Решение по дело №709/2021 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 41
Дата: 23 август 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Димитрина Николова Младенова
Дело: 20211630200709
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 41
гр. гр.Монтана , 23.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и седми юли, през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:ДИМИТРИНА Н.

МЛАДЕНОВА
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от ДИМИТРИНА Н. МЛАДЕНОВА
Административно наказателно дело № 20211630200709 по описа за 2021
година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 14 от 16.06.2021г. на Директора на
РИОСВ - Монтана на „Б.М.Ф.” ЕАД със седалище и адрес на управление в
град Монтана, представлявано дружеството от АНТ. К. ИЛ. - изпълнителен
директор е наложено административно наказание имуществена санкция в
размер на 10 000.00 лева /десет хиляди/ лева на основание чл.164 ал.1 от
Закона за опазване на околната среда.
„Б.М.Ф.” ЕАД, чрез изпълнителния си директор обжалва
постановлението, като неправилно и незаконосъобразно, като се излагат
подробни доводи в тази насока - нарушение на материалния и процесуален
закон. В съдебно заседание чрез пълномощник се подържа жалбата.
Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител в писмена
защита депозирана по делото моли съда да потвърди наказателното
постановление, като излага доводи за това.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и
1
гласни доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата
основания, намира за установено следното:
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
На жалбоподателя „Б.М.Ф.” ЕАД, със седалище и адрес на управление в
гр. Монтана, е вменено административно нарушение и наложено
административно наказание затова, че като оператор на инсталация „Леярна
за черни метали”, дружеството не е изпълнило Условие 9.3.1 от издаденото
му от Изпълнителната агенция по околна среда Комплексно разрешително
(КР) №125/2006 г. Съгласно Условие 9.3.1 от КР всички емисии на вредни
вещества от инсталациите по Условие №2 - „Леярна за черни метали”, се
изпускат в атмосферния въздух организирано през изпускащите устройства,
описани в Условие 9.2. от КР) №125/2006 г.
Нарушението е извършено на 21.05.2021 г. и е установено при
извършена проверка от експерти на РИОСВ - Монтана, свидетелите П.П.,
И.М. и Л.Ц. на площадка на „Б.М.Ф.” ЕАД в гр. Монтана. Индустриална зона.
Инсталация „Леярна за черни метали”. По време на проверката (в 13.56 ч. и
14.08 ч.) при извършване на операция по шихтоване на пещ №3, е
констатирано отделяне на неорганизирани емисии в помещението и
впоследствие от прозорците на халето на цех „Леярен”, участък „Топилен” - в
атмосферния въздух. Установено е. че отделянето на неорганизирани емисии
продължава около 4-5 минути, след което се разсейва в атмосферата.
Отделянето на неорганизирани емисии е неизпълнение на Условие 9.3.1
от КР №125/2006 г.
Проверката е извършена във връзка с подаден сигнал с вх. № С-
59/21.05.2021 г. в РИОСВ - Монтана за системно замърсяване на атмосферния
въздух в района на площадката на „Б.М.Ф.” ЕАД, гр. Монтана.
За установените факти и обстоятелства е съставен Констативен
протокол № КР-15/21.05.2021 г. на РИОСВ - Монтана.
2
С това свое деяние дружеството жалбоподател виновно е нарушило чл.
123в, т. 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
При извършената цялостна проверка за законосъобразност на
атакуваното наказателно постановление съдът не установи в хода на
производството да са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, които да са ограничили правото на защита на наказаното дружество,
респ. изпълнителният му директор. Съдът не установи да са налице и
нарушения на материалния закон. При съставянето на АУАН и при издаване
на НП административно наказващият орган е спазил процесуалните
изисквания на ЗАНН. Така издадените актове съдържат всички факти и
обстоятелства констатиращи нарушението. Акта е съставен на 21.05.2021г.,
предявен е на нарушителя на същата дата да се запознае със съдържанието му
и да направи писмени възражения по така съставения АУАН, ако има такива.
Дружеството е било във възможност да узнае същността на извършеното
нарушение, както и отговорността за него.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се
установява, фактическата обстановка в НП и акта за установяване на
административно нарушение. В тази връзка съдът изцяло кредитира и
свидетелските показания на П.П., И.М. и Л.Ц., които са обективни,
безпротиворечиви, логични и взаймно свързани и липсва индиция за
заинтересованост.
Безспорно е осъществен състав на нарушение, годно основание за
налагане на административнонаказателна отговорност.
Длъжностното лице, съставило АУАН - свидетелят /гл. Експерт/ ПЛ.
ИВ. П., е оправомощено със Заповед №РД-7/18.01.2021 г. на директора на
РИОСВ - Монтана /обстоятелство което е и служебно известно на съда и от
други дела/.
С посочената заповед са вменени правомощия на длъжностни лица от
РИОСВ - Монтана да съставят АУАН по ЗООС, поради което изложените
доводи за липса на компетентност на актосъставителя се явяват
неоснователни.
На следващо място се прави оплакване, че НП е незаконосъобразно, тъй
като не е установено, че изпусканите неорганизирано емисии са вредни, като
не са изследвани и не са посочени и съответните норми за допустимост на
3
емисиите. Твърди се, че неорганизирано изпусканите емисии е следвало да
бъдат установени чрез извършване на измервания с апаратура.
Съдът намира тези оплаквания са неоснователни.
Условието, което „Б.М.Ф.” ЕАД, в качеството си на оператор на
инсталация „Леярна за черни метали” и титуляр на издадено му от
Изпълнителната агенция по околна среда Комплексно разрешително (9.3.1) не
е изпълнило, визира, че всички емисии от инсталациите следва да се изпускат
в атмосферния въздух организирано през изпускащите устройства, описани в
Условие 9.2. от същото Комплексно разрешително.
Безспорно установено е, че на 21.05.2021 г. на площадката на „Б.М.Ф.”
ЕАД в гр. Монтана, Индустриална зона, Инсталация „Леярна за черни
метали”, при операция по шихтоване на пещ №3, се отделят неорганизирани
емисии в помещението и впоследствие от прозорците на халето на цех
„Леярен”, участък „Топилен” - в атмосферния въздух. Констатирано е също,
че неорганизираните емисии след отделянето си, се разсейват в атмосферата.
Не е спорно също, че неорганизираните емисии се отделят от
Инсталация „Леярна за черни метали”, която е инсталация по Условие 9.2.2
от Комплексното разрешително (КР), респ. като такава отделяните от нея
емисии са на вредни вещества - арг. от Условие 9.3.1. от КР. Посоченото
Условие е с императивен характер. От същото става ясно, че не се изисква и
не е необходимо установяването на неорганизирано изпускане на емисии да
става чрез измервания с технически средства. От своя страна това налага
извода, че констатирането на неорганизирано отделяне на емисии е възможно
да се случи единствено визуално. Следва да се има предвид също, че
нарушението се извършва за изключително кратко време (в порядъка на
няколко минути), което изключва възможността да бъде организирано
измерване с апаратура.
Съгласно КР всички емисии от процеса по получаване на течен метал се
изпускат от изпускащо устройство № М-2-П-2-1 от всичките 3 броя
индукционни пещи и задължително минават през пречиствателно съоръжение
сух ръкавен филтър и височина на изпускащото устройство 25 м. Тези емисии
подлежат на периодичен емисионен контрол чрез технически средства по
4
следните показатели: съдържание на прах, олово, никел, кадмий, арсен,
манган, амини и общ органичен въглерод, за което в КР са посочени
съответните норми. Неорганизираното изпускане на емисии води до
невъзможност за контролиране на тези показатели и липсата на пречистване,
какъвто е настоящият случай.
На следващо място, процесното нарушение е установено, именно по
подаден от гражданин сигнал за системно замърсяване на атмосферния
въздух в района на площадката на „Б.М.Ф.” ЕАД в гр. Монтана. Това налага
единствено възможния извод, че отделянето на неорганизирани емисии е
възможно да бъде забелязано от всеки един гражданин и да събуди в
обществеността основателни съмнения относно това замърсен ли е въздухът,
който хората дишат.
В конкретният казус не възниква никакво съмнение относно същността
на изпълнителното деяние на нарушението, като същото е изчерпателно
конкретизирано в издаденото НП - „не е изпълнило Условие 9.3.1 от
издаденото му от Изпълнителната агенция по околна среда Комплексно
разрешително...”. Описано е последователно в какво се състои условието,
както и извършените действия, с които същото е нарушено. Ясно са посочени
датата и мястото, когато и където нарушението е извършено, с което НП е
изпълнило изискванията на процесуалния закон да съдържа посочените в него
реквизити.
Следва да се отбележи още, че на практика дружеството жалбоподател
не оспорва вмененото му нарушение, арг. на стр. 7 от жалбата си с която е
сезиран съда, дружеството заявява, че предприема дейности за монтаж на
нова шихтоваща и аспирационна система и коригиращи действия с цел
ограничаване на неорганизирани емисии от процеса на топене в Леярски цех.
Прави се и оплакване, че се касае за маловажен случай на нарушение
по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като дружеството жалбоподател изтъква
предприети от него действия по модернизация на производството, както и на
липсата на вредни последици от нарушението.
Мотивиран от гореизложеното съдът намира че не са налице основания
за квалифициране на нарушението като маловажно. Въпреки формалния си
5
характер, деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност
от тази на другите нарушения от същия вид. Значимостта на застрашените
обществени отношения изключва всякакви съмнения относно маловажност на
случая.
Обстоятелството, че от дружеството са предприети действия за
намаляване/ограничаване на отделянето на неорганизирани емисии, не санира
извършеното нарушение и не го заличава с обратна сила.
Преди издаване на наказателното постановление
административнонаказващият орган е съобразил всички факти и
обстоятелства, относими към извършването на нарушението и е отчел в пълна
степен тежестта на нарушението.
При индивидуализацията на наказанието АНО е отчел и защитил и
правата и законните интереси на санкционираното юридическо лице; отчел е,
че това е първо нарушение за същото, и му е наложил наказание в
предвидения от закона минимален размер.
Посочените обстоятелства са смекчаващи до степен да обусловят
минимален размер на наказанието, но не и да доведат до пълно отпадане на
предвидената по закон отговорност.
Мотивиран от изложеното съдът намира, че НП следва да бъде
потвърдено, като законосъобразно, ето защо и на основание чл.63 ал.1 от
ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 14 от 16.06.2021г. на
Директора на РИОСВ - Монтана, с което на „Б.М.Ф.” ЕАД със седалище и
адрес на управление в град Монтана, представлявано дружеството от АНТ. К.
ИЛ. - изпълнителен директор е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 10 000.00 лева /десет хиляди/ лева на
основание чл.164 ал.1 от Закона за опазване на околната среда, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК
6
пред АС - Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.



Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
7