Решение по дело №312/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 януари 2020 г. (в сила от 17 януари 2020 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20197090700312
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  №8

гр. Габрово, 17.01.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на четиринадесети януари  ......... през две хиляди и двадесета година  в състав :            ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ         

при секретаря  …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА............... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№ 312 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с  чл. 40, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация.

Образувано по жалба от Е.М. Д.- Д. от гр. Севлиево, против Решение №22 от 08.11.2019г. на Секретар на Община Севлиево, като се иска неговата частична отмяна.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден на основание чл. 28, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация и чл. 19, ал. 1 от Вътрешни правила за условията и реда за предоставяне на достъп до обществена информация от Община Севлиево. С него се предоставя частичен достъп до искана обществена информация със Заявление вх. № РД-05-10.32 от 09.10.2019г. и Уточнение към него с вх. № РД-05-10.32- /2/ от 25.10.2019г на Е.М. Д.- Д., като е мотивиран отказ за предоставяне на такава по отношение на останалата част от Заявлението.

Процесното Решение е получено от заявителя на 11.11.2019г. Жалбата против него е подадена на 22.11.2019г., от което следва извода, че оспорването му е направено в 14- дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с  чл. 40, ал. 2 от ЗДОИ. Заявлението за достъп до обществена информация е подадено от жалбоподателката Е. Д., в качеството й на физическо лице и редактор на посочено електронно издание. Жалбата против решението е подадена от същото лице, следователно като подадена в законния срок, от лице с правен интерес и срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт тя се явява редовна и допустима, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Със Заявление вх. № РД-05-10.32 от 09.10.2019г. до Община Севлиево Е. Д. е поискала предоставяне на информация на основание ЗДОИ в посочена от нея форма, със следното съдържание: подробна справка за всички плащания, извършени от Община Севлиево за обезпечаване празниците на Севлиево, като справката да бъде за всички мероприятия, културни прояви, концерти, рекламни материали, медийни публикации и хонорари на ангажирани лица, по изява и платени публични средства и справка за сумата, която Община Севлиево е получила като спонсорство или дарение за обезпечаване на празниците на Севлиево и начините за нейното разходване.

На 23.10.2019г. Е. Д. е уведомена с Уведомление изх. № РД-05-10.32- /1/ от 23.10.2019г. на Секретар на Община Севлиево, че следва да уточни за кои точно празници иска да получи информация, тъй като календара с културни изяви на общината е наситен с много празници и събития.

С Уточнение вх. № РД-05-10.32- /2/ от 25.10.2019г. Е. Д. е посочила, че исканата от нея информация от общинската администрация е за „Празниците на Севлиево“, като е посочила е периода на същите- 09.11.- 14.11.2019г.

С процесното Решение се приема, че исканата информация е такава с обществен характер по смисъла на ЗДОИ, но предоставените данни са за: Изразходвани средства за цялостна организация и обезпечаване на празниците на гр. Севлиево 09.11.- 14.10.2019г.- 84604 лева, Получени дарения и платени от спонсори- 58 000 лева, разход за сметка на общината- 26 604 лева. В случая липсва произнасяне по цялото заявено искане от заявителката Е. Д., а именно подробна справка за всички плащания, извършени от Община Севлиево за обезпечаване празниците на Севлиево, която да включва всички мероприятия, културни прояви, концерти, рекламни материали, медийни публикации и хонорари на ангажиране лица, по изява и платени публични средства. Авторът на процесния акт приема, че за да се отговори на искането в пълен обем следва информацията да е вече налична, а не да се създава. Ответникът е решил да предостави частичен достъп до обществена информация по процесното Заявление, като сочи само общия размер на изплатените от Община Севлиево разходи за празниците на гр. Севлиево за 2019г.

В жалбата си, адресирана до съда, Д. сочи, че исканата от нея информация е такава с обществен характер. Освен това тя е и незащитена от ЗЗЛД или друг нормативен акт и следва да й се предостави в пълен обем, изцяло в съответствие с подаденото заявление. Тази информация е служебна обществена информация по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ и не попада в обхвата на което и да било от ограниченията на правото на достъп до информация по този закон. Тази информация е служебна, т. к. е свързана с дейността на органа и администрацията му.

В проведено по делото открито съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, не се явява и не изпраща представител.

Ответната страна – Секретар на Община Севлиево, редовно призован, не се представлява. В представено по делото Становище се оспорва жалбата.

Съдът споделя становището на жалбоподателката, че с подаденото от нея Заявление се иска достъп до конкретна информация, съдържаща се в такива, а именно:

Подробна справка за всички плащания, извършени от Община Севлиево за обезпечаване празниците на Севлиево, като справката да бъде за всички мероприятия, културни прояви, концерти, рекламни материали, медийни публикации и хонорари на ангажирани лица, по изява и платени публични средства и справка за сумата, която Община Севлиево е получила като спонсорство или дарение за обезпечаване на празниците на Севлиево и начините за нейното разходване.

Решението, което е обект на оспорване, е издадено от секретаря на Община Севлиево, до когото е било отправено и заявлението. По делото са приложени Вътрешни правила за условията и реда за предоставяне на достъп до обществена информация в Община Севлиево, утвърдени със Заповед № 0161 от 29.01.2013 г. на кмета на общината. Те са издадени на основание чл. 11 от Устройствения правилник на общината, която разпоредба регламентира правомощията на кмета на общината. Разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ регламентира в срока по ал. 1 /14 дни/ органите или изрично определени от тях лица да вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и да уведомяват писмено заявителя за своето решение. Следователно законодателят предвижда възможността такова решение да се издаде и от лице, оправомощено от задължения административен орган и субект по чл. 3, ал. 1 на закона. Според чл. 19, ал. 1 от така утвърдените с горецитираната заповед на кмета на Община Севлиево Вътрешни правила, решенията за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация се вземат именно от секретаря на общината. Това е и служителят, изготвил и подписал процесния ИАА, поради което същият следва да се приеме за действителен, като постановен от компетентен орган и следва да бъде разгледан с оглед неговата законосъобразност.

ГАС намира, че исканията на Д. са конкретни и ясни. С тях не се търси достъп до обществена информация, която не е налична и следва да се състави от административния орган. У ответника с оглед отчетността по извършените разходи са налице данни за извършени разходи за всички мероприятия, културни прояви, концерти, рекламни материали, медийни публикации и хонорари на ангажирани лица, по изява и платени публични средства. Представена е информация и справка за сумата, която Община Севлиево е получила като спонсорство или дарение за обезпечаване на празниците на Севлиево, но не и данни за начините за нейното разходване

Съгласно правилото на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Следователно общините са субекти на задължението за предоставяне на обществена информация по смисъла на тази разпоредба. В случая няма спор, че исканата информация се създава и съхранява от Община Севлиево, че е налична при адресата на заявлението.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Очевидно е, че в случая точно това цели подаденото до секретаря на Община Севлиево заявление по ЗДОИ, а именно - запознаване на заявителя с извършените разходи за всички мероприятия, културни прояви, концерти, рекламни материали, медийни публикации и хонорари на ангажирани лица, по изява и платени публични средства и справка за сумата, която Община Севлиево е получила като спонсорство или дарение за обезпечаване на празниците на Севлиево и начините за нейното разходване. Достъпът до тази информация е именно по реда и условията на ЗДОИ. Исканата информация касае дейността на органите на местно самоуправление и местна администрация, т.к. реализираните разходи и плащания, за които се търсят данни, са служебни и касаят конкретни дейности, свързани с реализирането на дейността на самата община, а тя касае гражданите и техните организации. Тези плащания и разходи се финансират от бюджета на общината, а тя ги набира от средства, заплащани от данъци на гражданите и юридическите лица. Последните имат право на такава информация, за да могат въз основа на нея да установят как работи администрацията на общината, как, за какво и къде, в крайна сметка, отиват индиректно техните пари. Жалбоподателката, освен правоимащо физическо лице, е и редактор на електронно издание и би могла да разпространи и/или използва така получената информация по-широко сред обществеността, за да могат хората да си съставят мнение за дейността на Община Севлиево в тази насока.

Информацията е служебна по своя характер и отговаря на изискванията на чл. 11 от ЗДОИ.

Достъпът до служебна обществена информация е свободен и може да бъде ограничен в изрично изброените в чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ хипотези, които в случая не са налице. Също така взе предвид, че съгласно чл. 37, ал. 1 от закона основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато: исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон ... достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес

С процесното Решение ответната страна е предоставила частичен отказ за предоставяне на исканата от жалбоподателката обществена информация. Липсват мотиви в оспорания ИАА защо е налице частичен отказ по подаденото Заявление. Мотиви се излагат в хода на съдебното обжалване, като същите се състоят в това, че "информацията следва да е налична, т.е. да е събрана или създадена от заделжения субект, при и по повод на неговата дейност. Община Севлиево не е изработвала такава информация и тя не съществува в правния мир."

ГАС не споделя така изложените впоследствие мотиви на административния орган, като освен това липсата им в постановеното Решение обуславя неговата незаконосъобразност.

Отказвайки достъп до обществена информация по подадено заявление административния орган следва да изложи мотиви на какво основание се отказва предоставянето на информацията на заявителя. В противен случай отказа е незаконосъобразен. Мотивите следва да се съдържат в постановеното решение, а не да се излагат впоследствие, едва в хода на съдебното оспорване на акта.

Исканата информация, която се търси от заявителката Д. и която не й е предоставена от Община Севлиево е налична, тъй като извършвайки разходи за организация и провеждане на празниците на Севлиево, общинската администрация, спазвайки правилата на счетоводната отчетност съхранява документи отразяващи извършените разходи за посочените мероприятия.     

В заключение настоящият състав на ГАС взе предвид, че достъпът до служебна обществена информация е свободен, с изключение само на случаите, изрично посочени в закона, каквито хипотези не са налице. По тази причина и обжалваното решение се явява немотивирано и несъобразено с материалния закон, което налага неговата отмяна, след което преписката следва да бъде върната на органа за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя на основание чл. 173, ал. 2 АПК.

С оглед изхода на настоящия правен спор и като взе предвид, че искането на жалбоподателя е направено своевременно, още с депозираната жалба, съдът следва да присъди в негова полза направените от него разноски във връзка с участието му по делото пред настоящата съдебна инстанция на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, които възлизат на 10.00 лв. заплатена държавна такса.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл. второ, във вр. с ал.1, във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение №22 от 08.11.2019г. на Секретар на Община Севлиево, с което постановен частичен отказ за предоставяне на обществена информация по Заявление вх. № РД-05-10.32 от 09.10.2019г. и Уточнение към него с вх. № РД-05-10.32- /2/ от 25.10.2019г на Е.М. Д.- Д.

ОСЪЖДА Община Севлиево да заплати на Е.М. Д.- Д., направените от нея съдебни разноски за настояща съдебна инстанция в размер на 10.00 лв., съставляващи заплатена държавна такса.

ВРЪЩА преписката на ответника за ново разглеждане и произнасяне по така подаденото заявление в законния срок, считан от момента на влизане в сила на настоящия съдебен акт.

Решението не подлежи на обжалване на осн. чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

Препис от съдебното Решение да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: