Решение по дело №2321/2024 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 5416
Дата: 19 май 2025 г. (в сила от 31 май 2025 г.)
Съдия: Ивета Пекова
Дело: 20247050702321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5416

Варна, 19.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - VI състав, в съдебно заседание на седемнадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИВЕТА ПЕКОВА
   

При секретар ГАЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВЕТА ПЕКОВА административно дело № 20247050702321 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 250-254 АПК.

Постъпила е жалба от Р. Н. М., [ЕГН], с адрес-гр. Варна, [улица], против действията по поставянето на пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането / на улиците в карето между ул. "Капитан Райчо Николов", „Беласица“, „Кракра“ и „Професор Парашкев Стоянов“, за които действия отговорен е кметът на община Варна. Моли съда да постанови решение за премахване на пътен знак В27 в посоченото каре.

Жалбоподателят твърди в жалбата си, че знак В27 и табела за зелена зона са поставени без да има решение на Общинския съвет и последваща заповед на кмета на Община Варна, поради което оспорените действия са незаконосъобразни. Моли съда да постанови решение, с което да ги премахне, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответната страна–кмета на община Варна, чрез процесуалния си представител ю.к.Д., изразява становище, че жалбата е неоснователна и недоказана, като моли съда да я отхвърли, както и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалват се действията по поставянето на пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането / на улиците в карето между ул. "Капитан Райчо Николов", „Беласица“, „Кракра“ и „Професор Парашкев Стоянов“, както и на табела „зелена зона“.

От представеното уведомление на основание чл.186 ал.3 от ЗДвП се установява, че структурно звено -сектор „Общинска полиция“ при ОДМВР-Варна е уведомило жалбоподателя, че на 27.07.2024 год. в 13.10 ч., в гр.Варна, на ул. "Патриарх Евтимий" пред № 39 е извършено неправилно паркиране на МПС марка „Рено“ с ДК № [рег. номер], с което е нарушена разпоредбата на чл.6 т.1 от ЗДвП и за констатираното нарушение е наложена глоба в размер на 20 лв. с фиш серия ОВ №**********. От наказателно постановление №503/15.08.2924 год. се установява, че зам. - кмет на Община Варна, като е взел предвид съставения АУАН серия ОВ №00001276 от 25.07.2024 год. на жалбоподателя за това, че на 25.07.2024 год. в гр.Варна, като водач на МПС л.а. марка „Рено“с ДК № [рег. номер] на на ул. "Патриарх Евтимий" срещу № 39 е паркирал лекия си автомобил в зоната на действие на пътен знак В-27, с което е нарушил разпоредбата на чл.6, т.1 от ЗДвП, на основание чл.53 ал.1 от ЗАНН и чл.183, ал.2, т.1 от ЗДвП е наложил административно наказание глоба в размер на 20 лв.

С писмо № РД24020638ВН_008ВН от 31.10.2024 год. на Община Варна Директор на Дирекция ИИБ уведомява, че всички пътни знаци В 27 са поставени съгласно одобрен проект „Проектиране на разширение на зона за платено улично паркиране -Зелена зона в гр.Варна и ремонт на улична мрежа в обхвата й на територията на район „Одесос“ и район Приморски“, като е приложена извадка от одобрения проект, видно от която проектът е приет с решение на ЕСУТ от 28.03.2023 год. и съгласуван от Главния архитект, както и е заверен от ОД на МВР-Варна.

Съгласно писмо № РД24020638ВН_013ВН от 15.01.2025 от Директора на Дирекция „ИИБ“ изготвеният проект е разгледан и одобрен от Експертен съвет по устройство на територията при Община Варна и след одобрение на ЕСУТ е издадено разрешение за строеж №113/ГИ/02.06.2023 год. на Главен архитект на Община Варна, влязло в сила на 23.06.2023 год., като не е било оспорвано.

С протокол №13/28.03.2023 год. на заседание на експертния съвет по устройство на територията при Община Варна е приет, с решение по т.4, представен проект за обект „Разширение на зона за платено улично паркиране -Зелена зона в гр.Варна“.

С писмо № РД24020638ВН_015 ВН от 06.02.2025 год. е представен Инвестиционен проект за обект „Проектиране на разширение на зона за платено улично паркиране -Зелена зона в гр.Варна и ремонт на улична мрежа в обхвата й на територията на район „Одесос“и район Приморски“. От обяснителна записка се установява, че проектната документация е съставена на база договор № Д 22001160ВН/17.08.2022 год. за проектиране между възложителя Община Варна и изпълнителя „Инжконсултпроект“ООД, гр.Варна, като основната цел на проекта е да даде решение за обособяване на зони в града, където липсва въведена „Синя зона“, с режим на почасово платено паркиране по улици, булеварди и паркинги. Режимът да се въведе с ППС с допустима максимална маса до 2-5 т. и за микробуси и автобуси с до 12 места за пътници.

Съгласно писмо № РД24020638ВН_021ВН от 15.04.2025 год. на директор на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустройство“ при Община Варна проектът за организация и безопасност на движението за обект „Проектиране на разширение на зона за платено улично паркиране -Зелена зона в гр.Варна и ремонт на улична мрежа в обхвата й на територията на район „Одесос“ и район Приморски“ е изготвен през 2022 год. и е бил съобразен с действащата нормативна уредба, посочена в писмото, както и че предвижда местата, режимът и условията за платено паркиране по уличното платно да се обозначават с пътен знак В 27 и допълнителна табела Т17, монтирани заедно на неподвижна стойка и съответната пътна маркировка М3, М13 и М14, съгласно чл.99 ал.2 от ЗДвП. Съгласно чл.80 ал.6 от Наредба № 18/23.07.2021 год. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането /се поставя с допълнителна табела Т17, която регламентира ограниченията по отношение на времето, условията и начина на плащане за платеното паркиране. От същото писмо се установява, че изготвеният технически проект не е разглеждан от общинска комисия по безопасност на движението на територията на Община Варна, съгласно чл.167 в от ЗДвП, както и че проектът е разглеждан на експертен съвет по устройство на територията.

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима, а разгледана по същество е основателна.

С подадената жалба се обжалват действията по поставяне на пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането / на улиците в карето между ул. "Капитан Райчо Николов", „Беласица“, „Кракра“ и „Професор Парашкев Стоянов“.

Съгласно разпоредбата на чл. 250, ал. 1 АПК всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона.

Защитата по реда на глава петнадесета на АПК е срещу действия на административния орган, които не са административен акт, не са породени от такъв акт, нито произтичат от закона, т. е. това са действия, които се извършват без да имат законово основание или да се осъществяват въз основа на акт на администрацията. Поради това такива действия, с които се увреждат права и интереси на засегнатите лица не могат да се защитят чрез обжалването на административен акт, какъвто не представляват, а се осъществява по предвидения с АПК специален ред в чл. 250 и сл. АПК.

Предмет на защита по чл. 250, ал. 1 АПК могат да бъдат застрашените или нарушени права, свободи или законни интереси от неоснователни фактически действия на административен орган или длъжностно лице, които не се основават на закон или административен акт. Установеният от АПК критерий изисква фактическото действие да не представлява административен акт и да не се основава на административен акт или на закона, тоест трябва да липсва правно основание за извършването на това действие.

В случая жалбоподателят е активно легитимирано лице да предяви искане по чл. 250 от АПК, доколкото извършването на фактически действия във връзка с поставянето на пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането / на улиците в карето, посочено в жалбата, не се основават на административен акт или на закона, а засягат пряко неговите законни интереси, видно от издадения му фиш с глоба и наказателно постановление.

Налице е и следващата предпоставка за допустимост на искането, а именно към момента на подаване на искането в АС-Варна, и към настоящия момент фактическите действия във връзка с поставянето на пътния знак не са преустановени.

Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗДвП, лицата, които стопанисват пътищата, ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях така, че да осигурят условия за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум и от замърсяване от моторните превозни средства, а условията и редът за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Безспорно мястото, на което е подставен знак В27 в карето между улиците, посочени от жалбоподателя, са улици отворени за обществено ползуване, стопанисвани от Община Варна.

Действащия подзаконов нормативен акт, регулиращ тези обществени отношения е Наредба № РД-02-20-2 от 24.10.2022 г. за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, в сила от 06.11.2023 г.

Собственикът или администрацията, управляваща пътя в качеството на възложител по Закона за устройство на територията, възлага изготвянето на проекти за организация и безопасност на движението по пътищата и отговаря за изпълнението и поддържането на организацията на движение на пътищата в съответствие с тези проекти, а Генералния план за организация на движението се възлага от общинската администрация и се изпълнява в две фази - предварителен и окончателен проект.

В случая е представен одобрен проект „Проектиране на разширение на зона за платено улично паркиране -Зелена зона в гр.Варна и ремонт на улична мрежа в обхвата й на територията на район „Одесос“ и район Приморски“, като от приложената извадка е видно, че проектът е приет с решение на ЕСУТ от 28.03.2023 год. и съгласуван от Главния архитект, както и е заверен от ОД на МВР-Варна.

Към датата на приемане на този проект от ЕСУТ е била приложима Наредба № 1/17.01.2001г., издадена на основание чл.3, ал.3 ЗДвП.

Глава втора от тази наредба урежда реда за проектиране, съгласуване и одобряване на генералните планове и проектите за организация на движението, като в чл.15 от същата изрично е възложено на кмета на общината да одобрява окончателния проект за ГПОД. Не са представени доказателства този план да е одобрен по съответния ред.

Приложима в случая, към датата на оспорване на действията по поставяне на пътния знак, е Наредба № РД-02-20-2/24.10.2022 г. за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване.

Съгласно чл. 5, ал. 1 от Наредбата, организацията и безопасността на движението и пътният трафик се планират и проектират на три нива: 1. общи устройствени и други стратегически планове; 2. подробни устройствени планове; 3. инвестиционни проекти, които са уточнени в подточки.

Редът за въвеждане на организация на движението е ясно и точно определен в законовите, подзаконовите и общинските нормативни актове, за да се гарантира обществения интерес за опазването на живота и здравето на гражданите, които използват пътната инфраструктура като участници в движението.

Собственикът или администрацията, управляваща пътя в качеството на възложител по смисъла на ЗУТ, възлага изготвянето на проекти за организация и безопасност на движението по пътищата и отговаря за изпълнението и поддържането на организацията на движение на пътищата в съответствие с тези проекти8чл.6 от наредбата/, а Генералните планове за организация на движението се възлагат от общинските администрации и се изпълняват в две фази – предварителен и окончателен проект/чл.7/.

Разпоредбата на чл. 9 от Наредбата изисква съгласувателна процедура, като съгласно ал.2 окончателният проект на ГПОД се одобрява от общинския съвет на съответната община по предложение на кмета, придружен от протокола на ЕСУТ за приемане на окончателния проект. Не са представени доказателства, че поставянето на знак В27 е извършено при спазване на реда по тази наредба и че представеният план е одобрен по съответния ред.

Не е налице законова норма или административен акт, въз основа на който се извършват фактическите действия, поради което същите са лишени от основание.

Липсата на генерален план за организация на движението за този участък обуславя извод за неоснователно извършване на действия по въвеждане на нова постоянна организация на движението в гр.Варна на улиците в карето между ул. "Капитан Райчо Николов", „Беласица“, „Кракра“ и „Професор Парашкев Стоянов“, чрез поставянето на пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането/.

Предвид гореизложеното, след като тези действия не се основават на административен акт или на закон, то следва да бъде постановено същите да бъдат безусловно прекратени.

При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 500лв., от които 10 лв.- за ДТ и 500 лв.- адвокатско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл.253 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ДА БЪДАТ ПРЕКРАТЕНИ ДЕЙСТВИЯТА по въвеждане на нова постоянна организация на движението в гр.Варна- поставянето на пътен знак В 27/забранени са престоят и паркирането / на улиците в карето между [улица], „Беласица“, „Кракра“ и „Професор Парашкев Стоянов“.

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на Р. Н. М. [ЕГН] от гр. Варна, сумата от 510 лв., представляваща направените по делото разноски.

Решението може да се обжалва пред ВАС в тридневен срок от съобщението.

 

Съдия: