РЕШЕНИЕ
№ 4695
Бургас, 22.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРИНА НИКОЛОВА |
При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА административно дело № 20247040700401 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.
Образувано е по жалба на „Славком“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от С. Н. Г., с адрес: [населено място], [улица] на „Роском 63“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от Р. Н. Г., подадени чрез пълномощник, против Заповед № РД-16-164/05.02.2024 г. на кмета на община Поморие, с която е одобрено изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) с отреждане „за озеленяване и паркинг“ и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) с отреждане „за озеленяване и паркинг) в кв.229 по плана на [населено място], състоящо се в обединяване на двата имота в общ УПИ XI (проектен идентификатор ПИ 57491.501.758 по КК), с площ 5629 кв.м., с отреждане „за паркинг, КОО и озеленяване“.
Жалбоподателите оспорват заповедта като незаконосъобразна, поради допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни разпоредби. Твърдят, че изменението на ПУП – ПРЗ е процедирано на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, но без те да са дали съгласие в качеството си на пряко заинтересувани собственици. Сочат, че изработеният проект за изменение на плана не е съобщен на всички заинтересувани страни, че не е било проведено обществено обсъждане по реда на чл.121, ал.1 от ЗУТ, че е следвало да бъде изменен и общият устройствен план, което в случая не е сторено в нарушение на чл.134, ал.3 от ЗУТ, че е било задължително и извършване на ОВОС, на основание чл.81, ал.2 от ЗООС, но и тази процедура не е спазена. Жалбоподателите оспорват и параметрите на сградата, предвидена за застрояване в новообособения УПИ, с твърдения, че са допуснати нарушения на строителните правила и норми. Искат отмяна на заповедта. Ангажират доказателства. Претендират разноски.
В съдебно заседание жалбоподателите, редовно призовани, се представляват от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли за уважаването й, поради допуснати сериозни законови нарушения, свързани с процедурата по издаване на обжалваната от заповед. Претендира присъждане на разноски и депозира писмени бележки.
Ответникът – редовно уведомен, се представлява от процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представя писмено становище.
Заинтересованите страни – Висш съдебен съвет, Н. К. А., К. Л. К., Ц. А. К., М. Щ. М., М. И. М., С. И. М., Г. П. Б., С. Б. Р., Е. Б. Р., К. Й. Ч., С. Н. Н., В. И. И., Ч. А. К., „Мартен” ЕООД, Д. В. Б., Д. П. Д., С. Ц. А., Л. Л. А., Ц. С. Ц., Д. Г. С., О. Х. Х., С. К. Б., Р. Г. М., Е. В. Л., Л. С. М.-Б., Г. Х. Б., М. Т. Т., З. П. Г., А. П. Т., Р. Ц. Б., Х. Г. Р., М. Н. Д., Д. С. Д., В. А. К., Д. С. П., Р. К. К., С. Г. К., редовно призовани, не се явяват и не се представляват. По делото са постъпили писмено становище от Висшия съдебен съвет, че с оспорената заповед не са засегнати и нарушени правата и законните интереси на ВСС, писмено становище от Р. К. К., с което жалбата се поддържа.
Заинтересованите страни В. Г. М., В. И. Е., Н. В. М., М. Я. А., А. Ю. И., М. М. А., Б. С. Р., ,,Б. С. Инженеринг” ООД, М. П. К., М. А. К., А. А. К., Н. В. З., Б. В. В., Б. А. К., П. Л., У. Л., С. Г. С., В. Д. К., Л. М. Е., Р. В. П., Е. В. С., С. И. Н., Ю. В. О., Л. Б., К. К. Г., Ф. К., И. К., Г. В. К., В. А. К., А. В. Р., Е. В. П., Д. И. М., се представляват от особен представител, който поддържа подадената жалба.
Заинтересованата страна Л. М.-Б. се явява лично и поддържа подадената жалба. Изразява писмено становище за нищожност и незаконосъобразност на оспорената заповед.
Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:
С решение № 1 от протокол № 06/27.02.2023г. ОЕСУТ при община Поморие (л.681 от делото) е дал положително становище относно стартиране на служебна процедура по допускане изработването на проект за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК), за който е съставен акт за публична общинска собственост № 7237 от 12.05.2023г. и за УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) в кв. 229 по плана на [населено място], за който е съставен акт за публична общинска собственост № 7238/12.05.2023г. Кметът на община Поморие е внесъл за разглеждане в общински съвет – Поморие техническо задание за проектирането с докладна записка относно откриване на административно производство за изработване на проекта за изменението на ПУП – ПРЗ. Техническото задание предвижда изменение на ПУП – ПРЗ, изразяващо се в създаване на нов УПИ чрез обединение на УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) в кв. 229 по плана на [населено място] с площ 5629 кв.м. с устройствена зона „Ц“ – смесена централна зона при следните показатели: Пл.макс=60%, Кинт.=2,00, Hмакс =15м., Озел.мин.=30%. Общински съвет – Поморие с решение № 1106/07.03.2023г. от протокол № 48/07.03.2023г. е одобрил заданието и е разрешил изработването на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ Х(ПИ 57491.501.706 по КК) и УПИ XI(ПИ 57491.501.707 по КК) в кв. 229 по плана на [населено място]. Във връзка с образуваната административна процедура главният архитект на община Поморие е изготвил писмено становище от 05.06.2023г., че няма пречки на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ да се разреши изработването на проект за изменение на ПУП - ПРЗ .
Със заповед № РД-16-1117/03.07.2023г. кметът на община Поморие е допуснал и разрешил на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ, във вр. с чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ изработване на проект за изменението на ПУП – ПРЗ за УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) в кв.229 по плана на [населено място]. Заповедта е била поставена на информационното табло в сградата на община Поморие за периода от 03.07.2023г. до 17.07.2023г., видно от заявление от 03.07.2023г. от старши експерт УТ, отдел УТООС при община Поморие и протокол за нейното оповестяване, съставен на 03.07.2023г. от старши експерт УТ и старши експерт ВО, на основание чл.124б, ал.2 от ЗУТ. Заповедта е публикувана на официалния уебсайт на община Поморие на 03.07.2023г., видно от представена по делото екранна снимка.
Изготвен е проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) с отреждане „за озеленяване и паркинг“ и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) с отреждане „за озеленяване и паркинг в кв. 229 по плана на [населено място], състоящо се в обединяване на двата имота в общ УПИ XI (проектен идентификатор ПИ 57491.501.758 по КК), с площ 5629 кв.м., с отреждане „за паркинг, КОО и озеленяване“, за изграждане на вертикален паркинг с търговска зона в партерния етаж. Съгласно проекта застрояването в новообразувания УПИ XI е свободно, показано с ограничителни линии, при спазване на градоустройствените показатели за зона „Ц“ (смесена централна зона), както следва: плътност – до 60%, етажност /височина – до 5ет./ до 15м.; Кинт – 2; озеленяване – мин.30%. С решение по т.3 от протокол № 20 от 23.08.2023г. ОЕСУТ (л.294) при община Поморие е одобрил представения проект за изменение на ПУП – ПРЗ. До заинтересованите лица, включително жалбоподателите „Славком“ и „Роском 63“ ЕООД, са изпратени индивидуални съобщения за внесения за одобряване проект за изменение на ПУП – ПРЗ и за възможността да правят искания и възражения по проекта в 14- дневен срок от датата на получаване на съобщението. Съобщение за това е публикувано и на официалния уебсайт на община Поморие (л.209) на 04.12.2023г. и поставено на таблото на община Поморие на 27.10.2023г., откъдето е било свалено на 13.11.2023г., видно от протокол от 27.10.2023г., съставен от главни специалисти в дирекция СУТОСУП при община Поморие (л.207).
Постъпило е възражение с вх. рег.№ 30-347-2/05.12.2023г. от „Роском 63“ЕООД, което е разгледано и е прието за неотносимо от ОЕСУТ при община Поморие с решение по протокол № 1/03.01.2024г. Представеният проект за изменение на ПУП – ПРЗ е съгласуван от общински съвет – Поморие с решение № 54/15.12.2023г. по протокол № 3/15.12.2023г., прието на основание чл. 21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, във вр.чл.134, ал.2т.6 и чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ(л.178).
С писмо изх.№ ПД-3640/05.01.2024г. директорът на РИОСВ - Бургас е уведомил община Поморие, че предложеното изменение на плана не очертава рамката на бъдещо развитие на инвестиционни предложения, които попадат в позициите на Приложения № 1 и 2, съответно към чл.92 и чл.93 от Закона за опазване на околната среда и не подлежи на регламентираните с Глава шеста от Закона процедури по преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка и/или оценка на въздействието върху околната среда, задължителна екологична оценка и/или задължителна оценка на въздействието върху околната среда. На основание чл.2, ал.2 от Наредба за ОС община Поморие е уведомена за преценката на компетентния орган, а именно, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС.
Със заповед № РД-16-164/05.02.2024г. кметът на Община Поморие е одобрил, на основание чл.129, ал.2 от ЗУТ, във вр. с чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ и чл.38, ал.1 от Наредба № 7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) в кв. 229 по плана на [населено място], състоящо се в обединяване на двата имота - с отреждане „за озеленяване и паркинг“ в общ УПИ XI (проектен идентификатор ПИ 57491.501.758 по КК), с площ 5629 кв.м., с отреждане „за паркинг, КОО и озеленяване“. Съгласно проекта застрояването в новообразувания УПИ XI е свободно, показано с ограничителни линии, при спазване на градоустройствените показатели за зона „Ц“ (смесена централна зона), както следва: плътност – до 60%, етажност/височина – до 5ет./до 15м.; Кинт – 2; озеленяване – мин.30%, съгласно черните, червени, сини и зелени линии и надписи на плана.
По делото е извършена съдебно-техническа експертиза, приетото заключение по която съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено. Вещото лице констатира, че процедираният ПУП -ПРЗ е от категорията на Подробните устройствени планове, чийто цел е регулационно обединяване на два УПИ - публична общинска собственост и установяване на нов начин на застрояване с показатели, съответстващи на устройствената зона. Вещото лице установява, че проектът съдържа Извадка от действащ план за регулация и застрояване; Съставка план за регулация; Съставка План за застрояване и Обяснителна записка, че са приложени скици от кадастралната карта и Актове за публична общинска собственост № 7237/12.05.2023 год. и № 7238/12.05.2023 год. С оглед допускане изработването на проекта за изменение на ПУП ПРЗ за УПИ X и XI в кв. 229 по плана на [населено място] е изготвено и утвърдено техническо задание за проектиране, като мотивите са свързани с „липсата на достатъчно обособени паркинги в централна градска част - представляваща зона с висока градска активност“. Техническото задание, придружено с предложение за изработване на план за застрояване, определя териториалния обхват на плана, новото отреждане, етажност и съдържание, които, според вещото лице съответстват на устройствена зона „Ц“. Изводите в заключението на СТЕ са следните: техническото задание отговаря на изискванията на чл. 125 от ЗУТ, проектът е изработен от правоспособно лице, приложило удостоверение за провоспособност и професионална застраховка, с показатели за застрояване, залегнали в решение № 54/15.12.2023 год., обективирано в Протокол от заседание на общински съвет Поморие № 3/15.12.2023 год. както следва: Плътност до 60%,Кинт.2, озеленяване мин. 30%. и височина до 15.00 м, които отговарят на Наредба № 7 за ПНУОВТУЗ зона „Ц“- смесена централна зона. Проектът е съгласуван с Регионална инспекция по околната среда и водите, а проектът за изменение на ПУП ПР е приет с Удостоверение №25-304800-26.10. 2023 год. на Службата по кадастъра-Бургас. След извършена проверка относно съобщаването на плана и заповедта за одобряването му вещото лице достига до извода, че всички съобщения /за обявяването на плана и заповедта/ са били публикувани на интернет страницата на община Поморие, както и чрез изпращането им с обратни разписки. За целта към делото са приложени съответните доказателства. За резултатите от обявяването са съставени актове за постъпили или не постъпили възражения - също приложени към делото.
При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е подадена в установения в чл.215, ал.4 от ЗУТ 14-дневен срок от лица с правен интерес срещу подлежащ на съдебно оспорване административен акт, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
Проектът за изменение на ПУП-ПРЗ, одобрен с оспорената заповед, засяга два УПИ в един квартал, а съгласно разпоредбата на чл.129, ал.2 от ЗУТ органът, който е компетентен да одобри подробен устройствен план в обхват до един квартал, е кметът на общината, а не общинския съвет. Ето защо, оспорената заповед е издадена от компетентен орган, а възраженията за нейната нищожност са неоснователни.
Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и е мотивирана с посочване на фактическите и правните основания за нейното издаване.
Обстоятелството, че имотите, предмет на плана, са публична общинска собственост, е от значение не за преценката относно компетентността на органа, издал оспорената заповед, а при преценката за наличие на материалноправните предпоставки за процедираното изменение на ПУП – ПРЗ, доколкото същото е извършено в хипотезата на чл.134, ал.2 т.6 от ЗУТ - съгласие на всички собственици на имоти по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ. Общинският съвет е органът, който е оправомощен от закона да упражнява правото на собственост на общината. В този смисъл съгласието на общински съвет – Поморие да бъде изменен ПУП – ПРЗ е предпоставка за законосъобразното провеждане на процедурата по изменение на плана. С приемането на решение № 1106/07.03.2023г. от протокол № 48/07.03.2023г., с което е одобрено техническото задание и е разрешено изработването на проекта, общински съвет – Поморие на практика е изразил съгласие с изработването на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ, засягащ имоти – публична общинска собственост в качеството си на орган, упражняващ правото на собственост на община Поморие. Съгласие по смисъла на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ от страна на общински съвет – Поморие с вече изработения проект за изменение на ПУП – ПРЗ е изразено по недвусмислен начин с Решение № 54 /15.12.2023 год., обективирано в Протокол от заседание на общински съвет Поморие № 3/15.12.2023 год.
Неоснователно е възражението на жалбоподателите за незаконосъобразност на заповедта, тъй като те и всички пряко заинтересувани собственици на имоти не са давали съгласие за процедираното изменение на ПУП – ПРЗ. Жалбоподателят „Славком“ ЕООД се легитимира като собственик на ПИ 57491.501.244 по КККР на [населено място] с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 55, том I, рег.№ 410, дело № 52/2010г. на Нотариус, вписан с рег.№ 289 на регистъра на НК, който имот е съседен на ПИ 57491.501.706 по КККР и на ПИ 57491.501.707 по КККР, видно от скица на поземлен имот № 15-227812-28.02.2023г. на СГКК – Бургас (л.312) и Скица на поземлен имот № 15-227815-28.02.2023г. (л.314). Жалбоподателят „Роском 63“ ЕООД се легитимира като собственик на самостоятелен обект - ресторант в жилищна сграда в ПИ 57491.501.243, видно от нотариален акт № 20, том I, с рег.№ 89, дело № 16/2013г. на Нотариус, вписан с рег. №289 на регистъра на НК, който имот е съседен на ПИ 57491.501.706 по КККР, видно от Скица на поземлен имот № 15-227815-28.02.2023г.(л.314). Разпоредбата на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, посочена като правно основание за процедираното изменение на ПУП –ПРЗ предвижда, че влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, освен на основание по ал.1, и когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, т.е на имотите, предмет на самия план, които са непосредствено засегнати от предвижданията му. В случая имотите, предмет на самия план, а именно УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК), са публична общинска собственост и както бе посочено по-горе за тях е налице изразено по надлежния ред съгласие за изменение на плана от общински съвет – Поморие, което е достатъчно, съгласно разпоредбата на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ за изменение на плана на това основание. Тази нормата не предвижда като предпоставка за изменение на ПУП да е изразено съгласие от собствениците на съседните имоти, дори и да е налице някоя от хипотезите на чл.131, ал.2, т.2, 3 и 4 от ЗУТ, в които съседните имоти са изрично определени от закона като непосредствено засегнати от предвижданията на плана. Ето защо, не е било необходимо да бъде давано съгласие от жалбоподателите за процедираното изменение.
Процедурата по изменение на ПУП – ПРЗ е проведена при спазване на административнопроизводствените правила. Същата е инициирана служебно от кмета на община Поморие, който при наличие на основание по чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ , а именно изразено съгласие от общински съвет - Поморие и одобрено от същия техническото задание за проектирането, като и положително становище от главния архитект на общината по чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ, е допуснал изработването на проект за изменение на ПУП – ПРЗ с издаване на заповед по реда на чл.135, ал.5 от ЗУТ. В изпълнение на изискването на чл.135, ал.7 от ЗУТ тази заповед е била съобщена на заинтересованите лица по чл.131 по реда на чл.124б, ал. 2 – чрез обявление, което е поставено на информационното табло в сградата на община Поморие и е публикувано на интернет страницата на общината. Ето защо, не е ограничено правото на заинтересованите лица да обжалват тази заповед.
Изработеният проект за изменение на ПУП – ПРЗ е разгледан и приет от ОЕСУТ при община Поморие с Решение по протокол № 20/23.08.2023г.
Установява се от доказателствата, представени с административната преписка, че в изпълнение на изискването по чл.128, ал.3 от ЗУТ са били изпратени индивидуални съобщения за внасянето на проекта до собствениците на имоти, съседни на недвижимите имоти, предмет на плана. Неоснователно е възражението за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради неуведомяване на „Славком“ ЕООД за изработения проект за изменение на ПУП – ПРЗ. Представител на жалбоподателя „Славком“ ЕООД, не е бил открит на адреса му от пощенския оператор и адресираното до него писмо с известие за доставяне е върнато като непотърсено. Съобщението за внесения за одобряване проект за изменение на ПУП - ПРЗ е публикувано и на интернет страницата на общината на 04.12.2023г. В него е посочено, че проектът се намира в отдел УТООС, деня от седмицата и часовете, в които може да бъде разгледан от заинтересованите лица. Посочено е, че искания и възражения по проекта могат да е правят в 14- дневен срок от датата на получаване на съобщението. Съобщението е било поставено и на таблото за обявления на община Поморие на 27.10.2023г., откъдето е било свалено на 13.11.2023г., поради което се счита за редовно връчено. С подаване на сезиращата съда жалба „Славком“ ЕООД е реализирал в пълнота правото си на защита срещу одобрения проект за изменение на ПУП – ПРЗ, поради което не е допуснато твърдяното нарушение на административнопроизводствените правила от категорията на съществените в процедурата по изменение на ПУП - ПРЗ.
След като е бил приет от ОЕСУТ – Поморие и съобщен на заинтересованите лица, проектът за изменение на ПУП – ПРЗ е внесен за одобрение и съгласуван от Общински съвет – Поморие, на основание чл. 21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, във вр.чл.134, ал.2, т.6 и чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ с решение № 54/15.12.2023г. по протокол № 3/15.12.2023г. (л.178 от делото). На заседание, проведено на 03.01.2024г. ОЕСУТ при община Поморие е разгледал и приел за неотносимо постъпилото възражение от „Роском 63“ ЕООД срещу проекта за изменение на ПУП – ПРЗ, като едновременно с това е предложил на кмета на община Поморие да издаде заповед, с която да го одобри. По изложените съображения, съдът намира за неоснователни развитите от жалбоподателите доводи, че кметът на община Поморие еднолично е допуснал и одобрил изменението на ПУП – ПРЗ.
Неоснователно е и възражението, че е било задължително извършване на оценка на въздействие върху околната среда. С писмо изх.№ ПД-3640/05.01.2024г. директорът на РИОСВ - Бургас е уведомил община Поморие, че предложеното изменение на плана не очертава рамката на бъдещо развитие на инвестиционни предложения, които попадат в позициите на Приложения № 1 и 2, съответно към чл.92 и чл.93 от Закона за опазване на околната среда и не подлежи на регламентираните с Глава шеста от Закона процедури по преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка и/или оценка на въздействието върху околната среда, задължителна екологична оценка и/или задължителна оценка на въздействието върху околната среда. На основание чл.2, ал.2 от Наредба за ОС община Поморие е уведомена за преценката на компетентния орган, а именно, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС.
Възражението на жалбоподателя, че е следвало да бъде проведено обществено обсъждане на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ, не намира опора в закона. На обществено обсъждане преди внасянето им за разглеждане от ОЕСУТ подлежат единствено проектите за изменение на ОУП по аргумент от чл.127, ал.1 от ЗУТ.
Неоснователно е и възражението, че с одобреният с оспорената заповед проект за изменение на ПУП – ПРЗ се променя предназначението на имоти публична общинска собственост в противоречие с нормите на чл.16, ал.1-5 от ЗУТ. В случая тези норми не са приложими, защото не се касае за изработване на първоначален ПУП за територии с неурегулирани поземлени имоти или за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план. Процедираното изменението на ПУП- ПРЗ е с правно основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ и предвижда обединяване на два УПИ - публична общинска собственост с отреждане „за озеленяване и паркинг“, в един УПИ с отреждане „за паркинг, КОО и озеленяване“, за изграждане на вертикален паркинг с търговска зона в партерния етаж, без да се променя собствеността върху имотите, предмет на плана, нито тяхната функцията - за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение. Заключението на СТЕ е, че новото отреждане, етажност и показателите за застрояване, залегнали в проекта, съответстват на изискванията за зона „Ц“ - смесена централна зона, установени в Наредба № 7 за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.
Жалбоподателите, въпреки указаната им доказателствена тежест, не са ангажирали доказателства в подкрепа на твърдението си за допуснати конкретни нарушения, касаещи несъобразяването на одобреният проект за изменение на ПУП –ПРЗ със строителните правила и норми, а и видно от приетата по делото съдебно-техническа експертиза, вещото лице е посочило, че показателите за застрояване отговарят на Наредба № 7 за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони /ПНУОВТУЗ/ зона „Ц“- смесена централна зона.
Що се касае до конкретните отстояния от съседните сгради и ослънчавяването, респ. засенчването на сградите, то следва да се посочи следното: Според чл.75, ал.1 и ал.2, т.1 и т.2 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. застрояването в урегулираните имоти се извършва съобразно линиите на надземно и на подземно застрояване, определени с подробния устройствен план, съгласно изискванията на чл.25 - 35 ЗУТ, които могат да бъдат задължителни линии, по които е задължително да се разположи застрояването или ограничителни линии, до които застрояването може да се разположи (или може да отстъпи навътре от тях). Съгласно одобрения ПУП - ПРЗ линиите на застрояване са ограничителни, а не задължителни такива, поради което застрояването може и да отстъпи навътре от ограничителните линии, като в процеса по съгласуване и одобряване на инвестиционния проект и по разрешаване на бъдещото строителство се извърши отново преценка за спазване на нормативните изисквания, съдържащи се в чл. 31-35 от ЗУТ, тъй като тези правила и нормативи следва да бъдат съобразени, респективно регулирани в процеса по съгласуване и одобряване на инвестиционния проект и по разрешаване на бъдещото строителство, а не в производството по приемане на ПУП.
Всичко изложено по-горе мотивира съда да приеме, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора, направеното своевременно искане за присъждане на разноски от страна на ответника и на основание чл.143, ал.3 АПК, жалбоподателите следва да се осъдят да заплатят на община Поморие, представлявана от кмета, направените по делото разноски за съдебно-техническа експертиза в размер на 559.80 /петстотин петдесет и девет лева и 80 стотинки/ лева.
По делото не са ангажирани доказателства за договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, поради което разноски за адвокатско възнаграждение на процесуалния представител на ответника не следва да бъдат присъждани.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд - Бургас, ХVІІІ- ти състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Славком“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от С. Н. Г. с адрес: [населено място], [улица] на „Роском 63“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от Р. Н. Г., подадени чрез пълномощник, против Заповед № РД-16-164/05.02.2024 г. на кмета на община Поморие, с която е одобрено изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ Х (ПИ 57491.501.706 по КК) с отреждане „за озеленяване и паркинг“ и УПИ XI (ПИ 57491.501.707 по КК) с отреждане „за озеленяване и паркинг в кв. 229 по плана на [населено място], състоящо се в обединяване на двата имота в общ УПИ XI (проектен идентификатор ПИ 57491.501.758 по КК), с площ 5629 кв.м., с отреждане „за паркинг, КОО и озеленяване.“
ОСЪЖДА „Славком“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от С. Н. Г. с адрес: [населено място], [улица] „Роском 63“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от Р. Н. Г., да заплатят в полза на община Поморие, БУЛСТАТ: *********, с адрес: [населено място], [улица], представлявана от кмета, направените по делото разноски за вещо лице в размер на 559.80 /петстотин петдесет и девет лева и 80 стотинки/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия: | |