АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 172 |
|||||||||||
гр. Видин,28.11.2023
г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
пети административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
втори ноември |
||||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
182 |
по описа за |
2023 |
Година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по жалба на Сдружение
„Боец-България обединена с една цел“, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.Видин, ж.к.“Панония“,бл.4,вх.3,ап.157, представлявано от Г.Г.,
против Решение №07-02-11/21.07.2023г., издадено от Изпълнителния директор на „БУЛГАРГАЗ“ЕАД-гр.София,
с което е постановен отказ да се предостави поисканата със Заявление
рег.№50-00-2581/07.09.2022г. информация от т.2 до т.9 от заявлението.
Твърди се от жалбоподателя, че решението е незаконосъобразно
като издадено в нарушение на материалния закон,
административно-производствените правила, изискването за форма и целта на
закона. Сочи се , че неправилно е прието , че исканата информация не може да
бъде предоставена , тъй като засяга интересите на трети лица и е следствена
тайна . Сочи се , че в решението са изложени неясни мотиви и същото е в
противоречие с дадените указания в решението по АД № 37/2023г. на АС-Видин.
Сочи се че е постановено в нарушение на административно-производствените
правила, тъй като е споменато производство по чл.31,ал.1 от ЗДОИ за търсене на
съгласие на трети лица, но липсват изложени фактически обстоятелства относно
това кои са тези трети лица , получили ли са отговор и др. Сочи се, че не е
ясно какви документи са приобщени към досъдебното производство, поради което
няма как да бъде законосъобразен изводът , че е налице защитена от закона тайна
, тъй като не може да се прецени дали обемът на поисканата от една страна
обществена информация и на събраната по прокурорската преписка от друга съвпада
или ако има някакво съвпадение каква част съвпада.
Иска се от съда да постанови решение, с което да
отмени отказа на ответника да им предостави поисканата обществена информация и да
задължи ответника същата да им бъде предоставена. Претендират се и разноските
за производството.
Ответникът по жалбата–„Булгаргаз“ЕАД, чрез
изпълнителния директор, в писмено становище оспорва жалбата.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
Със Заявление вх. № 50-00-2581 от 07.09.2022 г. за
предоставяне на достъп до обществена информация от ГД „БОЕЦ - България
обединена с една цел“, е поискано предоставяне на посочената в заявлението обществена
информация и документи, а именно: 1.„всички решения, заповеди и документи,
касаещи заявките на България (БУЛГАРГАЗ) за доставка на газ от ГАЗПРОМЕКСПОРТ
от 20.04.2022 г. до 07.09.2022 г.“; 2.„всички писма, изпратени от БУЛГАРГАЗ до
ГАЗПРОМЕКСПОРТ от 20.04.2022 г. до 07.09.2022 г“; 3.„всички писма, кореспонденция
и документи, изпратени от БУЛГАРГАЗ до доставчици на газ от 20.04.2022 г. до
07.09.2022 г.“; 4.„всички документи и писма, изпратени от БУЛГАРГАЗ за
договаряне на слотове за разтоварване на втечнен газ от 20.04.2022 г. до
07.09.2022 г.; 5.„всички отговори и оферти, получени от чужди компании на
запитванията за свободни слотове за разтоварване на втечнен газ“;6.„информация
относно това кой/кои длъжностни лица от БУЛГАРГАЗ преговарят с ГАЗПРОМЕКСПОРТ“;
7. „.изпращало ли е ежедневно заявки
БУЛГАРГАЗ до ГАЗПРОМЕКСПОРТ за доставка на газ по действащия с компанията
договор“, като са изискани и заявките от 20.04.2022 г. до 07.09.2022 г.“; 8.„офертите
или предложенията от БУЛГАРГАЗ до ГАЗПРОМЕКСПОРТ за подновяване на доставките
на газ след 27.04.2022 г. до 07.09.2022 г.; 9.„всички отговори, писма и
документи, изпратени от ГАЗПРОМЕКСПОРТ до БУЛГАРГАЗ от 20.04.2022 г. до
07.09.2022г.“. Поискано е информацията да бъде предоставена в писмена форма и в
електронен вид на посочения и-мейл.
С Решение № 139/13.12.2022г. , постановено по АД №
207/2022г. , Административен съд Видин е отменил изричния отказ на ответника да
предостави поисканата информация. Прието е от съда , че дружеството е задължен
субект и преписката е върната за произнасяне с изричен акт за отказ или достъп.
С решение №99/16.06.2023г.
АС-Видин е отменил последвалия отказ за предоставяне на достъп до исканата
обществена информация по т. 2, т. 3, т. 4, т. 5, т. 8 , т. 7 относно поисканите
заявки за посочения период и т. 9 от Заявлението и делото е върнато за ново
произнасяне съобразно указанията в мотивите на решението.
С обжалваното решение отново е постановен отказ за
предоставяне на достъп до посканата информация по съображения , че исканата
информация представлява защитена следствена тайна по смисъла на чл.198 от НПК.
На основание чл.37,ал.1,т.1 от ЗДОИ ответникът е отказал предоставяне на достъп
до поисканата информация по т.2 ,т.3,т.4,т.5,т.7, предл.2 , т.8 и т.9 от
заявлението.
Видно от събраните по делото доказателства е , че във
връзка с дадените указания с Решение №99/16.06.2023г. на АС-Видин от ответника
е изготвено обстойно запитване с изх.№ 10-00-1838/23.06.2023г. до Софийска
градска прокуратура, в което са изложени всички обстоятелства посочени по-горе , вкл. очертаните конкретни
насоки в мотивите на решение № 99/1.06.2023г. на АС-Видин , като е поискано
становището на СГП във връзка с образуваното ДП № 66/2022г. по описа на НСлС ,
пр. пр. № 13841/2022г. по описа на СГП , дали поисканата информация може да
бъде предоставена. Приложени са към запитването препис от решението на АС-Видин
и Заявлението до достъп до обществена информация , съдържащо исканата
информация. По подаденото запитване е постановено Постановление от 18.07.2023г.
на Прокурор от СГП по посочената прокурорска преписка , образувана по
досъдебното производство , с което не е разрешено разгласяване на информацията
, съдържаща се в досъдебното производство. Изрично е посочено в мотивите на
постановлението , че поисканата информация касае досъдебното производство ,
поради което разгласяването на информацията в хода на разследването може да
стане само след изрично разрешение на наблюдаващия прокурор. Изрично е посочено
също така от прокурора , че в конкретния случай „поисканите документи не следва
да се предоставят на Заявителя“, поради което е постановена и забрана за разгласяването
на информацията.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима, като подадена от лице с правен интерес
да обжалва постановеното решение-заявител, и в срока за обжалване на оспореното
решение.
По същество жалбата е неоснователна.
Оспореното решение е правилно .
С влязло в сила решение е прието от съда, че ответникът
по делото е задължен субект по смисъла на чл.3 от ЗДОИ и дължи произнасяне по подаденото
заявление.
С влязло в сила решение е прието от съда и че е налице
надделяващ обществен интерес съобразно законовата презумпция по §1,т.6 от ДР на
ЗДОИ и събраните по делото доказателства , поради което съгласно чл. 13, ал. 4,
вр. ал. 2 ЗДОИ достъпът до поисканата информация , представляваща служебна обществена
информация по смисъла на чл.13,ал.2 от ЗДОИ, не може да се ограничава, освен когато тя е класифицирана информация или друга
защитена тайна в случаите, предвидени със закон, в който смисъл е разпоредбата
на чл.7,ал.1 от ЗДОИ.
Чл. 41 от Конституцията на Република България , международните
договори, част от вътрешното право-чл.10 от Конвенцията за защита правата на човека
и основните свободи,чл.19,т.2 и т.3 от Международния пакт за гражданските и политическите
права, и националния закон, както и Решение № 7 от 1996 г. на Конституционния съд
по к.д. № 1 от 1996 г. също изрично разписват правото на информация като принцип,
като предвиждат неговото ограничаване като изключение.
В случая органът е отказал предоставяне на поисканата
информация , като се позовава на хипотезата на „друга защитена тайна, предвидена
в закон“, допускаща ограничаване на достъпа, като развитите съображения са за
защитена от закона следствена тайна.
Въпреки , че в мотивите е посочено изпратено запитване
до трети лица, относно които се отнася информацията, за получаване на
съгласието им , то доводи в такава насока и съображения за отказ не са изложени
, породи което следва да се приеме от съда , че задълженият субект не се е
позовал на друга защитена тайна в хипотезата на „търговска“ тайна, като не са
налице такива съображения за отказ за предоставяне на информацията. Не
представлява трето лице по смисъла на посочената разпоредба Прокуратурата на РБ
в случая, в каквато насока са изложените доводи от ответника.
По делото обаче в настоящето производство са
ангажирани доказателства за наличие на защитена от закона тайна, която е пречка
за предоставяне на достъп до поисканата информация от страна на задължения
субект , а именно следствена тайна по смисъла на чл.198 от НК-образувано
досъдебно производство , по което с изричен акт на прокурор е постановена
забрана за задължения субект да предостави поисканата със заявлението
информация. Наличието на т.нар. „следствена тайна“ представлява друга защитена тайна,
предвидена в закона, основание за отказ, като в този случай нито органът, нито съдът
в производството по ЗДОИ може да извършва преценка за надделяващ обществен интерес.
Разкриването е изцяло в правомощията на прокурора, но по реда на НПК. Забраната
по чл.198 от НПК е императивна. Съобразно чл.198,ал.1 от НПК материалите по разследването
не могат да се разгласяват без разрешение на прокурора, като съобразно ал.2 когато
е необходимо, органът на досъдебното производство предупреждава срещу подпис лицата,
които присъстват при извършване на действията по разследването, че не могат да разгласяват
без разрешение материалите по делото, в противен случай носят отговорност по чл.
360 от Наказателния кодекс.
Видно от събраните по делото доказателства, в случая е
налице изрична забрана на наблюдаващия прокурор да се предостави поисканата със
заявлението информация като такава касаеща образуваното досъдебно производство,
като от прокурорския акт следва единствено недвусмисленият извод , че цялата поискана
информация представлява защитена тайна по смисъла на чл.198,ал.1 от НК .
Нарушаването ѝ би довело до наказателна отговорност на отговорното
длъжностно лице съобразно чл.198,ал.2 от НК . Действително липсва изброително
посочване на наличните в досъдебното производство документи , но самото
запитване е за всички документи и информация , поискани в заявлението , което в
пълнота е възпроизведено в запитването, и е предоставено и копие от заявлението
за достъп , съдържащо исканата информация , като волята на прокурора е ясна и
недвусмислена и тя е забрана за предоставяне на цялата поискана информация като
касаеща досъдебното производство-това изрично е посочено в мотивите на
постановлението. Процесуалният ред за предоставяне на тази информация при така
установените обстоятелства е НПК. Не е в компетентността на административния
съд да извършва преценка върху прокурорския акт-неговата граматическа
издържаност или върху неговата обоснованост , в каквато насока има развити
доводи от жалбоподателя , или върху неговата правилност , тъй като контролът
върху прокурорския акт се осъществява по реда на НПК. Във връзка с горното
следва да бъде посочено и че сочената от жалбоподателя съдебна практика е при
различни фактически и правни установявания.
Предвид гореизложеното съдът намира, че решението е
законосъобразно . Не са налице сочените основания за прогласяването му за
нищожно. Същото не е постановено в противоречие с влязлото в сила решение на
АС-Видин. Именно в изпълнение на решението е отправено отново питане до
Прокуратурата дали поисканата информация, подробно изброена така , както е
поискана , може да бъде предоставена с оглед воденото досъдебно производство,
във връзка с което е постановено и посоченото постановление. Изрично в
настоящето производство от ответника са ангажирани доказателства за какво точно
е отправил запитването , което не е било видно в предходното съдебно производство,
като ясна и недвусмислена е и волята на прокурора-забрана да се разгласява поисканата
информация като част от разследването, и тя не полежи на контрол в настоящето
производство.
Предвид горното жалбата е неоснователна . Решението е валиден
административен акт , постановено е при спазване на
административно-производствените правила, при спазване на изискванията за форма-посочени
фактически и правни съображения , и при установеност на фактите и
обстоятелствата , изложени в него. Не са налице основания по чл.146 от АПК за
неговата отмяна.
От ответника по делото е
поискано присъждане на юрисконсултско възнаграждение , но по делото няма данни
за процесуално представителство от юрисконсулт, поради което такова не следва
да бъде присъждано.
Предвид изложените съображения
и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд-Видин
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Боец-България обединена с една цел“
, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Видин,
ж.к.“Панония“,бл.4,вх.3,ап.157, представлявано от Г.Г., против Решение
№07-02-11/21.07.2023г., издадено от Изпълнителния директор на
„БУЛГАРГАЗ“ЕАД-гр.София, с което е постановен отказ да се предостави поисканата
със Заявление рег.№50-00-2581/07.09.2022г. информация от т.2,т.3,т.4,т.5,т.6,т.7-самите
заявки, т.8 и т.9 от заявлението.
Решението не подлежи на касационно обжалване.
Съдия: