Решение по дело №596/2021 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 2
Дата: 6 януари 2022 г. (в сила от 6 януари 2022 г.)
Съдия: Рая Димитрова Манолева
Дело: 20211250200596
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 2
гр. Сандански, 05.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на втори декември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Валентина Евг. Томова
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20211250200596 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „************, със седалище и адрес на управление – гр.
К******, ул.“М********“ № **, регистрирано в ТР и РЮЛНЦ на Агенция по вписванията
при Министерство на правосъдието от управителя **********, чрез адв. д-р А.Д. – САК,
съдебен адрес – гр. С*********, район О*****, ул.“Т*****“ № **, ет.*, офис ***, против
Наказателно постановление № 77/14.05.2021г. на Председателя на Комисията за
енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на дружеството-жалбоподател за извършено
нарушение по чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, във вр. с 9, ал.2, т.4 от ЗРВКУ, на основание чл.31, ал.1
от ЗРВКУ, е наложено административно наказание “Имуществена санкция“ в размер на
20 000 /двадесет хиляди/ лева.
С жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност и неправилност на
атакуваното наказателно постановление, като се изтъква, че АУАН и НП са издадени при
съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди се, че към дата на издаване на
НП е изтекъл 6-месечния срок от установяване на адм.нарушение, разписан в чл.34, ал.3
ЗАНН. Сочи се също, че в НП не са посочени дата и място на извършване на нарушението,
както и, че самото НП е просрочено. Излагат се съображения за приложение на чл.28 ЗАНН.
Иска се от съда да постанови съдебен акт, с който да отмени изцяло обжалваното
наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно. В съдебно заседание за
дружеството жалбоподател се явява процесуален представител, който подържа жалбата по
1
изложените в същата съображения. В хода на делото по същество моли съда да отмени
атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно. Представя писмени бележки.
За административно-наказващият орган, редовно и своевременно призован – се явява
надлежно упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и пледира издаденотго НП да
бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
За Районна прокуратура – Б**** – ТО - С*****, уведомени по реда на чл.62, ЗАНН,
представител не се явява и не изразява становище по спора.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събраният по делото
доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна следното:
С Решение № БП-Ц-11 от 07.11.2018 г. Комисия за енергийно и водно регулиране
/КЕВР/е одобрила на „***** бизнес план за развитие на дружеството за периода 2017 - 2021
г. (бизнес план) с включени в него индивидуални годишни целеви нива на показатели за
качеството на ВиК услугите по години. Член 11, ал. 1 от ЗРВКУ посочва в т. 1 до 4 вкл.
изискванията, на които трябва да отговаря предложения от ВиК оператора бизнес план, за да
бъде одобрен от КЕВР. Съгласно чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ, годишните целеви нива на
показателите за качество на ВиК услугите трябва да са разработени с оглед бъдещо
постигане на дългосрочните нива на показателите за качество по чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ.
Съгласно чл. 9, ал. 3 от ЗРВКУ условията и редът за формиране на годишните целеви нива
на показателите за качество на ВиК услугите се определят с наредба, приета от
Министерския съвет по предложение на Комисията, а именно: Наредба за регулиране на
качеството на водоснабдителните и канализационните услуги (НРКВКУ), приета с ПМС № 8
от 18.01.2016 г., обн., ДВ, бр. 6 от 22.01.2016 г., в сила от 22.01.2016 г.
В чл.2, ал. 1 на НРКВКУ са изброени всички показатели за качество на ВиК услугите;
ПОД т. 4 фигурира показател ПК4 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване. Съгласно чл. 6 от НРКВКУ показател ПК4 - общи загуби на
вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване се определя по два
начина:
1. ПК4а - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване (м3/км/ден); определя се чрез съотношението между разликата на подадената
вода на вход водоснабдителна система и продадената фактурирана вода (като се изключва
подадената към друг оператор вода) и дължината на водопроводната мрежа, като
полученият резултат се разделя на 365 дни - чл. 6, т. 1 от НРКВКУ;
2. ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване (%); определя се чрез съотношението на неносеща приходи вода и подадената
вода на вход водоснабдителна система (като се изключва подадената към друг оператор
вода) - чл. 6, т. 2 от НРКВКУ.
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 5 от ЗРВКУ, този закон цели да създаде условия за
намаляване общите загуби на вода при експлоатация на водоснабдителните системи; а
съгласно чл.7, т.9 от ЗРВКУ, при осъществяване на дейността си Комисията се ръководи от
2
принцип за насърчаване намаляването на загубите на вода, ефективното и икономичното
използване на доставените водни количества от потребителите.
Съгласно чл.9, ал.5 от ЗРВКУ, Комисията определя максималния размер на
допустимите общи загуби на вода и годишните целеви нива по ал.3 за тяхното ежегодно
намаляване при спазване на методиката по ал.4 и с цел максимално съхраняване на водния
ресурс и запазване на социалната поносимост на цената на ВиК услугите, като данните се
публикуват.
Съгласно чл.10, ал.2 от ЗРВКУ, техническата част на бизнес плана съдържа програма
за постигане на годишните целеви нива на показателите за качество на предоставяните ВиК
услуги, включително и за намаляване на загубите на вода. В одобрения с Решение № БП-Ц-
11 от 07.11.2018г. на КЕВР бизнес план на „*********” за показателя ПК4б - общи загуби
на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване за единица мярка
(%) за 2019 г. е заложено годишно целево ниво - 64.27%.
На 14.04.2020 г. с писмо изх. № 126, на основание чл. 32, ал. 1 от НРКВКУ,
„В******* е предоставило в КЕВР (вх. № В-17-43-6/21.04.2020г.) Годишен доклад на „*****
за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични справки в електронен
модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите годишни целеви нива на показателите за
качество на ВиК услугите за 2019г. спрямо заложените показатели по бизнес плана на
дружеството.
Видно от приложената към годишния доклад справка № 3 „Показатели за качество на
предоставяните ВиК услуги за 2019 г.”, „В******** е отчело към 31.12.2019 г. постигнато
годишно ниво на показател ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) 64.97%. Тези загуби са формирани при подадена вода на
вход Водоснабдителна система (ВС) - 1 135 296 м3 и неинкасирани количества питейна вода
- 737 571 м3, видно от приложена справка № 4 „Отчет за достигнато ниво на потребление за
2019г.“. Данните показват неизпълнение с 1,08% спрямо заложеното годишно ниво на
показателя в одобрения бизнес план на ВиК оператора.
В изпълнение на Заповед № 3-В-7 от 01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед
№ 3-В-8 от 03.06.2020 г., Заповед № 3-В-13 от 30.07.2020 г. и Заповед № 3-В-16 от
13.08.2020 г. на Председателя на Комисията, е извършена планова проверка на дейността на
„В*********” ЕООД, както и на отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на
дружеството през 2019 г.
Съгласно чл.38, ал.1, изр.1 и 2 от Методика за осъществяване на контролните
правомощия на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране по Закона за
енергетиката и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги,
приета от ДКЕВР с протоколно решение № 55 от 14.04.2014г. по т.2 за извършената
проверка беше съставен двустранен констативен протокол, връчен на 06.11.2020г. на
управителя на дружеството. В раздел III от същия е представена информация за разчетените
и отчетените от дружеството нива на показателите за качество, и е установено дали
заложените нива са постигнати, включително и за ПК4б:
3

ПКПараметърЕд.мярка Стойност 2019 г.Изпълнение
РазчетОтчет%Постигнато
изменение
ниво

ПК4бОбщи загуби на вода във%64,27%64,97%-1,08%Не
Водоснабдителните
системи

С писмо с вх. № В-17-43-10 от 09.11.2020г. от „ВиК - Кресна” ЕООД е представено в
Комисията становището на дружеството по направените от Комисията констатации.
Съгласно чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, ВиК операторите са задължени да изпълняват
показателите за качество, определени съобразно изискванията на ал.1, т.1 от същия член.
Като ВиК оператор с одобрен от КЕВР бизнес план, „В********” е бил длъжен да изпълни
към 31.12.2019г. приетото ниво на показателя ПК46 - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.
ВиК операторът „В********, като не е изпълнил заложеното в одобрения с Решение
№ БП-Ц-11 от 07.11.2018г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството годишно ниво
на показателя за качество ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) за 2019г. за ВС на обособената територия, на която
предоставя услугата „доставяне на вода на потребителите“, на 01.01.2020 г. е извършил
нарушение на чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, във връзка с чл.9, ал.2, т.4 от ЗРВКУ.
За извършеното нарушение е съставен Акт № ВК-56 от 27.11.2020г. за установяване
на административно нарушение (АУАН № ВК-56 от 27.11.2020 г.), с който е образувано
административно-наказателно производство.
С писмо, изх. № В-17-43-11/25.11.2020г. на КЕВР, Й.Л. в качеството му на управител
на „В*******, със седалище и адрес на управление: гр. К***, ул. „М***“ № **, с ЕИК *****,
е поканен да се яви в Комисията за енергийно и водно регулиране, на адрес: гр. С*****, бул.
„К*******” № ****** на 27.11.2020 г. (петък), между 09.30 ч. и 16.00 ч., за съставяне на акт
за установяване на административно нарушение по ЗРВКУ.
На основание чл.40, ал. 2 от ЗАНН и поради факта, че до 16:00 часа на 27.11.2020г.
Й.Л., управител на „В*****, или изрично упълномощен негов представител, не се е явил в
сградата на КЕВР, за извършеното административно нарушение на 27.11.2020г., в отсъствие
на нарушителя, е съставен Акт № ВК-56 от 27.11.2020 г. за установяване на
административно нарушение (АУАН № ВК-56 от 27.11.2020 г.).
Съгласно чл.43, ал.4 от ЗАНН с писмо изх. № В-17-43-11 от 06.01.2020г. на КЕВР,
съставеният АУАН № ВК-56 от 27.11.2020 г. е изпратен до кмета на община К******, за да
бъде предявен и връчен на нарушителя - „В*******, гр. К******, съобразно изискванията
на чл.43, ал.5 от ЗАНН.
Видно от разписката към АУАН № ВК-56 от 27.11.2020 г., същият е предявен и
4
връчен лично на г-н Й. - управител на,,В******, гр. К***** на 14.01.2021 г..
В законоустановения срок по чл.44, ал.1 от Закона за административните нарушения
и наказания (ЗАНН) в КЕВР не са постъпили писмени възражения срещу АУАН № ВК-45 от
13.11.2020г.
Въз основа на така съставения акт, Председателя на Комисията за енергийно и водно
регулиране /КЕВР/, издал атакуваното НП № 77/14.05.2021г., с което на дружеството-
жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 20000 лв., затова, че ВиК
операторът като не е изпълнил заложеното в одобрения е Решение № БП-Ц-11 от 07.11.2018
г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството годишно ниво на показателя за качество
ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване
(%) за 2019 г. за ВС на обособената територия, на която предоставя услугата „доставяне на
вода на потребителите“, на 01.01.2020г. е извършил нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ,
във връзка е чл. 9, ал. 2, т. 4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги (ЗРВКУ) - деяние наказуемо по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ.
НП е връчено лично на управителя на дружеството-жалбоподател – „В******, на
12.10.2021г., видно от разписката, приложена към делото /л.11 от делото/
Посочените в акта обстоятелства се потвърждават от показанията на свидетелите Г.Д.
и А.Д., които потвърждават констатациите, отразени в акта за нарушение, както и от
писмените доказателства по делото.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от приложените към
административнонаказателната преписка приети по делото писмени доказателства.
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са безпротиворечиви,
относно подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата
фактическа обстановка, като последователни и логични.
Безспорно се установи, че „В*****не е изпълнило заложеното в одобрения с
Решение № БП-Ц-11 от 07.11.2018 г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството
годишно ниво на показателя за качество - ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните
системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г. на обособената територия, на която
предоставя услугата „доставяне на вода на потребителите“, с което е извършило нарушение
на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ.
Съгласно чл.31, ал.1 от ЗРВКУ, на ВиК оператор, който не изпълнява задължението
по чл.11, ал.5, се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв.
От сравнителния анализ на цитираните разпоредби и изложената фактическа
обстановка следва безпротиворечивият извод, че в конкретния случай безспорно е
установено нарушение на чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, във връзка с чл.9, ал.2, т.4 от ЗРВКУ -
деяние наказуемо по чл.31, ал.1 от ЗРВКУ. В тази връзка актосъставителят правилно и
обосновано е квалифицирал извършеното нарушение като такова по чл.11, ал.5 от ЗРВКУ,
във връзка с чл.9, ал.2, т.4 от ЗРВКУ, респективно законосъобразно и правилно
5
административнонаказващият орган е издал наказателното постановление и е приложил
санкционната норма на чл.31, ал.1 от ЗРВКУ.
Напълно неоснователни и недоказани се явяват твърденията на жалбоподателя за
допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения
на процесуалния и материалния закон. При издаване на НП е спазена предвидената от
закона форма и всички процесуални норми на ЗАНН, както и на специалните закони, което
се установява по безспорен начин от писмените доказателства, приложени към
административната преписка.
Оспорваният акт е издаден от компетентен орган в рамките на законовите му
правомощия при спазване на всички процесуалноправни разпоредби, визирани в ЗАНН, на
специалните материални норми на ЗРВКУ и при отчитане важността за упражняване на
контрол за изпълнение на показателите за качество на ВиК услугите, предоставяни на
потребителите.
Наказателното постановление - № НП-77 от 14.05.2021г. е издадено от председателя
на Комисията за енергийно и водно регулиране, който е административнонаказващият орган
съгласно чл.38, ал.2 от ЗРВКУ, и съдържа всички изискуеми от закона реквизити.
Наказателното постановление е издадено при спазване всички регламентирани в ЗАНН
процесуалноправни разпоредби.
Акт № ВК-56 от 27.11.2020 г. за установяване на административно нарушение
(АУАН) е съставен от длъжностно лице от КЕВР, което е надлежно упълномощено по
смисъла на чл.38, ал.1, във връзка с чл.24 от ЗРВКУ, въз основа на Заповед № 3-ОХ-34 от
31.03.2017г. на председателя на КЕВР.
Актът е съставен при спазване на срока за образуване на
административнонаказателно производство по чл.34 от ЗАНН. Нарушението е открито след
проверка на отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на „В****** през 2019г.,
извършена в изпълнение на Заповед № 3-В-7 от 01.06.2020 г., изменена и допълнена със
Заповед № 3-В-13 от 30.07.2020 г. на Председателя на КЕВР, резултатите от която са
отразени в съставения Констативен протокол от 06.11.2020 г.
Именно със съставянето на констативния протокол приключва и се установяват
релевантните факти и започва да тече срокът по чл.34, ал.1 от ЗАНН. Като при съставянето
на АУАН е отчетено и представеното от ВиК оператора с писмо с вх. № В-17-43-
10/09.11.2020г. становище по констативния протокол. Ето защо, съдът счита, че е спазен
срокът за съставяне на АУАН № ВК-56/27.11.2020 г, тъй като след надлежното проучване и
проверка за достоверност на данните от представените от „В***** писмени доказателства,
длъжностното лице е извършило напълно правилна и законосъобразна преценка за
неспазване на нормата на ЗРВКУ от страна на нарушителя.
Спазен е и 6-месечният срок за издаване на наказателното постановление по чл.34,
ал.3 от ЗАНН. Като видно от представената преписка, АУАН е съставен на 27.11.2020г., 6-
месечният срок изтича на 27.05.2021г., а видно от НП, същото е издадено на 14.05.2021г.
6
Следва да се посочи също, че административнонаказателното производство е образувано със
съставяне АУАН, а не с констативния протокол. Констативният протокол е съставен след
извършена проверка на отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на Дружеството
през 2019г., която проверката е в изпълнение на контролните правомощия на КЕВР по
ЗРВКУ и НРВКУ. В тази връзка, изложените от жалбоподателя аргументи относно
неспазване на сроковете по ЗАНН при образуване на административнонаказателното
производство, съдът прие за неоснователни.
Относно доводите на жалбоподателя, касаещи достоверност на датата на
наказателното постановление, се установява и от представените по преписката писмо-
покана с изх. № В-17-43-7 от 25.05.2021г. В съдържанието на тези покани е посочено, че
процесното НП е издадено на 14.05.2021г., т.е. безспорно НП е издадено преди 27.05.2021г.
Съгласно писмените доказателства, на които се е позовал актосъставителят и
възприетата законосъобразно фактическа обстановка от АНО при издаване на наказателното
постановление, председателят на Комисията е стигнал до обоснования извод, че не са
налице основания за прекратяване на административнонаказателното производство. При
проверката по чл.52, ал.4 от ЗАНН на законосъобразността и обосноваността на АУАН,
АНО правилно и обосновано е приел, че съставеният АУАН е законосъобразен и обоснован
и извършването на нарушението и самоличността на нарушителя са установени по
безспорен начин. Отчитайки обществения интерес и необходимостта от изпълнение на
задълженията на ВиК оператора по реализиране на целите от одобрения му бизнес план и по
предоставяне на качествени услуги на потребителите, е извършена и преценка за
съответствие на тежестта на извършеното нарушение и наложената санкция, като на ВиК
оператора е наложена минималната санкция по чл.31, ал.1 от ЗРВКУ в размер на 20000 лв.
при спазване на разпоредбите на Раздел V от ЗАНН.
Нарушението е описано надлежно в НП от фактическа и правна страна, като
административнонаказващият орган е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част
всичките му индивидуализиращи белези - време, място, авторство и обстоятелства, при
които е извършено нарушението, както и законните разпоредби, които са нарушени. Затова
не може да се приеме, че е засегнато правото на защита на нарушителя и последният е имал
пълната възможност да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му.
По отношение на твърденията, изложени в жалбата за допуснато нарушение при
посочване на мястото на нарушението в съставения АУАН и в издаденото НП, съдът прие
същите за необосновани и несъстоятелни, поради следните съображения:
Видно от текста на АУАН и на НП, в същите изрично е посочено мястото на
извършване на нарушението: „ВиК операторът „В******* като не е изпълни заложеното в
одобрения с Решение № БП-Ц-11 от 07.11.2018г. на КЕВР бизнес план за развитие на
дружеството годишно ниво на показателя за качество ПК4б общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019г. за ВС на
обособената територия, на която предоставя услугата „доставяне на вода на потребителите“
на 01.01.2020г. е извършил нарушение на чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, във връзка с чл.9, ал.2, т 4 от
7
ЗРВКУ - деяние наказуемо по чл. 1, ал. 1 от ЗРВКУ“.
Мястото на извършване на нарушението е обособената територия, на която
дружеството осъществява дейностите по предоставяне на ВиК услуги и на която обособена
територия следва да постигне заложените целеви нива на показателя за качество общи
загуби на вода.
По силата на чл.198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), територията на страната за
нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и за предоставянето
на ВиК услуги се разделя на обособени територии. С Решение № РД-02- 14-2234 от
22.12.2009г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, на основание § 34
от Преходните и заключителни разпоредби на ЗИД на ЗВ (обн., ДВ. бр. 47 от 2009 г.), във
връзка с чл.198а от ЗВ са обявени обособените територии на действие на ВиК операторите,
както и техният обхват и граници. Обособената територия на „В*********е под номер 18 в
посоченото решение, съвпадаща на територията на община К*****. Следователно „В******
осъществява дейностите по предоставяне на ВиК услуги на обособената му територия.
Разработеният от дружеството и приет от КЕВР бизнес план е за обособената територия,
съответно заложените годишни целеви нива на показателите следва да бъдат постигнати на
обособената територия. Това е изрично отразено и съобразено в предложения от „В****** и
одобрен от КЕВР бизнес план и съответно отразено в заложените годишни целеви нива.
Предвид горното, както в АУАН, така и в НП е посочено изрично мястото на
извършване на нарушението, фактите и обстоятелствата, свързани с извършеното
нарушение, с което по никакъв начин не е засегнато правото на защита на нарушителя.
Дружеството е наясно с мястото на извършване на нарушението - обособената територията,
на която предоставя услугите, която съвпада с община К****а.
Невярно е твърдението за непосочване на дата на извършване на нарушението и
същото не кореспондира със съдържанието както на АУАН, така и на НП. Нарушението е
описано по достатъчно ясен начин, като както в АУАН, така и НП, датата на която е
извършено нарушението е ясно и коректно посочена „на 01.01.2020г. е извършил нарушение
на чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, във връзка с чл.9, ал.2, т.4 от ЗРВКУ - деяние наказуемо по чл.31,
ал.1 от ЗРВКУ“. И в двата акта е посочено, че неизпълнението от страна на дружеството е
налице на 01.01.2020г., тъй като това е първата дата, на която ВиК операторът е бил в
неизпълнение на одобрения от КЕВР бизнес план за 2019 г.
Предвид горното ясно е посочено, че нарушението е извършено на 01.01.2020 г.
Специфична особеност при определяне на нивата на показателите за качество е, че
стойността на съответния показател, посочена в бизнес плана, отразява крайния резултат,
който трябва да бъде постигнат от ВиК оператора, като стойност в края на календарната
година, а изпълнението на показателите за качество е следствие на извършвана от оператора
дейност през цялата календарна година. Нормативната уредба предоставя свобода на
операторите сами да организират своята дейност през годината, като единственото законово
изискване е чрез упражняването на свободната си стопанска инициатива и дейност те да
достигнат предварително зададените стойности на показателите за качество (предложени от
8
съответния ВиК оператор и одобрени от Комисията в бизнес плана) към края на съответната
година - в случая 2019г. В случай че ВиК операторът не постигне годишното ниво на
съответния показател за качество до края на календарната година, за която се отнася, то от
началото на следващата календарна година - 01.01.2020г., той е в нарушение на
задължението си да изпълнява показателя за качество, като това състояние има траен
характер. Неизпълнението на задължението да постига заложените показатели за качество се
констатира за период - предходната календарна година - в настоящия случай 2019г., т.е през
тази година операторът е следвало да постигне посочената от самия него стойност в
програмата за постигане на годишните целеви нива на показателите за качество на
предоставяните ВиК услуги, съгласно одобрения му бизнес план, като не е постигнало на
01.01.2020г. е извършило нарушение.
Съгласно чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, ВиК операторите са задължени да изпълняват
показателите за качество, определени съобразно изискванията на ал.1, т.1 от същия член.
Като ВиК оператор с одобрен от КЕВР бизнес план, „В****** е бил длъжен да изпълни към
31.12.2019г. приетото ниво на показателя ПК4б - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019г. Всички
обстоятелства по отношение извършеното нарушение са подробно и обстойно описани в
издаденото наказателно постановление. В НП са описани както правните норми, от които
произтича задължението за изпълнение на показателя за качество, така и подробно фактите
и обстоятелствата по неговото извършване и установяване.
По силата на чл.9, ал.1 от ЗРВКУ, Комисията измерва и оценява качеството на
предоставяните ВиК услуги чрез показатели за качество, като в ал.2 от същия член са
посочени основните показатели за качество на ВиК услугите. Начинът за определяне на
предварително зададените стойности на показателите за качество, чрез които се оценява
качеството на ВиК услугите, е нормативно зададен в чл.10, ал.1 от ЗРВКУ, в който е
предвидено, че „ВиК операторите разработват бизнес планове за 5-годишни периоди, които
съдържат производствена, ремонтна, инвестиционна и социална програма, с техническа и
икономическа част”, като техническата част на бизнес плана съдържа програма за постигане
на годишните целеви нива на показателите за качество на предоставяните ВиК услуги,
включително и за намаляване на загубите на вода (чл.10, ал.2), а ал.5 от същия член изисква
бизнес плановете да съдържат технико-икономически анализ на съществуващото положение
и предложение за конкретните показатели за качеството на ВиК услугите съгласно
изискванията на чл.9.
Съгласно чл.11, ал.1 от ЗРВКУ Комисията одобрява предложения от В и К оператора
бизнес план, ако отговаря на посочените в същата норма изисквания, като на първо място по
важност законодателят е поставил изискването годишните целеви нива на показателите за
качество на ВиК услугите да са разработени с оглед бъдещо постигане на дългосрочните
нива на показателите по чл.9, ал.2, както и с методиката по чл.9, ал.4.
Нормата на ЗРВКУ е пределно ясна, че в бизнес плановете на ВиК операторите се
включват годишни целеви нива на показателите за качество на ВиК услугите, които са
9
разработени с оглед бъдещо постигане на дългосрочните нива, т.е. за всеки показател, за
който в чл.18, ал.1 от НРКВКУ е определено дългосрочно ниво, в бизнес плана следва да се
включи индивидуално годишно целево ниво. В тази връзка нормата на чл.11, ал.5 от ЗРВКУ
задължава ВиК операторите да изпълняват показателите за качество, определени съобразно
изискванията на ал.1, т.1 - като годишни целеви нива на всеки от показателите за качеството
на ВиК услугите, а не едно ниво за всички показатели.
Анализът на нормативния текст ясно показва, че употребявайки думата
„показателите“ законодателят поставя изискване за спазване на всичките показатели. Всеки
един от показателите следва да бъде постигнат в рамките на съответната година, за която е
заложен от ВиК оператора и одобрен от КЕВР в решението за одобряване на бизнес план,
тъй като всеки един от показателите отразява различни характеристики на предоставяните
услуги, които не могат да се компенсират помежду си (например не е допустимо
потребителят да бъде оставен без вода и това да се компенсира чрез своевременно
отговаряне на жалбите му). В противен случай се обезсмисля залагането и одобряването на
годишни целеви нива за всеки показател, а законодателно биха били налице норми, съгласно
които да се заложи едно общо годишно целево ниво за постигането на показателите в
тяхната съвкупност. Нормативната уредба не предвижда ред и начин за оценяване на
качеството на ВиК услугите чрез обобщена оценка на „съвкупността им“.
Законът регламентира по ясен и непротиворечив начин изискване в бизнес плановете
на ВиК операторите да се включат отделни индивидуални годишни целеви нива на всички
показатели за качеството на ВиК услугите, както и задължение на ВиК операторите да
спазват така определените индивидуални годишни целеви нива на всеки един от
показателите.
Предвид изложеното, съдът прие за правилен и обоснован изводът на
административнонаказващия орган, че нормата на чл.11, ал.5 от ЗРВКУ задължава ВиК
оператора да спазва показателите за качество, като това задължение се отнася до всеки един
от тези показатели. В този смисъл за всеки показател е предвидено годишно целево ниво,
което трябва да бъде постигнато.
Следва да се има предвид, че специфична особеност при определяне на нивата на
показателите за качество е, че стойността на съответния показател, посочена в бизнес плана,
отразява крайния резултат, който трябва да бъде постигнат от ВиК оператора, като стойност
в края на календарната година, а изпълнението на показателите за качество е следствие на
извършвана от оператора дейност през цялата календарна година. Нормативната уредба
предоставя свобода на операторите сами да организират своята дейност през годината, като
единственото законово изискване е чрез упражняването на свободната си стопанска
инициатива и дейност те да достигнат предварително зададените стойности на показателите
за качество (предложени от съответния ВиК оператор и одобрени от Комисията в бизнес
плана). Това е в съответствие с основните цели на ЗРВКУ, посочени в чл.4, ал.1 от същия, а
именно за осигуряване на достъпност, надеждност и сигурност на ВиК услугите и за
балансиране интересите на ВиК операторите и на потребителите. От друга страна, в случай
10
че ВиК операторът не постигне годишното ниво на съответния показател за качество до края
на календарната година, за която се отнася, то от началото на следващата календарна година
той е в нарушение на задължението си да изпълнява показателя за качество, като това
състояние има траен характер. Неизпълнението на задължението да постига заложените
показатели за качество се констатира за период - предходната календарна година - в
настоящия случай 2019г., т.е през тази година операторът е следвало да постигне посочената
от самия него стойност в програмата за постигане на годишните целеви нива на
показателите за качество на предоставяните ВиК услуги, съгласно одобрения му бизнес
план. Дружеството е следвало да изпълнява и предвидените в инвестиционната и ремонтна
програми мерки за добро управление на водопроводните мрежи и съоръжения, с които да
намалява реалните загуби на вода, причинени от течове и преливане на резервоари, което да
доведе до намаляване на подадените на вход водоснабдителна система водни количества.
При комплексното изпълнение на необходимите мерки за намаляване на реалните загуби на
вода (водещи до намаляване на добитите водни количества на вход система) и намаляване
на търговските загуби на вода (водещи до увеличаване на фактурираните количества), то
дружеството следва да постигне предвиденото съотношение на годишното ниво на
показателя за качество ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове
за тяхното изпълнение (%).
По отношение изложените доводи за приложение на чл.28 ЗАНН, съдът намира, че
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН в конкретния случай е неприложима. С извършеното
нарушение са засегнати обществени отношения от изключителна важност и поради тази
причина не може да се счете за маловажно. Същото е формално нарушение, такова на просто
извършване, чиято съставомерност не предполага настъпването на вредни последици.
Законодателят изрично е регламентирал в чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, че ВиК операторите са
задължени да изпълняват показателите за качество, определени съобразно изискванията на
ал.1, т.1. Законодателят не е разграничил отговорността на нарушителя по чл.31, ал.1 от
ЗРВКУ спрямо настъпилата вреда. В тази връзка наказващият орган правилно е преценил
липсата на предпоставките на чл.28 от ЗАНН.
При определяне на административното наказание наказващият орган е съобразил
изискванията на чл.27, ал.1 от ЗАНН. Отчитайки обществения интерес и необходимостта от
изпълнение на задълженията на ВиК оператора по реализиране на одобрения му бизнес
план и по предоставяне на качествени услуги на потребителите, е извършена и преценка за
съответствие на тежестта на извършеното нарушение и наложената санкция, като на ВиК
оператора е наложена минималната санкция по чл.31, ал.1 от ЗРВКУ в размер на 20000 лв.
при спазване на разпоредбите на Раздел V от ЗАНН.
Поради изложените съображения съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Съгласно разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН страните имат право на разноски. С
оглед изхода на делото такива се дължат само на ответната страна, поради което в полза на
КЕВР, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, което съгласно приложимата
11
редакция на чл.63, ал.1 и ал.5 ЗАНН не следва да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от Закона за правната помощ. Съгласно
чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, по административни дела
възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лева, следователно в полза на КЕВР,
следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева,
предвид фактическата и правна сложност на делото.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно постановление № *******. на
Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на
дружеството-жалбоподател „В********, със седалище и адрес на управление – гр. К*****,
ул.“М****“ № ** регистрирано в ТР и РЮЛНЦ на Агенция по вписванията при
Министерство на правосъдието от управителя Й,, чрез адв. д-р А.Д. – САК, съдебен адрес –
гр. С****, район О***** ул.“Т*******“ № *, ет.*, офис ***, за извършено нарушение по
чл.11, ал.5 от ЗРВКУ, във вр. с 9, ал.2, т.4 от ЗРВКУ, на основание чл.31, ал.1 от ЗРВКУ, е
наложено административно наказание “Имуществена санкция“ в размер на 20 000
/двадесет хиляди/ лева.
ОСЪЖДА В*****, със седалище и адрес на управление – гр.
К**********ул.“М*****“ № **, да заплати на КЕВР сумата от 100(сто) лева,
представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение .
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване 14-дневен срок от съобщаването на страните
пред Административен съд - Благоевград.

Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
12