Решение по дело №664/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 септември 2022 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700664
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

27

гр. Русе, 01 септември 2022 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на 09 август 2022 г. в състав:

 

Съдия: ДИАН ВАСИЛЕВ

 

при секретаря …… Бисерка Василева………и в присъствието на прокурора Пламен Петков …….…..  като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията   ………    административно дело №664…… по   описа   за  2021  година, за да се произнесе, взе предвид: 

Производството е по реда на чл. 166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), вр. с 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс (АПК).

         Образувано по повод постъпила жалба от община Русе, представлявана от кмета П.М., насочена срещу Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г., на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. (УО на ОПРР), с което е установено вземане срещу Община Русе в размер на 1 193 495,91 лева, като е отправена и покана за доброволно изпълнение.

В жалбата се релевират възражения за незаконосъобразност на оспорения акт, като на първо място оспорващата страна го счита за нищожен. Релевират се и основания за неправилно приложение на материалния закон, допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Твърди се и за необоснованост на акта. Тези доводи следва да се подведат към основанията за оспорване, разписани в чл.146, т.1, т.3 и т.4 от АПК.

Поддържат се от процесуалния представител на общината и в съдебна зала

Иска се от съда да отмени Решение на УО № РД-02-36-1157/02.11.2021г. Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата, заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. я оспорва като неоснователна и недоказана, както в писмено становище, така и в допълнителни бележки по спора. Моли съда да я остави без уважение, претендира също направените по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе изразява становище за основателност на жалбата и предлага да се уважи.

Русенският административен съд, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните в настоящото производство доказателства, включващи в себе си и назначената съдебно-счетоводна експертиза и след направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал.1 от АПК,  намира  жалбата за процесуално допустима.

Налице е годен предмет на оспорване - индивидуален административен акт, изрично посочен в закона – чл.166, ал.2 от ДОПК, вр. с чл.21 АПК.

Оспорването е направено от процесуално легитимирано лице - адресат на акта, имащ право и интерес от обжалването. Спазен е и преклузивният 14-дневен срок за оспорване по чл.149, ал.1 от АПК. Решението е издадено на 02.11.2021г., а съобщението за него (л.38 от адм. преписка) е видяно от адресата му на същата дата, като жалбата срещу АУПДВ е подадена в съда на 11.11.2021г.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна поради следните фактически и правни съображения:

Община Русе е бенефициер по сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 № РД-02-37-9/05.01.2017 г. (№ от ИСУН BG16RFOP001-1. 005-0001-C01) – л. 3 и сл. от адм. преписка). Въз основа на този договор на Община Русе е предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер до 24 002 815, 60 лева по ОПРР 2014-2020, приоритетна ос 1 "Устойчиво интегрирано градско развитие", процедура BG16RFOP001-1. 001-039 "Изпълнение на Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020" за изпълнение на проектно предложение BG16RFOP001-1. 005-0001 "Интегрирана система за градски транспорт на гр. Русе – 2 етап". Одобреният проект е на стойност 24 344 185, 59 лева и се осъществява чрез отпуснатата безвъзмездна финансова помощ на общината, както и чрез собствен принос в размер на 341 369, 99 лева.

В изпълнение на сключения договор, от УО са били верифицирани и заплатени на община Русе, видно и от материалите, намиращи се на файлове в приетия сред доказателствата CD, съдържащ по-голямата част от административната преписка следните суми по авансови и междинни плащания, както следва:

  1. Искане № 1-община Русе е поискала да бъдат платени авансово сумата в

размер на 8 400 985.46 лева (виж файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- Аванс Русе);

         Сумата е била преведена изцяло по банкова сметка ***.09.2017 г.;

  1. Искане № 2 /междинно плащане-МП 2/- Община   Русе е поискала да

бъдат платени направени разходи по проекта, както следва: 7 373 285.81 лева - безвъзмездна финансова помощ, 8 858.56 лева - собствено съфинансиране, 29 708.14 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- ИМП 2).

         С Уведомление № 99-00-6-1009/30.08.2018 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. уведомява кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 2/междинно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-002, управляващият орган верифицира, следните суми : 6 637 219.92 лева - безвъзмездна финансова помощ, 7 974.23 лева - собствено съфинансиране. Не били верифицирано следните разходи: 736 065.89 лева - безвъзмездна финансова помощ, 884.33 лева - собствено финансиране. Причината и мотивите за отказ за верификация УО изложил в Решение №РД-02-36-1027/30.08.2018г., а именно: установени два сигнала за нередност №468 и №526, по които била наложена финансова корекция 10% върху допустимите разходи по договори : 1. № BG16RFOPOO1-1.005-0001-С01-S-01 от 28.08.2017   г. с изпълнител „Пътинженеринг“ АД; 2. ДЗЗД "Минстрой-АМ Черно море"; 3. № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02/19.07.2017 г. с изпълнител РУСЕНСКА СТРОИТЕЛНА БОРСА ООД ; 4. № BG16RFOP00M.005-0001-C01-U-04/19.07.2017 г. с изпълнител РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ ЕАД. Това решение не се твърди да е било оспорено пред съда и е влязло в законна сила.

Сумата за плащане към община Русе по това искане за МП-2 е била в размер на 6 637 219.92 лева.

  1. Искане № 3 /МП-3/- Община Русе е поискала да бъдат платени направени

разходи по проекта, както следва : 4 884 317.82 лева - безвъзмездна финансова помощ 5 868.24 лева - собствено съфинансиране, 147 129.61 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта.

         С Уведомление № 99-006-1009/27.12.2018 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 -2020 г. уведомил кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 3 /междинно/, погрешно посочено от УО в обръщението до кмета на общината като искане за плащане №4, но касаещо искане №3 - по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицирал следните суми : 4    395 886.03 лева - безвъзмездна финансова помощ, 5 281.41 лева - собствено съфинансиране. Не верифицирал следните разходи : 488 431.79 лева - безвъзмездна финансова помощ, 586.83 лева - собствено финансиране. Сумата за плащане към община Русе по искане за МП - 3 е била в размер на 4 401 167.44 лева.

Причината за тази корекция между исканата сума и платената към община Русе е в посочена от УО в цитираното Уведомление № 99-006-1009/27.12.2018 г. - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, като на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ била извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи по три договора : 1. Договор № BG16RFOPOO1-1.005-0001-С01-S-01/28.08.2017г. с изпълнител „Пътинженеринг“ АД на стойност 170 354.05 лева; 2. № BG16RFOPOO1 -1.005-0001-C01-S-02/29.08.2017 г. с изпълнител ДЗЗД "Минстрой-АМ Черно море" - 298 791.05 лева; 3. № BG16RFOPOO1 -1.005-0001-С01-S-03/11.10.2017 г. с изпълнител "Трейс груп холд" АД - 16 487.66 лева, за което общината била е уведомена.

Общата сума на неверифицираните разходи по това уведомление, съответно посоченото от УО  Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г., касателно трите договора е била определена в размер на 485 632,76 лева.

Внимателният преглед обаче на Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. (л.31 и сл. от делото) казва нещо съвсем друго: То е издадено по повод сигнал за нередност №468. С него УО е определил финансова корекция на община Русе в размер на 10% от допустимите разходи по следните три договора: 1. Договор от 11.10.2017 г. с „Трейс Груп Холд" АД на стойност 1 373 971.62 лева; 2. Договор от 28.08.2017 г. с „Пътинженеринг" АД на стойност 5 400235.65 лева и 3. Договор от 29.08.2017 г. с „Минстрой- АМ Черно море" ДЗЗД, на стойност 9 799 100 лева. Или според УО стойността на корекцията е в размер на  1 956 737.83 лева.

Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 е било оспорено пред Административен съд, гр. Русе, който с решението си, постановено по административно дело №554/2018 г. е отменил административния акт. С решение № 2790 от 21.02.2020г, ВАС, 7-мо отд. отменя първоинстанционния акт и решава, че решението за финансова корекция на община Русе е правилно, но не и досежно основата, върху която следва да бъдат наложени тези 10%. Според съдебният състав, „основата, върху която е определена финансовата корекция е определена от органа като допустимите разходи по засегнатите три договора, но видно от договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ стойността на проекта, за който е отпусната помощта, е 24 344 185,59 лева, а размера на безвъзмездната помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове по смисъла на чл. 1, ал. 2 ЗУСЕСИФ, т.е. в случая от Европейския фонд за регионално развитие и от националния бюджет, е в размер на 24 002 815,60 лева и собствен принос на бенефициера в размер на 341 3699,99 лева Това значи, че 1,40% от стойността на проекта е собствен принос, от което следва, че не всички допустими разходи по засегнатите договори следва да бъдат основа за определяне на финансовата корекция, а само тези, които са финансирани от средства на Европейските структурни и инвестиционни фондове по смисъла на чл. 1, ал. 2 ЗУСЕИФ“.

С такива мотиви съдът изменя Решение №РД-02-36-1199 от 28.09.2018 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020 г.“ в частта, за основата, на база на която е била определена на Община Русе финансовата корекция. Това изменение на практика променя и размера на неверифицираните разходи.

Фрапиращото е, че в уведомлението по повод ИМП-3, УО говори за регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите и за финансова корекция, определена по основание и в размер с Решение №РД-02-36-1199 от 28.09.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по трите договора. След това сочи абсолютно различни суми от тези, които свързваме с издаденото решение - по договор с изпълнител „Пътинженеринг“ АД фин. корекция е на стойност 170 354,05 лева, по договор с изпълнител ДЗЗД "Минстрой-АМ Черно море" - 298 791,05 лева и по договор с "Трейс груп холд" АД - 16 487,66 лева. А както видяхме, по Решение №РД-02-36-1199 от 28.09.2018 г. УО сочи, макар и също погрешно сметната/по две причини-грешна основа, видно от мотивите на решението на ВАС и поради грешка в пресмятането/, че сумата за фин. корекция следва да е в размер на  1 956 737.83 лева (виж л.33 от делото ред първи).

По-надолу в същото Уведомление № 99-006-1009/27.12.2018 г. е записано, че за установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ била извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договори : 1. № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02/19.07.2017 г. с изпълнител РУСЕНСКА СТРОИТЕЛНА БОРСА ООД - 2 205,76 лева; 2. № BG16RFOP00M.005-0001-C01-U-04/19.07.2017 г. с изпълнител РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ ЕАД -1 180,10 лева, за което общината била уведомена. Общата сума на неверифицираните разходи по това решение е в размер на 3 385,86 лева.

Или общо според УО по ИМП-3 съгласно двете решения не се верифицира сумата от 489 018.62 лева.

Внимателният преглед  и на Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. (л.66 и сл. от делото) също казва нещо съвсем друго: То е издадено по повод сигнал за нередност №526. С него УО е определил финансова корекция на община Русе в размер на 10% от допустимите разходи по следните три договора: 1. Договор с „Три ес“ ЕООД, на стойност 14 000 лева без ДДС; 2. Договор с „Русенска строителна борса“ ООД на стойност 56 000 лева без ДДС и 3. Договор с „Рубикон инженеринг“ ЕАД на стойност 56 949 лева без ДДС. УО дори е изчислил и стойността на фин. корекция – 14 989.19 лева с ДДС, която отново е погрешна.

Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 също е било предмет на съдебен контрол. По отношение на това Решение, като краен резултат остава финансова корекция в размер на 10%, но от основа, която ВАС изрично сочи в мотивите на решението си - финансовата корекция се изразява в отмяна на публичния принос. А в случая органът е бил определил за основа на финансовата корекция допустимите разходи по сключените договори, затова и касационната инстанция е приела, че правилно РАС е изменил основата, като е определил допустимите разходи, финансирани от средствата по чл. 1, ал. 2 ЗУСЕСИФ.

И тук буди недоумение, че в уведомлението по повод ИМП-3, УО говори за регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите и за финансова корекция, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по два договора – този с „Русенска строителна борса“ ООД, където е приел, че фин. корекция е в размер на 2 205.76 лева и договора с „Рубикон инженеринг“ ЕАД, с фин. корекция в размер на 1 180.10 лева. Тези суми са абсолютно различни от записаните в издаденото решение, където се касае за 3бр. договора - 1. Договор с „Три ес“ ЕООД, на стойност 14 000 лева без ДДС; 2. Договор с „Русенска строителна борса“ ООД на стойност 56 000 лева без ДДС и 3. Договор с „Рубикон инженеринг“ ЕАД на стойност 56 949 лева без ДДС. И самото Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. е издадено по повод друга констатирана нередност – под №526.

Дори и да е била налице тази нередност под №377, то никъде не се сочи, че повод на нередността има издадено решение на УО за наложена фин. корекция, нито се представя такова в административната преписка.

  1. Искане № 4/МП-4/ - Община Русе е поискала да бъдат платени направени

разходи по проекта, както следва : 911 893.68 лева - безвъзмездна финансова помощ, 1 095.59 лева - собствено съфинансиране, 46 281.62 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта.

         С Уведомление № 99-006-1009/18.07.2019 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. уведомил кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 4 /междинно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира, следните суми : 820 704.31 лева - безвъзмездна финансова помощ, 986.03 лева - собствено съфинансиране или общо сумата от 821 690.34 лева.

Не верифицира следните разходи : 91 189.37 лева - безвъзмездна финансова помощ и 109.56 лева - собствено финансиране. Причината – установените и  и регистрирани посочени и по-горе нередности отново с НИН № ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-01 от 28.08.2017 г. с изпълнител „Пътинженеринг“ АД, за което общината била уведомена.

Сумата на неверифицираните/непризнати разходи е в размер на 89 822,75 лева, в т.ч. : сума на неверифицираните разходи с източник БФП от искането за междинно плащане е в размер на 89 714,96 лева.

Нередност с НИН № ОПРР20/18/ЕФРР/435 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове е причина за извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02 от 19.07.2017 г. с изпълнител „Русенска строителна борса“ ООД.

Общата сума на неверифицираните/непризнати разходи е в размер на 1 476,18 лева, в т.ч. сума на неверифицираните разходи с източник БФП от искането за междинно плащане в размер на 1 474,41 лева.

Тук отново са налице същите разминавания, както и при ИМП-3, досежно определените фин. корекции, за които като правно основание от УО са посочени отново Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. и Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г., а нередностите са под №377 и №435, по повод на които не се сочат издадени решения.

Крайната сума, която УО не верифицира по това искане за плащане е в размер на 91 298.93 лева.

5.    Искане №5/междинно/ - Община Русе е поискала да бъдат платени

направени разходи по проекта, както следва : 110 680 лева - безвъзмездна финансова помощ, 132.93 лева - собствено съфинансиране.

С Уведомление № 99-006-1009(14)/18.07.2019 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 -2020 г , че във връзка с приключването по одобрение на Искане № 5 /междинно/ по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира следните суми : 109 322.92 лева - безвъзмездна финансова помощ, 131.27 лева - собствено съфинансиране или общо сумата 109 454.19 лева.

Не верифицира следните разходи : 1 358.01 лева - безвъзмездна финансова помощ, 1.66 лева - собствено финансиране. Причина – Решение за отказ за верификация под №РД-02-36-48/21.01.2020г. (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- ИМП 5-UVEDOMLENIE RUSE), в което  в т.1-3 УО отказва сумите както следва : по т.1 - 1 311,03 лева (Хиляда триста и единадесет лева и 03 ст.), представляващи БФП, и разходи в размер на 1,66 лева (един лев и 66 ст.), представляващи допустим собствен принос съгласно договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 в депозираното от общината искане за междинно плащане, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 10, ал. 2, т. 2 „а“ от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на МС; по т.2 - разходи в размер на 0,73 лева (Нула лева и 73 ст.), представляващи БФП, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 11, ал. 3, т. 1 от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на МС; т.3 - разходи в размер на 46,25 лева (Четиридесет и шест лева и 25 ст.), представляващи БФП, поради липса на предвидените чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 11, ал. 3, т. 1 от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на МС.

Това решение №РД-02-36-48/21.01.2020г. не е било предмет на съдебен контрол и е влязло в сила като необжалвано.

  1. В искане № 6 /за окончателно плащане/ община Русе е поискала да

бъдат платени направени разходи по проекта, както следва : 866 565.95 лева - безвъзмездна финансова помощ, 10 652.62 лева - собствено съфинансиране, 72 617.30 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта.

         С Уведомление № 99-006-731/02.11.2021 г. (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001-02_11_2021__12_50_59) УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. уведомил кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 6 /окончателно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира, следните суми : 207 489.55 лева - безвъзмездна финансова помощ, 659.34 лева - собствено съфинансиране.

УО на ОПРР 2014-2020 одобрява общо сума в размер на 7 216 148,89 лева (Седем милиона двеста и шестнадесет хиляди сто четиридесет и осем лева и 89 ст.), в това число верифицира обща сума на допустими разходи по окончателното искане за плащане, представляващи безвъзмездна финансова помощ в размер на 7 207 489,55 лева (Седем милиона двеста и седем хиляди четиристотин осемдесет и девет лв. и 55 ст.) и признава разходи, представляващи собствено съфинансиране, допустими разходи в размер на 8 659,34 лв. (Осем хиляди шестстотин петдесет и девет лв. и 34 ст.).

Не верифицира следните разходи : 1 659 076.40 лева - безвъзмездна финансова помощ, 1 993.28 лева - собствено финансиране. Причината – че общо верифицираните разходи по междинни и окончателно искания за плащане по договора, представляващи безвъзмездна финансова помощ (19 145 920,92 лева) били по-малко от платените суми по искания за авансово и междинни плащания (20 364 118,64 лева) с 1 218 197,72 лева, в т.ч.:

-        24 701,81 лева - верифицирана и платена безвъзмездна финансова помощ (дълг) съгласно Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. за наложена финансова корекция по регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477; -          1 193 495,91 лева - надплатена сума по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02.

С решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г., Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. не е одобрил и обща сума в размер на 10 643,90 лева (Десет хиляди шестстотин четиридесет и три лева и 90 ст.), в това число не е извършил верификация и плащане на разходи в размер на 10 631,13 лева (Десет хиляди шестстотин тридесет и един лева и 13 ст.), представляващи безвъзмездна финансова помощ (БФП), и не е признал разходи в размер на 12,77 лева (Дванадесет лева и 77 ст.), представляващи допустим собствен принос, в искането за окончателно плащане-искане №6, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 23, ал. 1, т. 3 от Специалните условия към сключения на 05.01.2017 г. АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Община Русе. Това решение бе оспорено пред Административен съд-Русе, по повод на което е образувано адм. дело №665/2021г., приключило с влязло в сила решение (л.228-231), с което жалбата на община Русе бе отхвърлена. Но както ще установим по-долу, и него погрешно УО е приобщил към изпълнителните основания, преди да бъде влязло в сила.

По делото бе назначена съдебно-икономическа експертиза, в която както виждаме, крайният извод на вещото лице е, че верифицираните разходи по процесния договор са в размер на 19 145 920.92 лева, неверифицирани разходи, включващи в себе си и финансовите корекции в размер на 2 976 121.46 лева, а реално платените от УО на община Русе суми са в размер на 20 364 118.64 лева. Или надплатената сума вещото лице изчислява на 1 193 495. 91 лева. В обстоятелствената част и заключението са налице и таблици, съставени да защитят тези изводи. Сумата съвпада с тази, за чиито размер е издадено и Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г. - 1 193 495,91 лева, като е отправена и покана за доброволно изпълнение.

Съдът, съобразявайки направените по-надолу лично от съдебния състав сметки не кредитира изцяло заключението на вещото лице.

С. А., при защита на своите изводи както и УО, не е съобразила важни факти и обстоятелства, касаещи извършването на изчисленията по оспорения АУПДВ. Сметките на вещото лице досежно верифицираните от УО към община Русе суми както ще видим и от изчисленията по – долу са верни, доколкото са изчислени  на база на проверените ИМП. От друга страна, крайният им резултат не е точно този, защото в.л. не е съобразило, както и УО, че по част от решенията, с които УО налага тези корекции и не верифицира исканите суми са налице съдебни решения, които най-малкото променят основата, върху която са наложени корекциите, а едно от тях - Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. изцяло е отменено. Това безспорно влияе върху крайният резултат досежно направените сметки, тъй като определени суми, които УО не верифицира  с това решение, следва да бъдат добавени именно към верифицираните.

Досежно общо получена сума  по авансовото плащане и ИМП – 20 364 118.64 лева – сметките са точни.

Погрешни са обаче изчисленията, които в.л. прави определяйки общия размер на финансовите корекции и неверифицираните суми. Вината не е във вещото лице и направените  пресмятания, а във това, че в.л. не е имало как при тези сметки да съобрази изложеното в предходния абзац, тъй като тези изчисления са свързани и с правни изводи, които съдът е длъжен да изложи, а не експерта.

Тук е мястото да се посочи, както ще видим по-натам, че Уведомление № 99-006-731/02.11.2021 г. (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001-02_11_2021__12_50_59) УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. има характер на мотиви към издаденото и оспорено пред съда Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г. с адресат община Русе.

Затова и се налага да бъде разгледано подробно при описаните на установените от съда факти, с оглед по-нататъшен анализ на това уведомление, в контекста на разглеждане на оспореното решение РД-02-36-1157/02.11.2021г.

Видно от съдържанието на уведомлението, с него кметът на община Русе е уведомен, че в изпълнение на АДБФП, отчетените с окончателния финансов отчет разходи възлизат на 8 949 835,87 лв. (Осем милиона деветстотин четиридесет и девет хиляди осемстотин тридесет и пет лв. и 87 ст.), и представляват : -       безвъзмездна финансова помощ - 8 866 565,95 лева;  -собствено съфинансиране, допустими разходи - 10 652,62 лева; - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнението на проекта         72 617,30 лева.

След това УО сочи, че по настоящото искане за плащане общият размер на недопустимите разходи е в размер на 1 661 069,68 лева (Един милион шестстотин шестдесет и една хиляди шестдесет и девет лева и 68 ст.), в това число не верифицира разходи, представляващи безвъзмездна финансова помощ, в размер на 1 659 076,40 лева (Един милион шестстотин петдесет и девет хиляди седемдесет и шест лв. и 40 ст.) и не признава разходи, представляващи собствено съфинансиране в размер на 1 993,28 лева (Хиляда деветстотин деветдесет и три лв. и 28 ст.). И по-надолу в уведомлението излага мотиви за причините за този извод.

По т.1 това е установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите и е свързана отново с наложена фин. корекция в размер на 10% от допустимите разходи (3 807 288,68 лв., като 2 394 174,37 лева от тях били отчетени в искане за междинно плащане № 2) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-01 от 28.08.2017 г. с изпълнител „ПЪТИНЖЕНЕРИНГ“ АД по Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020г. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в това искане за плащане е в размер на 380 728,87 лева.

По т.2  - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция, определена по основание и в размер отново с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи (8 102 285,07 лева, като 4 933 624,58 лева от тях били отчетени в искане за междинно плащане № 2) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-02 от 28.08.2017 г. с изпълнител Обединение „МИНСТРОЙ – АМ ЧЕРНО МОРЕ“ ДЗЗД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 810 228,51 лева.

По т.3 - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/435 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи (29 780,60 лева, като 17 034,78 лева от тях са отчетени в искане за междинно плащане № 2) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02 от 19.07.2017 г. с изпълнител „РУСЕНСКА СТРОИТЕЛНА БОРСА“ ООД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 2 978,06 лева.

По т.4 - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/435 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи (16 800,00 лева) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-03 от 19.07.2017 г. с изпълнител „ТРИ - ЕС“ ЕООД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 1 680,00 лева.

По т.5 -установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/435 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи (54 871,05 лева, като 24 668,64 лева от тях са отчетени в искане за междинно плащане № 2) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-04 от 19.07.2017 г. с изпълнител „РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕАД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 5 487,11 лева.

По т.6 - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1430 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-607/20.04.2021 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 25% от допустимите разходи (5 376,00 лева) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-07 от 01.09.2017 г. с изпълнител „ФИНАНС ОДИТ КОНСУЛТ 2002“ ООД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 1 344,00 лева.

По т.7 - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1433 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-615/22.04.2021 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 5% от допустимите разходи (1 745 524,79 лева) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-D-01 от 07.12.2018 г. с изпълнител „ЛОГ - СИБЕРИЯ“ ЕООД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 87 276,24 лева.

По т.8 - установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи (1 442 811,97 лева) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03 от 11.10.2017 г. с изпълнител „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД. Общата сума на неверифицираните/непризнатите разходи в искането за плащане е в размер на 144 281,20 лева. Тук обаче УО е изложил и допълнителни мотиви за промяна на фин корекция, като се обосновал с установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477 от Регистъра на нередностите, като е извършил финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер до достигане на 25% от допустимите разходи (1 442 811,97 лева) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03 от 11.10.2017 г. с изпълнител „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД. Изчислил е, че общата корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03 от 11.10.2017 г. с изпълнител „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД, е равна на най-високия приложим процент, а именно 25% от всички допустими разходи или 25% от 1 442 811,96 лева = 360 702,99 лева. Съответно, с оглед на вече установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, по която била определена финансова корекция в размер на 144 281,20 лева е направил преизчисление и решил, че финансовата корекция, която следва да бъде определена по установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477 от Регистъра на нередностите е в размер на 216 421,79 лева (360 702,99 лева – 144 281,20 лева).

Тук е мястото да се отбележи, че Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 е било предмет на съдебен контрол пред АС-Русе, но това не е попречило на УО да вмъкне в сметките си и новата сума от променената с това решение финансова корекция /в посока увеличение с 15%/. С решение по адм. дело №603/2021г. по описа на съда, оставено в сила с Решение № 7261/19.07.2022 г. по адм. дело № 1409/2022 г. на ВАС, Седмо отделение, Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 е било отменено. Изводът е, както ще видим по-надолу, че това променя и сметките и изчисленията на УО по процесното решение.

По т.9 - Не се верифицират разходи, представляващи безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 631,13 лева (Десет хиляди шестстотин тридесет и един лв. и 13 ст.) и не се признават разходи, представляващи собствено съфинансиране в размер на 12,77 лева, за което има издадено и решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г. на УО, което към датата на издаване на процесното такова не бе влязло в сила.

Това и бе причината съдът да спре настоящото производство, с оглед преюдициалност и зависимост от изхода на спора по адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе. С решение №18/27.05.2022г., жалбата на община Русе срещу решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г. на УО е отхвърлена и съдебното решение е влязло в сила.

Уведомлението завършва с извод на УО, че след преглед на окончателното искане за плащане e установена надплатена сума по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 на община Русе в размер на 1 193 495,91 лева.

Съответно, според него общо верифицираните разходи по междинни и окончателно искания за плащане по АДБДП, представляващи безвъзмездна финансова помощ (19 145 920,92 лева) били по-малко от платените суми по искания за авансово и междинни плащания (20 364 118,64 лева) с 1 218 197,72 лв., в т.ч.: -  24 701,81 лева - верифицирана и платена безвъзмездна финансова помощ (дълг) съгласно Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО за наложена финансова корекция по регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477; и 1 193 495,91 лв. - надплатена сума по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02.

Отново, както ще констатираме за пореден път при правните изводи, УО допуска грешки в пресмятанията и досежно размер на верифицираните разходи и относно сумата, която счита, че община Русе е получила над тях. Сочи сумата от 24 701,81 лева - верифицирана и платена безвъзмездна финансова помощ, посочена като такава съгласно Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО за наложена финансова корекция по регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477. Видно от това решение, което както посочихме е и отменено изцяло от съда, свързано с определяне на финансова корекция до достигане на 25% на допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03/11.10.2017 г. с изпълнител Трейс Груп Холд“ АД на стойност 1 373 971,62 лева без ДДС, представляваща 15 % от безвъзмездната финансова помощ по посочения договор. А този общ размер е 247 018,12 лева, включвайки в себе си сумата от 24 701,81 лева – верифицирана и платена БФП и сумата от 222 316.31 лева, която УО е записал в своето решение, че не следва да се верифицира в процедурата по следващи плащания по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03/11.10.2017 г. с изпълнител Трейс Груп Холд“ АД на стойност 1 373 971,62 лева без ДДС.

Правни изводи :

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност пред съда е Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. С него, на основание чл. 35, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. ), във връзка с чл. 62 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) по реда на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, чл. 60, ал. 1 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е установено публично вземане в размер на 1 193 495. 91 лева към бенефициента Община Русе във връзка със сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер до 24 002 815, 60 лева по ОПРР 2014-2020, приоритетна ос 1 "Устойчиво интегрирано градско развитие", процедура BG16RFOP001-1. 001-039 "Изпълнение на Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020" за изпълнение на проектно предложение BG16RFOP001-1. 005-0001 "Интегрирана система за градски транспорт на гр. Русе – 2 етап". Одобреният проект е на стойност 24 344 185, 59 лева и се осъществява чрез отпуснатата безвъзмездна финансова помощ на общината, както и чрез собствен принос в размер на 341 369, 99 лева.

УО е установил след искането на общината за окончателно плащане, че към него момент е налице надплатена сума по договора в размер 1 193 495. 91 лева. На основание чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г. е разпоредено Община Русе да възстанови надплатената сума в посочения размер.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице. В изпълнение на правомощието си по цитираната разпоредба със заповед №РД-02-14-909/21.10.2021г.(л.1-2 от адм. преписка) министърът на регионалното развитие и благоустройството, в качеството си на ръководител на администрацията, в чиято структура се намира Управляващият орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. – чл. 5, ал.4 и чл. 5, ал. 1, т. 10 и чл. 28, ал., т.2 от Устройствения правилник на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, е определил за ръководител на управляващия орган заместник-министъра и й е възложил определени функции, сред които и по т.I.9-да издава АУПВ във връзка с чл.62 от ЗПФ, и по реда на чл.166, ал.2 от ДОПК.

По силата на чл. 9, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл. 2, ал. 2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и задължения. В заповедта на министъра на регионалното развитие и благоустройството изрично са посочени функциите и правомощията на ръководителя на Управляващия орган, включващи ръководството и организацията на дейността на програмата, включително и издаването на всички актове по ЗУСЕСИФ, както и всички други актове, свързани с процедурите по предоставяне на БФП.

Вземането, установено с процесното решение представлява вид публично задължение по смисъла на чл. 162, ал. 1, т. 8 от ДОПК. Съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 2 ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация. При издаването на РД-02-36-1157/02.11.2021г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г., по аргумент от чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ и чл. 35, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г., приложим е редът по ДОПК, който от своя страна в чл. 166, ал. 2 препраща към реда по АПК и вменява на ръководителя на съответната администрация - в случая министърът на регионалното развитие и благоустройството, задължението да определи компетентен орган за издаване на актове за установяване на публично държавно вземане.

След като със заповед №РД-02-14-909/21.10.2021г. на ръководителя на УО са делегирани правомощия да издава всички актове по ЗУСЕСИФ, както и всички други актове, свързани с процедурите по предоставяне на БФП, както и АУПДВ по реда на чл.166, ал.2 от ДОПК, то решение РД-02-36-1157/02.11.2021г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. е издадено от компетентен орган, противно на твърдяното в жалбата на община Русе.

Съдът счита, че в оспореното решение РД-02-36-1157/02.11.2021г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. не само не е изложил подробности за начина на определяне на крайния размер на сумата, за която е поканил община Русе да бъде възстановена - 1 193 495. 91 лева, но липсват и достатъчно мотиви, които да са фактически и правно издържани и да подкрепят този него акт. Това прави оспореното решение издадено в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, което е съществено нарушение на административно-производствени правила и основание за неговата отмяна. Още повече, че това нарушение е довело и до нарушаване на материалния закон и целта на закона.

Няма пречка мотивите към един административен акт да бъдат изложени и отделно съгласно и Тълкувателно решение № 16 от 31.03. 1975 година на ОСГК на ВС, в придружаващи акта документи, каквото приемаме, че се явява уведомлението (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- 02_11_2021__12_50_59), отправено до община Русе.

УО е направил погрешни изчисления и се е позовал и смесил установените от него нередности и одобрените и неодобрени плащания, за което споменахме при описанието на фактите по-горе, а сега ще анализираме много внимателно отново.

Не е спорно между страните, че Община Русе е сключила договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 в размер до 24 002 815, 60 лева по ОПРР 2014-2020, приоритетна ос 1 "Устойчиво интегрирано градско развитие", процедура BG16RFOP001-1. 001-039 "Изпълнение на Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020" за изпълнение на проектно предложение BG16RFOP001-1. 005-0001 "Интегрирана система за градски транспорт на гр. Русе – 2 етап". Одобреният проект е на стойност 24 344 185, 59 лева и се осъществява чрез отпуснатата безвъзмездна финансова помощ на общината, както и чрез собствен принос в размер на 341 369, 99 лева.

Внимателният преглед на направените ИМП и одобреният от УО размер на верифицираните суми сочат на следното : 1. По уведомление №99-00-6-109(1), на община Русе е преведена сумата от 8 400 985.46 лева (виж файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- Аванс Русе). Тази сума е авансово плащане и сумата по него следва да бъде приспадната при окончателното плащане, което се изчислява, като от общо верифицираните допустими разходи, финансирани с безвъзмездна финансова помощ по проекта, се приспаднат извършените авансови и междинни плащания-виж чл.9, ал.2 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество; 2. По искане за МП-2 на общината е преведена сумата от 6 637 219.92 лева - безвъзмездна финансова помощ; 3. По искане за МП-3 на общината е преведена сумата от 4 395 886.03 лева; 4. По искане за МП-4 на община Русе е преведена сумата от 820 704.31 лева; 5. По искане за МП-5 на общината е преведена сумата от 109 322.92 лева; 6. По окончателното искане УО в своето Уведомление № 99-006-731/02.11.2021 г. (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001-02_11_2021__12_50_59) УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. одобрява общо сума в размер на 7 216 148,89 лв. (Седем милиона двеста и шестнадесет хиляди сто четиридесет и осем лева и 89 ст.), в това число верифицира обща сума на допустими разходи по окончателното искане за плащане, представляващи безвъзмездна финансова помощ в размер на 7 207 489,55 лева (Седем милиона двеста и седем хиляди четиристотин осемдесет и девет лв. и 55 ст.) и признава разходи, представляващи собствено съфинансиране, допустими разходи в размер на 8 659,34 лв. (Осем хиляди шестстотин петдесет и девет лв. и 34 ст.).

След преглед на окончателното искане за плащане УО установява надплатена сума по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 на община Русе в размер на 1 193 495,91 лева.

Простите математически изчисления, направени на базата на уведомленията за направени искания и съответно одобрени/верифицирани плащания от УО сочат, че общата сума, която УО верифицира по ИМП е в размер на 19 145 920.92 лева. Това е и сумата, която сочи в.л. в изготвената и приета съдебно-икономическа експертиза.

Безспорно тази сума е по-малко от платените суми по искания за авансово и междинни плащания  - 20 364 118.64 лева.

Но тук проблема идва от друго. От това, че така изглеждат сметките, направени на базата на уведомленията за направени искания и съответно одобрени/верифицирани плащания от УО. На практика обаче, както ще видим по-надолу, УО по тези уведомления не е съобразил, че част от решенията му, с които не са верифицирани определени суми или са наложени фин. корекции, са били оспорени пред съда и след приключване на съдебните спорове, са налице резултати, различни от записаните в административните актове, предмет на съдебен контрол. Това не е съобразено и от в.л. по съдебно-икономическата експертиза и е довело до погрешни изчисления.

Общите суми, по които УО твърди, че са наложени финансови корекции, видно от уведомлението (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- 02_11_2021__12_50_59), отправено до община Русе, след сбор/извършени пресмятания на съда/ на отделно посочените такива корекции, в отделните точки по уведомлението/1-7/, са в размер на 1 434 003.09 лева. И то при положение, че съда не приема за правилно изчислена сумата по т.8 от Уведомлението по причина, че Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО за увеличената фин. корекция до 25% от допустимите разходи (1 442 811,97 лева) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03 от 11.10.2017 г. с изпълнител „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД е отменено от съда и фин. корекция е останала в размер на 10% от 1 442 811,97 лева, а не 25% от този договор.

Не само от това уведомление, което приехме, че има ролята на мотиви към оспореното решение РД-02-36-1157/02.11.2021г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г., но и от цялата административна преписка не става ясно как УО е достигнал до размера на дължимата като надплатена сума по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 - 1 193 495,91 лева.

Вещото лице също се е подвело по материалите, представени от АО и е направило грешни изчисления, част от които съдът не приема по съображения, изложени по-горе - за част от сумите по фин. корекции са налице влезли в сила съдебни решения, които променят крайния резултат и по размер на фин. корекции, и по размера на верифицираните суми.

По искане на съда, АО действащ чрез своя юрисконсулт посочва, че установените с АУПДВ задължения на община Русе се обосновават на нарочно записани в молбата на УО административни актове (виж л.159 от делото). Независимо, че това на практика е допълване на мотивите на АА, случващо се едва в съдебното производство, което е недопустимо, съдът за пълнота на мотивите си ще разгледа и анализира и тези актове, като техния анализ просто доказва извода, че в АУПДВ е изключително неясно как УО е достигнал до посочените изчисления и суми, които търси от община Русе :

1. Решение №РД-02-36-1027/30.08.2018г. е влязло в сила като неоспорено. С него УО не е верифицирал обща сума в размер на 736 950.22 лева. Това е точно сумата, която УО не верифицира по ИМП-2;

2. Решение №РД-02-36-1199/28.09.2018г. Това решение е цитирано в различни документи на УО. На първо място в ИМП-3. На него се основава според УО установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, при която на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ била извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с цитираното Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи по три договора : 1. Договор № BG16RFOPOO1-1.005-0001-С01-S-01/28.08.2017г. с изпълнител „Пътинженеринг“ АД на стойност 170 354.05 лева; 2. № BG16RFOPOO1 -1.005-0001-C01-S-02/29.08.2017 г. с изпълнител ДЗЗД "Минстрой-АМ Черно море" - 298 791.05 лева; 3. № BG16RFOPOO1 -1.005-0001-С01-S-03/11.10.2017 г. с изпълнител "Трейс груп холд" АД - 16 487.66 лева. На следващо – по ИМП-4 : установените и  регистрирани нередности с НИН № ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-01 от 28.08.2017 г. с изпълнител „Пътинженеринг“ АД. Общата сума на неверифицираните/непризнати разходи е в размер на 89 822,75 лева. Следващото срещане е в цитираното уведомление (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- 02_11_2021__12_50_59), където решението се среща в т.1, 2 и 8. Както виждаме обаче, при всички тези срещи с Решение №РД-02-36-1199/28.09.2018г., са посочени различни суми за фин. корекция или неверифициране на разходи, по сигнал за нередност №377, които изцяло се различават от посочената /макар и пак погрешна/ сума в решението, а и от причината за това решение - сигнал за нередност №468. Дори и да бъдат събрани сумите, приети от УО досежно сигнал №377, общата сума излиза на 1 766 412.89 лева. Тя не съвпада по никакъв начин със сумата по наложената фин. корекция по процесното Решение №РД-02-36-1199/28.09.2018г., която съобразена с мотивите на решение № 2790 от 21.02.2020г, ВАС, 7-мо отд. по повод съдебното оспорване  и контрол на Решение №РД-02-36-1199 от 28.09.2018г. се получава в размер на 1 634 127.49 лева. А твърдение или доказателства за наличие на решение за налагане на фин. корекция по сигнал за нередност №377 нямаме.

3. Решение №РД-02-36-1367/22.10.2018г. Идентично като при предходното и това решение е в мотивите на УО в различни документи както следва : В ИМП-3. Там според УО е налице регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите и за финансова корекция, определена по основание и в размер именно с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по два договора. По този с „Русенска строителна борса“ ООД фин. корекция е в размер на 2 205.76 лева, а по договора с „Рубикон инженеринг“ ЕАД, фин. корекция в размер на 1 180.10 лева. По ИМП-4 : Според УО е налице нередност с НИН № ОПРР20/18/ЕФРР/435 от Регистъра на нередностите, а на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове била извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02 от 19.07.2017 г. с изпълнител „Русенска строителна борса“ ООД. Общата сума на неверифицираните /непризнати разходи била в размер на 1 476,18 лева. Следващото срещане е в цитираното уведомление (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- 02_11_2021__12_50_59), където решението се среща в т.3, 4 и 5. При всички тези срещи с Решение №РД-02-36-1367/22.10.2018г., са посочени различни суми за фин. корекция или неверифициране на разходи, по сигнал за нередност №435, които изцяло се различават от посочената /макар и пак погрешна/ сума в решението, а и от причината за това решение – сигнал за нередност №526. Дори и да бъдат събрани сумите, приети от УО досежно сигнал №435, общата сума излиза на 15 007.21 лева. Тя е много близка до реалната сума по фин. корекция с ДДС по Решение №РД-02-36-1367/22.10.2018г. /15 020.60 лева/,  но пак не съвпада. Още повече, с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. РУО на ОПРР е приел, че фин. корекция е в размер на 10% по 3бр. договора - 1. Договор с „Три ес“ ЕООД, на стойност 14 000 лева без ДДС; 2. Договор с „Русенска строителна борса“ ООД на стойност 56 000 лева без ДДС и 3. Договор с „Рубикон инженеринг“ ЕАД на стойност 56 949 лева без ДДС. А Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. е издадено по повод друг констатиран сигнал за нередност – под №526.

4. Решение №РД-02-36-48/21.01.2020г.(л.83 и сл.) То не е оспорено и е влязло в сила.  С него е отказана верификация на суми в общ размер на 1358.01 лева.

5. Решение №РД-02-36-607/20.04.2021г. за наложена фин. корекция в размер на 1 342.39 лева. Също неоспорено и влязло в сила.

6. Решение №РД-02-36-615/22.04.2021г.  - наложена фин. корекция в размер на 87 216.89 лева. Също неоспорено и влязло в сила.

7. Решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г. на УО - предмет на адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе, с решението по което дело е отхвърлена жалбата на община Русе. Оставено е в сила решението на УО, с което не се верифицират разходи, представляващи безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 631,13 лева (Десет хиляди шестстотин тридесет и един лева и 13 ст.) и не се признават разходи, представляващи собствено съфинансиране в размер на 12,77 лева (Дванадесет лева и 77 ст.). Независимо от крайния резултат по повод оспорването на това решение, УО при включването му към част от сумите, които са недължимо платени към общината също нарушава закона, защото към него момент то е било оспорено и не е било годно изпълнително основание. Както се вижда от мотивите на съда по определение от 12 април 2022 год. (л.209 и сл.), това решение на УО няма предварителна изпълняемост и за него важи общото правило, разписано в чл.166, ал.1 от АПК, т.е. жалбата спира изпълнението на административния акт.

Липсата на конкретни мотиви, както видяхме съобразно изложените от съдебния състав пространни съображения, които да обосноват издаването на оспореното решение РД-02-36-1157/02.11.2021г. с приетата за недължимо платена от УО сума към община Русе в размер на 1 193 495,91 лева, не позволяват на съда да извърши конкретна преценка доколко този АУПДВ е правилен и законосъобразен.

Всички направени лично от съда сметки само показват колко грешки е допуснал АО при издаването на това решение. Не е мотивирал как е изчислил процесната сума, направил е сериозни грешки и в пресмятанията и в посочване на правните основания за някои корекции или откази за верификация. Типичен пример са посочените сигнали за нередност, на които УО базира своите фин. корекции или неверифицирани суми в Уведомлението до община Русе, съвсем различни от тези в приложените към преписката решения на УО.

На следващо място - несъобразяване със мотивите и диспозитива на съдебните актове във връзка с оспорените пред съда решения по повод изчисляване на фин. корекции досежно приложимата основа. Несъобразяване с мотивите на съдебния акт  по адм. дело №603/2021г. по описа на съда, оставено в сила с Решение № 7261/19.07.2022 г. по адм. дело № 1409/2022 г. на ВАС, Седмо отделение, при което оспорване Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 е било отменено. Независимо от това, УО в т.8 на уведомление (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- 02_11_2021__12_50_59), УО прави пресмятания при наложена 25% фин. корекция по допустимите разходи (1 442 811,97 лв.) по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03 от 11.10.2017 г. с изпълнител „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД.

Погрешно посочена сумата от 24 701,81 лева - верифицирана и платена безвъзмездна финансова помощ (дълг) съгласно Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. на Ръководителя на УО за наложена финансова корекция по регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477. Защото както видяхме по-горе, решението е изцяло отменено от съда и наложената  от УО финансова корекция в размер на  247 018,12 лева, включвайки в себе си и сумата от 24 701,81 лева – верифицирана и платена БФП, и сумата от 222 316.31 лева, която УО е записал, че не следва да се верифицира в процедурата по следващи плащания, не е следвало да се вземат предвид от УО при издаване на процесния АУПДВ, именно по причина наличие на влязло в сила съдебно решение за отмяна на Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. А той ги е взел. Към датата на издаване на оспореното по настоящото дело Решение РД-02-36-1157/02.11.2021г., Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г. все още е било висящо, което също не е позволявало на УО да го включи като част от изпълнителните основания по АУПДВ. Едва с постановяване на Решение №7261/19.07.2022г. по адм. дело №1409/2022г. по описа на ВАС, 7-мо отделение, спорът е приключил. А крайният резултат е отмяна на Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г.

Виждаме, че при издаване на АУПДВ, УО е съобразявал и суми, които към него момент не са били годно изпълнително основание, сред тях е и цитираното Решение № РД-02-36-1059/20.09.2021 г.

Всички тези пропуски на УО, безспорно сочат на липсата на мотиви на издаденото решение РД-02-36-1157/02.11.2021г., обосноваващи приетия в него резултат. А това е в противоречие с разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК и е съществено нарушение на административно-производствени правила. Основание за отмяна на АУПДВ. Не е възможно и да се достигне до резултат, макар и различен от този в административния акт, на база на направените тук изчисления именно поради неясната воля на АО.

Тези нарушения обаче са довели и до неправилно приложение на относимите за случая правни норми, което е нарушение и на материалния закон. А именно: Нарушена е разпоредбата на чл. 35, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г., според която „Бенефициентът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато е: недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Неяснотата по отношение на това дали въобще е налице недължимо платена сума, защото както установихме по-горе в направените от съда изчисления, на базата на уведомленията за направени искания и съответно одобрени/верифицирани плащания от УО, издадени именно от него, общата сума, която УО верифицира е в размер на 20 364 118.61 лева. Толкова е била и изплатената/преведена по сметка на общината сума, по която няма и спор, тъй като именно УО твърди, че давайки такава сума, е надвишил размера на общо верифицираната сума. Нарушен е и целта на закона, защото с приемането на разпоредбата на чл. 35, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г., издателят й има предвид установена по безспорен начин недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума. Недоказването на който и да е от тези юридически факти, на практика води до нарушение на цитираната норма и до целта, поради която е приета.

Гореизложените мотиви са основание за отмяна на решение РД-02-36-1157/02.11.2021г., с характер на АУПДВ, издаден по реда на чл.166, ал.2 от ДОПК. Решението е постановено при съществено нарушение на административно-производствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона, основания за незаконосъобразност, разписани в чл.146, т.3-5 от АПК. Жалбата на община Русе е основателна и следва да се уважи.

С оглед на изхода от спора и направено от жалбоподателя искане за присъждане на разноските по делото, на основание чл. 143, ал. 1 АПК съдът следва да осъди Министерството на регионалното развитие и благоустройството – юридическото лице, в чиято структура е органът – ответник, да заплати на община Русе направени разноски по делото. Същите, видно от искането и доказателствата по делото, са за държавна такса - в размер на 50 лева, депозит за вещо лице  - 400 лева и юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37 от ЗПП и чл. 24, изр. 2-ро от Наредбата за плащането на правната помощ в размер на 300 лева, или общ размер на разноските – 750 (Седемстотин и петдесет) лева.

Водим от горното, на основание чл.172, ал.2 от АПК съдът

 

                           Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по оспорване на община Русе Решение РД-02-36-1157/02.11.2021г., на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г., с което е установено вземане срещу Община Русе в размер на 1 193 495,91 лева, като е отправена и покана за доброволно изпълнение.

Осъжда Министерство на регионалното развитие и благоустройството да заплати на община Русе сумата от 750 (Седемстотин и петдесет) лева, разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение, държавна такса и депозит за вещо лице.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

Съдия: