Решение по дело №135/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 август 2020 г. (в сила от 16 март 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20207220700135
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

                                            Р Е Ш Е Н И Е  № 175

 

                                          гр. Сливен 25.08.2020 г.

 

                                          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и осми юли, две хиляди двадесета година, в състав:

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Детелина Бозукова

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия Бозукова адм. дело № 135/2020 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по жалба от „Б. перфект ООД гр. Нова Загора, представлявано от Р.Б.Б. срещу Акт № 01-2600/248 от 06.03.2020 г. издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от дружеството Заявление за подпомагане с УИН **********в размер на 14 040, 34 лв., на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни разпоредби. Сочи се, че актът е неправилен тъй като дружеството няма нарушения и допуснати нередности, а процентът на припокриване бил незначително по-малък от необходимото. Моли съда за отмяна на оспорения административен акт.

В открито съдебно заседание дружеството, редовно и своевременно призовано, се представлява от у.  Р.Б., която поддържа жалбата на изложените в същата доводи. Моли съда за отмяна на административния акт. Подробни съображения излага в писмени бележки.

В открито съдебно заседание административният орган – Заместник изпълнителният директор на Държавен фонд (ДФ) "Земеделие", редовно призован, не се явява. Представлява се от ст. юриск. Д. Р., която оспорва жалбата. Счита акта за законосъобразен, като мотивиран с влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент, след проведено съдебно производство по адм. дело № 98/2018 г. по описа на Административен съд Сливен, потвърдено с решение № 9490 от 20.06.2019г. постановено по адм. дело № 11525/2018 г. по описа на Върховния административен съд на РБългария. Заявява, че се установява от фактическа страна неспазването на чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4/2015 г. за минималния размер на площта, която е одобрена и заявена за подпомагане, липсвало съвпадение между площите в размер на 90 %, което се потвърждавало и от изготвената експертиза. Моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за юрисконсултско възнаграждение и разноски за вещо лице.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващото дружество е регистрирано с Уникален регистрационен номер (УРН) 535111 в ДФ "Земеделие" със заявление за подпомагане УИН **********по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 г. Дружеството кандидатства със Заявление за подпомагане вх. № 18019004/13.05.2015 г. /20/110615/98008/. като с уведомително писмо изх. № 02-200-2600/455 от 24.02.2016 г. са одобрени за участие 18 парцела по направление “Биологично растениевъдство“ с плащ 20.68 ха. Към подаденото заявление е приложена декларация, с която земеделският стопанин е заявил, че е запознат с изискванията за управление на биологичните дейности, определени в мярка 11 "Биологично земеделие" на ПРСР 2014 – 2020 г., за които кандидатства за период от 5 последователни години. В декларацията по направление "Биологично растениевъдство" у.т на дружеството е декларирал, че е запознат с изискването да извършва биологичните дейности върху едни и същи земеделски площи в продължение на 5 последователни години. На 30.03.2016 г. дружеството е подало общо заявление за подпомагане за 2016 г. с вх. № 18200186 /20/030616/03781/, като в него заявява по мярка 11“Биологично земеделие“ 20 парцела с обща площ 32,20 ха. При извършената автоматична проверка от ДФ "Земеделие" се установило, че по направление, което е било заявено за подпомагане за предходната кампания, а именно: по Мярка 11 "Биологично растениевъдство" не са декларирани същите площи, спрямо декларираните предходната година. Съгласно Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2016, дружеството е декларирало, че е запознато с тези констатации. Видно от Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 11 "Биологично земеделие", ПРСР 2014-2020 г., за направление "Биологично растениевъдство" са декларирани за кампания 2015 г. 18 парцела, а за кампания 2016  шест от тях не са заявени. На 15.01.2018 г. с изх. № 01-2600/248 Зам. Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2016, с който прекратил поетия от „Б. перфект“ ООД ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" с направление "Биологично растениевъдство". Съобразно мотивите в този акт, с оглед цитирани в същия нормативи, биологичните направление се изпълняват за период от пет последователни години, като този срок започва да тече от началото на годината, в която е подадено "Заявление за подпомагане", което пред първата година е и "Заявление за плащане", през всяка следваща година до изтичане на поетия петгодишен ангажимент кандидатите за подпомагане подават само "Заявление за плащане"; биологичните дейности по направления, които се основават на площ, се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишния период от поемане на биологичното задължение, като одобрената площ по направление "Биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент; процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените за 2016 г. парцели, спрямо одобрените за участие в направление "Биологично растениевъдство" е 88.88%, поради което се прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ. Актът за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" е бил обжалван от дружеството. По повод жалбата е образувано адм. дело № 98/2018 г. по описа на Административен съд Сливен. С решение № 124/25.06.2018 г. постановено по това дело съдът е отхвърлил жалбата на „Б. перфект“ ООД срещу Акт за прекратяване на биологичен ангажимент с изх. № 01-2600/248 от 15.01.2018 г. на Зам. Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие". С решение № 9490/20.06.2019 г. постановено по адм. дело № 11525/2018 г. по описа на ВАС това решение, респ. Акта за прекратяване на ангажимента са влезли в законна сила.

С писмо изх. № 01-2600/248 от 15.08.2019 г. Зам. Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" уведомил оспорващото дружество, че на основание чл. 26, ал. 1 от АПК е открито производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане, на основание влязъл в сила акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от 15.01.2018 г. Писмото било връчено на представител на дружеството, като в посочения 7-дневен срок е депозирано възражение вх. № 01-2600/248 от 17.09.2019 г. и допълнителни доказателства, съобразно указанието на органа.

На 06.03.2020 г. Заместник изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал по отношение на „Б. перфект“ ООД Акт № 01-2600/248 за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от „Б. перфект“ ООД Заявление за подпомагане с УИН **********в размер на 14 040, 34 лв. (четиринадесет хиляди и четиридесет и 0, 34) лева, на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г. Актът бил връчен на дружеството на 17.03.2020 г. Жалбата срещу същия е заведена в деловодството на настоящия съд с вх. № СД-01-01-1134/01.04.2020 г. , като е изпратена чрез пощенски оператор на 31.03.2020 г.

По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза от вещо лице инж. П.З., със специалност "г.", заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, безпристрастно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. Вещото лице дава заключение, че: през 2015 г. дружеството е заявило 18 парцела с референтна площ от 20,68 ха; през 2016 г. „Б. перфект“ ООД подава заявление за подпомагане с УИН 20/030616/03781, като в него заявява по мярка 11 "Биологично земеделие" от "Програма за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. " двадесет парцела с обща площ 32, 20 ха., като намалява площта, за която има поет биологичен ангажимент; вещото лице е установило, че са посочени тринадесет парцела, които се различават от декларираните през 2015 г. т.е. не са декларирани същите площи; не са били заявени през 2015 г. и съответно не са били одобрени за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ парцели със следните номера / оцветени в синьо на таблица № 3 от заключението/: № 27245-28-5-1, 27245-333-15-3, 27245-340-4-3, 27245-340-5-2, 27245-35-3-2 и 27245-51-11-1; налице е разминаване и несъответствие между референтните площи от 2015 г. и заявените за подпомагане през 2016 г., причина за което е, че от 18 референтни парцела през 2015 г., шест не са заявени през 2016 г., както следва /оцветени в жълто в таблица № 3 от заключението/: /27245-10-7-1, 27245-123-3-1, 27245-124-2-1, 27245-124-3-1, 27245-126-3-1 и 27245-436-1-1/, което е намалило референтната площ с 1,83 ха; площта на пресичане /сечение/ е 18,38 ха; през 2016 г. процентът на припокриване на площите е 88, 88 %. В заключение експертът посочва, че така изчисления процент на припокриване е малко по-малък от изискуемите 90 % на припокриване от площта за географско припокриване с референтната площ.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", действащ при спазване на материалните предели на правомощията си, в рамките на предоставената му от Изпълнителния директор със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. представителна власт. Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а от ЗПЗП и чл. 11 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", е делегирал правомощието за издаване и подписване на АУПДВ на своя заместник изпълнителен директор със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. Административният акт е издаден от материално компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с относимите материалноправни разпоредби и целта на закона, което обуславя неговата законосъобразност, при следните съображения:

Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС и по силата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на законодателството на ЕС.

Съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 3 и ал. 5, изр. първо от ЗПЗП, Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платени и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, публични са вземанията за недължимо платените и надплатени суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. По силата на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК.

Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който е изготвен в хода на административното производство и е приложен към преписката.

В конкретния случай, видно от съдържанието на оспорения акт, административният орган се е мотивирал подробно и аргументирано, като възприетото от същия от фактическа страна е съответно на материалните норми, посочени като правно основание за издаване на акта. Видно от доказателствата по делото, на 15.01.2018 г. с нарочен акт на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е бил прекратен поетия от „Б. перфект“ ООД ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" с направление "Биологично растениевъдство". Този акт е бил обжалван и е влязъл в законна сила на 20.06.2019 г. след проведен съдебен контрол. Същият е мотивиран с нормите на чл. 6, чл. 17, ал. 1 и ал. 2, чл. 15, ал. 3, т. 1 и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014-2020 г. и чл. 63, т. 1, във вр. с чл. 77, т. 4 б. "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на ЕП и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика. Съгласно цитираният чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредбата, ДФ "Земеделие" прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато не са изпълнили изискванията на чл. 17, ал. 2 (одобрената площ за извършване на дейности по направление "биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта от настоящата наредба.). Следващата разпоредба на чл. 15, ал. 4, т. 2 е императивна и задължава (при прекратен многогодишен ангажимент) стопанинът да възстанови получената до момента финансова помощ по съответното направление заедно със законните лихви, като в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен поетият ангажимент, се възстановяват съответно: а) 100 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на третата година; б) 40 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на четвъртата година; в) 20 %, ако е до края на петата година и г) 10 %, ако е след петата година. В процесния случай се установява и от заключението на изслушаната по делото експертиза, че по мярка 11 "Биологично земеделие" по време на поетия петгодишен ангажимент (от 2015 г.) „Б. перфект“ ООД е подало заявление за 2016 г., но процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените за 2016 г. парцели, спрямо одобрените за участие в направление "Биологично растениевъдство" е 88, 88%, което е станало повод и за прекратяване на многогодишния ангажимент и съответно – след влизане в сила на акта за прекратяване - до издаване на оспорения в настоящото съдебно производство акт. Съгласно цитираната норма на чл. 15, ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4/24.02.2015 г., при прекратяване на ангажимента до края на третата година, земеделският стопанин е задължен да върне 100 % от изплатената по мярката финансова помощ. Същата възлиза на 14 040, 34 лв., изплатена по направлението през годината, предхождаща годината на прекратяване на ангажимента (2015 г.) и същата е правилно определена както по основание, така и по размер от административния орган. Следователно, налице са както фактическите основания (влязъл в сила Акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие", така и правните такива за издаване на оспорения АУПДВ -(чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014-2020 г. Ето защо настоящата съдебна инстанция приема, че процесният административен акт е мотивиран и постановен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, противно на твърдяното в жалбата.

Неоснователни са и не се споделят и доводите на оспорващото дружество за допуснати при постановяване на разглеждания АУПДВ съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че процесният Акт № 01-2600/248 от 06.03.2020 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от „Б. перфект“ ООД Заявление за подпомагане с УИН **********в размер на 14 040, 34 лв., на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" представлява по своята същност един валиден административен акт, издаден в съответствие с материалния закон и при спазване на всички съществени административнопроцесуални правила, а депозираната срещу него жалба е неоснователна.

Предвид отхвърлянето на оспорването, основателна се явява и следва да се уважи претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и възстановяване на разходите за експертиза. Възнаграждението следва да се определи в размер на 100 (сто) лева, съобразно нормата на 144 от АПК, във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК, а разходите за експертиза възлизат на 260 лева. Така определената сума от 360 лева следва да се възложи в тежест на оспорващото дружество.

Във връзка с гореизложеното на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

                                                          Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Б. перфект  ООД гр. Нова Загора, представлявано от Р.Б.Б. срещу Акт № 01-2600/248 от 06.03.2020 г. издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от дружеството Заявление за подпомагане с УИН **********в размер на 14 040, 34 лв., на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г., като неоснователна.

 

ОСЪЖДА „Б. перфект  ООД гр. Нова Загора, представлявано от Р.Б.Б. ЕИК ****** с адрес гр.Н. З. ул.“А. Д.“ * да заплати на Държавен фонд "Земеделие" гр. София разноски в размер на 360, 00 (триста и шестдесет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд на РБългария.

 

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК, препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: