Определение по дело №309/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 май 2023 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20237170700309
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 21 април 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 309

гр.Плевен, 15.05.2023 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, касационен състав, в закрито съдебно заседание на петнадесети  май две хиляди двадесет и трета година в състав:                                                                   Председател: Цветелина Кънева

                                                               Членове: Катя Арабаджиева

                                                                                       Снежина Иванова

като разгледа докладваното от съдия Арабаджиева частно касационно административно дело № 309 по описа. на Административен съд - Плевен за 2023 год и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл. 229 и сл. от АПК във връзка с чл.14, ал.3 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/ (Загл. изм. - ДВ, бр. 14 от 2015 г.), и чл.45ж, ал.6 от Правилник за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ППЗСПЗЗ/.

            С протоколно определение от открито съдебно заседание на 28.03.2023 год., обективирано  в Протокол № 658/28.03.2023 г. по гр.д. № 20224430106034 по описа за 2022 г., Районен съд – Плевен  е оставил без разглеждане като процесуално недопустима поради липса на правен интерес жалбата на М.П.К. срещу решение № 182С/02.11.2022 г. на Общинска служба „Земеделие“ гр.Долна Митрополия, ИРМ-Долни Дъбник /неточно посочено в диспозитива на определението като № 182/02.11.2022 г./

            Срещу постановеното определение е подадена частна касационна жалба от М.П.К.. Моли определението и решението на ОСЗ да се обезсилят. Сочи, че има правен интерес, доколкото възстановените два имота от по 1 дка не могат да се обработват, не могат и да се продадат. Сочи, че е нарушен чл.57 от АПК по негово заявление от 30.01.2020 г., чл.297 от ГПК за неизпълнение на съдебно решение по гр.д. №1762/20 на РС, издадено е решение от 17.09.2021 г. за обезщетение с компенсаторни бонове без писмено искане и с неистински подпис на титуляра, и не се признава закона за комасацията.

По делото е постъпил отговор на частната касационна жалба от ответника - ОСЗ гр.Долни Дъбник /л.7-10/, в която се сочи, че същата е неоснователна. Ответникът описва процедурата по обезщетяване и част от развилите се административни и съдебни производства. Моли частната жалба да се остави без уважение.

 В оспореното определение РС е приел, че решението на ОСЗ е издадено въз основа на влезли в сила решение № 538/13.04.2022 г. по гр.д. № 6365/2021 на РС Плевен и №433/12.09.2022 г. на  Общински съвет Долни Дъбник, и влязъл в сила пран за земеразделяне. Приел е, че с оспореното решение на ОСЗ са изпълнени дадени от РС указания, налице е положителен административен акт, изцяло съобразен с указанията. На тези основания е приел, че по отношение на К. липсва правен интерес от обжалване.

Определението на РС, с което се прекратява делото, е неправилно.

В съответствие с § 27, ал. 2 от ПЗР на ЗСПЗЗ общинските съвети предоставят земи от общинския поземлен фонд при наличие на едно от условията: 1. установяване на границите на земеделските имоти, за които е издадено решение на общинската служба по земеделие за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници; 2. изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост; 3. обезщетяване на собствениците, чиято собственост не може да бъде възстановена. Съгласно  чл. 45ж, ал. 1 общинската служба по земеделие представя мотивирано искане до кмета на общината в случаите по § 27, ал. 2, т. 1, 2 и 3 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ, към което прилага за имот с признато право на възстановяване в стари реални съществуващи или възстановими граници с решение по чл. 18ж, ал. 1 на общинската служба по земеделие или със съдебно решение скица-проект на имота, издадена от общинската служба по земеделие или от службата по геодезия, картография и кадастър. Въз основа на искането кметът на общината внася преписката в общинския съвет, който се произнася на първото си заседание след постъпване на искането с решение за предоставяне на имотите в изпълнение на задължението си по § 27, ал. 2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ. Общинският съвет е бил сезиран по инициатива на Общинската служба по земеделие, при условията на § 27, ал. 2, т. 3 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Съгласно  чл. 45ж, ал. 2 от ППЗСПЗЗ Общинският съвет се произнася на първото си заседание след постъпване на искането по ал. 1 с решение за предоставяне на имотите в изпълнение на задължението си по § 27, ал. 2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 62 от 2010 г.). Решението се връчва по реда на Административнопроцесуалния кодекс на лицето по чл. 45д, ал. 2 и служебно - на общинската служба по земеделие. Съгласно чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ, Общинската служба по земеделие в 14-дневен срок от влизане в сила на решението по ал. 2 постановява решение за възстановяване правото на собственост, придружено със скица на имота. В решението се вписва решението по ал. 2. За имоти, които са разположени в землища с одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри, в решението се посочва идентификаторът на имота, определен от службата по геодезия, картография и кадастър. Границите, съседите и ограниченията на ползването на имота се описват в решението съгласно данните, съдържащи се в скицата-проект по чл. 45е, ал. 3.

От така цитираните разпоредби е видно, че решението на ОСЗ е краен акт, като същият е основан на влязло в сила решение на ОбС. Въпреки че решението на ОСЗ, с което се извършва обезщетяване със земеделска земя е позитивен за заявителя акт, същият акт подлежи на контрол за законосъобразност, доколкото следва да се съобрази неговото съответствие с влязло в сила решение на ОбС. Следва да се съобрази и наличието на влезли в сила предходни актове по земеделска реституция. Този контрол може да се осъществи само в случай, че делото се разгледа по същество.

С оглед на изложеното, решението на РС следва да се отмени и делото да се върне за разглеждане по същество, ако не са налице други основания за прекратяването му. При евентуалното разглеждане по същество следва да се съобрази наличието и съдържанието на предходни административни актове по земеделската реституция. На настоящия съд е служебно известно, че едно подробно тяхно изброяване се съдържа в определение № 1144/09.06.2022 г. по ч.к.адм.д.№ 434/2022 по описа на Административен съд Плевен, постановено при обжалване на Решение № 558 от 15.04.2022 г. /с характер на определение/, по гр.д. № 20214430102047 по описа на  Районен съд – Плевен за 2021 год.

Следва да се съобрази и дали решението на ОбС е влязло в сила, като се изискат доказателства от ОбС и от ОСЗ за връчването му на К.. Ако същото решение на ОбС не е било връчено по реда на АПК, РС следва да съобрази, че същото не е влязло в сила - в този смисъл Решение № 11060 от 22.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 15012/2014 г. Ако случаят е такъв, РС следва да изложи в решението си съображения как това се отразява на законосъобразността на решението на ОСЗ.

С оглед на факта, че останалите твърдения на К. в частната жалба се отнасят до същността на спора, произнасяне по същите дължи РС в решение по същество, а не настоящият съд.

Воден от изложените мотиви и на основание чл. 235 от АПК, Административен съд – Плевен, касационен състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от открито съдебно заседание на 28.03.2023 год., обективирано  в Протокол № 658/28.03.2023 г. по гр.д. № 20224430106034 по описа за 2022 г. на Районен съд – Плевен, с което е оставена без разглеждане като процесуално недопустима поради липса на правен интерес жалбата на М.П.К. срещу решение № 182С/02.11.2022 г. на Общинска служба „Земеделие“ /ОСЗ/ гр.Долна Митрополия, ИРМ-Долни Дъбник /неточно посочено в диспозитива на определението като № 182/02.11.2022 г./

ВРЪЩА делото на същия състав на РС-Плевен за продължаване на съдопроизводствените действия.

Определението не подлежи на оспорване.

Преписи от определението да се изпратят на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:      /П/                     ЧЛЕНОВЕ:   1. /П/

 

                                                                                

                                                                                                 2. /П/