Определение по дело №302/2010 на Окръжен съд - Добрич

Номер на акта: 267
Дата: 19 юли 2010 г.
Съдия: Тома Иванов Манушев
Дело: 20103200200302
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д Е Л Е Н И Е

 

№...............

Гр. ***,  19.07.2010 год.

 

***КИ ОКРЪЖЕН СЪД,                   НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ

в закрито съдебно заседание на деветнадесети юли две хиляда и десета година, в състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТОМА МАНУШЕВ

 

Разгледа докладваното от председателя на състава  ч.н.д. №302/2010г. по описа на ***кия окръжен съд и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по ч.н.д. №302/2010г. е образувано по чл. 243 ал.4 от НПК по жалба на Ректора на Софийски университет „***” гр. ***срещу постановление с изх. № 1376/2004 от 26.04.2010г. на **ОП за прекратяване на досъдебно производство № 154/06г. по описа на ОСлО при ОП гр. ***. Развиват се доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт, настоява се за отмяната му и връщане на делото на прокуратурата.

С жалбата си Ректора на СУ „***” гр. ***иска да се спазят указанията на ВКП гр. ***и се извърши допълнително разследване. Твърди се, че извършената проверка, на която е базирано обжалваното постановление е непълна и едностранчива – не са съобразени поредица от съдебни решения, постановени по обсъжданите въпроси, информации и доказателствен материал не е искан от Ректора на СУ „***”, редица обстоятелства противно на подробно дадените указания от ВКП гр. *** не са установени. С оглед на това молят постановлението на Окръжна прокуратура гр. *** да бъде отменено и точно да бъдат изпълнени указанията на ВКП.

Жалбата е подаден в срок и е допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

От събраните по делото писмени доказателства, съдът прие за установено  следното:

Досъдебното производство е било образувано на 24.03.2006г. срещу виновните длъжностни лица от АПК „***” гр. ***, които превишили правата си с цел да причинят вреда, като от това са настъпили значителни вредни последици за дендрологичната колекция на Университетска ботаническа градина гр. ***, която се явява от национално значение за България – престъпление по чл. 282 ал.2 във вр. с ал.1 от НК. Било е проведено разследване и с Постановление от 14.09.2006г. ОП гр. *** е била прекратила наказателното производство по ДП – следствено дело № 154/06г. по описа на ОСлО при ОП гр. *** поради липса на извършено деяние по смисъла на НК.

С Постановление от 22.11.2006г. на АП гр. ***е било потвърдено постановлението на ОП гр. *** от 14.09.2006г. за прекратяване на наказателното производство.

С Постановление от 11.11.2008г. прокурор от ВКП гр. ***е отменил постановленията на ОП гр. *** и АП гр. ***и е разпоредил извършването на допълнително разследване.

С Постановление от 02.06.2009г. на ОП гр. *** наказателното производство е било прекратено.

С Определение от 15.07.2009г. на ОС гр. *** е било отменено постановлението за прекратяване на наказателното производство от 02.06.2009г. на ДОП. Това определение е било протестирано от ОП гр. *** както и жалено от Министерство на културата гр. ***.

С Определение от 30.09.2009г. АС гр. ***е потвърдил определението на ДОС и делото е било върнато в ОП гр. *** за допълнително разследване и изпълнение на дадените указания.

При първоначално проведеното разследване се установило, че през 1948г. с Договор между Република **** и Република **** бившия дворец на румънската кралица, находящ се в гр. ***, Република ***, се е отстъпил за временно и безвъзмездно ползване от бившия Комитет за култура, изкуства и наука с условието *** да се поддържа в добър вид и да бъде място за отдих и творчество на хората на изкуството и културата.

Със Заповед № ХVІ-1426/27.07.1955г. на Министъра на културата, в ***, който се е наричал „Почивна станция на Министерството на културата” гр. *** е бил създаден филиал на Ботаническата градина при СУ „***”. Филиалът е бил създаден с оглед използването му за учебни и други цели и „за провеждане на производствена практика на студентите и запазване на ценни видове и растения и дървета”. За осъществяването на това, на СУ са били предадени за ползване посочените в заповедта обекти, които представлявали обособени части от почивната база. Със заповедта не са били учредени вещни права върху предадените обособени части.

На 07.07.1970г. е била сключена спогодба между **** и ****, с която е било извършено плащане от страна на българската държава към румънската, с което на практика е станало закупуването на *** и той е бил станал собственост на Република България.

Със Заповед № 04-06-00-45/28.05.1992г. на Министъра на финансите, *** безвъзмездно е бил предаден на Министерството на културата за стопанисване и управление.

С Акт за държавна публична собственост № 604/02.02.1998г. на АПК „***” са били предоставени права върху недвижим имот, находящ се в общ. ***, местност „***”, архитектурен комплекс „***”. В акта на основание Заповед № РД-11-332/19.06.2000г. и Заповед № РД-11-483/14.08.2000г. на Областен управител гр. *** е вписано, че са предоставени права върху стопански двор с разсадник на площ от 11 473,09 кв.м., сгради и дендрологична колекция, разположена върху площ от 61 450,60 кв.м. на СУ „***” гр. ***.

Със Заповед № РД-02-14-45/10.01.2000г. на Министерство на регионалното развитие и  благоустройство е утвърден Кадастрален план на АПК „***”, с което окончателно са уточнени имотните граници, които действат и към настоящия момент.

На 22.04.1999г. между Министерство на културата и СУ „***” се е подписало споразумение, с което страните се задължават за срок от 3 години да осъществяват съвместна дейност за съхранение, развитие и защита на Архитектурно-парков комплекс „***” гр. ***. Споразумението е било подписано от И.Й. – бивш директор на АПК „***” и проф.д-р на философските науки Б. – Ректор на СУ. Съгласно споразумението АПК „***” и Университетската ботаническа градина обединявали усилията си за съхранение, развитие и защита на АПК „***” гр. ***. След изтичане на срока на това споразумение – 26.03.2002г., се е подписало ново Споразумение № 170/2002г. отново за срок от 3 години между същите страни. Съгласно т.3 б”г” от споразумението, АПК „***” се задължавало в изпълнение на Заповед № РД-84/05.09.2001г. на Директора на националния институт по паметниците на културата в срок до 31.12.2002г. да изготви анализ на състоянието на сградите, парковите елементи и каменната настилка и функционалната схема за адаптация на сградите и площите, като се дадат препоръки за опазването и съхранението им.  Съгласно т.8 от споразумението, УБГ гр. *** на СУ „***” и в изпълнение на Заповед № РД -84/05.09.2001г. на Директора на Национални институт по паметниците и културата в срок до 31.12.2002г. се задължавало да изготви фитоценологично проучване с биоразнообразието, геоморфоложко и хидроложко проучване, заснемане на растителността, инвентаризация и изработка на дежурна дендрологическа карта. Съгласно т.9 от споразумението страните се задължавали в срок до 31.12.2002г. да изработят, съгласуват и одобрят единна концепция по опазването, съхранението и развитието на комплекса като цяло.  Във връзка с изпълнение на споразумението АПК „***” гр. *** са били изготвили отчет за 2002г. По делото не е установило във връзка с изпълнение на споразумението УБГ да е била изготвила доклад за 2002г., който да е предаден на АПК „***”. През 2003г. Директора на АПК „***” е бил възложил изготвянето на анализ и оценка  на състоянието на парковата част на АПК „***” гр. *** с оглед проверка изпълнявали ли са си задълженията УБГ гр. ***. Анализът е бил изготвен от инж. И.Ст. и инж. И.Т. и ландшафтен архитект М.М.. В този анализ тримата експерти са били констатирали наличие на самонастанила се растителност, в следствие на което се била нарушила визуалната връзка между отделните пространства в парка и околния ландшафт, липса на мерки за отсичане и изкореняване на изсъхнали дървета, наличие на обемнопространствена неорганизираност на дървесни групи и масиви, в следствие на което се нарушила хармонията между релеф, растителност и околна среда, част от растителността застрашавала сигурността на сградите и посетителите в комплекса. Цветната растителност в парка е с крайно неопределени форми и не е в унисон със замисъла на създателите, с което се нарушавало оригиналния вид на паметника на културата за периода 1980г. до 2003г. В комплекса са били интродуцирани 25 растителни вида, като засаждането е станало на празните места без да е била изготвена предварително концепция за пространственото оформяне и биологическа систематика, новозасадената растителност е почти недостъпна визуално, с което не се оправдава насаждането й, в две от градините е бил нарушен оригинала на първоначалната композиция, за периода 2000г – 2003г. е била засявана растителност без аргументация и същата не е била допринесла за експонирането на архитектурно-парковия комплекс на АПК като паметник на културата. Предвид неизпълнението на задълженията си по споразумението от страна на УБГ гр. ***, Директора на АПК „***” гр. *** – Т. Т. Г. с писмо № 99/10.09.2003г. е бил уведомил Ректора на СУ „Св. ***”, че се прекратява едностранно сключеното споразумение № 170/2002г. В подкрепа на извода, че УБГ не е изпълнил своите задължения е и констатацията, че не са се установили наличието на постъпили предложение от страна на УБГ за изготвяне на единна концепция, не е бил постъпил годишен отчет за 2002г. Не без значение е и факта, че през 2002г. на територията на АПК „***” са били възникнали два пожара в следствие възпламеняване от цигара на суха растителност, клони и листа. Предвид задълженията си Г., като директор на АПК „***” гр. ***, а именно да полага грижи за развитието на държавния културен институт, отговаря за опазването на културно-историческото наследство, отговаря за опазването управлението на собствеността, управлението и стопанисването на движимото имущество и предвид констатациите на доклада на тримата експерти от 2004г. са били сключени три договора с Научно-изследователски институт при *** университет гр. ***за картиране на растителността в съществуващата паркова територия на Културен център „***”, „фитосанитарната оценка на растителността от съществуващата паркова територия на КЦ „***” и за изготвяне и представяне на магнитен носител на картен материал за фитосанитарната оценка и заснетата съществуваща дървесно-храстова растителност на КЦ „***””. Трите договора са били изпълнени, което е видно от протоколите-актове за приемане и изпълнение на задачата от 14.10.2004г. и 22.12.2004г. От тези договори АПК „***” е бил заплатил на Научно-изследователски институт при Лесотехнически университет гр. ***общо сумата от 53 460 лева. В изпълнение на дадените препоръки от изготвените доклади през 2004г. от стана на служители на АПК „***” са били действия по изсичане на растителност по скатовете на големия водопад, по ремонт на зида и крайбрежната дамба, ремонт на вила „**”, отсечени са били съборени от бурята дървета в района на вила на Приц ***. След почистването и укрепването, след консултации с експерти на фирма „***”, експерти от ЛТУ гр. ***и ландшафтния архитект на укрепения бряг и розариума, наново са били засадени всички дървета и рози. От извършените проверки, включително и от  РИОСВ гр. ***не са били установени изсичания или увреждания на ценни и защитени растителни видове. От заключението на тройната ботаническа експертиза е видно, че на територията на Ботаническа градина в АПК „***” гр. *** няма унищожени и увредени ценни защитени растителни видове.  С извършените действия по отсичане и подкастряне  на растителните видове не са нанесени трайни и непоправими щети. Не е било извършено безпричинно, съзнателно унищожаване на растителните видове и дендрологическия парк. Независимо от породените конфликти, АПК „***” е бил изпълнил своето задължение съгласно споразумението да превежда на СУ „Св. ***” 50% от приходите от входни билети, услуги по заснемане на филми, клипове и телевизионни програми.  За 2002г. общо приходите са били в размер на 319 907 лева като на СУ са били преведени суми в общ размер на 159 952,42 лева. За 2003г. е била преведена сумата от 63 650,31 лева. Събраните приходи в частта за АПК „***” са били превеждани на Министерството на културата като разходването на постъпилите в бюджетните сметки суми е станало след одобрението на първостепенния разпоредител на кредита – Министерството на културата. Сумата от 53 460 лева е била заплатена на Научно-изследователския институт при ЛТУ гр. ***за изготвянето на съответните доклади по трите сключени договора през 2004г, предвид неизпълнението от страна на УБГ задълженията да изготви  фитоценологично проучване с биоразнообразието, геоморфоложко и хидроложко проучване, заснемане на растителността, инвентаризация и изработка на дежурната дендрологична карта, с която се работи по опазването и развитието на груповия архитектурно-парков паметник на културата. Като действията на Директора на АПК „***” са били с оглед възвръщането на първоначалния вид на парковата част. По делото се установило, че на 26.03.2002г. между страните се е било сключило споразумение, с което са се задължили да обединят усилията си по съхранение, развитие и защита на АПК „***” гр. *** и Университетската ботаническа градина. Тълкувани, клаузите на споразумението водят до извода, че се касае за сключен договор за дружество по смисъла на ЗЗД и е насочен към трети лица за постигане на обща цел, и че това не е двустранен договор, при който страните поемат помежду си насрещни права и задължения. По силата на споразумението до 31.12.2002г. е следвало да се изготви фитоценологично проучване на биоразнообразието, да се извърши геоморфоложко и хидроложко проучване и заснемане на растителността, инвентаризация и изработка на дежурна дендрологична карта. Това задължение е общо за двете страни. Предвид на това възлагането от страна на АПК „***” гр. *** извършването на тази дейност от НИИ при ЛТУ гр. ***не може да се приеме като извършено нарушение, превишаване на правата или неизпълнение на служебните задължения от страна на директора.

***кият окръжен съд счита, че постановлението на ОП гр. *** от 26.04.2010г. е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено изцяло. Счита също, че споразумението между страните се явява договор за дружество по смисъла на ЗЗД, печалбите и загубите се разпределят съразмерно от дела на всяка от страните до момента на прекратяване. На това основание СУ „Св. ***” е имал правото да получи дела си от приходите – 50%, което  видно от материалите по делото им са били изплатени. Изплащането е било съобразно споразумението и не може да се определи като нарушение от страна на директора на АПК „***”.

***кият окръжен съд като взе предвид направените експертизи и така установената фактическа обстановка, стигна до извода, че липсват извършени престъпления по смисъла на чл. 282, чл. 219 и чл. 220 от НК от страна на директора на ДКИ-КЦ „***” гр. ***, което правилно е констатирано в постановлението на ОП гр. *** и при което наказателното производство следва да бъде прекратено и потвърдено постановлението за прекратяването му.

 

 

Предвид гореизложеното и на основание чл. 243 ал.5 т.1 от НПК, ***кият окръжен съд

 

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло постановление от 26.04.2010г. на Окръжна прокуратура гр. *** за прекратяване на наказателното производство по ДП – сл.дело №154/2006г. по описа на ОСлО при ОП гр. ***.

Определението подлежи на обжалване и протест пред Апелативен съд гр. ***в 7–дневен срок от съобщаването му на ОП гр. ***, СУ „Св. ***” чрез Ректора му, Министъра на културата и ДКИ „***” гр. ***.

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: