Определение по дело №287/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1071
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 21 юли 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180700287
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

     № 1071

 

гр. Пловдив, 07 юли 2020год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХVIII състав, в закрито заседание на седми юли през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  ЙОРДАН  РУСЕВ

 

В срока за произнасяне като разгледа докладваното от съдия Й.Русев административно дело № 287 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството е образувано по жалба на О.В.С., ЕГН **********, адрес: ***, чрез адв. В.К., съдебен адрес: *** срещу мълчалив отказ на Директора на ОД на МВР Пловдив по жалба от 12.12.2019 год. В жалбата се излагат доводи, че въпреки че жалбоподателката е взела успешно изпита за шофьор и е представила всички изискуеми от закона документи  за издаване на свидетелство за управление на МПС, такова свидетелство за управление на МПС не й е издадено. Иска се да се отмени отказа на Директора на ОД на МВР по жалба от 12.12.2019г. и да се постанови решение, с което да се задължи ответния административен орган да издаде исканото свидетелство за управление на МПС.

Ответната страна- Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Пловдив, редовно призован, не взема становище по основателността на жалбата.    

Съдът, като направи проверка по допустимостта на жалбата констатира следното:

Няма спор между страните, че О.С. е взела успешно изпита за шофьор, за което в хода на съдебното производство е приет Протокол № 1491/06.08.2019г. за провеждане на практически изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС, в който фигурира името на О.В.С..

Административното производство е образувана със заявление вх. № 31353 от 09.08.2019 г. за издаване на СУМПС (л.38), а не със заявлението от 06.11.2019г., както е посочено в жалбата, нито по жалбата от 12.12.2019 г. 

Със заявлението за издаване на документ за самоличност на български граждани от 09.08.2019 г. е заявено искане за издаване на СУПМС, като е посочен и вид на услугата-бърза. С молба от 06.11.2019 г. до Началника на Сектор Пътна Полиция-Пловдив от О.С. е посочено, че е подала документи за издаване на СУМПС, които не са били приети, без да е постановен изричен отказ да се приемат документите. Със същата молба е поискано административният орган да се разпореди документите да бъдат приети и да бъде издадено свидетелство за управление на МПС.

На 12.12.2019 г. е депозирана жалба от О.С. чрез Началника на Сектор „Пътна полиция“ гр. Пловдив до Директора на ОД на МВР Пловдив с искане да се отмени отказа на Началник сектор „Пътна Полиция“ и да се издаде СУМПС.

Издаването на процесното СУМПС се извършва при изпълнение на нормативно регламентирани условия и нарочна процедура - Закона за движението по пътищата (ЗДвП), Наредба № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредба № I-157/1.10.2002 г.), Закона за българските лични документи (ЗБЛД), Правилника за издаване на българските лични документи (ПИБЛД) и издадените въз основа на тях нормативни актове.

Според чл. 150А от ЗДВП за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

Съгласно чл. 17 от ЗБЛД за издаване на български лични документи лицата подават заявление до компетентните органи. Според разпоредбата на чл. 51 от ЗБЛД свидетелството за управление на моторно превозно средство се издава от органите на Министерството на вътрешните работи на лица при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.

Според чл. 8, ал.1, т. 6 от ПИБЛД заявленията за бързо издаване на български лични документи се подават за свидетелство за управление на МПС - в звената "Пътна полиция" при ОДМВР по постоянен адрес.

В чл. 9, ал. 1 и чл. 10 от ПИБЛД е разписано, че при подаване на заявлението заявителят прилага към него и цветна снимка, която да съответства на изискванията съгласно приложение № 5 и полага подпис под снимката в присъствието на длъжностното лице, което в случая е сторено, видно от подаденото заявление.

Съгласно чл. 4 от Наредба № І -157/01.10.2002г., свидетелство за управление на МПС се издава от структурните звена "Пътна полиция" при областните дирекции на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР), според постоянния адрес на лицето.

Според  чл. 39, ал. 1 от ПИБЛД свидетелство за управление на МПС се издава при обикновена услуга до 30 дни и при бърза услуга до 10 дни от приемане на заявлението. Специалната норма на чл. 12, ал.3  от Наредба № I-157 от 1.10.2002г. разписва, че свидетелство за управление на МПС се издава в срок от: 1. при обикновена услуга до 30 дни от приемане на заявлението; 2. при бърза услуга до 10 дни от приемане на заявлението; 3. при подадено заявление за подмяна на свидетелство за управление на МПС чрез дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина срокът за издаване е до 90 дни.

За да е налице мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК е необходимо да се установи от една страна подадено искане за издаване на административен акт, в т.ч. и за извършване на административна услуга и от друга - бездействие на административния орган при нормативно установено задължение да се произнесе по искането, с което е сезиран. Съществуването на такова задължение е обусловено от наличие на законово регламентирана компетентност / материална, териториална и по степен/ за органа да разгледа и да се произнесе по подадената молба. Следователно не всяко непроизнасяне на административния орган по искане, с което е сезиран, може да бъде разглеждано като "мълчалив отказ" по смисъла на чл. 58, ал.1 от АПК. Законовата фикция е относима и приложима при непроизнасяне в срок по въпрос, по отношение на който органът има правомощие да издаде съответния административен акт / да извърши административна услуга/. Само когато искането е за издаване на административен акт или извършване на административна услуга и е отправено до компетентен административен орган, липсата на волеизявление се приравнява на отказ да се издаде акт с регламентирано от закона съдържание, т.е. непроизнасянето релевира мълчалив отказ, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност.

В случая следва да се приеме, че със своето заявление за бърза услуга, с което е дадено началото на административното производство, жалбоподателката е определила срока за издаване на исканото от нея СУМПС да е до 10 дни от подаване на заявлението. В случая заявление вх. № 31353 е подадено на 09.08.2019 г. Следователно срокът за произнасяне на административния орган е изтекъл на 19.08.2019 г.-понеделник-работен ден.

Съответно на 20.08.2019 г.-вторник-работен ден се е формирал мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК и от същата дата е започнал да тече срокът за обжалването му, който съгласно чл. 149, ал. 2 от АПК е едномесечен. Срокът за обжалване на така формирания мълчалив отказ е изтекъл на 20.09.2019г. – петък - присъствен ден, а жалбата срещу него в случая е подадена на 12.12.2019 г., поради което същата се явява просрочена.

Дори да се приеме, че по-краткият срок е инструктивен и срокът за произнасяне на административния орган следва да е 30 дни по чл. 39, ал. 1 от ПИБЛД и чл. 12, ал.3  от Наредба № I-157 от 1.10.2002 г., какъвто е и максималния срок по чл. 57 от АПК, то и в този случай жалбата се явява просрочена.

В тази хипотеза мълчаливият отказ се е формирал на 09.09.2019 г.-понеделник-работен ден и срокът за обжалването му е изтекъл на 09.10.2019 г.-сряда, каза се, че жалбата до Директора на ОД на МВР Пловдив е подадена на 12.12.2019 г., а жалбата до Съда е подадена едва на 29.01.2020 г.

Следва да се посочи също, че в случая не може да се приеме, и че административното производство е образувано с молбата от 06.11.2019 г. С тази молба жалбоподателката напомня на административния орган за подаденото от нея заявление с вх. № 31353 от 09.08.2019 г. Към 06.11.2019 г. вече е бил формиран мълчалив отказ по заявлението от 09.08.2019 г., чийто срок за обжалване е изтекъл, и административният орган не е бил длъжен да се произнесе по заявлението от 06.11.2019 г., поради което по повод на последното заявление не се формира мълчалив отказ, т. е. липсва подлежащ на оспорване мълчалив отказ.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че оставянето на жалбата без разглеждане в настоящото производство и неговото прекратяване не лишава жалбоподателката О.С. от правото да инициира ново производство пред Началника на Сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Пловдив за издаване на исканото свидетелство за управление на МПС.

От ответната страна не е направено искане за разноски, поради което същите не следва да се присъждат.

Ето защо, Административен съд- Пловдив, І отд., ХVIII състав на основание чл. 159, т. 5 АПК :

                                                 О П Р Е Д Е Л И: 

 

ОТМЕНЯ ОПРЕДЕЛЕНИЕТО от 22.06.2020г., с което е даден ход по същество на делото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на О.В.С., ЕГН **********, адрес: *** срещу мълчалив отказ на Директора на ОД на МВР Пловдив по жалба от 12.12.2019 година.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 287/2020г. по описа на Административен съд-Пловдив.

   Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок пред Върховния административен съд на Р.България.

 

 

                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :