Решение по адм. дело №780/2025 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 3740
Дата: 21 ноември 2025 г.
Съдия: Ивелина Грудева
Дело: 20257060700780
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3740

Велико Търново, 21.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административния съд Велико Търново - X състав, в съдебно заседание на пети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИВЕЛИНА ГРУДЕВА
   

При секретар Д.С. като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ГРУДЕВА административно дело № 20257060700780 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на ЕООД „Алфа Истейт“ с [ЕИК] и адрес на управление гр.Свищов, [улица] против предписание за провеждане на хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ЗП-01-112 / 25.07.2025г. на инспектор в отдел „Държавен здравен контрол“ на дирекция „Обществено здраве“ при РЗИ-Велико Търново, с която е дадено предписание за обособяване самостоятелни помещения в производствения сектор за приемане, маркиране и сортиране на нечистото пране, подготовка, изпиране и центрофугиране, сушене и гладене, сортиране и опаковане и складиране на чистото пране в Обществена пералня, стопанисвана от „Алфа истейт“ ЕООД в град Свищов, [улица], както и помещението, където се извършва перилния процес да се почисти от ненужните вещи. В жалбата са изложени съображение за незаконосъобразност на предписанието, поради противоречие с материалния закон, тъй като при всички предходни проверки на обекта констатациите са за съответствие с изискванията на закона. Излагат се и доводи за нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в неяснота на предписаното поведение. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна, твърди че, констатираното при извършената текуща проверка е предпоставка за издаване на процесното предписание. Моли административният акт да бъде потвърден.

Предмет на настоящото съдебно производство e предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки № ЗП-01-112 / 25.07.2025г., издадено от държавен здравен инспектор в отдел „Държавен здравен контрол“ на дирекция „Обществено здраве“ при РЗИ-Велико Търново, с която е дадено предписание за обособяване самостоятелни помещения в производствения сектор за приемане, маркиране и сортиране на нечистото пране, подготовка, изпиране и центрофугиране, сушене и гладене, сортиране и опаковане и складиране на чистото пране в Обществена пералня, стопанисвана от „Алфа истейт“ ЕООД в град Свищов, [улица], както и помещението, където се извършва перилния процес да се почисти от ненужните вещи.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

Видно от удостоверение за вписване в регистъра № ********** / 15.05.2006г. /вписана промяна на дата 20.07.2021г./, издадено от РЗИ – Велико Търново, ЕООД „Алфа Истейт“ стопанисва търговски обект „обществена пералня“ в град Свищов, на която е извършена проверка от здравен инспектор. В резултат на проверката, обективирана в протокол от 22.07.2025г., е издадено обжалваното пред съда предписание № ЗП-01-112 / 25.07.2025г. В същото е констатирано, че в едно общо помещение се извършва приемане, маркиране и сортиране на нечистото пране, подготовка, изпиране и центрофугиране, сушене и гладене, сортиране и опаковане на чистото пране, което след това се складира в помещението предназначено за химическо чистене. Установено е още, че в помещението, където се извършва перилния процес има цветя и саксии. Въз основа на тези факти е издадено задължително предписание, да се обособят самостоятелни помещения в производствения сектор и помещението да се почисти от ненужни вещи.

В хода на настоящото производство от жалбоподателя се представят нови доказателства – протоколи за извършени проверки и сертификат от ТЮФ Рейнгланд България.

При така установените факти съдът намира от правна страна следното:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган и в писмена форма.

Разпоредбата на чл.31, ал.2 от ЗЗ регламентира задължението на юридическите и физическите лица при осъществяване на дейността си да спазват установените здравни изисквания. Съгласно разпоредбата на чл.11 от ЗЗ с цел защита на здравето на гражданите на територията на Република България се извършва държавен здравен контрол чрез осъществяване на дейностите по чл.15, като по аргумент на ал.1 от същия текст, регионалните здравни инспекции осъществяват контрол по спазване и изпълнение на установените с нормативен акт здравни изисквания за обектите с обществено предназначение по § 1, т.9 от допълнителната разпоредба. Разпоредбата на чл.19, ал.2, т.6 от ЗЗ, от друга страна, регламентира правомощието на държавните здравни инспектори при провеждането на държавния здравен контрол да предписват провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки, като определят срокове за тяхното изпълнение. В случая става въпрос за нарушаване на специфичните изисквания, на Наредба № 12 от 16.11.2018г. за здравните изисквания към обществените перални, които безспорно целят да се гарантира живота и здравето на гражданите, посредством строго съблюдаване на здравните изисквания към изграждането, устройството, обзавеждането, експлоатацията и перилния процес в обществените перални.

В конкретния случай административния орган твърди неизпълнение на изискванията на чл.18 от Наредба № 12 / 2018г. Този текст предвижда наличие в производственият сектор в обществените перални на помещение със самостоятелен вход за приемане, маркиране и сортиране на нечистото пране; помещение за подготовка, изпиране и центрофугиране; помещение за сушене и гладене; помещение за сортиране, опаковане и складиране на чистото пране и помещение със самостоятелен изход за експедиция на чистото пране. Допуска се съчетаване на помещенията за сушене и гладене с тези за сортиране, опаковане и складиране на чистото пране при осигурено подходящо технологично оборудване и вентилация.

Пред съда са представени две групи взаимно противоречащи си доказателства относно вида на пералнята.

От една страна в протокола за проверка, предписание и изрично изявление на ответника, всички технологични процеси в обекта се извършват в едно общо помещение, т.е налице е неизпълнение на чл.18 от Наредба № 12 / 2018г.

От друга страна са представени протоколи от предходни проверки от инспектори при РЗИ – Велико Търново, от които е видно следното – на 27.06.2019г. по повод заявена смяна на адрес, се извършва проверка, която установява липсата на помещения по чл.18 от Наредба № 12 / 2018г. и е дадено предписание за привеждане на обекта в съответствие с тези изисквания. На 02.12.2019г. е установено изпълнение на предписания. В Протокол от 25.02.2020г. липсват констатации за вида на помещението, но в Протоколи от 06.07.2021г., 11.10.2021г., 07.09.2022г. и 08.05.2024г. изрично е вписано наличието на обособени помещения или сектори. Посочено е и наличието на последователност на перилния процес, без пресичане на потоците, като разположението и видът на секторите в помещенията, отговарят на последователността на технологичния процес. Формиран е и извод за спазване на ЗЗ и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Представен е и сертификат за съответствие с Наредба № 12 от 16.11.2018г. за здравните изисквания към обществените перални, издаден от ТЮФ Рейнланд България ЕООД, с акредитация от ИА „Българска служба за акредитация“ за периода 24.01.2025г. – 23.01.2026г., видно от който е направен независим одит на цитираната обществена пералня и е установено, че изискванията на Наредбата, включващи прилагането на принципите на добрата производствена практика, са изпълнени.

От ответника в хода на настоящото производство не са ангажирани допълнителни доказателства относно състоянието на обществената пералня в момента на проверката – снимки, свидетели, присъствали като клиенти или в друго качество по време на проверката.

При тези доказателства съдът намира за опровергано изложеното в административния акт състояние на обществената пералня и формирания извод за несъответствие с разпоредби на Наредба № 12 / 2018г. Наличието на издадени официални документи от длъжностни лица при една и съща институция с различно съдържание само по себе си е индиция за недостоверност на някои от констатациите. Кои обаче от тях са достоверни може да бъде установено посредством данни от независими източници. Тези данни съдът намира за налични в сертификат за съответствие. Този документ е издаден от независима сертифицираща организация, поради което и вписаните в него данни се явяват удостоверени от трето независимо лице, притежаващо и квалификация в областта. След като съгласно представения сертификат, неоспорен от ответника, обществената пералня на ЕООД „Алфа Истейт“ отговаря на изискванията на Наредба № 12 / 2018г., считано от 24.01.2025г., то е налице и изпълнение на изискванията на чл.18 от Наредбата на обособяване на отделни помещения/сектори за различните етапи от процеса. След като са изпълнени изискванията на чл.18 от Наредба № 12 / 2018г., то липсва основание за издаване на процесното предписание.

За пълнота на изложението следва да бъде отбелязано, че даденото предписание „помещението, където се извършва перилния процес да се почисти от ненужни вещи“ не отговаря на изискванията на закона. Нито е посочено кои точно вещи се явяват ненужни и следва да бъдат отстранени, нито е посочено коя норма на закона и/или друг нормативен акт предвижда, че тези вещи са ненужни, нито е формиран собствен извод защо посочените вещи се явяват ненужни, дали те пречат на производствения процес, или пречат на безопасността или по друг начин се явяват недопустими в конкретното помещение. Тези сериозни пропуски при постановяване на предписанието го правят издадено в противоречие както на процесуалния така и на материалния закони.

По изложените съображения оспорения административен акт се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен

При този изход на спора основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, съобразно представен списък с разноските и доказателства за действителното им извършване.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ предписание за провеждане на хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ЗП-01-112 / 25.07.2025г. на инспектор в отдел „Държавен здравен контрол“ на дирекция „Обществено здраве“ при РЗИ-Велико Търново.

 

ОСЪЖДА Регионална здравна инспекция Велико Търново, с адрес гр.Велико Търново, [улица]да заплати на ЕООД „Алфа Истейт“ с, [ЕИК] и адрес на управление гр. Свищов, [улица], сумата в размер на 1050 (хиляда и петдесет) лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от получаването му.

 

Съдия: