Р Е Ш Е Н И Е
260172/17.6.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският районен съд, единадесети състав
На двадесет и шести май през две хиляди двадесет и първа година
В публично заседание в следния състав:
Председател: Ростислава Георгиева
Секретар: Ил.Давидкова
Като разгледа докладваното от районния съдия
АНД №149 по описа на ШРС за 2021 год.,
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е
образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно
постановление №26-60/03.12.2020 год. на Началника на отдел „Рибарство и
контрол“-Централен Дунав със седалище гр.Русе към Главна Дирекция „Рибарство и
контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, със
седалище и адрес на управление в гр.Бургас, с което на основание чл.73, ал.1 от
Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/ на Д.М.Д., с ЕГН**********, с
постоянен адрес:*** е наложено административно наказание глоба в размер на 1000
/хиляда/ лева за нарушение по чл.39а, ал.1 от ЗРА. Жалбоподателят оспорва наказателното
постановление, като в жалбата си моли същото да бъде отменено изцяло. В съдебно
заседание не се явява лично. За него се явява упълномощен представител, който
поддържа жалбата, като излага допълнителни мотиви в подкрепа на искането си и
моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.
За ИАРА -
административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован
съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН в последното съдебно
заседание по делото не се явява представител.
Жалбата е подадена в срока
по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.319 от НПК, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество
жалбата е неоснователна, поради
следните правни съображения:
ШРС,
след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази
разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На 21.10.2020 год. около 10.20 часа при извършване
на проверка от служители към отдел „Рибарство и контрол-Централен Дунав“,
област Шумен към ИАРА в района на язовир Соара в землището на с.Мараш, област
Шумен било извършено наблюдение с бинокъл. Било установено, че жалбоподателят Д.М.Д.
извършва риболов чрез мрежени уреди, намиращи се в работно положение, като в
момента на проверката ги изваждал от язовира. В същото време било констатирано, че язовир
Соара не е регистриран по чл.25 от ЗРА. По
време на проверката били установени и иззети 10 броя хрилни мрежи с обща
дължина 600 метра и 60 кг. каракуда. На жалбоподателят бил съставен акт за
установяване на административно нарушение №В0016351 от 21.10.2020 год., в който
е посочено, че с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл.39а, ал.1 от
ЗРА. Актът за установяване на административното нарушение е бил съставен в
присъствие на нарушителя и подписан от него, след като е изложил под формата на
възражения, че е бил нает от собственика на язовира да му извади риба с негови
мрежи и че не е знаел, че няма нужните разрешителни. Впоследствие се е възползвал от законното си
право и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е
депозирал допълнителни писмени възражения, в които излага, че язовир Соара
разполага с Разрешително за ползване на воден обект №24/19.10.2020 год.,
издадено от зам.кмет ИР на Община Шумен, като след издаването му е била
инициирана процедура по вписване на „Хемус Консулт БГ“ ЕООД в регистъра към
ИАРА, съгласно разпоредбата на чл.25 от ЗРА. Твърди, че към момента на
извършване на риболова не е знаел, че язовира няма нужната регистрация, поради
което счита, че няма вина за извършеното деяние. Въз основа на така съставения
акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е
издадено наказателно постановление №26-60/03.12.2020 год. на Началника на отдел
„Рибарство и контрол“-Централен Дунав със седалище гр.Русе към Главна Дирекция
„Рибарство и контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури
/ИАРА/, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, с което на основание
чл.73, ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/ на Д.М.Д., с ЕГН**********,
с постоянен адрес:*** е наложено административно наказание глоба в размер на
1000 /хиляда/ лева за нарушение по чл.39а, ал.1 от ЗРА.
Намерената и иззета по време на проверката риба от
вида „каракуда“ с тегло 60 кг с Договор за дарение била предадена като дарение
на Защитено жилище за лица с психични разстройства №2, гр.Смядово.
Така установената фактическа обстановка се
потвърждава от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства и
по-специално от разпита в съдебно заседание на актосъставителя – П.Т.П. и на свидетелите С.С.И. и С.Б.М., както
и от присъединените на основание разпоредбата на чл.283 от НПК писмени
доказателства.
Съдът намира, че показанията на свидетелите П.Т.П.С.С.И. следва да бъдат кредитирани
изцяло, доколкото същите лично са участвали в извършената проверка и в
показанията си пресъздават своите лични впечатления от възприетите факти и
обстоятелства. Показанията им са еднопосочни, непротиворечиви и напълно
кореспондират, както помежду си, така също и със събраните в хода на
производството писмени доказателства, като напълно подкрепят отразената в акта
за установяване на административно нарушение и в издаденото въз основа на него
наказателно постановление фактическа обстановка.
По отношение показанията на свидетеля С.Б.М. съдът намира, че същите следва да бъдат
кредитирани в частта, в която същият потвърждава факта, че в момента на
извършване на проверката жалбоподателят е извършвал риболов в язовира, както и
че нито последния нито дружеството е притежавало регистрация по чл.25 от ЗРА. В
същото време в частта, в която свидетелят заявява, че жалбоподателят е бил нает
от него за извършване на посочената дейност и че последният не е знаел, че
дружеството няма регистрация съдът намира, че същите не следва да бъдат
кредитирани. Тази част от показанията на свидетеля са изолирани,
заинтересовани, не кореспондират с останалия събран по делото доказателствен
материал и не допринасят за изясняване на фактическата обстановка по делото.
При така
установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:
Разпоредбата на чл.39а,
ал.1 от ЗРА Забранява риболовът с мрежени риболовни уреди в обектите по чл.3,
ал.1, с изключение на риболова, извършван във водите на Черно море и река
Дунав, при условията на чл.17
и от лица, регистрирани по реда на чл.25
– във водните обекти, за които е извършена регистрацията.
В настоящия случай не се спори между страните по
делото, че на 21.10.2020 год. по време на извършване на проверката
жалбоподателят е извършвал риболов във
водите на яз.Соара, намиращ се в землището на с.Мараш, област Шумен чрез
използване на мрежени уреди, които са се намирали в работно положение и
жалбоподателят лично ги е изваждал от язовира, заедно с намиращата се в тях
риба. Не се спори и че посоченият язовир не попада във водите на Черно море или
на река Дунав.
В същото време от материалите по делото се
установява по безспорен начин, че към посочената дата жалбоподателят не е
притежавал регистрация по смисъла на чл.25 от ЗРА, като такава не е притежавало
и дружеството, стопанисващо водния обект. В тази връзка съдът съобрази
обстоятелството, че дружеството, за което се твърди, че стопанисва водния обект
– „Хемус консулт Бг“ ЕООД е притежавало Разрешително за ползване на воден обект
№24/19.10.2020 год., издадено на основание чл.46, ал.1, т.2, във вр. с чл.52, ал.1, т.3 от ЗВ,
но не е притежавало регистрация по чл.25 от ЗРА. По делото липсват
доказателства дали такава регистрация е била извършена и след издаване на акта
за установяване на административно нарушение.
С оглед на изложеното и липсата на доказателства
жалбоподателят да е притежавал регистрация по смисъла на чл.25 от ЗРА по време
на извършване на риболова чрез мрежени уреди, се налага извода, че същият е
осъществил от обективна страна състава на нарушението, визирано в разпоредбата
на чл.39, ал.1 от ЗРА.
Съдът не кредитира твърдението на жалбоподателя,
че е бил нает от собственика на язовира, за да му извади рибата и че не е знаел, че последния няма нужните
разрешителни. В тази връзка по делото липсват доказателства между дружеството, стопанисващо водния обект –
„Хемус консулт Бг“ ЕООД и жалбоподателя да са били налице каквито и да е трудови,
граждански или други взаимоотношения, които да водят до извода, че последният е
бил нает или ангажиран с посочената дейност, за която му е наложено съответното
административно наказание. В същото време, дори да приемем, че между страните е
имало някакви договорки и взаимоотношения, доколкото от материалите по делото
става ясно, че Д. очевидно е лице, което
по занятие се занимава с такъв род дейност, то същият е бил запознат с реда за
осъществяване на риболов, условията и нужните разрешителни и регистрации за
неговото извършване.
В тази връзка съдът съобрази събраните в хода на
съдебното производство гласни доказателства, чрез разпита на свидетеля П.П.,
който в съдебно заседание на 10.03.2021 год. заявява, че по време на проверката
на жалбоподателя са му задали въпроса дали притежава регистрация по чл.25 от
ЗРА, но Д. им е отговорил, че не притежава такава.
Следователно от изложеното се обосновава и извода,
че жалбоподателят е извършил деянието виновно, при ясното съзнание, че не притежава нужната регистрация по
чл.25 от ЗРА за извършване на риболов чрез мрежени уреди.
При така установеното съдът намира, че жалбоподателят
е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението, визирано
в разпоредбата на чл.39а, ал.1 от ЗРА.
Административно-наказващият
орган е действал законосъобразно, като правилно е определил действащата за това
нарушение санкционна разпоредба, а именно нормата на чл.73, ал.1 от ЗРА, която предвижда наказание глоба от 1000 до 2000 лева за лице, което лови риба и други водни организми
със забранени риболовни уреди, средства, принадлежности и приспособления в
нарушение на чл.35,
ал.1, т.4, 5
и 7, чл.36,
37 и чл.39а,
ал.1
от ЗРА. Правилно е
индивидуализирал и размера на наказанието, като отчитащо визираните в
разпоредбата на чл.27 от ЗАНН обстоятелства е наложил наказание в размер на
минималния, предвиден в закона.
Съдът напълно споделя
изложения от административно-наказващият орган извод, че в настоящия случай деянието
не може да бъде квалифицирано като "маловажен случай" на
административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Видно от приобщените
материали, лицето, извършващо риболова не е притежавало нужните за това
регистрации, поради което е извършвало дейността изцяло в нарушение на
изискванията за осъществяване на този род дейност. ЗРА охранява особен род
обществени отношения, свързани със собствеността, организацията, управлението,
ползването и опазването на рибните ресурси във водите на Република България,
търговията с риба и други водни организми. Основна цел на закона е устойчиво
развитие на рибните ресурси, възстановяване и опазване на биологичното
равновесие и обогатяване на разнообразието на рибните ресурси във водните
екосистеми, прилагане на правилата за отговорен риболов и др. Именно поради
естеството на тези обществени отношения, които охранява са поставени сериозни
изисквания и условия за осъществяване на риболова чрез използване на различни
уреди и средства. В настоящия случай жалбоподателят не е извършвал любителски
риболов, доколкото при установяване на деянието са били открити и конфискувани
10 броя хрилни мрежи с обща дължина 600 метра и 60 броя уловена риба от вида
„каракуда“ с тегло 60 кг. От изложеното се налага извода, че деянието на
жалбоподателя не се отличава с по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с останалите случаи на нарушенията по
чл.39а, ал.1 от ЗРА. А с оглед на изложеното същото не може да бъде
квалифицирано като маловажен случай по смисъла, вложен в разпоредбата на чл.28
от ЗАНН.
Поради изложените
съображения, съдът намира, че наказателното постановление се явява правилно и
законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.
Доколкото от страните
по делото не е направено искане за
присъждане на разноски, то такива не се дължат.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №26-60/03.12.2020 год. на
Началника на отдел „Рибарство и контрол“-Централен Дунав със седалище гр.Русе
към Главна Дирекция „Рибарство и контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство
и аквакултури /ИАРА/, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, с което
на основание чл.73, ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/ на Д.М.Д.,
с ЕГН**********, с постоянен адрес:*** е наложено административно наказание
глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение по чл.39а, ал.1 от ЗРА.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Шуменския административен съд по реда на Закона за
върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е
изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: