Решение по дело №1410/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260023
Дата: 18 септември 2020 г. (в сила от 17 октомври 2020 г.)
Съдия: Надежда Димитрова Кирилова
Дело: 20203630201410
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

260023/18.9.2020г.

№......................                                        18.09.2020 г.                                               гр. Шумен

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, седемнадесети състав

На шестнадесети септември през две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                                              Председател: Надежда Кирилова

 

Секретар: Т.Д.

Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД № 1410/2020 г. по описа на ШРС,

За да се произнесе взе предвид следното:

 

Настоящото производство е образувано на основание чл.  59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 56/29.07.2020 г. на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 24, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на В.М.Б., ЕГН **********,*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 /триста/ лв. за нарушение по чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваното постановление като незаконосъобразно, поради нарушение на материалния и процесуалния закон.

В проведените по делото съдебни заседания жалбоподателят, редовно призован, не се  явява лично и не изпраща упълномощен процесуален представител. Жалбоподателят депозира писмени бележки, в които излага подробно допълнителни мотиви за незаконосъобразност и неотговарящо на обективната действителност наказателно постановление, като моли съда да отмени изцяло обжалваното наказателно постановление.

Процесуалният представител на Регионална инспекция по околна среда и води –             гр. Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, в съдебно заседание оспорва жалбата и моли съда да отхвърли същата като неоснователна и да потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление.

 Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл. 84 от ЗАНН, във вр. чл. 320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните правни съображения:

ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

На 19.06.2020 г. свидетелят Й. С.Й. качил в социалните мрежи клип и публикация за нерегламентирано изхвърляне на строителни и хартиени отпадъци в местността „Гламя“ на кв. Дивдядово в гр. Шумен от МПС – лек автомобил, марка, „Опел Астра“, комби с Рег. № Н 4629 АН, с прикачено към МПС ремарке. По този повод още същия ден била извършена проверка на място от длъжностни лица към Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен /РИОСВ – гр. Шумен/ касателно нерегламентираното изхвърляне на отпадъци, обективирана в Констативен протокол № ЕВ-А 18 от 19.06.2020 г. В хода на проверката и след разговор със свидетеля Й.Й., проверяващите длъжностни лица установили, че на 19.06.2020 г. между 10.00 часа – 10.30 часа в тревен терен в местността „Гламя“ на кв. Дивдядово в гр. Шумен било осъществено нерегламентирано изхвърляне на строителни и хартиени отпадъци, намиращи се в МПС – лек автомобил, марка, „Опел Астра“, комби с Рег. № Н 4629 АН, с прикачено ремарке. Сведенията, придружени от видеоклип послужили на проверяващите длъжностни лица да издирят чия е собствеността на МПС с посочения от свидетеля Й. регистрационен номер. Впоследствие поискали съдействие и от кметския наместник на  кв. Дивдядово с оглед установяване самоличността на лицето, което е извършило нарушението. От кметския наместник на посоченото населено място установили, че нарушил е В.М.Б., ЕГН **********, жител ***. Освен това, във връзка с констатациите от проверката с Констативен протокол № ЕВ-А 18 от 19.06.2020 г. били дадени на Кмета на Община Шумен задължителни за изпълнение предписания, а именно: 1. Да се извърши почистване на всички разпилени по тревната площ отпадъци в местността „Гламя“ в землището на кв. Дивдядово,  гр. Шумен, като за изпълнение на предписанието се уведоми РИОСВ - Шумен и се представят документи относно предаването на отпадъците, както и да се предприемат мерки за недопускане на замърсяване с отпадъци в местността, със срок за изпълнение 10.07.2020 г.

След като станал известен нарушителят, последният бил поканен с покана от 26.06.2020 г. да се яви в сградата на РИОСВ – гр. Шумен на 06.07.2020 г., във времето между 9.00 часа и 17.00 часа, с оглед съставяне и предявяване на акт за установяване на административно нарушение. Поканата била получена лично от жалбоподателя Б. на  03.07.2020 г. Впоследствие, на 06.07.2020 г. в присъствието на нарушителя бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № ЕВ-А 04, като актосъставителят е описал тези свои констатации и квалифицирал нарушението като такова по чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/. Актът бил предявен на жалбоподателя и подписан от негова страна с възражения, сочейки, че ще подаде възражения в законоустановения срок. Писмени такива били депозирани  в срока по  чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, но били счетени за неоснователни от наказващия орган. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено Наказателно постановление № 56/29.07.2020 г. на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр.           чл. 24, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на В.М.Б., ЕГН **********,*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 /триста/ лв. за нарушение по               чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.

  

 

 

 

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя Е.Я. В.-А., на свидетеля Й. С.Й. - свидетел на извършване на нарушението, на свидетелката Ц.К.К. - свидетел при установяване на нарушението и при съставяне на акта и на свидетелката З.С.К. - свидетел при съставяне на акта, както и от присъединените на основание разпоредбата на                   чл. 283 от НПК писмени доказателства. С най – голямо значение за изясняване на обективната истина по делото са показанията на свидетеля Й.Й. и съдът намира, че същите следва да бъдат кредитирани изцяло, доколкото е присъствал по време на извършване на нарушението от страна на жалбоподателя и пресъздава пряко възприетите от него факти и обстоятелства. При преценка на събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Е.В.-А., Ц.К. и З.К. съдът счита, че същите следва да бъдат кредитирани изцяло, доколкото всеки един от тях е присъствал по време на извършване на проверката на жалбоподателя и пресъздава пряко възприетите от него факти и обстоятелства. Освен това показанията им са еднопосочни, непротиворечиви, кореспондират помежду си и се подкрепят и от останалия събран по делото доказателствен материал. Още повече, доколкото посочените свидетели не са се намирали в никакви особени отношения с нарушителя, от които да извличат ползи от твърденията си, същите не може да се считат за заинтересувани или предубедени, при което за съда не съществуват основания да не кредитира дадените показания и приема същите за достоверни и правдиви.

По делото като веществено доказателство е приложен и 1 бр. диск, съдържащ видеозапис на процесното нарушение и отразяващ момента, в който жалбоподателят е предприел действие за нерегламентирано изхвърляне на строителни и хартиени отпадъци, намиращи се в ремарке, прикачено към собственото му МПС - лек автомобил, марка, „Опел Астра“, комби с Рег. № Н 4629 АН. Последният не е изготвен по реда на НПК и не представлява веществени доказателствени средства по смисъла на чл. 125, ал. 1 от НПК. Съдебната практика обаче приема, че случайно създадените фотоснимки, видеозаписи и т. н., които отразяват или съдържат информация за обстоятелствата, включени в предмета на доказване по чл. 102 от НПК, следва да се третират като веществени доказателства по смисъла на чл. 109, ал. 1 от НПК, тъй като представляват предмети, върху които има следи от престъплението /в този смисъл изрично е Решение № 390/02.10.2009 г. по н.д. № 393/2009 г., ІІ н.о. на ВКС/.

При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна следното:

Наказателното постановление № 56/29.07.2020 г. е издадено от компетентен орган - от Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, съгласно разпоредбата на чл. 157, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците, във вр. чл. 157, ал. 2 от ЗУО. В хода на административно наказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Вмененото във вина нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата. Описанието на нарушението също така е в достатъчна степен пълно и ясно, като позволява на санкционираното лице да разбере какво нарушение му е вменено. Посочена е нарушената материално - правна норма, поради това съдът намира, че в хода на производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили по какъвто и да е начин правото на защита на нарушителя.

Производството е от административно - наказателен характер, при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно - предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган. Според разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.

Разпоредбата на чл. 131, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ предвижда наказание „глоба“ в размер от 300 лв. до 1 000 лв. за физическо лице, което изхвърля отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или торби, различни от определените от общината за измерване на количество битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от Закона за местните данъци и такси.

Разпоредбата на § 1, т. 17 от Допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците /ДР на ЗУО/ дефинира понятието „отпадък“ - всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи. Понятието „строителни отпадъци“ е дефинирано в т. 39 на § 1 от ДР на ЗУО - това са отпадъците от строителство и разрушаване, съответстващи на кодовете отпадъци, посочени в глава 17 от Индекс към Решение 2000/532/EО на Комисията от 3 май 2000 г. за замяна на Решение 94/3/ЕО за установяване на списък на отпадъците в съответствие с член 1, буква "а)" от Директива 75/442/ЕИО на Съвета относно отпадъците и Решение 94/904/ЕО на Съвета за установяване на списък на опасните отпадъци в съответствие с член 1, параграф 4 от Директива 91/689/ЕИО на Съвета относно опасните отпадъци и следващите му изменения.

В настоящия случай от показанията на свидетелите Й.Й., Е.В.-А. и Ц.К. се установява по безспорен начин, че в тревен терен в местността „Гламя“ на кв. Дивдядово в гр. Шумен жалбоподателят Б. нерегламентирано е изхвърлил строителни и хартиени отпадъци, представляващи отпадъци по смисъла на § 1, т. 17 от ДР на ЗУО, респ. строителни такива по смисъла на т. 39 на § 1 от ДР на ЗУО. В тази насока е приложеното по делото веществено доказателство - 1 бр. диск, съдържащ видеозапис на процесното нарушение и отразяващ момента, в който жалбоподателят е предприел действие за нерегламентирано изхвърляне на строителни и хартиени отпадъци, намиращи се в ремарке, прикачено към собственото му МПС - лек автомобил, марка, „Опел Астра“, комби с Рег. № Н 4629 АН. Освен това, по делото няма спор, че при извършената на 19.06.2020 г. проверка проверяващите инспектори са установили, че в местността „Гламя“ на кв. Дивдядово в                 гр. Шумен нерегламентирано са изхвърляни строителни и хартиени отпадъци. Поради това и с оглед събраните по делото доказателства съдът приема, че действително в посоченият тревен терен от жалбоподателя са били изхвърляни отпадъци, представляващи строителни отпадъци – бетон, тухли, мазилка и др. под., както и хартиени отпадъци.

При така установеното съдът приема, че жалбоподателят е нарушил виновно разпоредбата на  чл. 131, ал. 1, т. 1 от ЗУО, за което правилно и законосъобразно е санкциониран с обжалваното наказателно постановление.

Съдът счита, че административно-наказващият орган е индивидуализирал правилно наказанието съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, като при определяне на наказанието е взел предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя, като е наложил наказание “глоба” в минималния, предвиден в закона размер, а именно в размер на 300 /триста/ лв. При индивидуализация на наказанието с оглед постигане целите, установени с разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН, административно-наказващия орган е посочил като смекчаващи обстоятелства – че извършеното от лицето нарушение е за първи път и че лицето признава вината си.

Освен това, настоящия съдебен състав намира, че в процесния случай не може да бъде приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, доколкото нарушението не може да бъде квалифицирано като “маловажен случай” по смисъла на посочената разпоредба. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че целта на Закона за управление на отпадъците е да се предотврати или намали вредното въздействие на отпадъците върху човешкото здраве и околната среда. Не са налице основания случаят да бъде счетен за маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка тежест от обичайните нарушения от този вид.

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че доколкото местността „Гламя“, в кв. Дивдядово на гр. Шумен е била превърната в сметище, то последният не следва да носи административно – наказателната отговорност. Следва да се посочи, че административно – наказателната отговорност е лична и нарушителя следва да понесе административно – наказателната отговорност за действията, които той е извършил. Освен това, във връзка с констатациите от проверката от страна на длъжностни лица към Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с Констативен протокол № ЕВ-А 18 от 19.06.2020 г. са били дадени на Кмета на Община Шумен задължителни за изпълнение предписания, а именно: 1. Да се извърши почистване на всички разпилени по тревната площ отпадъци в местността „Гламя“ в землището на кв. Дивдядово,  гр. Шумен, като за изпълнение на предписанието се уведоми РИОСВ - Шумен и се представят документи относно предаването на отпадъците, както и да се предприемат мерки за недопускане на замърсяване с отпадъци в местността, със срок за изпълнение 10.07.2020 г.

Също така, настоящия съдебен състав намира за неоснователни и твърденията на жалбоподателя, че акта за установяване на административно нарушение не му е бил предявен, нито пък връчен. Видно от приложеното по делото писмо с изх. № ОА – 21-45/26.06.2020 г. на Директора на РИОСВ – Шумен /л. 10 от материалите по делото/, жалбоподателят Б. е поканен да се яви в сградата на РИОСВ – Шумен с оглед съставяне на акт, като поканата е получена лично на 03.06.2020 г., а на 06.06.2020 г. се е явил и акта за установяване на административно нарушение е съставен в негово присъствие, след което е предявен и връчен.

Ето защо съдът счита, че административно-наказателното производство е протекло при липса на съществени процесуални нарушения. По-конкретно, акта за установяване на административно нарушение е издаден от компетентен орган, притежава изискуемите съобразно разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН реквизити, а при издаването на атакуваното наказателно постановление – тези на чл. 53 от ЗАНН.

В тази връзка, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, а жалбата като неоснователна и недоказана следва да бъде оставена без уважение.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 56/29.07.2020 г. на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 24, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на В.М.Б., ЕГН **********,*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 /триста/ лв. за нарушение по чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, като правилно и законосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: