Определение по дело №366/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 156
Дата: 31 януари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237280700366
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

156

Ямбол, 31.01.2024 г.

Административният съд - Ямбол - I състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА административно дело № 20237280700366 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 166, вр. чл. чл. 145 - 178 от АПК.

Адм. дело № 366/2023г. е образувано по на основание чл. 73, ал. 4 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) по жалба на Община Стралджа, срещу Решение № 03 - РД/3836 от 11.08.2023г. на зам. изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“, с което е определена финансова корекция във връзка с установено нарушение при възлагане на Договор за обществена поръчка № Д - 771 от 26.09.2016 г., финансирана по договор за БФП № 28/07/2/0/00453 по подмярка 7.2 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

С горното Решение № 03 - РД/3836 от 11.08.2023г. на зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, е определена финансова корекция в размер на 100 % (сто процента) от стойността на финансовата помощ по проекта, или сума в общ размер от 1 200 лева. Делото е насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание на 05.02.2024 г.

Съгласно посоченото в решението, бенефициентът следва да възстанови посочената сума в 14 дневен срок от датата, на която е уведомен чрез ИСУН за решението, като в случай на невъзстановяване на сумата в този срок УО ще започне начисляване на лихви за забава и ще пристъпи към принудително събиране на вземанията си.

В искането за спиране се сочи, че на основание допуснатото по закон предварително изпълнение на решението на административния орган, в ТД на НАП Бургас, офис Ямбол е образувано изп. д. № *********/2024 г., по което Община Стралджа е задължена да заплати на ДФЗ сума в общ размер на 372 279 лв. Твърди се, че тази сума надвишава повече от един път и половина разходите на за месечна издръжка на общината за работни заплати, осигуровки, ел. енергия, вода, гориво за МПС, мобилни разговори и други, за което е приложена справка, подписана от кмета на общината.

В тази връзка се иска да бъде спряно предварителното изпълнение на Решение № 03 - РД/3836 от 11.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор на ДФЗ, съответно образуваното изпълнително дело в ТД на НАП, тъй като ако бъде заплатена сумата от 372 279 лв., няма да могат да платени заплати и осигуровки на общинските служители за един месец и половина, като ще следва да бъдат спрени мобилните разговори и движението на общинските МПС за същия срок, което означава практически да бъде затворена общината и тя да спре да работи за един месец и половина, което е недопустимо. В този смисъл се обосновава трудно поправима вреда, която би настъпила за общината от предварителното изпълнение на оспорения акт.

Видно от приложеното Съобщение за доброволно изпълнение на основание чл. 221 от ДОПК, в ТД НАП Бургас, офис Ямбол е образувано изпълнително дело № *********/2024 г., по което се претендира горната сума ведно със законна лихва в размер на 1 053.25 лв. От представената справка за месечните разходи на Община Стралджа за издръжка на общинската административния се установява, че същите възлизат на 243 796 лв.

Съдът намира искането за допустимо за разглеждане. Предварителното изпълнение на акта е допуснато по силата на закона - чл. 73, ал. 4 вр. чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.

Съдът може да спре допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта само на основание чл. 166, ал. 4 от АПК.

Нормата на чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 от АПК определя, че за да е налице основание за уважаване на искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение, оспорващият трябва да представи доказателства за твърдението, че предварителното изпълнение на акта би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда.

В тежест на молителя е да докаже трудно поправимата или значителна вреда, като същата следва да е противопоставима на защитения от закона обществен интерес. Такива доказателства в случая са представени и от тях се установява, че предварителното изпълнение на оспорения административен акт ще доведе до невъзможност за разплащане от страна на Община Стралджа и за последната ще настъпят значителни и трудно поправими вреди от материален характер. Следователно сумата по финансовата корекция, обоснова обективна възможност за настъпване на неблагоприятни имуществени последици, които могат да бъдат квалифицирани като трудно поправима вреда в смисъла, вложен от законодателя. Действително сумата, която е определена като финансова корекция с оспореното Решение № 03 - РД/3836 от 11.08.2023 г. е малка, но в случая трябва да се има предвид общото въздействие, което би оказало предварителното изпълнение. В тази връзка следва да се посочи, че изпълнителното дело касае общо 14 решения за налагане на финансови корекции, които възлизат на общо 372 279 лв, 13 от които не са в голям размер, но взети заедно, биха могли да блокират дейността на общината, тъй като ще стане невъзможно заплащането в срок на задълженията на последната

Предвид гореизложеното и на основание чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 от АПК, Административен съд Ямбол

О П Р Е Д Е Л И:

СПИРА допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение № 03 - РД/3836 от 11.08.2023г. заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“

Определението ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна жалба пред ВАС, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: