Решение по дело №2601/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 27
Дата: 7 януари 2022 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20217040702601
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

             27                               07.01.2022 година                       гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, четиринадесети състав, на девети декември две хиляди и двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ГАЛИНА РАДИКОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1.  ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

                                                                   2. АТАНАСКА АТАНАСОВА

 

при секретаря И Г, в присъствието на прокурора Андрей Червеняков, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно наказателно дело № 2601 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН и е образувано по повод постъпила касационна жалба от Министерството на туризма, представлявано от пълномощника Е.Ч.- старши юрисконсулт, против решение № 143 от 30.09.2021 г. по НАХ дело № 20212150200216 по описа на Районен съд- Несебър за 2021 г.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствени правила, съставляващи касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. По същество се иска отмяна на решението и постановяване на друго за потвърждаване на наказателното постановление.

В съдебното заседание не се явява представител на касатора, редовно уведомен. Не са ангажирани нови доказателства. С писмена молба е заявено становище по същество и е направено искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски.

Ответникът не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. Не заявява становище по касационната жалба. Не сочи нови доказателства.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за основателност на касационната жалба.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

С решението, предмет на касационната проверка, е отменено наказателно постановление № Т-НП-1 от 23.02.2021 г., издадено от директора на дирекция „Управление на морските плажове“ в Министерството на туризма, с което е наложено на „Фри трейд-79“ ЕООД с ЕИК ********* административно наказание- имуществена санкция в размер на 10 000 лева за нарушение по чл. 26, ал. 1 от ЗУЧК. Прието е от съда, че деянието не е съставомерно, тъй като бездействието на концесионера да премахне преместваемите обекти в 14-дневен срок след изтичане срока на концесионния договор не може да бъде приравнено или отъждествено с активното действие по поставяне на обектите, а в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие не е предвидена санкция за такова бездействие.

Решението е правилно.

От фактическа страна по делото е установено, че по силата на договор за наем № РД-02-28-1 от 15.04.2015 г., сключен между Държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройство, в качеството и́ на наемодател, и „Фри трейд-79“ ЕООД, в качеството на наемател, е предоставен за временно и възмездно ползване обект- изключителна държавна собственост, представляващ морски плаж “Елените 1”, находящ се в община Несебър, описан в Акт за изключителна държавна собственост № 1437/24.06.2014 г., с идентификатор 27454.502.121 по кадастралната карта, с активна плажна ивица по смисъла на § 1, т.5 от ДР на ЗУЧК в размер на 16 492 кв.м. и принадлежности, за срок от 5 години (до 15.04.2020 г.). С договора е постигнато съгласие наемателят да поставя преместваеми обекти и съоръжения, след разрешение от главния архитект на общината, въз основа на специализирана схема, одобрена от министъра на регионалното развитие и благоустройство, а след изтичане на срока или при предсрочно прекратяване на договора- да предаде морския плаж на наемодателя в 14-дневен срок с подписан между страните приемо-предавателен протокол и в същия този срок да премахне за своя сметка всички преместваеми обекти, принадлежности, табла и други предмети.

След изтичане срока на договора, на 08.06.2020 г. морският плаж е предаден на наемодателя с приемо-предавателен протокол, съдържащ констатация, че същият е в добро състояние, но върху територията му са разположени два обекта за спортно-развлекателна дейност- сърф училище и масаж, чрез които до прекратяване на наемния договор са предоставяни от наемателя (сам или чрез подизпълнители) услуги на посетителите.

На 25.06.2020 г. е извършена проверка на морския плаж от служители на дирекция “Управление на морските плажове” при Министерството на туризма. За резултатите от проверката е съставен протокол, с който са констатирани преместваеми обекти, както следва: дървена шатра, две дървени стоянки с разположени сърфове по тях и дървен склад за спортно-развлекателна дейност. Констатирано е, че трите преместваеми обекта фигурират в одобрената на 19.06.2019 г. от министъра на туризма специализирана схема по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК. На 04.08.2020 г. е извършена друга проверка на място, при която е констатирано, че считано от 17.06.2020 г. морският плаж е обявен за неохраняем от министъра на регионалното развитие по благоустройството, като наред с установените при предходната проверка преместваеми обекти, върху морския плаж са разположени шезлонги, всички заети от посетители. Връчена е покана до управителя на  „Фри трейд-79“ ЕООД за явяване в Министерството на туризма на 24.08.2020 г. и на посочената дата е съставен акт за установяване на административно нарушение. Въз основа на така съставения акт е издадено обжалваното наказателно постановление.

С нормата на чл. 26, ал. 1 от ЗУЧК е предвидено административно наказание за поставяне без съответно разрешение на преместваем обект или съоръжение на територията на неохраняем морски плаж за природосъобразен туризъм или прилежащата им акватория. От приложения по делото приемо-предавателен протокол от 08.06.2020 г. е видно, че описаните в наказателното постановление обекти и съоръжения са поставени на морския плаж правомерно, по време на действие на договора за наем и съобразно специализираната схема, одобрена от министъра на регионалното развитие и благоустройство, но не са премахнати след изтичане срока на договора, в нарушение на неговите клаузи. Неизпълнението от страна на наемателя на задължението му за премахване на преместваемите обекти, обаче, не е съставомерно по чл. 26, ал. 1 от ЗУЧК, който изисква от обективна страна извършване на активни действия по поставяне на преместваем обект или съоръжение на територията на неохраняемия морски плаж, без да има право на това. В този смисъл са изложени подробни мотиви на първоинстанционния съд, които се споделят и от касационната инстанция.

Неоснователни са доводите на касатора за допуснато от НРС съществено нарушение на съдопроизводствени правила. В производството пред районния съд са събрани всички относими и допустими доказателства, като оценката на същите е извършена в съответствие с изискванията на чл. 107, ал. 5 от НПК, приложим в първоинстанционното производство по силата на препращащата разпоредба на чл. 84 от ЗАНН. В мотивите на съдебния акт са обсъдени всички доказателствени източници и са формирани обосновани изводи по съществото на спора. Неоснователни са и доводите на касатора за произнасяне на съда извън предмета на жалбата, с която е сезиран- предмет на съдебната проверка за законосъобразност е издаденото срещу „Фри трейд-79“ ЕООД наказателно постановление № Т-НП-1 от 23.02.2021 г. на директора на дирекция „Управление на морските плажове“ в Министерството на туризма. С обжалваното решение това наказателно постановление е преценено като незаконосъобразно и е отменено от съда, в съответствие с правомощията му по чл. 63 от ЗАНН.

При извършената на основание чл. 218, ал.2 от АПК служебна проверка, касационната инстанция не констатира пороци, водещи до недопустимост или нищожност на обжалваното решение. Предвид горните съображения, не са налице и посочените в жалбата касационни основания. Ето защо обжалваното решение, като постановено при съблюдаване на съдопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон, следва да се остави в сила.

Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.1 и ал.2, предл. 1 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Бургаският административен съд,

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 143 от 30.09.2021 г. по НАХ дело № 20212150200216 по описа на Районен съд- Несебър за 2021 г.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        

 

ЧЛЕНОВЕ:                  1.     

                                

2.