Решение по дело №276/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 242
Дата: 4 юни 2020 г. (в сила от 26 юни 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20205530200276
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

            Р Е Ш Е Н И Е

 

                    04.06.2020 година      град Стара Загора

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд           ОСМИ наказателен състав

На двадесет и шести май             Година: 2020

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: НИКОЛИНА КОЗЕЛОВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 276 по описа за 2020 година

и за да се произнесе, съобрази:

 

    Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 24-002672 от 27.01.2020 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” гр.Стара Загора.

     Жалбоподателят ”Инвестмънт плюс” ЕООД град Стара Загора, с ЕИК ********* твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора в депозираното до съда становище счита, че жалбата е неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002672 от 09.01.2020 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.416, ал.5 от Кодекса на труда (“Наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния орган по чл. 399, 400 и 401 или от оправомощени от него длъжностни лица съобразно ведомствената принадлежност на актосъставителите.“), във връзка с чл.414, ал.1 от КТ – Кодекс на труда (Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.) за нарушение на чл.61 от Наредба № 2 от 22.03.2004 год. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи (Паданията от височина се предотвратяват чрез приспособления (съоръжения, ограждения), които са достатъчно високи и са изградени най-малко от защитна бордова лента за крака, главно перило за ръце и средно перило за ръце или чрез еквивалентно алтернативно решение), изразяващо се в това, че при извършена проверка на 11.12.2019 год. на строителен обект – жилищна сграда с ОСД, гаражи и ограда в град Стара Загора, ул.“Армейска“ № 17, ет.1, УПИ II-490, кв.525 по работни места, които са разположени на плочата на третия етаж на строежа се установи, че работници на жалбоподателя извършват СМР на плочата на третия етаж, кота +8,52 м. (декофриране на челни дъски) на горепосочения строителен обект, без да са обезопасени срещу падане от височина. По този начин жалбоподателят, в качеството си на работодател по смисъла на §1, т.10 от Допълнителни разпоредби на Наредба № 2, ДВ бр.37/2004 год., изм.ДВ бр.102/2006 год. и е допуснал работник да изврършва СМР, без да е осигурил предотвратяване на паданията от височина чрез приспособления (съоръжения и ограждения), които са достатъчно високи и са изградени най-малко от защитна бордова лента за крака, главно перило за ръце и средно перило за ръце чрез еквивалентно алтернативно решение.

Фактическите констатации отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от представените с преписката гласни (показанията на актосъставителя Б.Ш. и свидетелите при съставяне на акта В.Н. и Х.М.) и писмени доказателства (акт за спиране), но се оспорват от жалбоподателя.

В конкретния случай фактическото описание на извършеното деяние касае неизпълнение на задълженията на работодател за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. В момента на извършване проверката обаче липсва изготвен протокол, съставен от служители на ДИТ, в който да е отразен обекта, допуснатите работник или работници, конкретната височина на която е извършвана поставената работа и уточнение на работника с посочени три имена и ЕГН и съответно работник на работодателя ли е по отношение на който е констатирано нарушението. В този смисъл не са налице доказателства, че наказаното дружество е работодател на това лице, посочено в издаденото наказателно постановление като работник извършващ СМР с оглед преценка чия е отговорността за установеното нарушение.

Фактическото описание в НП на конкретното деяние сочи на осъществено административно нарушение по смисъла на чл.413, ал.2 от КТ (“Работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция”), което означава, че като се е позовал на чл.416, ал.5, във вр.чл.414, ал.1 от КТ, за да ангажира отговорността на жалбоподателя, административно-наказващият орган е допуснал явно несъответствие между фактическото и юридическото формулиране на административно-наказателното обвинение, опорочаващо обжалваното НП до степен на незаконосъобразност, обуславяща отмяната му.

     В обстоятелствената част на НП изрично е посочено, че извършваните СМР са на плочата на третия етаж, кота +8,52 м., като от показанията на разпитаните по делото свидетели Б.Х., Р.А. и С.М. се установява, че СМР са извършвани на четвърти етаж, отговарящ на кота +8,52 метра, зададени по проект.

     В заключителната част (диспозитива) на НП изрично е посочено, че на жалбоподателя се налага ”имуществена санкция по чл.415б от КТ“ в размер на 1 5000 лева (две хиляди лева).

     В случая обаче НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания).

     Налице е противоречие в юридическото формулиране на административно-наказателното обвинение – от една страна се сочи, че жалбоподателят се санкционира на основание чл.416, ал.5, във вр.чл.414, ал.1 от КТ, а от друга страна – че му се налага имуществена санкция по чл.415б от КТ (”Работодател, длъжностно лице или работник или служител, който в едномесечен срок от влизане в сила на наказателното постановление не плати наложената му имуществена санкция или глоба, дължи лихва в размер на основния лихвен процент на Българската народна банка за периода плюс 20 пункта“), позоваването на която разпоредба, ако последната да няма нищо общо с описаното в НП нарушение и в частност – да не визира какъвто и да било състав на административно нарушение, създава очевидно объркване и обективно лишава жалбоподателя от възможността да разбере изразената от административнонаказващия орган воля в тази насока.      

     По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

     Водим от горните мотиви, съдът

         

                      Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 24-002672 от 27.01.2020 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” гр.Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: