Определение по дело №260/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 351
Дата: 8 февруари 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20237180700260
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Описание: Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 


О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ……

 

гр. Пловдив, 08 февруари 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отд., XIV състав, в закрито заседание на осми февруари през две хиляди двадесет и трета година  в състав:

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА  ГЕОРГИЕВА

                                                                  

разгледа докладваното от съдията адм. дело № 260 по описа за 2023 год. по описа на Административен съд - Пловдив и взе предвид следното:

Производство по чл.157 ДОПК.

              Делото е образувано по жалба на “Сарай Авто – Плюс“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Дълго поле, ул.“38-ма“ № 1, с представляващ Ангел Иванов Савов, против АУЗД № 6603-204-1/ 23.02.2022 г., издаден от Елена Врангова – главен специалист при Община Калояново, обл. Пловдив, мълчаливо потвърден от началник отдел „БФУС“ при Община Калояново,  относно неговата нищожност. С жалбата се прави искане по реда на чл.157, ал.2 от ДОПК за спиране на изпълнението на АУЗД, тъй като счита, че е налице непосредствена опасност от настъпването на непоправими вреди, изразяващи се в продажба на собствения му недвижим имот. В тази връзка на основание чл.157, ал.3 ДОПК предлага като обезпечение същия имот, а именно: Земя с площ от 1,994 дка, с начин на трайно ползване - друг промишлен терен, находяща се в местността „Караорман“ в землището на с. Дълго поле, община Калояново, област Пловдив, съставляваща имот № 035011 по нотариален акт № 51, том V, дело № 772/2003Г. на нотариус Т.Дойчинова, с район на действие PC — Пловдив, а съгласно Удостоверение на община Калояново, съставляващ УПИ № 1-11 - бензиностанция, газстанция и търговски комплекс от масив 35 в землището на с. Дълго поле, община Калояново, ведно с построения в имота, съгласно издадено разрешение за строеж и разрешение за ползване, обект „Бензиностанция, газстанция и търговски комплекс“. Твърди, че върху този имот вече е наложена обезпечителна мярка - възбрана с вх. per. № 46471/23.12.2022г., вх. № 45864/23.12.2022г. на Служба по вписванията към Агенция по вписванията – Пловдив. Счита, че стойността на имота, видно от представените с жалбата доказателства е в размер на 623 904 лв. (шестстотин двадесет и три хиляди деветстотин и четири лева), която сума многократно надвишава размера на установените задължения.

 

 

Моли да се спре изпълнението на ревизионния акт.

Във връзка с изискана от ответника информация за това дали АУЗД е обжалван пред по-горестоящия орган, както и представяне на административната преписка, по делото е постъпило становище, в което се сочи, че издаденият АУЗД е връчен на дружеството-жалбоподател на 09.03.2022 г. чрез „Български пощи“, за което е положен подпис от управителя на дружеството върху известие за доставяне. Жалбата против цитирания акт е постъпила в деловодството на Община Калояново на 31.03.2022 г. с вх. № 70 00-198/31.03.2022 г. Същата е била подадена чрез куриерска служба „Тип топ куриер" АД, като за „дата на предаване“ в товарителницата от подателя на оператора е посочена дата 23.03.2022 год. 14:51 ч., т.е. в 14-дневния срок, съгласно изискванията на ДОПК. Посочва се също, че в срока по чл.146 от ДОПК, жалбата е предадена на горестоящия административен орган - началник на отдел „БФУС" при Община Калояново, в качеството му на ръководител на звеното за местни приходи в Община Калояново по чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ и съгласно заповед № 133/08.05.2018 година, издадена от кмета на Община Калояново. В този смисъл АУЗД е бил обжалван по административен ред. В регламентирания в чл.155, ал.1 от ДОПК срок горестоящият административен орган не се е произнесъл, поради което е налице хипотезата на чл.156, ал.4 от ДОПК - непроизнасянето в срок се смята за потвърждение на акта в оспорената му част. Посочва се, че жалбоподателят е имал възможност в срок от 30 дни да оспори пред съда акта, считано от 07.06.2022 год. включително, който срок е изтекъл на 06.07.2022 год., поради което, с оглед липсата на жалба, счита АУЗД за влязъл в сила.

              Административен съд гр. Пловдив, четиринадесети състав като прецени данните по делото, намери следното:

              Молбата е подадена надлежно пред Административен съд – Пловдив и при наличието на правен интерес.  Задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според чл. 166, ал. 1 от този кодекс установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл. 4, ал. 5 ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно редът за издаване на административните актове, с които се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в чл. 107, ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци и такси е по реда на ДОПК.

Към административния ред за обжалване препраща чл. 4, ал. 5 ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла на чл. 152, ал. 2 ДОПК. Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 ДОПК.

 

По силата на чл. 156, ал. 2 ДОПК ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. ДОПК изисква жалбоподателят да е изчерпал административния ред за обжалване като задължителна процесуална предпоставка за развитие на съдебното производство.

В случая от заявеното от ответника в становището и представените доказателства към него относно подадена жалба против процесния АУЗД по административен ред е видно, че административният ред за оспорване е бил изчерпан. Жалбата на дружеството пред съда по същество касае оспорване на АУЗД с наведени твърдения за нищожност, поради което в тази си част и на основание чл. 149, ал.5 АПК съдът намира жалбата за допустима.

След като се запозна с искането и след преценка на доказателствата, представени към жалбата, съдът приема, че искането за спиране изпълнението на оспорваният акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК е допустимо, но неоснователно, поради следните съображения:

Съгласно чл. 9б и чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси (в действащата редакция към момента на издаване на оспорвания по делото акт на ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.), установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. С оглед цитираните разпоредби на ЗМДТ, приложимо към оспорването на акта за установяване на задължения за местни данъци и такси по данни от декларация е универсалното производство по Дял III ДОПК - вж. чл. 144, ал. 1 и чл. 107, ал. 3 от ДОПК. Обжалването на акта за установяване на задължения по декларации пред съда няма суспензивен ефект (чл. 157, ал. 1 от ДОПК). Спирането на изпълнението от съда е съгласно предпоставките на чл. 157, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК. Обусловено е от сезиране с искане от жалбоподателя, към което да са приложени доказателства за направено обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането (чл. 157, ал. 3 във вр. с чл. 153, ал. 3 от ДОПК), а когато обезпечение не е наложено - искането да съдържа предложение за обезпечение в същия размер.

В случая жалбоподателят не е представил доказателства за направено обезпечение на публичните вземания, предвидени с процесния АУЗД, тъй като от представеното обявление по изп.д.№ 20029110400901/ 2022 г. на ЧСИ Петя Николова за публична продан на предложения като обезпечение по повод настоящото спиране имот, както и представената справка от Агенцията по вписванията № 103454/ 25.01.2023 г. на „Авто Сарай Плюс“ ЕООД е видно, че като кредитори на наложената възбрана на имота са посочени на първо място ТД на НАП – Пловдив и на второ - Община Калояново, т.е. жалбоподателят има и други задължения, за които е наложена възбраната върху имота. Освен това е видно, че за предложения като обезпечение в настоящото производство имот: „Земя с площ от 1,994 дка, с начин на трайно ползване - друг промишлен терен, находяща се в местността „Караорман“ в землището на с. Дълго поле, община Калояново, област Пловдив, съставляваща имот № 035011 по нотариален акт № 51, том V, дело № 772/2003Г. на нотариус Т.Дойчинова, с район на действие PC — Пловдив…“, е вписана договорна ипотека в полза на Общинска банка АД с размер на обезпеченото вземане от 500 000 лв.

В същото време с процесния АУЗД са установени задължения от 147 319,20 лв.- главница и лихва до датата на издаването на акта, а съгласно чл. 153, ал. 3 ДОПК предложеното обезпечение следва покрива размера на задълженията по - главница и лихви към датата на подаване на искането, като лихвата върху главница от 106451,57 лв. от издаването на АУЗД – 23.02.2022 г. до подаване на искането – 25.01.2023 г. е в размер на 9965.05 лева.

При това положение, предвид реалното задължение в размер на 147 319,20 лв. и законна лихва от 9965.05 лева до момента на подаване на искането, както и липсата на доказателства, от които да е видно, че с наложеното обезпечение или предложеното такова ще бъде обезпечено вземането в пълнота, съдът намира, че спирането на изпълнението е недължимо, поради което следва да се отхвърли.

Ето защо на основание чл.157, ал.4 от ДОПК, Съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на “Сарай Авто – Плюс“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Дълго поле, ул.“38-ма“ № 1, с представляващ Ангел Иванов Савов, за спиране на изпълнението на АУЗД № 6603-204-1/ 23.02.2022 г., издаден от Елена Врангова – главен специалист при Община Калояново, обл. Пловдив, мълчаливо потвърден от началник отдел „БФУС“ при Община Калояново, до приключване на производството по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в седмодневен срок от съобщението с препис на страните.

 

 

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: