Решение по дело №160/2023 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 127
Дата: 13 декември 2023 г.
Съдия: Росица Генадиева Тодорова
Дело: 20231820200160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 127
гр. Елин Пелин, 13.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, V СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на петнадесети ноември през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Росица Г. Тодорова
при участието на секретаря Стефка Сл. Методиева
като разгледа докладваното от Росица Г. Тодорова Административно
наказателно дело № 20231820200160 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Постъпила е жалба от „АВТОХИТ“ ЕООД, ЕИК .... представлявано от
управителя В.Х.М. чрез пълномощника адв.П. А. – АК Враца със съдебен
адрес: гр.София, район Средец, ул. „.“ № 5, ет.1 против електронен фиш №
********** на Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на основание
чл.102, ал.2 от Закона за движение по пътищата на основание чл.187а, ал.2,
т.3 вр. чл.179, ал.3б от Закона за движение по пътищата му е наложена
имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. В жалбата се твърди, че
издадения електронен фиш е незаконосъобразен, поради допуснати
нарушения на материалния закон и допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, като се излагат аргументи в тази насока. Моли съдът
да отмени процесния електронен фиш.
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят редовно призован за датата на съдебното заседание,
представлява се от пълномощника си адв.А., която поддържа жалбата.
Административно-наказващият орган – Агенция Пътна
инфраструктура редовно призовани, се представляват от юрисконсулт
Димитров, който моли електронния фиш да бъде потвърден като правилен и
1
законосъобразен.
РП Елин Пелин редовно призовани не вземат становище по жалбата.
Съдът, като провери законосъобразността на атакувания електронен
фиш и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на
страните, намери за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН
от активнолегитимирано лице, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна по следните
съображения:
Видно от обжалвания електронен фиш № ********** издаден от АПИ
същия е издаден срещу „АВТОХИТ“ ЕООД за това, че: На 28.06.2021 г. в
12,26 часа е установено нарушение №
С6СА2В2D4D892483E053041F160A88F3 с ППС влекач . регистрационен
номер .., с технически допустима максимална маса 19000, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 6 в състав с ремарке с общ брой оси 5 с обща
технически допустима максимална маса на състава 44000, в община Елин
Пелин, за движение по път А-1 км 19+460, с посока намаляващ километър,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло
не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаването. Нарушението е установено с
устройство № 20102 представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път А-1 км 19+460. Собственик на когото е регистрирано ППС/ползвател
„АВТОХИТ“ ЕООД, ЕИК .... със законен представител В.Х.М. със седалище и
адрес на управление гр.Враца, ул. „Спортна“ 65. За извършеното нарушение
на чл.102, ал.2 от Закона за движението по пътищата и на основание чл.187а,
ал.2, т.3 във връзка с чл179, ал.3б от Закона за движение по пътищата на
„АВТОХИТ“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2500.00
лева.
Фактическата обстановка по делото, съдът възприе и въз основа на
следните доказателства: статични изображения във вид на снимков материал
на ППС с рег. № . . – два броя, справка за собственост на МПС с рег. № . .;
известие за доставяне на електронен фиш; писмо № 11-00-4907 от 16.06.2023
2
г. на АПИ; писмо изх. №1951 от 11.10.2023 г. по описа на «Интелигентни
трафик системи» АД и приложена към него справка.
Според нормата на чл.102, ал.2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата според категорията на
пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него.
Според чл.10, ал.1 от Закона за пътищата за преминаване по платената
пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние: т.2 такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
средства по чл.10б, ал.3; заплащането на тол таксата дава право на едно пътно
превозно средство да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Прочита на посочените правни норми сочи, че предмета на доказване
на процесното нарушение изисква да бъде установено по несъмнен и
категоричен начин движение на пътно превозно средство от категорията по
чл.10б, ал.3 от ЗДвП по път, който е включен в обхвата на платената пътна
мрежа, без за това пътно превозно средство да са изпълнени посочените
задължения в цитираните по-горе правни норми.
Правната регламентация в Закона за движение по пътищата и Закона за
пътища изисква заплащане на такси за преминаването по платената пътна
мрежа, като за различните категории пътни превозни средства са въведени
различни видове такси – винетни такси и такси на база време и на база
изминато разстояние – т.нар ТОЛ такси. При неизпълнение на тези
3
задължения свързани с движението на пътните превозни средства,
законодателят е предвидил различни санкции, като за пътните превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона извън
тези по чл.10а, ал.9 от ЗП се дължи такса за изминато разстояние – ТОЛ
такса. Едва след заплащане на дължимата ТОЛ такса пътното превозно
средство има право да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които пътното превозно средство е
навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените
за съответните тол сегментни такси. Таксата за изминато разстояние се
определя в зависимост от техническите характеристики на пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
неговите оси и екологични характеристики, като се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
В чл.10б, ал.4 от Закона за пътищата е установено, че размерът на
дължимата ТОЛ такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда предвиден в наредбата по
чл.10, ал.7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут.
Според чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата, пътните
превозни средства могат да се движат по път включен в обхвата на платената
пътна мрежа след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата, а в чл.139, ал.1 от ЗДвП предвижда водачите на пътни превозни
средства от категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата преди
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа да закупят
маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползват,
или да изпълнят съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата, освен ако тези задължения са изпълнени от трето лице.
Ето защо законодателят е предвидил с нормата на чл.102, ал.2 от
Закона за движение по пътищата отговорност за собственика или ползвателя
на превозното средство, когато не са заплатили пътната такса при
4
преминаване по платената пътна мрежа, като извършеното нарушение се
документира от Електронната система за събиране на пътни такси, съгласно
чл.167а, ал.3 от ЗДвП. Изготвените от Електронната система за събиране на
пътни такси статични изображения и доклад са доказателства съгласно
чл.189е, ал.8 от ЗДвП относно съдържащите се в тях факти и обстоятелства,
според която разпоредба контролните органи могат да извършват справки в
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка
със следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
данни свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Няма спор по делото, че пътят по който се е движело процесното пътно
превозно средство е включено в обхвата на платената пътна мрежа и за
движение по него се дължат такси по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата.
Видно от представеното писмо от „Интелигентни трафик системи“ АД
и приложени към него технически записи от системата за мониторинг на
бордовите устройства е, че в периода от 28.06.2021 г. 11,25 часа до
01.07.2021 г. 17,37 часа бордовото устройство асоциирано към пътно
превозно средство с регистрационен номер . . е било изключено, поради което
в този период не са генерирани данни за геолокация на бордовото устройство
и съответно няма създадени ТОЛ декларации в посочения период, като това е
причината за регистрираното неправомерно ползване на платената пътна
мрежа. Нарушението е констатирано въз основа на електронната система по
чл.167а, ал.3 от ЗДвП за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата чрез генериране на запис във вид на снимков материал, който както
бе посочено и по-горе е годно доказателство за съдържащите се в него
обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния му
номер, часа и мястото на движение по участъка от пътя, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, както и местонахождението на техническото
средство, представляващо елемент от Електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата според категорията на
пътното превозно средство.
5
С оглед така установеното нарушение, правилно жалбоподателят е
привлечен към наказателна отговорност, доколкото съгласно чл.179, ал.3б от
ЗДвП на санкция подлежи собственика на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за движение по пътищата, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1 т.2 от
Закона за пътищата. Доколкото в случая се касае за юридическо лице
собственик на МПС, с чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП е предвидено налагането на
имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. Ето защо правилно е
приложена и санкционната норма, тъй като е установено, че дружеството
жалбоподател е собственик на процесния товарен автомобил.
От друга страна електронният фиш е издаден на основание чл.189ж от
Закона за движение по пътищата, който дава възможност при нарушение по
чл.179, ал.3, установено и заснето от Електронната система по чл.167а, ал.2 да
се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител,
като се наложи глоба или имуществена санкция, съответни на конкретното
нарушение. В случая жалбоподателят е собственик на процесното пътно
превозно средство, поради което има качеството на нарушител на вмененото
му деяние, поради което издаването на електронен фиш от АПИ за нарушение
по чл.179, ал.3б от ЗДвП е допустимо и в този смисъл е преобладаващата
съдебна практика на съдилищата. По тези съображения, съдът намира
доводите на жалбоподателя в обратен смисъл за неоснователни.
Процесният електронен фиш е издаден от компетентен орган съгласно
разпоредбата на чл.10, ал.10 от Закона за пътищата, според която АПИ
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси, както и контрол за събирането им. Съдържанието на
електронния фиш отговаря на изискванията в утвърдения образец от АПИ и
съдържа всички задължителни реквизити, които са заложени в чл.189, ал.4 от
ЗДвП.
Всичко изложено мотивира настоящият състав да приеме, че не са
налице допуснати съществени нарушения на правилата по установяване и
санкциониране на нарушението, които да ограничават или препятстват
правото на защита на наказаното лице.
Воден от гореизложените съображения, съдът

6

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш № ********** на Агенция
„Пътна инфраструктура“.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от
АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
7

Съдържание на мотивите

Мотиви АНД № 160-2023 г.
Постъпила е жалба от „АВТОХИТ“ ЕООД, ЕИК .. представлявано от
управителя В.Х.М. чрез пълномощника адв.П.А. – АК .. със съдебен адрес:
гр.София, район Средец, ул. „..“ № 5, ет.1 против електронен фиш №
********** на Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на основание
чл.102, ал.2 от Закона за движение по пътищата на основание чл.187а, ал.2,
т.3 вр. чл.179, ал.3б от Закона за движение по пътищата му е наложена
имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. В жалбата се твърди, че
издадения електронен фиш е незаконосъобразен, поради допуснати
нарушения на материалния закон и допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, като се излагат аргументи в тази насока. Моли съдът
да отмени процесния електронен фиш.
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят редовно призован за датата на съдебното заседание,
представлява се от пълномощника си адв.Ангелова, която поддържа жалбата.
Административно-наказващият орган – Агенция Пътна
инфраструктура редовно призовани, се представляват от юрисконсулт
Димитров, който моли електронния фиш да бъде потвърден като правилен и
законосъобразен.
РП Елин Пелин редовно призовани не вземат становище по жалбата.
Съдът, като провери законосъобразността на атакувания електронен
фиш и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на
страните, намери за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН
от активнолегитимирано лице, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна по следните
съображения:
Видно от обжалвания електронен фиш № ********** издаден от АПИ
същия е издаден срещу „АВТОХИТ“ ЕООД за това, че: На 28.06.2021 г. в
12,26 часа е установено нарушение №
С6СА2В2D4D892483E053041F160A88F3 с ППС влекач .. регистрационен
номер .., с технически допустима максимална маса 19000, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 6 в състав с ремарке с общ брой оси 5 с обща
технически допустима максимална маса на състава 44000, в община Елин
Пелин, за движение по път А-1 км 19+460, с посока намаляващ километър,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло
не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаването. Нарушението е установено с
устройство № 20102 представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път А-1 км 19+460. Собственик на когото е регистрирано ППС/ползвател
1
„АВТОХИТ“ ЕООД, ЕИК .. със законен представител В.Х.М. със седалище и
адрес на управление гр..., ул. „.. 65. За извършеното нарушение на чл.102, ал.2
от Закона за движението по пътищата и на основание чл.187а, ал.2, т.3 във
връзка с чл179, ал.3б от Закона за движение по пътищата на „АВТОХИТ“
ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2500.00 лева.
Фактическата обстановка по делото, съдът възприе и въз основа на
следните доказателства: статични изображения във вид на снимков материал
на ППС с рег. № .. – два броя, справка за собственост на МПС с рег. № ..;
известие за доставяне на електронен фиш; писмо № 11-00-4907 от 16.06.2023
г. на АПИ; писмо изх. №1951 от 11.10.2023 г. по описа на «Интелигентни
трафик системи» АД и приложена към него справка.
Според нормата на чл.102, ал.2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата според категорията на
пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него.
Според чл.10, ал.1 от Закона за пътищата за преминаване по платената
пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние: т.2 такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
средства по чл.10б, ал.3; заплащането на тол таксата дава право на едно пътно
превозно средство да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Прочита на посочените правни норми сочи, че предмета на доказване
на процесното нарушение изисква да бъде установено по несъмнен и
категоричен начин движение на пътно превозно средство от категорията по
чл.10б, ал.3 от ЗДвП по път, който е включен в обхвата на платената пътна
мрежа, без за това пътно превозно средство да са изпълнени посочените
задължения в цитираните по-горе правни норми.
Правната регламентация в Закона за движение по пътищата и Закона за
пътища изисква заплащане на такси за преминаването по платената пътна
мрежа, като за различните категории пътни превозни средства са въведени
различни видове такси – винетни такси и такси на база време и на база
изминато разстояние – т.нар ТОЛ такси. При неизпълнение на тези
2
задължения свързани с движението на пътните превозни средства,
законодателят е предвидил различни санкции, като за пътните превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона извън
тези по чл.10а, ал.9 от ЗП се дължи такса за изминато разстояние – ТОЛ
такса. Едва след заплащане на дължимата ТОЛ такса пътното превозно
средство има право да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които пътното превозно средство е
навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените
за съответните тол сегментни такси. Таксата за изминато разстояние се
определя в зависимост от техническите характеристики на пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
неговите оси и екологични характеристики, като се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
В чл.10б, ал.4 от Закона за пътищата е установено, че размерът на
дължимата ТОЛ такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда предвиден в наредбата по
чл.10, ал.7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут.
Според чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата, пътните
превозни средства могат да се движат по път включен в обхвата на платената
пътна мрежа след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата, а в чл.139, ал.1 от ЗДвП предвижда водачите на пътни превозни
средства от категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата преди
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа да закупят
маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползват,
или да изпълнят съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата, освен ако тези задължения са изпълнени от трето лице.
Ето защо законодателят е предвидил с нормата на чл.102, ал.2 от
Закона за движение по пътищата отговорност за собственика или ползвателя
на превозното средство, когато не са заплатили пътната такса при
преминаване по платената пътна мрежа, като извършеното нарушение се
документира от Електронната система за събиране на пътни такси, съгласно
чл.167а, ал.3 от ЗДвП. Изготвените от Електронната система за събиране на
пътни такси статични изображения и доклад са доказателства съгласно
чл.189е, ал.8 от ЗДвП относно съдържащите се в тях факти и обстоятелства,
според която разпоредба контролните органи могат да извършват справки в
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка
със следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
3
данни свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Няма спор по делото, че пътят по който се е движело процесното пътно
превозно средство е включено в обхвата на платената пътна мрежа и за
движение по него се дължат такси по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата.
Видно от представеното писмо от „Интелигентни трафик системи“ АД
и приложени към него технически записи от системата за мониторинг на
бордовите устройства е, че в периода от 28.06.2021 г. 11,25 часа до
01.07.2021 г. 17,37 часа бордовото устройство асоциирано към пътно
превозно средство с регистрационен номер .. е било изключено, поради което
в този период не са генерирани данни за геолокация на бордовото устройство
и съответно няма създадени ТОЛ декларации в посочения период, като това е
причината за регистрираното неправомерно ползване на платената пътна
мрежа. Нарушението е констатирано въз основа на електронната система по
чл.167а, ал.3 от ЗДвП за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата чрез генериране на запис във вид на снимков материал, който както
бе посочено и по-горе е годно доказателство за съдържащите се в него
обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния му
номер, часа и мястото на движение по участъка от пътя, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, както и местонахождението на техническото
средство, представляващо елемент от Електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата според категорията на
пътното превозно средство.
С оглед така установеното нарушение, правилно жалбоподателят е
привлечен към наказателна отговорност, доколкото съгласно чл.179, ал.3б от
ЗДвП на санкция подлежи собственика на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за движение по пътищата, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1 т.2 от
Закона за пътищата. Доколкото в случая се касае за юридическо лице
собственик на МПС, с чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП е предвидено налагането на
имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. Ето защо правилно е
приложена и санкционната норма, тъй като е установено, че дружеството
жалбоподател е собственик на процесния товарен автомобил.
От друга страна електронният фиш е издаден на основание чл.189ж от
Закона за движение по пътищата, който дава възможност при нарушение по
чл.179, ал.3, установено и заснето от Електронната система по чл.167а, ал.2 да
се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител,
като се наложи глоба или имуществена санкция, съответни на конкретното
нарушение. В случая жалбоподателят е собственик на процесното пътно
превозно средство, поради което има качеството на нарушител на вмененото
му деяние, поради което издаването на електронен фиш от АПИ за нарушение
по чл.179, ал.3б от ЗДвП е допустимо и в този смисъл е преобладаващата
4
съдебна практика на съдилищата. По тези съображения, съдът намира
доводите на жалбоподателя в обратен смисъл за неоснователни.
Процесният електронен фиш е издаден от компетентен орган съгласно
разпоредбата на чл.10, ал.10 от Закона за пътищата, според която АПИ
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси, както и контрол за събирането им. Съдържанието на
електронния фиш отговаря на изискванията в утвърдения образец от АПИ и
съдържа всички задължителни реквизити, които са заложени в чл.189, ал.4 от
ЗДвП.
Всичко изложено мотивира настоящият състав да приеме, че не са
налице допуснати съществени нарушения на правилата по установяване и
санкциониране на нарушението, които да ограничават или препятстват
правото на защита на наказаното лице.

5