Решение по дело №16/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 7
Дата: 11 януари 2022 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Чавдар Иванов Попов
Дело: 20224430200016
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 7
гр. Плевен, 11.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети януари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Чавдар Ив. Попов
при участието на секретаря Станислава Т. Станева
като разгледа докладваното от Чавдар Ив. Попов Административно
наказателно дело № 20224430200016 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.414 А от НПК.
С постановление от 04.01.2022г., РП-Плевен внася досъдебно
производство № ЗМ-425/2021г. по описа на Първо РУМВР-Плевен (пр.№4642/2021г. по
описа на Районна прокуратура-Плевен), с предложение за освобождаване от
наказателна отговорност Б. В. Н. от *** и налагане на административно
наказание на основание чл.78 а от НК, за това, че че на ***, в посока на
движение към ***, при управление на МПС - лек автомобил „***“ с рег.
№***, нарушил правилата за движение - чл.5, ал.1 т.1 от ЗДвП - „Всеки
участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава
опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и
здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 16, ал.1, т.1 от
ЗДвП - „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно
средство е забранено: когато платното за движение има две пътни ленти - да
навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при
изпреварване или заобикаляне; чл.20, ал.2 от ЗДвП - „Водачите на пътни
превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се
съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието
на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и
интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да
бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са
длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато
възникне опасност за движението“; чл.25, ал.1 от ЗДвП - „Водач на пътно
превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като
например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на
1
паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в
друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или
в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него,
преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се
съобразява е тяхното положение, посока и скорост на движение.“ и по
непредпазливост причинил средна телесна повреда на *** изразяваща се в
счупване на дясната ключица довело до трайно затрудняване на движението
на десен горен крайник - престъпление по чл.343, ал. 1, б.“б“, вр. чл.342, ал.1
от НК, С НАЛАГАНЕ на административно наказание на основание чл.78а,
ал.1 от НК.
С това си деяние обвиняемият е осъществил от обективна страна
престъпния състав на чл.343, ал. 1, б.“б“, вр. чл.342, ал.1 от НК.
Подсъдимият, редовно призован се явява в съдебна зала лично,
съжалява за стореното и моли съда моли съда за минимално наказание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства намира за
установено следното: На ***. Б. В. Н. с ЕГН-********** от *** е привлечен в
качеството на обвиняем по производството за извършено престъпление по
чл.343, ал.1, б.“б“, вр. чл.342, ал.1 от НК. След анализ на доказателствата
намирам за установена следната фактическа обстановка:
На ***г. обвиняемият Б. В. Н. управлявал лек автомобил “***“ с per. №
***. Движил се по дясната лента на пътното платно за движение, по ул. ***“ в
***, с посока на движение от парк „*** към ***. Пред автомобила на
обвиняемия, в същата лента за движение се движил мотоциклет „***“ с рег.
№***, управляван от св. ***. По ул. ***“ имало участъци с фрезована
асфалтова настилка. Около *** часа, в близост до №80 на ул. ***“, обв.Н.
приближил с автомобила си фрезован участък от пътя. За да не мине през
него, Н. навлязъл с автомобила си в лявата лента за насрещно движещи се
МПС. Срещу него в тази лента приближил идващ автомобил. Обв. Н. видял
този автомобил и предприел маневра по връщане на автомобила си от лявата
насрещна лента в дясната за негово движение. При тази маневра той не
съобразил разстоянието до движещия се пред него мотоциклет „***“ и с
предна дясна част на автомобила ударил в лявата задна част движещия се
пред него мотоциклет. От удара св. *** загубил равновесие и паднал с
мотоциклета на пътната настилка. При падането и удар върху пътната
настилка получил счупване на дясната ключица. На мястото на станалото
ПТП пристигнали екипи на Спешна помощ гр. Плевен и на Сектор „ПП“ при
ОДМВР-Плевен. Пострадалия *** бил откаран за медицински преглед в
Спешна помощ-Плевен. По повод горното било проведено разследване по
настоящото Досъдебно производство. Били постановени и изготвени
заключения по съдебно-медицинска експертиза и съдебна автотехническа
експертиза.
От заключението на съдебно-медицинската експертиза е видно, че
вследствие станалото ПТП на св. *** било причинено, счупване на дясна
2
ключица, довело до трайно затрудняване движението на десен горен крайник.
От заключението на съдебната автотехническа експертиза е видно, че
обв. Б. В. Н., като водач на лек автомобил “*** с per. № *** е имал
техническата възможност да предотврати произшествието, като следвало при
отклонението на автомобила надясно за прибиране в дясната лента за
движение да прецени разстоянието до движещият се пред него мотоциклет и
с намаляване на скоростта на движение на автомобила да осигури необходимо
разстояние до мотоциклета и да позиционира своя автомобил зад мотоциклета
в дясната лента за движение. Същият сам е избирал и поддържал
определената скорост и траектория на движението, без намесата и влиянието
на други обективни фактори. Преди произшествието по процесиите превозни
средства не са съществували неизправности, които да са предпоставка за
настъпването му.
С действията си обв. Б.Н. е нарушил правилата за движение по
пътищата - чл.5, ал.1 т.1 от ЗДвП - „Всеки участник в движението по
пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди; чл.16, ал.1, т.1 от ЗДвП - „На пътно платно с
двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено:
когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи
в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне;
чл.20, ал.2 от ЗДвП — „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при
избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия,
с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението ,
чл.25, ал.1 от ЗДвП — „Водач на пътно превозно средство, който ще
предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно
превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или
да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за
движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или
наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне
маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в
движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него,
и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и
скорост на движение.“


Така изложената и възприета от съда фактическа обстановка се
подкрепя от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Безспорно
е установено, че с деянието си Б. В. Н. е реализирал от обективна и субективна
страна престъпният състав на чл.343, ал.1, б.“б“, вр. чл.342, ал.1 от НК.
По време на извършване на деянието Б.Н. бил непълнолетен, но с оглед
3
събраните по време на разследването данни за неговото физическо и
психическо развитие същия могъл да разбира свойството и значението на
деянието и да ръководи постъпките си.
Видно от материалите по делото същият не е осъждан за престъпления
от общ характер, както и не е освобождаван от наказателна отговорност по
реда на гл.VІІІ, раздел ІV от НК. За извършеното от него престъпление се
предвижда наказание лишаване от свобода до до три години или с глоба до 5
000 лева. При определяне размера на наказанието съдът съобрази, социално и
имуществено положение на Б.Н., възрастта, добро процесуално поведение,
признава вината си, съжалява за стореното и се разкайва, поради което следва
да се определи наказание “Глоба“ в размер на 1000 /хиляда/ лева.
Воден от горното и на основание чл.78 А от НК
РЕШИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия Б. В. Н. - роден на *** адрес за призоваване в
страната - гр. ***, ***; *** ЕГН: ********** за виновен в това, че на на
***г. в ***, с посока на движение към ***, при управление на л.а. „***“, с рег.
№***, са нарушени правилата за движение и по непредпазливост е причинена
средна телесна повреда на *** от ***, изразяваща се във фрактура на дясна
ключица - престъпление чл.343, ал.1, б. „б“, вр. чл.342, ал.1 от НК, поради
което и на основание чл.78а от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна
отговорност, като му налага административно наказание “Глоба“ в размер на
1000 /хиляда/ лева.
ОСЪЖДА на основание чл.189, ал.3 от НПК подсъдимият Б. В. Н., със
сочена по-горе самоличност, да заплати по сметка на ОД на МВР – гр. Плевен
направените по делото разноски в размер на 487,50 лева.
Решението може да се обжалва или протестира пред ПлОС в 15- дневен
срок от днес за подсъдимия и от получаване на съобщението, че е изготвено
за РП Плевен.

Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
4