Протокол по дело №901/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 518
Дата: 23 септември 2021 г. (в сила от 23 септември 2021 г.)
Съдия: Цветалина Михова Дочева
Дело: 20213330100901
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 28 април 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 518
гр. Разград, 23.09.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и трети
септември, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
при участието на секретаря ПЕНКА В. ТОЦЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
Гражданско дело № 20213330100901 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 09:00 часа се явиха:
ЗА ищеца не се явява представител
ОТВЕТНИЦАТА, редовно призована не се явява
СЪДЪТ намира, че липсват процесуални пречки по даване ход на делото, поради
което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО на второ четене при спазване изискванията на чл. 142, ал. 1
ГПК.
ДОКЛАДВА постъпилата искова молба:
Депозирана е искова молба от Теленор България ЕАД, с която молят съда да приема
за установено, че ответникът М. ЛЮБ. М. дължи на ищеца сумата от 154.92лв. неустойки за
предстрочно прекратяване на договорни абонаменти за мобилни номера ************ и
************, за които суми е издадена заповед за изпълнение №10/06.01.2021г. по ч.гр.д.
№11/2021г. на РРС. Предвид факта, че заповедта за изпълнение е връчена при условията на
чл.415 ал.1 т.2 ГПК на заявителя е указано, че в едномесечен срок следва да предяви иск за
установяване на вземането си. Същият е сторил това в срок,предявявайки настоящия иск.
По повод договор за мобилни услуги от дата 28.12.2013г., сключен между страните,
ответникът е абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с клиентски номер №
************ и титуляр на мобилен номер ************. Правоотношенията са подновени
със сключването на допълнително споразумение към договор за мобилни услуги от дата
06.03.2018г. с предпочетена абонаментна програма Тотал 30.99 с допълнително 8000МВ, със
срок на действие 24 месеца до 06.03.2020г.
По повод договор за мобилни услуги от дата 15.09.2014г., ответникът е станал
титуляр на мобилен номер ************ със срок на действие 24 месеца до 15.09.2016г.
1
Правоотношенията между страните са подновени със сключване на Допълнително
споразумение към договор за мобилни услуги от дата 06.03.2018г. с предпочетена
абонаментна програма Тотал 30.99 с допълнителни 8000МВ, със срок на действие 24 месеца
до 06.03.2020г.
Съгласно чл. 26 от ОУ при ползване на услуги чрез индивидуален договор
заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде
издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода от 10.12.2018г. до 09.03.2019г.
Теленор е издал:
- Фактура №**********/10.01.2019г. за отчетния период на потребление от
10.12.2018г.- 09.01.2019г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в
размер на 196.24лв. /с ДДС/.
Дължимата сума е платима в срок 25.01.2019г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
-фактура №**********/10.02.2019ш.;за,отчетния период на потребление от 10.01.19г
до 09.01.19г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на
212.06лв. /с ДДС/.
Дължимата сума е платима в срок 25.02.2019г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
- фактура №**********/10.03.2019г. за отчетния период на потребление от
10.02.2019г.-09.03.2019г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в
размер на 149.92лв. /с ДДС/.
Дължимата сума е платима в срок 25.03.2019г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност 558.22 лв.,
фактурирани за три последователни отчетни месеца - за месец 01/2019 г., за месец 02/2019 г.
и за месец 03/2019г. Към всяка от фактурите има приложено извлечение-детайлизирана
справка от потреблението на ползвания номер. От дължимата сума са сторнирани
пропорционално начислените суми в размер на 43.54лв., поради което и дължимата сума
възлиза в размер на 514.68лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 514.68лв., е ангажирало договорната отговорност на
абоната по т.11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от
ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника М. ЛЮБ. М. за ползваните абонаменти.
2
След прекратяване на отношенията операторът издава крайна фактура
№**********/10.05.2019г., в която са начислена сума в размер на 412.64лв. представляваща
неустойка за предсрочното прекратяване на договорите, от която се търси сумата в размер
на 154.92лв.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на
неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от
Общите условия. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените
месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничават първо ^изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с
поредно смсизвестяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни
суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да бъдат платими
в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането на този срок. Когато денят
заизпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му
/чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от ОУ операторът има право да получава в срок всички плащания,
дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Съгласно чл.75
от ОУ при неспазване на което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в
случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, има
право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или при условията на т. 196 буква
в) да прекрати едностранно индивидуалния договор е потребителя или да откаже сключване
на нов договор е него. Нито законът, нито договорените между страните условия, вменяват
задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При
това положение за мобилня оператор е възникнало потестативното право едностранно да
прекрати договора за мобилни услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично
пред абоната намерението си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез
смс-известяване до този момент.
Датата на деактивация на процесния абонамент е 14.06.2019 г., като същата се
генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано
плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните
фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания
абонамент.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да
ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща се и в
3
т.11 от индивидуалния договор за мобилни услуги, като начисли в крайната издадена
фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в
сила на постигната Спогодба между Теленор и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 154.92лв. е формирана
съобразно новите правила за изчисление, уговорен в в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги.
Претендираната неустойка в размер на 154.92лв. , представляваща стойността на три
месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван номер. Съгласно т.ІІІ-З
от Допълнителното споразумение, в случай на прекратяване на подписан договор преди
изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на
задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него, същият е длъжен
да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка
в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора
до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС. ( 2 ) а в случай, че е предоставяна
отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част от
стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване на услуги,
съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан документ, чийто
срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от разликата между стандартната цена на
устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия срок на
договора.. Видно е, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на Комисия за защита
на потребителите и е уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 154.92лв. се формира, както следва: 76.46 лв. неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 06.03.2018г. за мобилен номер
************,представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси; 77.46 лв.
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 06.03.2018г. за мобилен
номер ************, представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси;
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на
Оператора за взаимоотношения е потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.
49 от ОУ, Теленор има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя
в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да
заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от
тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след
датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната
фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да
4
прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника. При неспазване на което и да е
задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на
някое от другите задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключените договори за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в тях и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалните договори се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от ОУ е посочено, че, всички услуги .се заплащат в зависимост от техния вид
и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б)
месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за под дръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл.26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани
със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл.27 от ОУ
плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но
не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят
дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
Точното изпълнение от страна на длъжника е цел, която стои в основата на всяко
облигационно отношение. Според чл. 92, ал. 1, изр. 1 ЗЗД неустойката обезпечава
изпълнението на задължението и служи като обезщетение за вредите от неизпълнението, без
да е нужно те да се доказват. С неустоечната клауза предварително определят размера на
обезщетението, което ще дължи неизправната страна в случай на даден вид виновно
неизпълнение, без да е налице пряка обвързаност между размера на неустойката и
действително причинените от неизпълнението вреди. Освен обезпечителна и обезщетителна
функция неустойката изпълнява и наказателна функция. Това е така, защото кредиторът
може да претендира неустойката и когато вреди изобщо не са настъпили, или не са
настъпили в предвидения размер. От тук следва, че длъжникът ще заплати неустойка, която
ще бъде санкция за неговото неизпълнение.Неизпълнение на основното задължение на
потребителя да заплаща в уговорения срок месечната абонаментна такса за ползваните
услуги, от една страна е дало основание на оператора да прекъсне достъпа до мрежата си,
съответно да преустанови начисляването на месечна абонаментна такса и да начисли и
претендира неустойка за прекратяване ползването на услугите.
5
Предвид гореизложеното, абонатът следва да понесе отговорността си за
неизпълнението на договорните задължения и да заплати на оператора неустойка за
предсрочното прекратяване на сключените договори.
Представя договори, фактури, ОУ.
Ответникът М. ЛЮБ. М. при редовно връчена искова молба, не е отговорила.
Исковата молба е редовна. Предявените искове са допустими.
Предмет на разглеждане са обективно съединени иска: установителен по чл.42 ГПК
за сумата 154.92лв. се формира, както следва: 76.46 лв. неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от 06.03.2018г.
за мобилен номер ************,представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси; 77.46 лв. неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
06.03.2018г. за мобилен номер ************, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси;
Доказателствената тежест е на ищеца. Същият следва да докаже основанието и
размера на претенциите си, а именно: 1. наличие на валидни договори за предоставяне на
мобилни услуги; вид и цена на месечния пакет, вкл. договори за лизинг /условия на
преференцианата цена, действителната цена/; 2. изправност на ищеца /че е предоставил на
ответника твърдените услуги,респ. устройства, по уговорения тарифен план/, 3. твърдение за
виновно неизпълнение от страна на ответника, начален момент на забавата на ответника;
4.установяване размера на всяко едно от задълженията.
Ответникът не следва да доказва факти, тъй като не твърди такива.
ДОКЛАДВА приложените към исковата молба писмени доказателства и молба-
становище на ищца вх. № 7257/15.09.2021 г. по хода на делото, с искане за постановяване
на неприсъствено решение.
СЪДЪТ

ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА приложените към исковата молба писмени доказателства.
СЪДЪТ, намира искането за постановяване на неприсъствено решение за допустимо
и относимо. Налице са предпоставките на чл. 238 и 239 ГПК за постановяване на такова
решение, а именно ответникът, при редовност в призоваването, не е депозирал отговор на
исковата молба, не се явява в първото по делото заседание, без да е направил искане
разглеждането на делото да е в негово отсъствие. На ответника са указани и
неблагоприятните последици от неспазването на сроковете за размяна на книжа и
6
неявяването в съдебно заседание, а от представените по делото доказателства предявените
искове са и вероятно основателни. Воден от горното, съдът постанови неприсъствено
решение.
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 9.15 ч.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
Секретар: _______________________
7