Решение по дело №221/2019 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 декември 2019 г. (в сила от 1 февруари 2020 г.)
Съдия: Росица Радкова Цветкова
Дело: 20197250700221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 211

гр. Търговище, 30.12.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Търговище, втори състав, в открито съдебно заседание на трети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА

при секретаря Стоянка Иванова,

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 221 по описа на АС – Търговище за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 215 и чл. 210 от ЗУТ.         

Делото е образувано по жалба А.С.Т. *** срещу решение на комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със заповед № З – 01 – 234 от 15.04.2019г. на кмета на Община Търговище за определяне размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“ в частта, касаеща имот собственост на наследници на И. Ст. М.– поземлен имот с идентификатор 48091.5.13, нива в землището на с. Миладиновци, общ. Търговище. Жалбоподателката твърди, че размерът на обезщетението не е съобразен с изискванията на закона. По подробно изложени съображения прави искане съдът да отмени решението на комисията и да задължи Община Търговище да увеличи размера на обезщетението. В съдебно заседание, редовно призована не се явява, не се представлява. Разноски по делото не се претендират.

             Ответникът по жалбата - Община Търговище, редовно призована не се представлява. По делото е депозирано становище, чрез което се оспорва основателността на жалбата.  

Заинтересованата страна „Булгартрансгаз“ ЕАД оспорва основателността на жалбата и моли съдът да  я отхвърли. Счита, че размерът на обезщетението е правилно определен и следва да остане такъв, какъвто е посочен в решението на комисията по чл. 210 от ЗУТ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

Не е спорно обстоятелство по делото, че жалбоподателката е дъщеря и един от наследниците по закон на Ст. И. М., починал на 07.05.1997г. Наследниците на Ст. И. М. са съсобственици на имот в землището на с. Миладиновци с идентификатор 48091.5.13, представляващ нива с п 

 

 

 

лощ 8 дка, трета категория, местност „Над селото“.

С Решение № 312 от 10.05.2018г. ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ОБЕКТИ ОТ ГАЗОПРЕНОСНАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, КОИТО ЩЕ БЪДАТ ИЗГРАДЕНИ ИЛИ РЕХАБИЛИТИРАНИ, ЗА НАЦИОНАЛНИ ОБЕКТИ И ЗА ОБЕКТИ С НАЦИОНАЛНО ЗНАЧЕНИЕ, на основание § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за държавната собственост и § 5, т. 62 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията, Министерски съвет определя обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница” за национален обект и за обект с национално значение.

Със заповед № 02 – 15 – 58 от 12.03.2019г. на зам. министър на МРРБ, публикувана в ДВ бр. 23  от 19.03.2019г. е одобрен проектът на ПУП – парцеларен план за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница” на територията на определени селища, сред които и с. Миладиновци, общ. Търговище, област Търговище. Видно от електронните файлове, достъпни в публичния регистър по чл. 3, ал. 4 от ЗУТ на издадените актове за одобряване на устройствени планове и на техните изменения през 2019 г., воден от МРРБ, със посочения ПУП се определя местоположението и размерите на сервитутните зони на линейния енергиен обект в засегнатите имоти. Титуляр на сервитута е заинтересованата страна по делото  „Булгартрансгаз“ ЕАД. Заповедта, в частта, касаеща процесния имот, не е била обжалвана и е влязла в сила.

Със заповед № З – 01 – 324 от 15.04.2019г. на кмета на Община Търговище, по повод на постъпило искане от „Булгартрансгаз“ ЕАД от 09.04.2019г., е назначена комисия по чл. 210 от ЗУТ със задача да определи размера на обезщетенията за сервитутите на енергийния обект по пазарни цени съгласно чл. 64 от Закона за енергетиката, както и да съобщи на собствениците на засегнатите имоти размера на дължимото обезщетение. Комисията включва трима служители на Община Търговище и един независим лицензиран оценител. Оценъчният доклад за учредяване на сервитут е изготвен от независимия лицензиран оценител и е представен на 30.04.2019г. В доклада се съдържа подробно описание на използваните методи за оценка. За определяне на пазарната стойност на земеделската земя, оценителят е използвал два метода – метод на пазарните сравнения (аналози) от сравнителния подход и метод на директна капитализация на доход от приходен подход за оценяване, регламентирани в българските стандарти за оценяване. В доклада подробно са изведени характеристиките на двата метода и респ. подхода. Сравнителният подход се базира на реална информация, съдържаща данни от реално състояли се продажби или оферти на имоти с характеристика, близки до оценявания имот, а приходният подход се базира на настоящата стойност на всички права върху бъдещите приходи, които произтичат от правото на собственост. При метода на пазарните сравнения (аналози) най-общо стойността се определя чрез сравняване на оценявания имот с други подобни имоти, разположени в близост до него сходен ценови район, които са били оферирани, наети или продадени в период, близък до датата на оценката. Оценителят е посочил, че направените от него проучвания сочат, че няма данни за продажби на подобни имоти в с. Миладиновци и районна през 2018г. – 2019г. в Агенция по вписванията в гр. Търговище. По данни от НСИ средната цена на земеделска земя в Община Търговище е 851лв. За определяне на цената по сравнителния метод са използвани аналози – продажби на ниви в села от Община Търговище, на които са направени корекции за офертност, местоположение, категория и други фактори, подробно описани от оценителя. При метода за директна капитализация на доход са ползвани данни за средния размер на рентата за минали години. Оценителят е посочил, че има ограничени данни за пазарни наемни или рентни цени на подобни обекти. Средната рента през 2017г. за ниви в област Търговище е 42лв. за всички категории земя по данни на НСИ. На тази основа е оценителят е определи стойност на имота по сравнителния подход 6 948лв. или 869лв. за декар и 6 718лв. (съответно 840 за декара) по приходния подход. Като основа за пазарната стойност на земята е взета по-високата стойност. На следващо място пазарната стойност на правото на сервитут е определена като функция на пазарната стойност на земята, нейната площ (на засегната част), коефициент отчитащ наложените от сервитута ограничения в ползването, определен в конкретния случай в размер на 0.8, поради ограничените видове едногодишни култури, които могат да се отглеждат в зоната на сервитута. Като краен резултат оценителят е посочил стойност на обезщетението 2015лв. Полученият резултат за имота на жалбоподателката при изброените показатели и посочения от оценителя алгоритъм е математически не точен.  (отразен е в таблица № 3). Пазарната стойност на засегната площ би следвало да е 2520.1 лв., а не 2519лв., както е посочено в колона 8. При зададения от оценителя алгоритъм и определени показатели цената на обезщетението би следвало да е 2016.08лв., а не  2015лв.

Видно от удостовереното от протокол от 29.05.2019г., на същата дата комисията по чл. 210 от ЗУТ е провела заседание, на което е разгледала оценките, изготвени от лицензирания оценител за определяне на дължимото възнаграждение по възникналия сервитут на газопровод, ел.кабел, КИП и кабел за АЗУ, чийто титуляр е „Булгартрансгаз“ ЕАД, в имоти в землището на с. Миладиновци, общ. Търговище. Комисията е взела решение да приеме оценките за обезщетяване на имотите, съгласно посоченото в таблица № 3, инкорпорирана в протокола. По отношение на имота на наследниците на М., приетият размер на обезщетението е съответно 2015лв.

С нарочно съобщение решението е съобщено на жалбоподателката на 09.09.2019г.,  а жалбата до съда е подадени на 18.09.2019г., поради което следва да се приеме, че същата е подадена в срок.

По делото е изслушано експертно заключение за пазарния размер на дължимото парично обезщетение за възникналото сервитутно право в поземления имот на жалбоподателката. Изследвайки характеристиките на пазара, вещото лице е посочило, при ползване на същите методи като оценителя, че според него пазарна цена на поземления имот, определена по метода на пазарните сравнения е 929лв. на декар и 860лв. за декар при пазарна стойност, определена по метода капитализация на дохода. Вещото лице също е възприело като основа за определяне на пазарна цена резултатът от метода на пазарните сравнения. Пазарната оценка на обезщетението за учредяване на сервитутно право върху процесния имот е определена в размер на 2184лв., като функция на пазарната цена на земята, върху която се учредява сервитута, която е 2694.1лв. (929лв. по 2.9 дка), коефициент, отчитащ срока за който е учредено правото на сервитута в размер на 0.9 (максимално допустим), тъй като същият е безсрочен, както и експертно определен коефициент в размер на 0.9, отчитащ ограниченията за ползване на имота следствие на сервитута – засегнатата част от имота може да се ползва само за определени едногодишни селскостопански култури с къса коренова система.  

И двете заключения са подробно мотивирани и обосновани. Макар да са използвали едни и същи методи за оценка, вещите лица са стигнали до различни резултати. Разликите се дължат на различните пазарни цени на имотите, възприети от вещите лица (те са по-високи при вещото лице, което е ползвало по-голям брой аналози), различния размер на определения експертен коефициент за тежест/вид на сервитута – 0.8 при оценителя и 0.9 при вещото лице и ползвания от вещото лице коефициент за срок на сервитута – 0.9. При тази разлика между двете оценки съдът приема, че оценката на вещото лице, изслушано по-делото, в по-голяма степен отчита спецификата на сервитута и характеристиките на конкретния имот, поради което съдът възприема за основа на своите фактически констатации именно заключението на изслушаното по делото вещо лице. С оглед на това съдът приема, че пазарната оценка на обезщетението за учредяване на сервитутно право върху процесния имот е в размер на 2184лв.

 

 

 

 

 

С оглед установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

 

 

 

 

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законовия срок, от надлежна страна - адресат на подлежащ на оспорване административен акт.

 

 

 

 

Заповедта е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на съществени процесуални нарушения - такива, които ако не бяха допуснати, щяха да доведат до други фактически и правни изводи органът, издател на заповедта. Следва да се приеме, че актът е мотивиран в достатъчна степен, тъй като мотивите, съдържащи се в административната преписка и в частност в оценителния доклад на ползвания независим оценител, очевидно възприети изцяло от членовете на комисията, следва да се възприемат като мотиви на акта.

Съгласно чл. 64, ал.6 от Закона за енергетиката определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл. 210 и 211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител. На свой ред чл. 210, ал. 1 от Закона за устройство на територията урежда, че изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината.

Като е одобрил оценка на обезщетението за учредяване на сервитутно право върху процесния имот, която е различна от пазарната, административният орган е постановил акт, който не е съобразен с материалния закон. По тези съображения съдът приема, че обжалваният акт следва да бъде изменен, като оценката на обезщетението следва да бъде завишена до сумата от 2184лв.

            Разноски по делото не се претендирани и затова независимо от изхода на делото те следва да останат в тежест на страните така, както са направени.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд – Търговище, втори състав

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ по жалба на А.С.Т. *** решение на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № З – 01 – 324 от 15.04.2019г. на Кмета на Община Търговище за определяне размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, в частта касаеща имот в землището на с. Миладиновци, общ. Търговище с идентификатор 48091.5.13 - нива с площ 8 дка, трета категория, местност „Над селото“, собственост на наследници на И. Ст. М., КАТО ОПРЕДЕЛЯ ОЦЕНКАТА ЗА ОБЕЗЩЕТЯВАНЕ НА БЕЗСРОЧНО СЕРВИТУТНО ПРАВО В РАЗМЕР НА 2184лв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: