Решение по дело №421/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20237240700421
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№374                                         09.11.2023 год.                       гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен  съд, шести състав на десети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в открито съдебно заседание, в състав

                                 

                                       Председател: Михаил Русев

 

секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдията Михаил Русев адм. дело №421 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба от Д.Т.Р. *** против Заповед УРИ 284з-710/08.06.2023 год. на Началника на Районно управление Казанлък при ОД на МВР - Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от един месец. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед като постановена в нарушение на процесуалния и материалния закон. Жалбоподателката поддържа, че не става ясно защо се приема и въз основа на какви доказателства, че не познава респективно, че има пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи  служебната дейност. В заповедта не са обсъдени също така и дадените от нейна страна обяснения, което според нея представлява нарушение на процедурата по налагането на дисциплинарното наказание. Счита, че в заповедта липсват мотиви относно всички събрани доказателства, както и че е налице непълнота на доказателствата по преписката. По тези съображения моли за отмяна на заповедта, както и да й бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответникът  - Началника на Районно управление Казанлък при ОД на МВР - Стара Загора, чрез пълномощника си по делото юриск. А. изразява становище за неоснователност на подадената жалба.

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, намира за установено  следното:

С оспорената заповед УРИ №284з-38/08.06.2023 год. Началника Районно управление Казанлък при ОД на МВР - Стара Загора е наложил на инспектор Д.Т.Р., дисциплинарно наказание “мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта.

От фактическа страна се е мотивирал с обстоятелството, че на 11.07.2022 год. в гр. Казанлък /в качеството си на началник група ПК при РУ Казанлък към този момент/ е изготвила анализ за дейността на група ПК към сектор ОП при РУ – Казанлък първото тримесечие на 2022 год. с рег.№284р-24359/18.07.2022 год. по описа на РУ – Казанлък, който не е структуриран съгласно изискванията на чл.6, т.3 от ИРООДКПД, като е следвало да се анализира състоянието на безопасността на движение, като се включи отчета за извършената дейност по контрол върху участниците в движението, активността на звената и отчета за извършената административно наказателна дейности на всички служители, осъществяващи контрол на пътното движение на територията на РУ – Казанлък, а именно: няма отчет за извършената дейност по контрол върху участниците в движението, съгласно чл.6, т.3, б.“а“ от ИРООДКПД; не е отразена активността на звената, съгласно чл.6, т.3, б.“б“ от ИРООДКПД; няма отчет за извършената административно наказателната дейност на всички служители, осъществяващи контрол на пътното движение на територията на РУ Казанлък, съгласно чл.6, т.3, б.“в“ от ИРООДКПД. С това деяние е прието, че Д.Р. не е изпълнила разпоредбите на Инструкция №8121з-749/2014 год. на Министъра на вътрешните работи, с което е извършила нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР – „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВ  и на преките ръководители, съставомерно по чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР – „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност“, за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца до шест месеца.  Жалбоподателката е дала писмени обяснения на 02.06.2023 год., заведени с рег.№284р-18356 от същата дата, както и обяснения от 07.06.2023 год..

След оценка обстоятелствата по извършването на нарушението, както и цялостното поведение на държавния служител по време на службата и поради това, че не са настъпили вредни последици, а отклонението от изискванията е незначително, ответника е наложил дисциплинарно наказание мъмрене за срок от един месец. За установяването на фактическата обстановка ответникът изцяло се е позовал на данните, съдържащи се в справка №284р-18445/05.06.2023 год. по описа на РУ Казанлък при ОД на МВР – Стара Загора.

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

Разгледана по същество, се явява основателна.

Процесната Заповед УРИ 284з-38/08.06.2023 год. на Началника на Районно управление Казанлък при ОД на МВР - Стара Загора е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.204, т.4 от ЗМВР в изискуемата писмена форма. Министърът на вътрешните работи е издал Заповед №8121з-140 от 24.01.2017 год. относно утвърждаване на Класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал.1, т.1 и 3 и ал.3 от ЗМВР. В Приложение №1 към Класификатора се посочени длъжностите на държавните служители с висше образование, като в раздел ІХ., т.1 е предвидена длъжността Началник на районно управление, която е ръководна длъжност. Следователно в правомощието на заемащите я служители да налагат дисциплинарни наказания от вида на наложеното в случая.

Фактическа обстановка, отразена в заповедта не се оспорва от жалбоподателката. Всъщност не съществува спор между страните, че на процесната дата 11.07.2022 год., жалбоподателката е изготвила анализ за дейността на група „Пътен контрол“ за първото шестмесечие на 2022 год. с рег.№284р-24359/18.07.2022 год. по описа на РУ Казанлък, както и не се спори относно неговото съдържание.

 Заповедта е издадена в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР до 2 месеца от откриването на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му. Съгласно разпоредбата на чл.196, ал.2 от ЗМВР, дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. Видно от приложената преписка, първоначалната справка за извършена проверка по получени данни за извършени дисциплинарни нарушения и установяване на извършител, възложени със заповед на Началника на РУ Казанлък е заведена с вх.№284р-15668/16.05.2023 год. и със същата е предложено налагането на дисциплинарно наказание на Д. Т.Р. /лист 23-31 от делото/. На същата дата се е запознал и ответника по делото. Обобщената справка за извършена проверка по чл.205, ал.2 от ЗМВР е заведена с вх.№284р-18445/05.06.2023 год. /лист 37-39 от делото/. От този момент започва да тече и двумесечния срок и изтича на 05.08.2023 год., като заповедта е издадена на 08.06.2023 год.. Едва след получаването им и тяхното разглеждане и проверка на всички обстоятелства по случая, обективирани в обобщена справка от 05.06.2023 год., са налице достатъчно данни за извършеното от Р. дисциплинарно нарушение. При така установеното, съдът намира, че дисциплинарното нарушение е установено по безспорен начин със справката с рег.№284р-18445 от 05.06.2023 год. на дисциплинарно разследващия орган. Следователно заповедта е издадена в предвидените от закона срокове.

Съгласно чл.206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарнонаказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание. В случая това е направено, възражението е регистрирано с №284р-18356/02.06.2023 год. и вх.№284р-18875/07.06.2023 год. и са приети преди издаването на заповедта. Процесната заповед е издадена на 08.06.2023 год., т.е. по делото има данни, че дисциплинарно-наказващият орган е приел писмените обяснения преди да наложи дисциплинарното наказание, запознал се е с тях и ги е обсъдил в оспорената заповед.

Обжалваната заповед е постановена при неправилно приложение на материалния закон. Деянието неправилно е квалифицирано като такова по чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР във връзка с чл.197, ал.1, т.2 от ЗМВР.

Деянието, за което е наказана жалбоподателката, според ответника по делото представлява нарушение, изразяващо се в изготвянето на анализ за дейността на група ПК към сектор ОП при РУ – Казанлък първото шестмесечие на 2022 год. с рег.№284р-24359/18.07.2022 год. по описа на РУ – Казанлък, който не е структуриран съгласно изискванията на чл.6, т.3 от Инструкция № 8121з-749 от 20.10.2014 год. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Така цитираната разпоредба, изисква от в срок до 15-о число на месеца, следващ отчетния период, изготвянето на шестмесечни анализи за състоянието на безопасността на движението, които включват: отчет за извършената дейност по контрол върху участниците в движението и изпълнението на поставените цели и задачи; активност на звената, осъществяващи контрол на пътното движение на съответната територия, на база констатирани нарушения, разход на време за регулиране и подпомагане на движението, участие в масови мероприятия, посещение на пътнотранспортни произшествия (ПТП) и други дейности по опазване на обществения ред; отчет за извършената административнонаказателна дейност; анализ на ПТП по причини, вид, време и място, както и анализ на местата с концентрация на ПТП;  отчет за проведените СПО; конкретни предложения за подобряване на дейността и определяне на целите и насоките за осъществяване на контрол. След като изготвения анализ не отговаря на изискванията за съдържание, предвидено в посочения чл.6 от Инструкцията, то е налице не изпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове и правилно е квалифицирано като такова по чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР. Така установеното и описано нарушение изпълва състава на дисциплинарното нарушение по чл.200, ал.1, т.15 от ЗМВР и за което се предвижда наказание порицание, а не както е приел наказващия орган – състава на чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР, предвиждащо наказание писмено предупреждение. Не може да се приеме тезата на ответника за сторената квалификация, тъй като в хода на проверката не е установено по какъвто и да е било начин пропуски в изучаването и прилагането на разпоредби регламентиращи служебната дейност. Не изпълването на изготвения шестмесечен анализ от страна на Р. с дължимото съгласно инструкцията съдържание, може да е умишлено сторено и да не се дължи на пропуски в изучаването разпоредбите. Доколкото обаче се касае за неправилна квалификацията на установеното деяние, то същото представлява основание за отмяната на оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание.

В контекста на гореизложеното не може да се споделят и мотивите за незначително отклонение от изискванията по смисъла на чл.198, ал.2 от ЗМВР.  Разпоредбата на чл.6, т.3 от Инструкция № 8121з-749 от 20.10.2014 год. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, съдържа седем точки /структурирани от б.“а“ до б.“ж“/, които следва да намерят отражение в съдържанието на шестмесечния анализ. При извършената проверка е установено, че изготвения документ не съдържа информацията по б.“а“, б.“б“ и б.“в“. Не изпълнението на три точки от седем предвидените в инструкцията, което представлява почти 50 % неизпълнение, не може да се приеме, че представлява незначително отклонение от нормативните изисквания.

По отношение на наведените в жалбата оплаквания:

Неоснователно е липсата на мотивите на в оспорената заповед. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Те показват как е формирана волята на административния орган и кои са били основанията той да има едно или друго волеизявление. В конкретния случай не е налице такова противоречие, касаещо фактическия състав на дисциплинарното нарушение и посочените правни норми.

Необходимо е да се отбележи, че в рамките на съдебната проверка по чл.168 от АПК в компетентността на съда е само да провери законосъобразността на акта при посочените в него фактически и правни основания за издаването му.  Освен това съставомерността на деянието следва да бъде доказана, както от обективна, така и от субективна страна, тъй като дисциплинарната отговорност на служителите от МВР е отговорността, която те носят при извършване на нарушение на служебната дисциплина – за противоправно деяние, което е извършено умишлено или по непредпазливост от служител на МВР и е обявено за наказуемо от ЗМВР. В оспорената заповед са изложени мотиви относно тежестта на нарушението, настъпилите последици, обстоятелствата при които е извършено и формата на вина.

За пълнота на изложението съдът намира, че следва да се отбележи и обстоятелството, че в цялото производство жалбоподателката е била изписвана като Д. Т.Р., вместо Д.Т.Р., въпреки, че във всички подписани от нея документи е посочила името Д., а не Д.. Така допуснатото нарушение обаче съдът намира за техническа грешка, което не е довело да ограничаване на правото й на защита в дисциплинарното производство. Същата е била уведомена за започването на дисциплинарното производство, дала е обяснения и е била запозната с обобщената справка от извършената проверка по чл.205 от ЗМВР.

По тези съображения съдът намира, че оспорения административен акт - Заповед №284з-710/08.06.2023 год. на Началник Районно управление Казанлък при ОД на МВР - Стара Загора,  е постановен при липса на допуснати нарушение на процесуалните правила при реализирането на дисциплинарната отговорност, но при неправилно приложение на материалния закон.

По делото е направено искане за разноски от двете страни по делото, като при този изход основателно е това на жалбоподателката. Видно от приложения списък на разноски, същите са в размер на 1 010.00 лв., от които 10.00 лв. платена държавна такса и 1 000.00 лв. адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие от 09.10.2023 год., платено в брой. Разноските следва да се възложат на ОД на МВР Стара Загора, която представлява юридическото лице в чиято структура е дисциплинарно наказващия орган /ответник по делото/.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.Т.Р. ЕГН ********** *** Заповед №284з-710/08.06.2023 год. на Началника на Районно управление Казанлък при ОД на МВР - Стара Загора, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Стара Загора, представлявана от Директора Лазар Христов да заплати на Д.Т.Р., ЕГН ********** сумата от 1 010.00 /хиляда и десет/ лв. разноски по делото.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 211, изр. последно от ЗМВР.

 

                         

                      

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: