Решение по дело №1781/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1289
Дата: 19 октомври 2022 г.
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20227050701781
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ ……………

 

гр. Варна, ….............2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Варна, Х-ти тричленен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КИПРОВ

      ЧЛЕНОВЕ: РАЛИЦА АНДОНОВА

      СТОЯН КОЛЕВ

 

При участието на секретаря Добринка Долчинкова и прокурора АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, разгледа докладваното от съдия СТОЯН КОЛЕВ кас. адм. нак. д. № 1781/2022 г. по описа на Административен съд – Варна и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

 

Образувано е по касационна жалба на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИАМН) срещу Решение № 811/15.06.2022г., постановено по НАХД № 4393/2021г. по описа на ВРС, 15 състав, с което е отменено наказателно постановление (НП) № 13-473/21.12.2020г., издадено от Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с което на Университетска многопрофилна болница за активно лечение (УМБАЛ) „****“ ЕАД- Варна е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000.00 (три хиляди) лева, на основание чл.116ж, ал.2  от Закона за  лечебните заведения (ЗЛЗ). Оплакванията са за неправилност на първоинстанционното решение поради неправилно приложение на закона – касационно основание по смисъла на чл. 348, ал.2 от НПК във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН. Оспорват се изводите на съда, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са рефлектирали негативно в правната сфера на санкционираното лице като не са му позволили да разбере за извършване на какво административно нарушение е ангажирана отговорността му и така е ограничено правото му на защита. Във връзка с това са развити доводи, че в този случай съдът е следвало да преквалифицира деянието,  въз основа на правомощията, делегирани на районните съдилища с разпоредбата на чл. 337, ал. 1, т. 2 НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 1 ЗАНН.  Оспорва се и изводът, че АНО неправилно е определил кой е субектът на административното нарушение като е приел, че това е УМБАЛ „****“ ЕАД- Варна, а не изпълнителният директор на лечебното заведение – проф. д-р С.П.А.-А., която е адресат на предписанията, обективирани в Констативен протокол № 13-172/08.04.2020 година. Според изложеното в касационната жалба, съдът неправилно е приел, че в процесното НП административнонаказващият орган некоректно е посочил датата на извършване на административното нарушение. Изложени са конкретни съображения. В заключение е формиран петитум касационната инстанция да постанови решение, с което да отмени решението на РС – Варна и вместо него да постанови друго като потвърди оспореното НП. Заявена е претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на касатора – Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ при Министерство на здравеопазването. В съдебно заседание за касатора не се явява представител.

Ответникът по касация – УМБАЛ „****“ ЕАД се представлява от гл. юрисконсулт П. Р., която с депозирано възражение срещу касационната жалба и в пледоарията си по съществата на касационния спор оспорва жалбата като неоснователна. Въз основа на конкретно изложени съображения настоява касационната инстанция да постанови решение, с което да остави в сила решението на ВРС като правилно, обосновано и законосъобразно. Претендира присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски, в това число и юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Оспореното в настоящото касационно производство Решение № 811/15.06.2022г. по НАХД № 4393/2021г. е второ по ред по жалбата на УМБАЛ „****“ ЕАД- Варна срещу НП № 13-473/21.12.2020г., издадено от Изпълнителният директор на ИА „Медицински надзор“ при МЗ, след като с Решение № 1363 от 26.10.2021 г., постановено по кас.н.а.х.д. № 2047/ 2021 г. състав на АС – Варна е отменил Решение № 1363/26.10.2021 г. на РСВарна, постановено по н.а.х.д. № 255/2021 г., и е върнал делото на първостепенния съд с указание за събиране на нови доказателства, относими към съществото на правния спор. 

При новото разглеждане на делото районният съд е изпълнил указанията на касационната инстанция. Въз основа на доказателствата, представени ведно с административнонаказателната преписка, както и на тези, събрани в хода на съдебното дирене, съдът приел за установено, че при извършена от служители на Изпълнителна агенция „Медицински надзор" (ИАМН) проверка на УМБАЛ „****“ ЕАД, гр. Варна, представлявано от проф. д-р С.П.А.-А., е констатирано неизпълнение  на дадени задължителни предписания, дадени при предходна проверка и обективирани в Констативен протокол № 13-172/08.04.2020 год., издаден от ИАМН. Предписанията е следвало да бъдат изпълнени в конкретно определен срок – 10.05.2020 година. Едно от предписанията било от Ценоразписа на лечебното заведение (ЛЗ) да отпадне т. 5, касаеща доплащане от пациентите, приети за лечение по клинична пътека, в случаите, когато те прекъсват болничното си лечение по собствено желание, преди да е изпълнен минималния болничен престой. Основание за даване на това конкретно предписание е становището на проверяващите, че формирането на цени за „доплащане по КП“ от ЛЗ, е в нарушение на чл. 2, ал. 4 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, приета с ПМС № 119 от 22.05.2006 г., съгласно която „лечебните заведения, сключили договор с НЗОК за оказване на медицинска помощ, не могат да определят цени и да изискват и приемат плащания/доплащания от задължително здравноосигурените лица (ЗЗО) за предоставяната им медицинска помощ от пакета по ал. 1, за която лицата имат съответното направление, издадено по реда на тази наредба".

В посочения срок ЛЗ е информирало ИАМН за предприетите действия по изпълнение на задължителните предписания. Представен е екземпляр от нов утвърден Ценоразпис, в сила от 09.05.2020 год., в който посочената в предписанието т. 5 е отпаднала, но била създадена нова - т. 6 със съдържание,  аналогично на отменената т. 5, но в новата точка е дадена нова словесна интерпретация като е посочено, че „пациентите, приети за лечение по клинична пътека, в случаите, когато прекъсват болничното си лечение по собствено желание след извършване на всички основни диагностични и терапевтични /оперативни/ процедури на КП, но преди да е изпълнен минималния болничен престой, да заплащат суми, представляващи възстановяване на разход по КП“.

Изложеното мотивирало проверяващите да приемат, че даденото задължително предписание не е изпълнено. Приели също, че нарушението е извършено на 08.05.2020 г. - денят на утвърждаване със Заповед № 297/08.05.2020 год. на нов Ценоразписа на УМБАЛ „****” ЕАД, в ЛЗ, гр. Варна, ул. ****.

На 22.10.2020г. срещу УМБАЛ „****“ ЕАД гр. Варна  е съставен Акт за установяване на административно нарушение, като описаните в него факти са квалифицирани от актосъставителя като нарушение на чл. 7г, ал. 2, т. 3 от Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ).

Въз основа на съставения АУАН и материалите по преписката на 21.12.2020г. АНО издал оспореното Наказателно постановление, с което на УМБАЛ „****” ЕАД е наложена „имуществена санкция“ в размер на 3000.00 (три хиляди) лева, на основание чл. 116ж, ал. 2 от Закона за лечебните заведения, за извършено нарушение на чл. 7г, ал. 2, т. 3 от същия закон.

Решението на районния съд е мотивирано с това, че посочената в НП за нарушена норма на чл. 7г, ал. 2, т. 3 ЗЛЗ единствено посочва какви са правомощията на служителите на ИАМН и задължението на държавните органи, длъжностните лица, физическите и юридическите лица да им оказват съдействие, като в АУАН, с който е положено началото на административнонаказателното производство, не са описани факти и действия, които по същество да навеждат на извод за липса на съдействие от страна на санкционираното ЛЗ на проверяващите от ИАМН. Едва в НП е посочена разпоредбата на чл. 116ж, ал. 2 ЗЛЗ, съдържаща състав на нарушение, но същата не е посочена в АУАН. По този начин още със съставяне на АУАН нарушителят е бил лишен от възможност да разбере за извършване на какво конкретно нарушение е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност.

В допълнение съдът е посочил, че с оглед спазване на принципа за личната отговорност в производствата по ЗАНН, при издаване на атакуваното НП административнонаказващият орган не е съобразил, че адресат на предписанието за заличаване на т. 5 от ценоразписа на лечебното заведение не е самото то (лечебното заведение), а неговият представляващ - проф. д-р С.П.А.-А., т.е. задължено да изпълни предписанието е било физическо лице.

При издаване на НП административнонаказващият орган е посочил, че нарушението е извършено на 08.05.2020 г., като не е съобразено, че срокът за изпълнение на задължителното предписание по КП № 13-172/08.04.2020 год. е 10.05.2020 г. и преди тази дата задълженото лице не може да изпадне в забава, т.е. не може да е налице състав на административно нарушение.

Оспореното решение е правилно постановено.

Изводите на районния съд се основават на обективно и всестранно изследване на всички обстоятелства по делото, които се извеждат от приобщените по делото доказателства, разгледани поотделно и в съвкупност, и изцяло се споделят от настоящия тричленен съдебен състав, поради което препраща към тях на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 АПК.

Правилно въззивният съд е приел, че наказателното постановление е издадено при допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като в АУАН, с който е положено началото на административно-наказателното производство, не е посочена за нарушена разпоредбата на чл. 116ж, ал. 2 ЗЛЗ, чиято хипотеза кореспондира с описаните в АУАН и в НП факти. Правилни са изводите, че по този начин нарушителят е лишен от възможността да разбере за извършване на какво нарушение се ангажира отговорността му.

Споделят се и изводите на съда, че неоснователно и незаконосъобразно е ангажирана отговорността на лечебното заведение, доколкото адресат на предписанието по КП № 13-172/08.04.2020 год. е физическото лице проф. д-р С.П.А.-А. в качеството на представляващ УМБАЛ „****” ЕАД, а не самото лечебни заведение като юридическо лице. Този извод съответства и на приложимия закон, тъй като алинея първа на чл. 116ж ЗЛЗ предвижда хипотеза за налагане на административно наказание глоба в размер от 1000 до 3000 лв. на физическите лица, които не изпълнят задължително предписание по чл. 7г, ал. 2, т. 3, ако не подлежат на по-тежко наказание.

Горното обосновава извод, че лечебното заведение е санкционирано за неизпълнение на задължително предписание, каквото не е било отправяно към него.

Правилни са изводите на РС – Варна, че посочената в АУАН и НП за нарушена разпоредба на чл. 7г, ал. 2 ЗЛЗ единствено са разписани правомощията на служителите на ИАМН, няма императивен характер доколкото не указва на правно дължимо поведение  от страна на физическите и юридическите лица, които са обект на контрол по този закон.

Във връзка с изложеното, несъстоятелни са доводите на касатора, че след като е констатирал пороци при издаване на НП, първостепенния съд, с оглед правомощията си по чл. 63, ал. 1, изр. 1 ЗАНН, вр. чл. 84 ЗАНН и чл. 337, ал. 1, т. 2 НПК, е бил длъжен да го „измени“. От внимателния прочит на  всички предвидени в чл. 337, ал. 1 НПК правомощия на въззивната инстанция, същата не разполага с правомощия да „изменя“ първоинстанционната присъда като ангажира отговорността на друго лице.

Споделят се изводите на въззивната инстанция, че след като за изпълнение на предписанието е определен срок с фиксирана дата, то за дата на извършване на нарушението не може да се посочи дата, която я предхожда. Това е така доколкото преди изтичане на определения краен срок задълженото лице не може да изпадне в забава, респективно – не е налице неизпълнение.

Като е достигнал до идентични правни изводи и е отменил оспореното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил правилен и законосъобразен съдебен акт, който не страда от визираните в касационната жалба пороци и следва да се остави в сила.

При този изход на спора и с оглед своевременното му заявяване,  искането на представителя на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК вр.  чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, касаторът следва да заплати на ответника – УМБАЛ „****“ ЕАД сумата от 80,00 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение за процесуално представителство пред настоящата инстанция.

Водим от това и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, вр. чл. 63а, ал. 1 ЗАНН, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 811/15.06.2022 г. на Районен съд – Варна, постановено по НАХД № 20213110204393/2021 г.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ да заплати на УМБАЛ „****“ ЕАД с ЕИК ****сумата от 80,00 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                                  Членове:    1.

 

                         

 

2.