Решение по дело №279/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 175
Дата: 27 октомври 2020 г. (в сила от 19 ноември 2020 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20207270700279
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р      Е      Ш      Е      Н      И      Е

 

№..............,

 

град Шумен, 27.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на осми октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Р. Хаджидимитрова като разгледа докладваното от административен съдия М. Стергиовска адм. дело № 279 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

   Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.45 ал.3 от ЗМСМА, образувано по жалба на А.Х.А. с ЕГН ********** ***, чрез адв. Д. С., ШАК против Решение № 45 по Протокол № 6 от 28.05.2020 г. на Общински съвет Н. Козлево, с което на осн. чл. 18 ал.6 от Правилника за организацията и дейността на Общивски съвет – Никола Козлево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, с 10 гласа „за“, 1 глас „въздържал се“ и 2 гласа „против“ от общо 13 присъствали общински съветници е взето решение със следното съдържание: „ 1. Дава 30 дни на А.Х.А. и Д. Д.М. *** Козлево сумата от 10 666. 32 лв., представляваща наем на имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари. 2. В случай, че средствата не бъдат внесени в определения в т.1 срок, Общински съвет Никола Козлево възлага на кмета на Община Никола Козлево да сезира компетентните органи.

В жалбата се изразява несъгласие с постановеното решение на колективния орган, като същият счита, че решението е незаконосъобразно. В жалбата се твърди, че с приетото Решение № 23 по протокол № 4 от 28.02.2020г. на Общински съвет Н. Козлево е била създадена временна комисия, която да установи дали са постъпили процесни суми общо в размер на 10 666,32 лв. в касата на Община Н. Козлево, представляващи наем за имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари, община Н. Козлево, област Шумен за периода от 2016г. до 2019г., като след извършване на проверка комисията е констатирала, че процесните средства не са постъпвали в касата на общинската администрация и сумата, представляваща наем за поземлен имот с площ 88,886дка., за тези четири стопански години е счетено, че се дължи от двама души, на които не е ясно за какво се дължат тези суми, на какво правно основание и каква е причинната връзка между тях и процесния имот и дали дължат солидарно или разделно сумата. Прието е, че А.А. и Д.М. ***. Козлево, представляващи наем за период от 4 години, за имот, който не е собственост на Община Н. Козлево, никога не е бил тяхна собственост, като в процесния период изобщо не е бил включван и в списъка на имотите, които са отдавани под наем или аренда. Сочи, че от процесното решение не става ясно на какво основание е възникнало задължението за тези две лица, защо точно те дължат наем за процесния поземлен имот за 4 стопански години, без да има сключен договор за наем, още повече, че същият този процесен имот не е собственост на Община Н. Козлево и никой не им е възлагал управлението и стопанисването на същия този имот. В обобщение е отправено искане за отмяна на процесното решение, като незаконосъобразно, издадено при нарушение на материално правните разпоредби, претендират се и деловодни разноски.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адв. С., който поддържа жалбата и претендира присъждане на сторените разноски по делото.

Ответната страна, Общински съвет Никола Козлево, чрез Адв. П. изразява становище за неоснователност на жалбата. Излага подробни аргументи за законосъобразност на оспореното Решение на ОбС Н. Козлево, като постановено от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, съобразно процесуалните и материалноправни разпоредби. Предлага съдът да отхвърли жалбата като неоснователна и да присъди на ответната страна направените по делото разноски, съобразно представен списък.

Заинтересованата страна Д. Д.А., редовно призован, се представлява от адв. С., който поддържа жалбата.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, и след служебната проверка по чл.168 от АПК, съдът установи от фактическа страна следното:

   Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение № 45 по Протокол № 6 от 28.05.2020 г. на Общински съвет Н. Козлево, с което на осн. Чл. 18 ал.6 от Правилника за организацията и дейността на Общивски съвет – Никола Козлево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, с 10 гласа „за“, 1 глас „въздържал се“ и 2 гласа „против“ от общо 13 присъствали общински съветници е взето решение със следното съдържание: „ 1. Дава 30 дни на А.Х.А. и Д. Д.М. *** Козлево сумата от 10 666. 32 лв., представляваща наем на имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари. 2. В случай, че средствата не бъдат внесени в определения в т.1 срок, Общински съвет Никола Козлево възлага на кмета на Община Никола Козлево да сезира компетентните органи.

С докладна записка изх. №61-00-121/20.07.2015 г. кметът на Община Н. Козлево предложил на ОбС-Н. Козлево да приеме решение, с което да утвърди списък на земеделските земи от ОПФ за отдаване под наем на земеделски земи. С решение №92 от 28.07.2016 г. ОбС-Н. Козлево е дал съгласие за отдаване под наем на земи от ОПФ за срок от една година без търг или конкурс на малоимотни или безимотни лица, съгласно приложен списък. Решение №80 по протокол №12/13.07.2017 г. на ОбС – Н. Козлево е с идентично съдържание, както и приетото решение № 99 по протокол №9/26.07.2020 г.

С докладна записка изх. № 001/27.01.2020 г. кметът на с. Вълнари уведомил кмета на Община Каолиново за получени сигнали за дадени пари за бостани в с. Вълнари, за които не са издавани документи и помолил да бъде разпоредена проверка.

Със заповед №РД-49/28.01.2020 г. на кмета на Община Н. Козлево била разпоредена проверка. С Доклад изх. № 94-00-444/04.02.2020 г. на зам. Кмета на Община Н. Козлево било докладвано за резултата от проверката.

Видно от Протокол вх. № 91/13.05.2020 г. от заседание на временната комисия към ОбС-Н. Козлево, проведено на 12.03.2020 г. са проверени касовите дневници водени в кметство с. Вълнари за периода 2016-2019 г. Установено било, че за имот №12509.47.2 не са внасяни средства в касата на общината.

На заседание на Общинския съвет, проведено на 28.05.2020 г. е извършено обсъждане по т.11 – Предложение вх. № 104/21.05.2020 г. Председателят на временната комисия разяснил, че за имот №12509.47.2, с площ 88.886 дка в землището на с. Вълнари, включен в списък за отдаване под наем на малоимотни и безимотни лица с цена 30 лв. за дка., който наричат „бостани“ за периода 2016 г. до 2019 г. включително сума в размер на 10 666.32 лв.,представляваща наем за имота не е внесена в касата на кметството.

Прието е Решение № 45 по Протокол № 6 от 28.05.2020 г. на Общински съвет Н. Козлево, с което на осн. чл. 18 ал.6 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Никола Козлево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, с 10 гласа „за“, 1 глас „въздържал се“ и 2 гласа „против“ от общо 13 присъствали общински съветници е взето решение със следното съдържание: „ 1. Дава 30 дни на А.Х.А. и Д. Д.М. *** Козлево сумата от 10 666. 32 лв., представляваща наем на имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари. 2. В случай, че средствата не бъдат внесени в определения в т.1 срок, Общински съвет Никола Козлево възлага на кмета на Община Никола Козлево да сезира компетентните органи.

Впоследствие е подаден бил сигнал до РУ Каолиново, регистрирана била преписка с № 280зм-232/14.08.2020 г., видно от писмо рег. № 280000/17.08.2020 г. на началник РУ-Каолиново, по която не се сочи да е налице произнасяне.

На 15.06.2020 г. бил връчен препис от решението на оспорващия /л.5/, който не оспорва факта на връчването въпреки, че в същият не фигурира подпис на получател.

Недоволен от приетото решение, А. А. го оспорил с жалба, депозирана по пощата на 23.06.2020 г.

От така установеното фактическо и правно положение, съдът достигна до следните правни изводи:

   Жалбата на е процесуално допустима. Оспорването е направено от страна с надлежна активна процесуална легитимация и срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Поради това съдът приема оспорването за допустимо.

   Разгледана по същество, жалбата е и основателна, поради следните съображения:

   Основният спор в настоящото производство е свързан с компетентността на ОбС Н. Козлево, с оглед характера на постановения административен акт.

При преценка на компетентността съдът следва да съобрази, сочените в самото обжалвано решение разпоредби като правно основание за издаването му, както и дали същите правни основания съответстват на съдържанието на обжалваното решение.

   В оспореното Решение е посочена единствено разпоредбата на чл. 18 ал.6 от Правилника за организацията и дейността на Общивски съвет – Никола Козлево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, съгласно която по разглежданите въпроси комисиите приемат доклади, становища, предложения и препоръки, които се предават в общинския съвет и на съответните заинтересовани лица.

Правомощията на Общинския съвет са разписани в разпоредбата на чл.21 ал.1 т.1-25 от ЗМСМА. Съгласно чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, Общинският съвет приема приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства, а съгласно т.23 от същата разпоредба решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи.

   Съгласно чл.27 ал. 5 от ЗМСМА, Решенията на общинския съвет по чл.21 ал.1 т.6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието.

Видно от приложен присъствен лист, за приемане на решението са гласували 10 от общо 13 общински съветници, поради което решението е прието при изискуемият по закон кворум.

В конкретният случай липсва каквото и да било правно основание за приемане на решението, както и е налице съществено противоречие между проведеното обсъждане по т.11 на заседанието, проведено на 28.05.2020 г. и съдържанието на самото решение.

Приетото решение №45 е със следното съдържание: „ 1. Дава 30 дни на А.Х.А. и Д. Д.М. *** Козлево сумата от 10 666. 32 лв., представляваща наем на имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари. 2. В случай, че средствата не бъдат внесени в определения в т.1 срок, Общински съвет Никола Козлево възлага на кмета на Община Никола Козлево да сезира компетентните органи.

В мотивите към решението, видно от изявление на Председателя на временната комисия, за имот №12509.47.2, с площ 88.886 дка в землището на с. Вълнари, включен в списък за отдаване под наем на малоимотни и безимотни лица с цена 30 лв. за дка., който наричат „бостани“ за периода 2016 г. до 2019 г. включително сума в размер на 10 666.32 лв.,представляваща наем за имота не е внесена в касата на кметството.

Едва в съдебната фаза, процес. представител на ответника ангажира доказателства в подкрепа на твърдението, че оспорващият е заемал длъжността „кмет“ на с. Вълнари, а заинтересованата страна е изпълнявал длъжност „секретар“ на кметството.

В писмените бележки се сочи, че оспорващият и заинтересованата страна са получавали наемната цена без да издават документи, както и в отсъствие на сключен наемен договор за „бостани“ – имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари.

Съгласно чл.18 от ЗМСМА, Общинският съвет е орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината при условия и по ред, определени от закона, който съгласно чл.10 ал.1 от ЗМСМА е орган с териториална компетентост – в границите на територия на общината, респ.  територията на включените в нея населени места.

Реализирането на своеобразна форма на имуществена отговорност не е в компетентността на общинския съвет, който има изчерпателно определени правомощия, регламентирани в чл.21 ал.1 т.1-25 от ЗМСМА.

Такъв вид процедура е разписана в КТ и ЗДСл, но не е регламентирана в ЗМСМА.

На следващо място, в случай, че се твърди извършено престъпление по служба, то компетентните лица да извършат проверка и да се произнесат дали е налице състав на престъпление са също законово определени – органите на МВР и прокуратурата.

Изземвайки правомощията на други органи и предприемането на действия по реализиране на отговорност, за която общинският съвет не е компетентен, е довело до постановяването на нищожен акт.

За пълнота на изложението, следва да се посочи, че липсват каквито и да било мотиви, послужили за приемането на оспореното решение.

С оглед гореизложеното съдът приема, че обжалваното решение на Общински съвет Никола Козлево е прието от некомпетентен орган, тъй като липсват законови правомощия този орган да приема решения за реализиране на процедура по възстановяване на средства от длъжностни лица.

Водим от горното, съдът,

 

Р   Е   Ш   И :

 

   ОБЯВЯВА нищожността на Решение № 45 по Протокол № 6 от 28.05.2020 г. на Общински съвет Н. Козлево, с което на осн. чл. 18 ал.6 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Никола Козлево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, с 10 гласа „за“, 1 глас „въздържал се“ и 2 гласа „против“ от общо 13 присъствали общински съветници е прието: „ 1. Дава 30 дни на А.Х.А. и Д. Д.М. *** Козлево сумата от 10 666. 32 лв., представляваща наем на имот № 12509.47.2 в землището на с. Вълнари. 2. В случай, че средствата не бъдат внесени в определения в т.1 срок, Общински съвет Никола Козлево възлага на кмета на Община Никола Козлево да сезира компетентните органи.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

 

                                       

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: