Решение по дело №643/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 януари 2021 г. (в сила от 22 февруари 2021 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20207060700643
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

7

 

град Велико Търново, 25.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на тринадесети януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 643/2020 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 226 вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е след като с Решение № 12816/16.10.2020 г. на Върховен административен съд по адм. дело № 13088/2019 г. е отменено Решение №372 от 25.09.2019 г. на Административен съд гр. Велико Търново, постановено по административно дело № 394/2019 г. и делото е върнато на същия съд за ново разглеждане от друг състав съгласно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

Производството е започнало по жалба, подадена от Община Велико Търново, БУЛСТАТ *********, чрез ***Р.А., против отказ за верифициране на разходи в размер на 56 281,18 лв., обективиран в писмо изх. № 99-00-6-1192/04.06.2019 г. на ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“. Жалбоподателят оспорва като незаконосъобразен постановения отказ. Излага доводи, че писмото не е мотивирано и поради това е незаконосъобразно. Сочи, че преди отказа за верификация органът не е изискал становището на общината. Прави и оплакване, че актът за определяне на финансова корекция по договора за строителен надзор, не е влязъл в сила към момента на издаването на оспорения отказ. Допълнителни съображения за немотивираност на акта излага в писмени бележки. Във връзка с оплакванията се цитира практика на Върховен административен съд. Претендира присъждане на направените по делото разноски и на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по жалбата, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“ /наричан по-нататък за краткост само УО/, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата в представено писмено становище. Претендира направените разноски.

 

            Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

 

Между страните в настоящото производство е безспорно, че Община Велико Търново е сключила с Министерството на регионалното развитие и благоустройството договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01 „Привлекателна и съхранена автентична градска среда на град В. Търново“ по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 г.“ За изпълнение на този договор бенефициерът, в рамките на финансирания проект, е сключил договори с различни оператори след проведени процедури по възлагане на обществена поръчка.

С решение № РД-02-36-153/19.02.2018 г. на зам.-министър на МРРБ и ръководител на УО на ОПРР на Община Велико Търново е определена финансова корекция в размер на 5 % от разходите върху договор № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-03 от 19.09.2017 г. с изпълнител ДЗЗД „Мистрал-Енел“, договор № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-02 от 08.09.2017 г. с изпълнител ДЗЗД „Гео-план инфраструктура“, договор № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-04 от 04.10.2017 г. с изпълнител „ВТ Инженеринг“ ООД и договор № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-01 от 07.09.2017 г. с изпълнител „Скорпион инвестстрой“ ЕООД. Това решение е оспорено от бенефициера, като същото е окончателно потвърдено с Решение № 8442/05.06.2019 г. на ВАС по адм. дело № 10019/2018 г.

С решение № РД-02-36-507/21.05.2018 г. на зам.-министър на МРРБ и ръководител на УО на ОПРР на Община Велико Търново е определена финансова корекция в размер на 5 % от разходите върху договор № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-U-01 от 19.09.2017 г. с изпълнител „Пътинвест Инженеринг“ АД. Това решение е оспорено от бенефициера, като същото е окончателно потвърдено с Решение № 11934/19.08.2019 г. на ВАС по адм. дело № 648/2019 г.  

Във връзка с постъпило от страна на Община Велико Търново искане към административния орган за междинно плащане № 6 по договора, с писмо изх. № 99-00-6-1192 от 04.06.2019 г. ръководителят на УО на ОП „РР“ е уведомил бенефициера, че не се верифицират разходи в общ размер на 56281,18 лв. Като мотиви за отказа си органът е посочил, че поради установени и регистрирани нередности с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/124 и НИН ОПРР20/18/ЕФРР/179 от Регистъра за нередностите, на основание чл. 75, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с решение № РД-02-36-153 от 19.02.2018 г. и решение № РД-02-36-507/21.05.2018 г. на ръководителя на УО на ОП „РР“ в размер на 5 % от допустимите разходи по договор № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-02 от 08.09.2017 г. с изпълнител ДЗЗД „Геоплан-инфраструктура“, № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-01 от 07.09.2017 г. с изпълнител „Скорпион инвестстрой“ ЕООД, № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-04 от 04.10.2017 г. с изпълнител „ВТ Инженеринг“ ООД, № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-S-03 от 19.09.2017 г. с изпълнител Обединение „Мистрал-Енел“ ДЗЗД и № BG16 RFOP001-1.009-0004-С01-U-01 от 19.09.2017 г. с изпълнител „Пътинвест Инженеринг“ АД, за което Община Велико Търново е уведомена. Посочени са и конкретните фактури на тези изпълнители, във връзка с които е отказана верификация на разходите. Приложение към писмото е списък на верифицираните разходи по разходооправдателни документи.  

Писмото е оспорено от бенефициера пред съда с жалба, подадена чрез пощенски оператор на 18.06.2019 г.

В хода на съдебното производство са приети доказателствата, съдържащи се в преписката по издаване на оспореното писмо, като от ответника допълнително е представено искането за междинно плащане, списък на верифицираните разходи по разходооправдателни документи, договорите с изпълнителите и фактури, издадени от тях, разпечатки от ИСУН.

 

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е допустима като подадена от лице, имащо правен интерес от обжалването и в законоустановения срок.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК. След извършване на проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че жалбата е неоснователна, като съображенията за това са следните:

Писмото на ответника е валиден акт, издаден от компетентен орган. Възражението на жалбоподателя за формална незаконосъобразност на акта и липса на мотиви е неоснователно, като мотиви за това са изложени подробно в Решение № 12816/16.10.2020 г. на ВАС по адм. дело № 13088/2019 г. Не се установяват и съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Съдът не споделя оплакването на жалбоподателя, че административният орган не му бил дал възможност за становище. В производствата по чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ не е предвидено подобно задължение за управляващия орган, тъй като негов инициатор е именно бенефициерът, а УО действа при условията на обвързана компетентност.

Относно материалната законосъобразност на отказа за верификация:

Съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че оспореният акт е незаконосъобразен, тъй като не е влязло в сила решението за налагане на финансова корекция, което е фактическо основание за издаване на процесния отказ.

Разходите се верифицират въз основа на документите, представени от бенефициера с всяко искане за плащане /чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕСИФ/, като проверките за верификацията им обхващат проверка на документите по искането, включващи и разходооправдателните документи, обосноваващи поисканата за верифициране сума и/или проверки на място – чл. 62, ал. 3 от ЗУСЕСИФ. Съответно разходите се верифицират, когато са допустими – чл. 62, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

Нормата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ позволява на самостоятелно основание разход, за който възникне съмнение, че е засегнат от нередност, да не се верифицира, въпреки че допустимостта му отговаря на критериите, разписани в разпоредбата на чл. 62, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, на разпоредбите на ПМС № 189 на МС от 28.07.2016 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, за програмен период 2014 – 2020 г. и на разпоредбите на Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество. Обстоятелството, че в резултат на сигнала за нередност е налице невлязъл в сила акт, обуславящ приключването на нередността по смисъла на чл. 29, ал. 1, т. 9 от Наредбата за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове, не променя посоченият извод. Отказът за верифициране на разходите е на основание проверката за регистрирана нередност и не е обвързан /не е в преюдициална зависимост/ от изхода на производството по приключването на нередността чрез акт за финансова корекция върху засегнатите от твърдяната нередност разходи. Решението за отказ за верификация на разходи в случаите на започната процедура по администриране на нередност /каквато алтернативна хипотеза е предвидена в разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ/ има за цел да ограничи верификацията им, като отказаният за верифициране разход може да се включи в следващото искане за плащане. След като на практика релевантно е приложението на хипотезата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, то следва да се съобрази искането на бенефициера до ръководителя на УО и наличието на регистриран сигнал за нередност на предявен за верификация разход във връзка с договора за безвъзмедно финансиране. Разпоредбата е императивна и административният орган, при данни за регистрирана и администрирана нередност следва да я приложи. Още повече, че и двете решения за налагане на финансова корекция впоследствие са влезли в сила.

Правилно е изчислен и размерът на неверифицираните разходи. Посочено е, че същите са с източник безвъзмездната финансова помощ и възлизат на 17 595,59 лв. по договор № BG16RFOP001-1.009-0004-С01-S-02 от 08.09.2017 г. с изпълнител ДЗЗД „Геоплан-инфраструктура“, 7 803,89 лв. по договор № BG16RFOP001-1.009-0004-С01-S-01 от 07.09.2017 г. с изпълнител „Скорпион инвестстрой“ ЕООД, 18 477,28 лв. по договор № BG16RFOP001-1.009-0004-С01-S-04 от 04.10.2017 г. с изпълнител „ВТ Инженеринг“ ООД, 8 898,07 лв. по договор № BG16RFOP001-1.009-0004-С01-S-03 от 19.09.2017 г. с изпълнител Обединение „Мистрал-Енел“ ДЗЗД и 3506,35 лв. по договор № BG16RFOP001-1.009-0004-С01-U-01 от 19.09.2017 г. с изпълнител „Пътинвест Инженеринг“ АД.

На практика отказът за верификация на разходи касае изчислен процентен показател от 5% върху данъчните основи, както и върху невъзстановимото ДДС, фактурирано с тях по фактура № **********/29.08.2018 г. на „Скорпион инвестстрой“ ЕООД /дан. основа 130 064,91 лв. и ДДС 26 012,98 лв./, фактура № 12/14.11.2018 г. на ДЗЗД „Обединение-Мистрал“ /дан. основа 148 301,12 лв. и ДДС 29 660,22 лв./, и фактура № 3287/18.12.2018 г. /дан. основа 704,52 лв. и ДДС 140,90 лв./ и фактура № 3034/02.10.2017 г. /дан. основа 57 734,60 лв. и ДДС 11 546,92 лв./ на „Пътинвест Инженеринг“ АД /последната фактура представляваща повторно отчетени  разходи, неверифицирани в междинно искане за плащане № 3/. По отношение на неверифицираните разходи към тези оператори жалбоподателят не сочи конкретни възражения, вкл. и в представените в настоящото производство писмени бележки.

По отношение на разходите с изпълнител ДЗЗД „Геоплан-инфраструктура“ жалбоподателят възразява, че неверифицираните разходи в размер на 17 595,59 лв. не кореспондират с посочената в обжалвания отказ фактура № 8/04.12.2018 г. на ДЗЗД „Геоплан-инфраструктура“, която е с данъчна основа 161 310,46 лв. и ДДС 32 262,09 лв. Аналогично оплакване се поддържа и по отношение на неверифицираните разходи с изпълнител „ВТ Инженеринг“ ООД в размер на 18 477,28 лв. и описаната в акта фактура № **********/17.12.2018 г. с дан. основа 163 264,99 лв. и ДДС 32 653 лв. Подобни възражения са направени за първи път една пред касационната инстанция, като след връщането на делото за ново разглеждане във връзка с тях от ответника са представени допълнителни доказателства. От фактическа страна се установява, че тези възражения са основателни, но това не води до извод за незаконосъобразност на акта предвид следното:

По отношение на неверифицираните разходи от ДЗЗД „Геоплан-инфраструктура“ следва да се посочи, че жалбоподателят с искане за междинно плащане № 6 е предявил освен разходите по фактура № 8/04.12.2018 г. на обща стойност 193 572,55 лв. /л. 84/, така и тези по фактура № 6/10.09.2018 г. на същия изпълнител на обща стойност 158 339,28 лв. /л. 268, а също така описана в приложения към оспорения акт Списък на разходите по разходооправдателни документи/. Това се установява и от представените от ответника разпечатки от ИСУН. Или общата стойност на предявените за плащане разходи е 351 911,83 лв., като 5 % от стойността им възлиза на точно посочената в акта сума на неверифицираните разходи от 17 595,59 лв. В обжалвания акт изрично е посочено, че се отказва верифициране на разходи, предявени по засегнатия договор, т.е. базата за определяне на корекцията са общите допустими разходи по засегнатия договор, включени в искането за плащане. Без значение за законосъобразността на оспорения акт е обстоятелството, че в мотивите му неточно е посочено, че сумата на неверифицираните разходи към този оператор е приспадната само от сумата за плащане по фактура № 8/04.12.2018 г. за извършените СМР, тъй като – видно от преписката – сигналът за нередност касае операциите по избор на изпълнител на обществената поръчка от този оператор и за тази услуга, като елемент от реализирането й е и фактурираното с фактура № 6/10.09.2018 г. Или и да беше отказал от верифициране сумата на финансовата корекция пропорционално от двете фактури, а не общо само от едната, както е сторил УО, това не би довело по никакъв начин до различен краен резултат, поради което не влияе върху материалната законосъобразност на акта. Отделно от това, нормата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ по принцип дава правомощие на управляващия орган чрез ръководителя му да откаже верифицирането на целия предявен разход, за който е налице процедура по администриране на нередност, при което обстоятелството, че ответникът е отказал да верифицира разхода само до размера на влиянието на нередността върху него /т. е. само 5% от разходите по двете фактури на оператора ДЗЗД „Геоплан-инфраструктура“/ представлява прилагане на принципа на съразмерност по чл. 6, ал. 2 от АПК.

Аналогични са изводите на съда и по отношение на неверифицираните разходи от изпълнителя „ВТ Инженеринг“ ООД. От жалбоподателя са били предявени за плащане както разходите по посочената в акта фактура  № *********/17.12.2019 г. на обща стойност 195 917,99 лв. /л. 104/, така и така и тези по фактура № 10000000057/09.11.2018 г. на същия изпълнител на обща стойност  173 627,69 лв. /л. 273, а също така описана в приложения към писмото Списък на разходите по разходооправдателни документи/. Или общата стойност на предявените за плащане разходи е 365 545,68 лв., като 5 % от стойността им възлиза на точно посочената в акта сума на неверифицираните разходи от 18 477,28 лв. Останалите доводи са идентични на изложените в предходния абзац, поради което не следва да бъдат повтаряни.

Жалбата е неоснователна.

  

 

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК съдът следва да осъди жалбоподателя да заплати на ответника направените по делото разноски, които представляват платено по банков път адвокатско възнаграждение в размер на 2662,13 лева.

            По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Велико Търново, БУЛСТАТ *********, против отказ за верифициране на разходи в размер на 56 281,18 лв., обективиран в писмо изх. № 99-00-6-1192/04.06.2019 г. на ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“.

 

ОСЪЖДА Община Велико Търново, БУЛСТАТ ********* да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството сумата от 2662,13 лв. /две хиляди шестстотин шестдесет и два лева и тринадесет стотинки/, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

                                          

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: