О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
№ ........
гр.Шумен, 07.11.2023г.
Административен съд - град Шумен, в закрито
заседание на седми ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав:
Административен съдия: Снежина
Чолакова
като разгледа докладваното от съдията АД № 294 по описа за 2023г. на Административен съд – гр. Шумен, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на
чл.166, ал.4 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във
вр. с чл.459, ал.4 от Изборния кодекс ИК).
Административното
дело е образувано по жалба на партия „Национално движение за права и свободи“,
представлявана от председателя Г.Б.Т., против Решение №110/30.10.2023г. на
Общинска избирателна комисия (ОИК) – Никола Козлево за обявяване на резултатите
за избор на кмет на кметство Цани Гинчево в община Никола Козлево. Оспорващият
счита изборът на С.П.Я.за кмет на кметство Цани Гинчево, издигната от МК „ДПС“
/БСП за България/ за недействителен, поради допуснати груби, съществени
нарушения в изборния процес в кметство Цани Гинчево, които опорочават избора за
кмет и ако не бяха допуснати, крайният резултат би бил различен. Въз основа на
изложените в жалбата твърдения и доводи се отправя искане съдът да обяви избора
за кмет на кметство Цани Гинчево в община Никола Козлево за
недействителен.
С
подадената жалба е отправено искане за спиране изпълнението на Решение №110/30.10.2023г.
на ОИК – Никола Козлево за обявяване на резултатите от избор на кмет на
кметство Цани Гинчево в община Никола Козлево, на основание чл.459, ал.4 от
Изборния кодекс, във връзка с чл.166, ал.2 от АПК. Оспорващият сочи, че от
изпълнението на оспореното решение на ОИК за жалбоподателя биха настъпили
значителни по характер и трудно поправими вреди от евентуалното полагане на
клетва на новоизбрания кмет на кметство Цани Гинчево в община Никола Козлево,
още повече, че са налице и данни за вероятно извършени престъпни деяния.
Ответната
страна – Общинска избирателна комисия – Никола Козлево, не изразява становище
по искането за спиране изпълнението на обжалваното решение.
Шуменският
административен съд, като съобрази фактите и въз основа на представените
писмени доказателства, приема от фактическа и правна страна следното:
Предмет
на оспорване по настоящото дело е Решение от №110/30.10.2023г. на Общинска
избирателна комисия – Никола Козлево за обявяване на резултатите за избор на кмет
на кметство Цани Гинчево в община Никола Козлево. Съгласно разпоредбата на
чл.459, ал.1 от ИК, всеки кандидат за общински съветник или кмет, партиите,
коалициите и лицето, което представлява инициативния комитет, регистрирали
кандидати за съответния вид избор, може да обжалват решението на общинската
избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите пред съответния
административен съд в 7-дневен срок от обявяването на решението. В отклонение
на общия принцип за суспензивния ефект на жалбата (чл.166, ал.1 от АПК),
приложимата разпоредба на чл.459, ал.4 от специалния ИК предвижда, че
обжалването на решението не спира неговото изпълнение. В Изборния кодекс няма
специални разпоредби относно предпоставките за спиране на предварителното
изпълнение на актове от вида на процесния, поради което съдът приема, че
искането за спиране на допуснато по закон предварително изпълнение на акта,
подлежи на разглеждане по реда на чл.166, ал.4, във вр. с ал.2 от АПК. Съгласно
посочените разпоредби, при всяко положение на делото до влизането в сила на
решението, по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното
изпълнение, допуснато по силата на отделен закон, когато не се предвижда
изрична забрана за съдебен контрол, ако то би могло да причини на оспорващия
значителна или трудно поправима вреда. Искането по чл.166, ал.2 от АПК не е
ограничено във времето и може да се поиска от оспорващия при всяко положение до
влизането в сила на решението по съдебното производство. Това производство
предполага като задължителна процесуална предпоставка обжалването на самия
административен акт, чието предварително изпълнение е допуснато по силата на
закона. В случая искането се съдържа в жалбата против Решение от №110/30.10.2023г.
на Общинска избирателна комисия – Никола Козлево за обявяване на резултатите за
избор на кмет на кметство Цани Гинчево в община Никола Козлево, депозирана чрез
ОИК – Никола Козлево на 04.11.2023г. – т.е. в рамките на законоустановения срок
по чл.459, ал.1 от ИК. Видно от съдържанието на оспореното решение, със същото е
обявен за избран кмет на кметство Цани Гинчево на първи тур – С.П.Я., издигната
от МК „ДПС“ /БСП за България/, която е получила 111 броя действителни гласове. Настоящата
жалба е подадена от ПП „НДПС“, която е регистрирана с решение по ф.д. № 15783/1998г.
на СГС, а съгласно приложеното удостоверение от 11.08.2023г. по ф.д. № 15783/1998г.,
същата се представлява от председателя Г.Б.Т.. От представените от партията
доказателства се установява също, че с Решение № 2256-МИ от 07.09.2023г. на ЦИК,
партия „НДПС“ е регистрирана за участие в изборите за общински съветници и за
кметове на 29.10.2023г., а с решение № 029 от 21.09.2023г. на ОИК – Никола
Козлево са регистрирани предложените от нея кандидати за кмет на кметство, в
т.ч. М.М.Р.– кандидат за кмет на кметство Цани Гинчево.
Въз основа на изложеното съдът приема, че
жалбата е подадена от надлежна страна, притежаваща правен интерес да оспорва,
респективно да иска спиране предварителното изпълнение на решението за избор на
кмет на кметство Цани Гинчево, поради което съдържащото се в жалбата особено искане
за спиране на предварителното изпълнение на обжалваното решение се явява
процесуално допустимо. Тъй като няма изрична законова норма, която да предвижда
забрана за съдебен контрол, допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение на Решение №110/30.10.2023г. на ОИК – Никола Козлево следва да бъде
разгледано по същество.
Съдът
намира, че разгледано по същество, искането е неоснователно, предвид следните
съображения:
Решение
№110/30.10.2023г. на ОИК – Никола Козлево е акт, чието оспорване по съдебен ред
не спира изпълнението му съобразно изричното предвиждане на чл.459, ал.4 от ИК,
т.е. по силата на законовата разпоредба актът подлежи на предварително
изпълнение. В този случай не е необходимо административният орган да
постановява предварително изпълнение на акта, тъй като то следва от законовата
разпоредба, нито да излага мотиви, обосноваващи предварителното изпълнение.
Доколкото в самия ИК не са фиксирани материалните предпоставки, при наличието
на които може да се иска спиране на изпълнението на оспорения акт, в настоящото
производство се прилага разпоредбата на чл.166, ал.4, във вр. с ал.2 от АПК –
при отправено искане за спиране изпълнението на обжалваното решение, молителят
следва да докаже, че то би му причинило значителна или трудно поправима вреда,
и сериозно би засегнало негови права и законни интереси, равни или
противопоставими на защитените такива по чл.60, ал.1 от АПК. Освен
разместването на доказателствената тежест, установена от чл.170, ал.1 от АПК, с
чл.166, ал.2 от АПК законодателят е въвел и допълнително условие за спиране на
изпълнението – наличието на нови обстоятелства, т.е. факти, които не са
съществували при издаването на акта. За да бъде уважено това искане, в тежест
на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за вида им и за
вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен,
преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност. Изпълнението на невлязъл
в сила индивидуален административен акт, допуснато по силата на закона, винаги
сериозно въздейства върху правната сфера на адресата, тъй като придава
изпълнителна сила на един невлязъл в сила индивидуален административен акт.
Това изпълнение безспорно винаги съдържа в себе си и потенциалната възможност
да причини вреди на адресата, ако впоследствие актът бъде отменен.
В
настоящия случай в жалбата до съда не се сочат никакви основания, съобразно
посочените законови критерии за спиране изпълнението на акта. Липсва и
твърдение за наличие на нови факти и обстоятелства, настъпили след издаване на
акта, в резултат на които предварително изпълнение би могло да причини
значителна или трудно поправима вреда на оспорващия, каквото е изискването,
поставено от чл.166, ал.2 от АПК.
Бланкетният
характер на искането и липсата на твърдения и доказателства за вероятното
настъпване на значителни или трудно поправими вреди, препятства съда в преценката му за
неблагоприятните последици от изпълнението, а аргументи в тази насока не могат
да се черпят от съображенията по съществото на спора, свързани с евентуалната
незаконосъобразност на акта, които са неотносими към проверката на условията за
обезпечаване на оспорването чрез спиране на предварителното изпълнение на издаденото
решение. При липсата на посочени аргументи за вреди, които могат да настъпят от
предварителното изпълнение, не е налице обезпечителна нужда за жалбоподателя.
В жалбата
и обективираното в нея искане за спиране изпълнението на решението на ОИК не се
установява, а и не се твърди да е налице интерес, който по степен на важност да
е от категорията на тези по чл.60, ал.1 от АПК и да е противопоставим на
обществения интерес, защитен от законодателя. Следва да се има предвид, че
когато законодателят допуска предварително изпълнение на един административен
акт, той съобразява защитата на особено важни обществени интереси/ценности,
предвид което значителните и трудно поправимите вреди, които оспорващият следва
да докаже, трябва да произтичат не от административния акт, а от неговото
предварително изпълнение и същите да са от такова естество, че да са
противопоставими на защитимия от законодателя интерес/ценност. В случая, както
се каза и по-горе, не се сочат каквито и да е вреди, които да са последица от
действието на обжалваното решение.
Наред с
изложеното съдът намира, че неосъществяването на предварителното изпълнение на
атакуваното решение би накърнило обществените интереси, тъй като се касае за
проведен избор за конституиране на териториален орган на изпълнителната власт,
какъвто е и кметът на кметство. Ето защо предварителното изпълнение на
оспорения пред съда административен акт несъмнено е в обществен интерес. При
решаването на този въпрос задължително трябва да се държи сметка за принципа за
баланс между обществения и личните интереси, като тези на населението
(гласоподавателите) от кметството се ползват с приоритет. Волята на
законодателя жалбата срещу решението на общинската избирателна комисия за
определяне на изборните резултати да не спира неговото изпълнение, е
категорично доказателство за приоритет на обществения интерес от конституиране
на новоизбрания кмет на кметство пред частния на оспорващата го страна. В
същото време в Изборния кодекс са уредени специални механизми, които да
обезпечат максимално бързо разрешаване на спора. Това е сигурен начин за защита
интересите на всички страни в спора за законосъобразност на административния
акт, в това число и на правните субекти, които провеждат оспорването.
Предвид
гореизложеното съдът намира, че не са установени предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК за спиране
предварителното изпълнение на Решение № 110/30.10.2023г. на ОИК – Никола
Козлево.
Водим от
горното и на основание чл.166, ал.3, във връзка с ал.2 от АПК, Шуменският
административен съд
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ искането на партия „Национално движение за
права и свободи“, представлявана от председателя Г.Б.Т., за спиране предварителното
изпълнение на Решение №110/30.10.2023г. на Общинска избирателна
комисия – Никола Козлево за обявяване за избран кмет на кметство Цани Гинчево в
община Никола Козлево на първи тур: С.П.Я., издигната от МК „ДПС“ (БСП за
България).
Определението може да бъде
обжалвано с частна жалба в 7 (седем) дневен срок от съобщаването му пред
Върховен административен съд на Република България. Частната жалба се подава
чрез Административен съд – Шумен.
Настоящото определение да се
съобщи на страните, в това число по телефон, факс или на посочен електронен
адрес.
Административен съдия: