тези
данни са изложени още в раздел първи от тази декларация по достатъчен за
индивидуализацията на юридическите лица начин. По начина, по който са попълнени
заявлението и декларацията, се удовлетворява целта на закона за надлежно
идентифициране както на физическите лица – действителни собственици така и на юридическите лица, чрез които непряко се
упражнява контрол върху дружеството.
Ето защо съдът приема отказът за
вписване на заявените обстоятелства за необоснован и незаконосъобразен.
Още повече, че от служебна проверка по
партидата на юридическото лице, декларирано като такова, чрез което се
осъществява косвен контрол – „Фаст ливинг“ АД, вече е извършено вписване на
действителните собственици, въз основа на заявление и декларация с почти
идентично съдържание и структуриране на информацията в тях. Основен принцип при
регистрацията, воденето, съхраняването и достъпът до ТР е прилагането на еднакви критерии при равни условия по закон – чл.
2а, т. 3 ЗТРРЮЛНЦ. А според чл. 13 АПК основен принцип в административния
процес е принципът за последователност и
предвидимост. След като вече е допуснато вписване на същите обстоятелства
по партидата на посоченото дружество, резонно е този критерий да се приложи и
по отношение на свързаното с него лице – жалбоподател в производството.
По изложените съображения, съдът
намира, че постановеният отказ по поисканото вписване на действителни
собственици, с оглед разпоредбите на Закона за мерките срещу
изпирането на пари, е незаконосъобразен и като такъв следва да се
отмени.
Мотивиран от
горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ отказ
рег. № 20190530133720 / 22.08.2019 год.,
постановен от длъжностно лице към
Агенция по вписванията по партидата на „ПИУ“ АД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. Асеновград, обл. Пловдив, ул. „Възрожденци“ № 10,
постановен по заявление вх. № 20190530133720 / 30.05.2019 год.
ЗАДЪЛЖАВА АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА да извърши
исканото вписване на действителни
собственици по реда на чл. 63 от Закона за мерките срещу изпирането на пари по
заявление вх. № 20190530133720 / 30.05.2019
год. по партидата на „ПИУ“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Асеновград,
обл. Пловдив, ул. „Възрожденци“ № 10.
Решението е
окончателно.
СЪДИЯ:…………………………………..