Решение по дело №58/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 819
Дата: 19 април 2024 г. (в сила от 19 април 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247220700058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

819

Сливен, 19.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - III състав, в съдебно заседание на единадесети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГАЛЯ ИВАНОВА
   

При секретар ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно дело № 20247220700058 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от А. Е. Е. с [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [улица], община Нова Загора, подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 23-0308-000295 от 22.12.2023 г., издадена от Началник Група към ОДМВР Търговище, РУ Омуртаг, с която на оспорващия, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/– изземване на свидетелство за управление на водач на МПС № *********, считано от датата на изземване.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Излага съображения, че: придобил е първоначално СУМПС през 2021 г.; от връчената му ЗППАМ е разбрал за отнетите контролни точки; след като е получавал НП, е възстановил контролни точки; не си спомня да е получавал последните НП, посочени в ЗППАМ; след възстановяването е с положителен брой контролни точки. Моли оспорената заповед да бъде отменена, поради неправилно отнети контролни точки.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Началника на Група към ОД на МВР Търговище, РУ Омуртаг, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В представени писмено становище и писмени бележки чрез упълномощен процесуален представител счита, че жалбата следва да бъде отхвърлена, излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорената заповед, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Със Заповед № 8121к-934 от 30.03.2015 г. на Министъра на вътрешните работи, А. Ш. А. – Н. на Г. „О. п.“ към Районно управление „Полиция“ – Омуртаг, е п. на р. д. Н. на Г. „О. п.“ към Районно управление– Омуртаг при ОД на МВР – Търговище.

Със Заповед № 363з-2315 от 31.12.2021 г. на Директора на ОД на МВР– Търговище, Началникът на Група „Охранителна полиция“ в РУ Омуртаг при ОД на МВР – Търговище, е оправомощен да прилага принудителни административни мерки по чл. 171, т. 4 от ЗДвП – за нарушения на ЗДвП, извършени на територията, обслужвана от РУ Омуртаг.

На 22.12.2023 г. от А. Ш. А. на д. Н. Г. към ОДМВР Търговище, РУ Омуртаг, е издадена оспорената в настоящото производство ЗППАМ № 23-0308-000295 от 22.12.2023 г. С нея на оспорващия А. Е. Е. е наложена ПАМ по чл. 171, т. 4 от ЗДвП - изземване на свидетелство за управление на водач на МПС № *********, на когото са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, считано от датата на изземване. В мотивите на заповедта е прието, че: А. Е. Е. има издадено СУМПС № ********* с валидност до 30.05.2033 г.; на Е. са отнети контролни точки със следните наказателни постановления /НП/: 1. НП № 22-0306-000331/10.05.2022 г. на РУ – Нова Загора, влязло в сила на 29.06.2022 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 2. НП № 22-0306-000534/25.05.2022 г. на РУ – Нова Загора, влязло в сила на 29.06.2022 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 3. НП № 22-0804-005245/14.12.2022 г. на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, влязло в сила на 19.01.2023 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 4. НП № 23-0804-001224/16.03.2023 г. на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, влязло в сила на 22.04.2023 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 5. НП № 23-0306-000211/02.04.2023 г. на РУ – Нова Загора, влязло в сила на 22.04.2023 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; на 22.04.2023 г. с влизане в сила на НП № 23-0306-000211/02.04.2023 г. на РУ – Нова Загора, водачът е изчерпал лимита си от контролни точки и не е върнал СУМПС в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, с което виновно е нарушил чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

В административната преписка се съдържа справка за оспорващия, представена от административния орган, в която в табличен вид са посочени: наказателните постановления, с които на оспорващия Е. са наложени наказания по ЗДвП; вида и размера на наложените наказания; броя на отнетите контролни точки. В справката е отразено, че на А. Е. Е. е издадено първоначално СУМПС на 16.12.2021 г.

Относно цитираните в оспорената заповед пет НП, се установи следното:

С НП № 22-0306-000331 от 10.05.2022 г. на ВПД Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ Нова Загора, на оспорващия Е., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. Видно от приложена към НП разписка, НП е връчено на Е. на 14.06.2022 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 29.06.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. „б” във връзка с чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

С НП № 22-0306-000534 от 25.05.2022 г. на ВПД Началник Група в ОД на МВР – Сливен, РУ Нова Загора, на оспорващия Е., за нарушение по ЗДвП е наложена глоба и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. Видно от приложена към НП разписка, НП е връчено на Е. на 14.06.2022 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 29.06.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. „б” във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 22-0804-005245 от 14.12.2022 г. на Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ Сливен, на оспорващия Е., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. Видно от приложена към НП разписка, НП е връчено на Е. на 04.01.2023 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 19.01.2023 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. „б” във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 23-0804-001224 от 16.03.2023 г. на Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ Сливен, на оспорващия Е., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. Видно от приложена към НП разписка, НП е връчено на Е. чрез М. К. М. /м./ на 07.04.2023 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 22.04.2023 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. „б” във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 23-0306-000211 от 02.04.2023 г. на Началник Група в ОД на МВР– Сливен, РУ Нова Загора, на оспорващия Е., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. Видно от приложена към НП разписка, НП е връчено на Е. чрез М. К. М. /м./ на 07.04.2023 г. НП е обжалвано от Е. пред Районен съд – Нова Загора, с жалба Вх. № 527 от 31.01.2024 г. С Определение № 46 от 19.02.2024 г., постановено по АНД № 65/ 2024 г. по описа на Районен съд – Нова Загора, влязло в сила на 13.03.2024 г., Районният съд, в производство по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН, е оставил без разглеждане подадената против НП жалба като просрочена и е прекратил производството по делото. С оглед на изложеното, съдът приема, че НП е влязло в сила на 22.04.2023 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. „б” във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

От изложеното следва, че с влезли в сила наказателни постановления в периода от 29.06.2022 г. до 22.04.2023 г. на оспорващия Е. са отнети общо 30 контролни точки /6 + 6 + 6 + 6 + 6/.

Във връзка със защитната теза на оспорващия за възстановяване на контролни точки, по делото са изискани и представени следните документи: Писмено уведомление от „Е. – 70“ ЕООД, на основание чл. 17, ал. 3 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР, адресирано до Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен – с Вх. № 804000-4418/21.04.2023 г., утвърдено от Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, на 21.04.2023 г.; Извадка от Учебен дневник за провеждане на допълнително обучение на водачи на МПС, воден от „Е. – 70“ ЕООД; Удостоверение за преминато допълнително обучение Регистрационен № 58 от 22.04.2023 г. по описа на „Е. – 70“ ЕООД; Извадка от Регистър на издадените удостоверения за преминато допълнително обучение на „Е. – 70“ ЕООД; Протокол за резултатите от проведеното допълнително обучение на водачи на МПС, изготвен от Е. – 70“ ЕООД, входиран в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР– Сливен, с Вх. № 804000-4455/24.04.2023 г.; Писмо от 27.03.2024 г. от „Е. – 70“ ЕООД с [ЕИК].

От гореописаните документи е видно, че: на 21.04.2023 г. „Е. – 70“ ЕООД е уведомило писмено Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, че на 22.04.2023 г. ще проведе допълнително обучение за възстановяване на отнети контролни точки на водача на МПС А. Е. Е.; Върху писменото уведомление се съдържа текст „Утвърдил“ с дата 21.04.2023 г., подпис и печат на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен; оспорващият Е. е преминал допълнително обучение в „Е. – 70“ ЕООД на 22.04.2023 г.; Е. е записан в регистър на издадените удостоверения за преминато допълнително обучение на „Е. – 70“ ЕООД под № 58 / 22.04.2023 г.; на Е. е издадено Удостоверение за преминато допълнително обучение Регистрационен № 58 от 22.04.2023 г. по описа на „Е. – 70“ ЕООД, че е завършил успешно на 22.04.2023 г. курс за допълнително обучение; в първия работен ден след провеждане на допълнителното обучение служител на „Е.– 70“ ЕООД е представил екземпляр от протокола в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен – с Вх. № 804000-4455/24.04.2023 г.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е връчена на оспорващия на 23.01.2024 г. Жалбата срещу заповедта е входирана в деловодството на съда на 31.01.2024 г. и следователно е подадена в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП. Жалбата е подадена и от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му, което обуславя извод за мотивираност на заповедта в съответствие с изискванията на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП във връзка с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В административното производство, приключило с издаване на оспорената заповед, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

На основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ - изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. Следователно, за да бъде законосъобразно приложена посочената ПАМ, е необходимо наличието на следните предпоставки: отнемане на всички контролни точки на водача и неизпълнение от страна на този водач на задължението да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР.

В разпоредбата на чл. 157, ал. 3 от ЗДвП е предвидено, че Министърът на вътрешните работи с наредба определя максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. За процесния период и към днешна дата действа Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение /Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г./. Съгласно посочената Наредба, максималният размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на ЗДвП е 39 /чл. 2, ал. 1/; при първоначално издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство притежателят му получава 26 контролни точки за отчет на извършваните от него нарушения на ЗДвП /чл. 2, ал. 2/; след придобиване на 24 месеца стаж като водач на моторно превозно средство притежателят на свидетелството за управление на моторно превозно средство получава допълнително 13 контролни точки за отчет на извършваните от него нарушения на ЗДвП /чл. 2, ал. 3/; контролни точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление /чл. 3, ал. 1/.

На оспорващия Е. е издадено първоначално СУМПС на 16.12.2021 г. Следователно към тази дата Е. е получил 26 контролни точки.

По делото е установено, че с влезли в сила наказателни постановления, на оспорващия Е. са отнети общо 30 контролни точки. От изчерпателно изброените в оспорената заповед пет НП, първите две НП /НП № 22-0306-000331 от 10.05.2022 г. и НП № 22-0306-000534 от 25.05.2022 г./ са влезли в сила на 29.06.2022 г.; третото посочено НП /НП № 22-0804-005245 от 14.12.2022 г./ е влязло в сила на 19.01.2023 г.; а последните две посочени в заповедта НП /НП № 23-0804-001224 от 16.03.2023 г. и НП № 23-0306-000211 от 02.04.2023 г./ са влезли в сила на 22.04.2023 г. Към тази дата – 22.04.2023 г., оспорващият Е. не е придобил 24 месеца стаж и следователно не е получил допълнително 13 контролни точки.

От изложеното следва, че към дата 22.04.2023 г., с влезли в сила наказателни постановления, на оспорващия Е. са отнети общо 30 контролни точки – при максимален размер на контролните точки – 26.

Съдът намира за неоснователно твърдението на оспорващия, че е възстановил контролни точки. Съгласно чл. 158, ал. 1 от ЗДвП, броят на контролните точки за отчет на извършваните нарушения се възстановява: 1. чрез частично увеличаване с 1/3 от максималния брой точки след преминато допълнително обучение, но не повече от веднъж за срок от 1 година, при условие че водачът е изпълнил задълженията си по чл. 190, ал. 3, което удостоверява със съответните платежни документи; 2. служебно, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки. В ал. 2 на чл. 158 от ЗДвП е предвидено, че броят на контролните точки по ал. 1 се възстановява до максималния размер, а за новите водачи – до две трети от максималния брой контролни точки. Съгласно чл. 157, ал. 5 във връзка с ал. 4 от ЗДвП, лице, което е загубило правоспособност да управлява МПС в резултат на отнемане на всички контролни точки, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството.

От анализа на горецитираните разпоредби следва извод, че възстановяване на контролните точки е допустимо само при частичното им отнемане, но не и в случаите на пълно изчерпване на определения им лимит. При пълно изчерпване на определения лимит контролни точки, водачът губи придобитата правоспособност, като възстановяването й може да стане единствено по реда на чл. 157, ал. 5 от ЗДвП – с полагане на изпит за придобиване на правоспособност, а не посредством някой от способите за възстановяване на частично отнети контролни точки.

В разглеждания случай, към дата 21.04.2023 г. /на която дата Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, е уведомен, че на водача Е. ще бъде проведено допълнително обучение за възстановяване на отнети контролни точки/, на Е. са били отнети общо 18 контролни точки /с влезли в сила три броя НП/, тъй като 21.04.2023 г. е бил последният ден от 14-дневния срок за обжалване на НП № 23-0804-001224 от 16.03.2023 г. и НП № 23-0306-000211 от 02.04.2023 г. Но по делото са събрани доказателства, че тези две НП не са обжалвани в срок и следователно са влезли в сила в 0,00 часа на 22.04.2024 г., считано от които дата и час на Е. са отнети още 12 контролни точки и същият към тази дата и този час е с отнети общо 30 контролни точки. Следователно, макар и Е. да е преминал допълнително обучение за възстановяване на отнети контролни точки на 22.04.2024 г., на Е. не са възстановени контролни точки. Към датата на това допълнително обучение, на Е. са отнети всички контролни точки, същият е загубил придобитата правоспособност и липсва основание за възстановяване на частично отнети контролни точки.

За пълнота на изложението съдът намира за необходимо да посочи, че към 21.04.2023 г. /датата, на която от Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР– Сливен, е утвърдено писменото уведомление, че на Е. ще бъде проведено допълнително обучение/, Е. не е бил с изчерпан лимит от контролни точки. Към тази дата не е бил изтекъл срокът за обжалване на НП № 23-0804-001224 от 16.03.2023 г. и НП № 23-0306-000211 от 02.04.2023 г., и следователно е било обективно невъзможно да се прецени дали НП ще бъдат обжалвани или не, и дали същите ще влезнат в сила, за да се счете за настъпило отнемането на контролни точки на водача с тези НП.

В разглеждания случай липсва и възможност за възстановяване служебно на контролни точки по реда на чл. 158, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, тъй като от влизане в сила на всяко едно от наказателните постановления до издаване на следващото, не е изминал изискуемият от разпоредбата период от две години без извършени нарушения с отнемане на контролни точки.

Следователно, към датата на издаване на оспорената заповед, на оспорващия са отнети всички контролни точки, същият е загубил придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. По делото няма спор между страните относно обстоятелството, че оспорващият не е изпълнил задължението си да върне свидетелството за управление до датата на издаване на оспорената заповед. С оглед на изложеното, по делото е установено наличието на кумулативно предвидените от закона предпоставки за налагане на процесната ПАМ, което обуславя извод за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт. Приложената от административния орган ПАМ е законосъобразно наложена.

По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. Е. Е. с [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [улица], община Нова Загора, подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0308-000295 от 22.12.2023 г., издадена от Началник Група към ОДМВР Търговище, РУ Омуртаг, с която на А. Е. Е. с [ЕГН], на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка – изземване на свидетелство за управление на водач на МПС № *********, на когото са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, считано от датата на изземване.

ОСЪЖДА А. Е. Е. с [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [улица], община Нова Загора, да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Търговище, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

Съдия: