Решение по дело №318/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 97
Дата: 25 март 2022 г. (в сила от 19 април 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 25.03.2022 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на осми март през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                 СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело318  по описа за 2021 г. на КАС и за да се произнесе,  взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава ХІХ от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. Образувано е по жалба от Х.А.П. от ***, срещу Ревизионен акт № Р-16000921000411-091-001/02.08.2021 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение532/08.10.2021 г. на директора на ДирекцияОбжалване и данъчно-осигурителна практика - Пловдив при ЦУ на НАП. Жалбоподателката намира оспорения акт за непраилен, като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила, както и нарушение на материалния закон. Счита, че РА, както и решението на директора на Д“ОДОП“ не съдържат произнасяне по направеното възражение, както и че в хода на ревизията не е извършена проверка, която да даде възможност на ревизираното лице да ангажира доказателства за притежавани парични средства, в предходни периоди. Намира за неправилно заключението на РО за наличие на хипотезата на чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК, поради което основата за облагане неоснователно е била определена по реда на чл.122, ал.2 ДОПК. Сочи, че РО не е анализирал представеното споразумение от 10.11.2013 г. за предоставяне на заем в размер на по 5 000 лв.,  за четири поредни години. Твърди, че последното споразумение има характер на четири отделни договора за заем и съдържа уговорка за предоставяне в заем на конкретни парични суми, времето на предоставяне, както и начин и срок на връщане. Сочи също, че в изпълнение на т.3 от споразумението, РЛ е извършило плащане по банков път, за връщане на предоставените му в заем парични суми, с посочено основание - за погасяване на заем.  Във връзка с  получените по горното споразумение суми счита, че при определяне на паричните потоци за 2015 г. и 2016 г.,  неоснователно не са били включени и сумите по споразумението, респ. неправилно е прието превишение на разходите и определени допълнителни  задължения данъци и осигурителни вноски. Иска отмяна на оспорения ревизионен акт. Претендира направените по делото разноски. В с.з., лично и чрез процесуалния си представител, поддържа подадената жалба. 

Ответникът – Директор на Дирекция "Обжалване и данъчно-осигурителна практика" - Пловдив при Централно управление на Национална агенция за приходите, в писмено становище от пълномощник, намира жалбата за неоснователна. Намира оспорения ревизионен акт за законосъобразен, по съображенията, изложени в него, както и в потвърждаващото го решение на директора на Д“ОДОП“, гр. Пловдив. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатско възнаграждение, ако същото е над минимума, определен в Наредба №1/2014 г.

Съдът, като взе предвид представените по делото доказателства и становищата на страните, приема от фактическа страна следното:

Със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16000921000411-020-001/25.01.2021 г., издадена от началник сектор при ТД на НАП – Пловдив, на основание чл. 112 и чл. 113 от ДОПК, е възложена данъчна ревизия на Х.А.П. от ***, за установяване на задължения за: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от Закона за данък върху доходите на физическите лица /ЗДДФЛ/; ДОО – за самоосигуряващи се лица; вноски за здравно осигуряване /ЗО/ – за самоосигуряващи се, както и  вноски за универсален пенсионен фонд /УПФ/ – за самоосигуряващи се, всичките за периода 01.01.2015 г. – 31.12.2019 г. Срокът за извършване на ревизията е продължен със Заповед Р-16000921000411-020-002/22.04.2021 г. и Заповед Р-16000921000411-020-003/25.05.2021 г.,издадени от същия орган по приходите. Заповедите са подписани с квалифициран електронен подпис и надлежно връчени на ревизираното лице.

В хода на ревизионното производство е съставен Ревизионен доклад /РД/№ Р-16000921000411-092-001/09.07.2021 г., връчен на адресата по електронен път, на 16.07.2021 г. /л.75/. Въз основа на горния РД е издаден и процесния Ревизионен акт № Р-16000921000411-091-001/02.08.2021 г., с който, по отношение на РЛ са установени допълнителни задължения за 2016 г., общо в размер на *** лв. - главница и *** лв. – лихви за просрочие към 02.08.2021 г., от които: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ - *** лв. /главница/ и *** лв. - лихви върху горната сума; вноски за ДОО - *** лв. - главница и *** лв. - лихви; вноски за ЗО - *** лв. - главница и *** лв. – лихви, както и вноски за УПФ - *** лв. – главница и *** лв. – лихви.

С Решение №532/08.10.2021 г., директорът на Дирекция „ОДОП“ - Пловдив е потвърдил Ревизионен акт № Р-16000921000411-091-001/02.08.2021 г., относно определените в него задължения по ЗДДФЛ, КСО и ЗЗО за ревизираните периоди, ведно с лихвите към тях.

В хода на ревизионното производство са направени следните относими към предмета на делото констатации:

През ревизирания период /01.01.2015 г. 31.12.2019 г./, РЛ е местно физическо лице по смисъла на чл.4, ал.1 от ЗДДФЛ, ***, със *** К. М. П. и *** деца. На 10.11.2009 г. е регистрирано в регистър БУЛСТАТ за извършването на счетоводни и одиторски дейности  и данъчни консултации. За периода на ревизията има регистрирани трудови договори с „***“ ЕООД и „***“ ЕООД на длъжност „***“ и е осигурявана чрез горните дружества, както и като самоосигуряващо се лице с код за вид осигуряване „12“. На основание чл.4, ал.3, т.2 от КСО са внесени и задължителните осигурителни вноски за ревизирания период. Ревизираното лице няма регистрация за целите на ЗДДС. Подавало е годишни данъчни декларации /ГДД/ по чл. 50 от ЗДДФЛ за всички ревизирани данъчни периоди, като е декларирало доходите, получени по трудови правоотношения, както и доходите от стопанска дейност по Приложение №3 – извършване на счетоводни и одиторски дейности  и данъчни консултации.

За изясняване на факти и обстоятелства от значение за данъчното облагане, при ревизията са извършени процесуални действия, описани в констативната част на изготвения РД, неразделна част от РА, съобразно чл. 120, ал. 2 от ДОПК. Във връзка с извършваната ревизия са предприети действия за събиране на доказателства, като на основание чл. 37, ал. 2 и ал.3 и чл. 53  от ДОПК, на РЛ е връчено Искане за представяне на документи и писмени обяснения №Р-16000921000411-040-001/04.02.2021 г., с което са изискани данни, сведения, документи и обяснения, които имат отношение към източниците и размера на доходите, направените разходи за издръжка на лицето, притежаваното движимо и недвижимо имущество, притежавани финансови активи, банкови сметки и депозити, вземания от трети лица, получавани заеми от физически и юридически лица. Във връзка с горното искане, с писмо вх.№94-00-943/09.03.2021 г., РЛ е представило издадени фактури, справки за реализиран оборот от свободна професия за ревизирания период, както и други справки. 

Жалбоподателката е представила и писмени обяснения № 94-00-934/ 23.06.2021 г., според които наличните парични средства към 01.01.2015 г. са били *** лв., с произход: трудови възнаграждения; доход от упражнявана свободна професия, видно от ГДД и изтеглен, на 16.04.2013 г., кредит от „***“ в размер на *** лв., от който, с *** лв. са погасени стари задължения,  а останалата част - *** лв., е била налична към 01.01.2015 г.

След направен анализ на събраните в хода на ревизията доказателства и получената информация от изследваните различни източници, чрез изпратени ИПДПОЗЛ, ИПДПОТЛ, Искания до специализирани контролни органи и др., и при направената съпоставка между приходите и разходите на задълженото лице, е прието, че Х.П. не доказва наличието на начално салдо от *** лв., към 01.01.2015 г., както и че към последната дата, лицето е разполагало с налични парични средства, в размер на *** лв., която сума е отразена като начално салдо в паричния поток за 2015 г.

На 24.06.2021 г., на лицето са  връчени: уведомление №16000921000411-139-001/24.06.2021 г. по чл.17, ал.1, т.2 от ДОПК; уведомление №16000919000106-113-001/24.06..2021 г., по чл. 124, ал. 1 от ДОПК за наличие на обстоятелства по чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК, както и Искане №16000921000411-040-002/24.06.2021 г. /л.648/, за представяне на декларации по чл.124, ал.3 от ДОПК за имуществено състояние и източници на доходи на физически лица, за всеки един от проверяваните данъчни периоди. С писмо вх.№94-00-4356/05.07.2021 г., РЛ е представило декларации по чл.124, ал.3 ДОПК за периода 2015 г.-2019 г. В декларацията за 2015 г. /л.134/, в т.III.3 „Финансови активи“ е посочило налични парични  средства в размер на *** лв., придобити в периода 2013-2014 г. и представляващи доходи от работна заплата, заем от „***“ и доход от упражняваната свободна професия, а в декларацията за 2016 г., няма посочени налични парични средства.

При извършена съпоставка на получените доходи и извършените разходи, е установена отрицателна разлика в размер на *** лв. за данъчен период 2016 г. В изготвения паричен поток на физическото лице за 2016 г. e прието  наличието на парични средства в брой – *** лв. и в банкови сметки- *** лв. към 01.01.2016 г. Признати са приходи, общо в размер на *** лв., формирани от: доходи от трудови правоотношения - *** лв., доходи от друга трудова дейност – *** лв., доходи от продажба на недвижимо имущество - *** лв. и необлагаеми доходи - *** лв.  Разходната част е формирана от налични парични средства в банкови сметки в края на данъчния период – *** лв.; разходи за вноски по кредит – *** лв., разходи за екскурзии и пътувания – *** лв. и др. по VAT – *** лв. /общо *** лв./;   разходи за осигуровки като самоосигуряващо се лице - *** лв., дарение на В. П. / ***/ – *** лв. и други разходи /банкови такси/– ** лв.  

След анализ по реда на чл.122, ал.2 от ДОПК е прието, че за 2016 г. е налице обстоятелство по чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК - получените приходи и доходи на ревизираното лице не съответстват на имущественото и финансовото му състояние, което води до определяне на данъчната основа за 2016 г., по реда на чл. 122, ал. 2 от ДОПК. Респ. констатираното превишение със сумата от *** лв. на разходите, спрямо приходите представлява недеклариран и необложен доход от трудова дейност. Установената данъчна основа за 2016 г. е общо в размер на *** лв., формирана от декларираната от РЛ данъчна основа от *** лв. и установеното при ревизията превишение от *** лв., като от последната сума са приспаднати вноските по КСО и ЗЗО в размер на *** лв. По отношение на възраженията на РЛ за неправилно определен размер на наличните парични средства в брой към 01.01.2015 г. и към 01.01.2016 г., съобразно споразумението от 10.11.2013 г. е прието, че последното споразумение е представено след изготвянето на РД; липсват доказателства за произхода на посочените суми, както и такива за реално предаване на сумите. По отношение на кредитния превод в размер на *** лв. извършен от РЛ към Г. А. /л. 201/ е посочено, че не са налице данни за причината за този превод, в т.ч. и договор за заем, като РЛ не е декларирало и дължими суми за заеми в съответната ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ. 

В резултат са установени допълнителни задължения за Данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за 2016 г. в размер на *** лв.  - главница, както и лихви в размер на *** лв., съгласно приложен лихвен лист.

Предвид установените в хода на ревизията недекларирани приходи от трудова дейност за 2016 г.  липсата на доказателства за произхода на средствата, както и че сумите са резултат на дейност, за която лицето подлежи на осигуряване, като самоосигуряващо се лице, РО е приел, че същото е извършвало трудова дейност и на основание чл.124а ДОПК, определил  и допълнителни задължения за ЗОВ, върху дохода, установен по реда на чл.122-124 ДОПК, както следва: за ДОО - *** лв. - главница и *** лв. - лихви; за УПФ - *** лв. – главница и *** лв. – лихви и вноски за ЗО - *** лв. - главница и *** лв. – лихви. Размерът на осигурителните вноски, е определен съобразно чл.6, ал.1, т.2; чл.157, ал.1, т.1, б.“в“ КСО и чл.40, ал.2, т.1 ЗЗО. За невнесените в законоустановения срок задължения за ЗОВ, върху годишния осигурителен доход за ревизираните години, са начислени дължимите лихви на основание чл. 113 от КСО и чл. 107 от ЗЗО, във връзка с чл. 175, ал. 1 от ДОПК.

По делото /л.74/ е приложено и Споразумение от 10.11.2013 г., сключено между В. Х. М., като заемодател и Х.А.П., като заемополучател, според което: „В. М. ще дава в брой, сумата от *** /***/ лева, четири поредни години: 2013, 2014, 2015 и 2016 г., до края на съответната година, на Х.П., за ползване според нуждите й.“  Според уговореното в споразумението, жалбоподателката П. се задължава да върне предоставената сума, общо в размер на *** лв., на *** – Г. Л., до края на 2018 г. Горното споразумение е било приложено към  подадената жалба с вх.№ 94-00-4967/02.08.2021 г., срещу изготвения ревизионен доклад. 

Според показанията на свидетелката Г. А. Л., през 2018 г., Л. е получила от *** – Х.П., парични средства в размер на *** лв. Последната сума била предоставена на П. от *** – В. М., през 2013 г., за развиване на бизнес ***. Свидетелката твърди също, че преведената й сума, в размер на  *** лв. представлява половината от стойността на апартамент, който е бил собствен на В. М., а понастоящем е собственост на жабоподателката П.

В съдебно заседание е приета ССчЕ, за изготвянето на която вещото лице е проучило наличните по делото доказателства. При изготвяне на заключението си вещото лице е включило в паричния поток за 2015 г. и 2016 г. и твърдяните от жалбоподателката доходи от заем по споразумението от 10.11.2013 г., сключено между В. Х. М. и Х.А.П. Според заключението, ако при изготвянето на паричните потоци за ревизирания период се вземе предвид сумата от *** лв. по горното споразумение, то не е налице превишение на разходите над доходите по отношение на Х.П.

При така установеното от фактическа страна съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като  подадена в срока по чл. 156, ал. 1 от ДОПК и след осъществен административен контрол. Оспореният Ревизионен акт е потвърден с Решение №532/08.10.2021 г. на директора на Дирекция „ОДОП“- Пловдив при ЦУ на НАП.

Разгледана  по  същество, жалбата е частично неоснователна.

Съгласно чл.160, ал.2 от ДОПК, съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като преценява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.

При извършената проверка на оспорения РА, съдът установи, че същия е валиден административен акт, издаден след провеждане на ревизия, възложена от надлежно оправомощен административен орган и в определения от него срок. РА е издаден от компетентни органи и определя данъчни задължения за периода, за който е възложена ревизията. В съдържанието на ревизионния акт, както и на РД е отразено, че са издадени чрез информационна система "Контрол", като електронен документ, подписан с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо, по силата на чл. 184, ал.1 от ГПК, вр.§ 2 от ДР на ДОПК. Същите са предоставени и на електронен носител, поради което съдът намира, че обжалвания ревизионен акт не страда от пороци, водещи до неговата нищожност. Оспорения акт е постановен в рамките на законоустановените срокове и в съответствие с изискванията на разпоредбата на чл. 120 от ДОПК относно формата и съдържанието му.

В случая, размерът на дължимия данък по ЗДДФЛ е определен по особения ред на чл.122 ДОПК, тъй като органите по приходите са приели наличие на обстоятелство по чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК. С последната  разпоредба е предвидена възможност, органът по приходите да приложи установения от съответния закон размер на данъка към основа, определена от него по реда на ал. 2, когато декларираните и/или получените приходи, доходи, източници на формиране на собствения капитал или на безвъзмездно финансиране на стопанската дейност на ревизираното лице не съответстват на имущественото и финансовото му състояние за ревизирания период.

Съгласно разпоредбата на чл. 124, ал.2 от ДОПК, в производството по обжалване на ревизионен акт при извършена ревизия по чл. 122 от ДОПК, фактическите констатации в него се смятат за верни до доказване на противното, когато наличието на основанията по чл. 122, ал.1 ДОПК е подкрепено от събраните доказателства. Тази презумпция е оборима и доказателствената тежест за това носи жалбоподателят. Така, в производството по съдебно обжалване на РА, за задължения, установени по реда на чл. 122 ДОПК, в тежест на органите по приходите е да установят основанията за извършване на ревизия при особени случаи, както и спазването на императивния процесуален ред за това, а в тежест на жалбоподателя е да установи твърдяните от него факти и обстоятелства, с които се опровергават фактическите констатации в акта.

При наличните доказателства, съдът приема, че органите по приходите правилно са констатирали наличие на обстоятелства по чл.122, ал.1,  т.7 от ДОПК, предвид установените данни за несъответствие на декларираните и обложени доходи, които да покриват извършените от лицето разходи. Съгласно разпоредбата на чл. 122, ал. 2 от ДОПК при определянето на данъчната основа следва да бъдат отчетени редица обстоятелства, включително относимите  документи - официални и такива с достоверни данни. При извършване на ревизията е изискано представяне на информация за всички заеми, в т.ч. и от физически лица, през ревизирания период, както и документите, свързани с предоставянето на такива заеми. В тази връзка РЛ е представило писмено обяснения № Рев.2801/29.06.2018 г., в което не е посочило наличието на суми, получени в заем от трети лица, по силата на сключени договори за заем. 

Съдът констатира, че е извършен и анализ на относимите обстоятелства по чл.122, ал.2 ДОПК, за установяване на финансовия резултат на жалбоподателя, подлежащ на облагане. На ревизираното лице е изпратено уведомление чл. 124 от ДПОК, с което е било известено, че данъчната основа, във връзка с определяне на данъчните  задължения, ще бъде определена по реда на чл. 122 от ДОПК, поради което е спазена и процедурата по чл.122 ДОПК.

Определените допълнителни задължения  за данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ, са съответни и на материалния закон, по следните съображения:

Според жалбоподателката, при формирането на паричния  поток за 2015 г. и 2016 г., неоснователно не са включени парични суми, предоставени й в заем от нейната майка, съгласно писменото споразумение, сключено на 10.11.2013 г. От своя страна, приходната администрация приема за недоказано, както реалното предаване на сумите по горното споразумение, така и фактическото наличие на такива средства у заемодателя. 

Съдът намира, че правилно, при формирането на началното салдо за 2016 г., не е било кредитирано представеното споразумение от 10.11.2013 г. Последното споразумение има характер на договор за паричен заем, за предоставяне на суми от по *** лв. за четири години, в периода 2013 г.-2016 г., общо в размер на *** лв. В тази връзка, представеното споразумение следва да бъде преценено с оглед разпоредбата на чл. 240 от ЗЗД, според която с договора за заем заемодателят предава в собственост на заемателя пари или други заместими вещи, а заемателят се задължава да върне заетата сума или вещи от същия вид, количество и качество. Доколкото договорът за заем е реален договор, следва да бъде доказано и реалното предаване на сумата между страните чрез надлежни доказателства. Съдът констатира, че споразумението, на което се позовава жалбоподателката е в писмена форма, подписано от двете страни по договора /заемодател и заемополучател/, но без нотариална заверка на подписите. В случая, писмени доказателства за предоставянето  на сумите, предмет на споразумението, не са представени нито пред ревизиращия орган, нито пред съда. Не се установи също,  в периода на действие на споразумението 2013-2016 г., да са настъпили и факти и обстоятелства по чл. 181 от ГПК, които да доказват достоверно, че посочените суми от по *** лв.,  са били предадени на жабоподателката, съответно до края на: 2013 г., 2014 г., 2015 г. и 2016 г.  От това следва извод, че жалбоподателката не установи по начин, противопоставим на ответната страна, че сумите, посочени в договорите за заем, реално са били предоставени. Последният извод не се опровергава и от обстоятелството, че заемодателят - В. М. е разполагала със съответните средства, видно от   представените извлечения от банкови сметки на В. М. и А. М.,  в периода 2013-2016 г., след като не се доказа, сумите, посочени в споразумението, да са били реално предадени на жалбоподателката. Освен това, от показанията на свидетелката става ясно, че преведената й сума, в размер на *** лв. представлява половината от стойността на апартамент, предоставен на жабоподателката П. от *** - В. М. Дори да се приеме, че е налице предаване на горните суми, то според показанията на свидетелката Г. А. Л., това е станало през 2013 г., за развиване на бизнес ***, като не са представени никакви доказателства, че към 01.01.2016 г. ревизираното лице е разполагало с цялата или част от заетата сума, т.е., че последната сума е останала в патрумониума на жалбоподателката в периода, за който е констатирано превишение.

Аргумент в подкрепа на гореизложеното е и обстоятелството, че жалбоподателката не е декларирала, по реда на чл. 50 от ЗДДФЛ, получените от нея парични заеми, непогасени към съответния данъчен период. Освен това, в писмените обяснения № Рев.2801/29.06.2018 г., дадени във връзка с извършваната проверка, жалбоподателката не е посочила наличието на суми, получени в заем от трети лица, по силата на сключени договори за заем, въпреки, че по-късно се твърди, средствата да са получени още в периода 2013 г. – 2016 г.  Според т.3 от ИПДПОЗЛ № П-16000918102313-040-001/15.06.2018 г.,  ревизиращите са изискали информация за всички заеми, в т.ч. и от ФЛ през ревизирания период, както и документите, свързани с предоставените заеми. Писмените обяснения са съставени най-късно на 29.06.2018 г., когато са заведени в деловодния регистър на данъчната администрация, като визираните в споразумението парични суми, се твърди да са предоставени преди 2018 г.

Във връзка с горното, след анализ на обстоятелствата от значение за определяне на доходите и разходите на жалбоподателката за ревизираните периоди, не се установи по-висок размер на разполагаемите парични средства /начално салдо/ както към 01.01.2015 г., така и към  01.01.2016 г., от тези, установени при ревизията.

При така приетото и след като жалбоподателката не ангажира  надлежни доказателства, с които да опровергае фактическите констатации, съдържащи се в оспорения акт, следва да се приеме, че обжалвания ревизионен акт е постановен при правилно приложение на материалния закон, като правилно и законосъобразно е определена данъчна основа по реда на чл.122 ДОПК, както и  допълнителни задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за 2016 г. в размер на *** лв.  - главница, и лихви в размер на *** лв.

Относно определените задължения по КСО и ЗЗО:

Приходният орган е приел, че установеното превишение на разходите над приходите е от извършвана от РЛ трудова дейност, като за това превишение жалбоподателката дължи задължителни осигурителни вноски, като самоосигуряващо се лице върху дохода, установен по реда на чл. 122-124 от ДОПК. В случая обаче, не са налице доказателства, констатираното превишение за 2016 г. да е доход именно от трудова дейност, за да се приеме, че същият представлява осигурителен доход, за който се дължат и задължителни осигурителни вноски по КСО и ЗЗО.

Предпоставка за възникването на осигуряване, съгласно чл. 10, ал. 1 от КСО  и § 1, т. 3 от ДР на КСО, е осъществяването на трудова дейност. По аргумент от горните разпоредби, само доходът, придобит от трудова дейност е относим към осигуряването за ДОО, ЗО и УПФ. В конкретната хипотеза, установеният недостиг на средства за 2016 г. в размер на *** лв. е с неустановен произход, като в хода на ревизионното производство не е установен източникът на тези парични средства. По отношение на тези средства,  не е налице и законова презумпция, че са с източник трудова дейност и представляват осигурителен доход, за да са дължими и задължителни осигурителни вноски. В този смисъл е ТР №2/02.02.2022 г., постановено по ТД №8/2020 г. на ОСС на ВАС, като според горното тълкувателно решение, обстоятелството, че източникът на средства е именно от осъществявана от РЛ трудова дейност следва да се докаже от органите по приходите. Както беше посочено по-горе такива данни не се съдържат в административната преписка, поради което РА, в частта му, в която са определени задължения за ДОО - *** лв. - главница и *** лв. - лихви; вноски за ЗО - *** лв. - главница и *** лв. – лихви, както и вноски за УПФ - *** лв. – главница и *** лв. – лихви, следва да бъде отменен, като незаконосъобразен.

При този  изход на спора, на основание чл. 161, ал.1 ДОПК, вр. с чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 192  лв., съответно на отхвърлената част на жалбата. Жалбоподателят е направил разноски, общо в размер на 1196 лева, от които: 10 лв. за държавна такса; 400 лв. за  възнаграждение на вещо лице и адвокатско възнаграждение в размер на 786 лв. Съобразно уважената част на жалбата следва да бъде присъдена сумата от 861 лв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 160, ал.1 от ДОПК, Административен съд – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Ревизионен акт № Р-16000921000411-091-001/02.08.2021 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив, в частта, в която на Х.А.П. са установени задължения за 2016 г., както следва: за ДОО - 1 548,18 лв. - главница и 668,78 лв. - лихви; вноски за ЗО - 967,61 лв. - главница и 417,99 лв. – лихви, както и вноски за УПФ - 604,76 лв. – главница и 261,24 лв. – лихви.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.А.П. срещу  Ревизионен акт № Р-16000921000411-091-001/02.08.2021 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив, в частта, в която са установени допълнителни задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ - 1 206,86 лв. - главница и 521,34 лв. - лихви.

ОСЪЖДА Х.А.П. от ***, ЕГН **********, да заплати на Дирекция "Обжалване и данъчно – осигурителна практика" – гр. Пловдив при ЦУ на НАП, разноски по делото в размер на 192 лева.  

ОСЪЖДА Дирекция "Обжалване и данъчно – осигурителна практика" – гр. Пловдив при ЦУ на НАП да заплати на Х.А.П. от ***, ЕГН **********, разноски по делото в размер на  861 лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на  страните.

                                           

 

 

                                             СЪДИЯ: