Р
Е Ш Е
Н И Е
№356
18.05.2023 г., гр.Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Хасково
в открито
съдебно заседание на деветнадесети април две хиляди двадесет и трета година в
състав:
Председател: ПЕНКА КОСТОВА
Членове: ПЕТЪР ВУНОВ
АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА
при
секретаря Мария Койнова
и в
присъствието на прокурора Елеонора Иванова,
като
разгледа докладваното от съдия А.
Митрушева
АНД (К) № 11 по описа на
Административен съд – Хасково за 2023 г.,
за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на глава дванадесета от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.
Образувано
е по касационна жалба, депозирана от Началника на Регионална дирекция за
национален строителен контрол - Хасково, против Решение № 318/07.11.2022 г.,
постановено по АНД № 803/2022 г. по описа на Районен съд – Хасково.
Касационният
жалбоподател твърди, че за да отмени като неправилно и незаконосъобразно
Наказателно постановление № Х-19-12/27.07.2022 г. на началника на Регионална
дирекция за национален строителен контрол - Хасково, съдът приел, че
административнонаказващият орган не бил посочил правилния
административнонаказателен състав, с което допуснал съществено процесуално
нарушение при съставянето на АУАН и издаването на НП. Касационният жалбоподател
счита, че с АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление били
установени всички факти и обстоятелства, касаещи посоченото нарушение и същото
било изяснено от фактическа и правна страна, а именно – нарушителят, в
качеството си на главен архитект, одобрил на 16.05.2022 г. инвестиционен проект
за строеж „Фотоволтаична централа до 200 kW с кабелна линия НН“, без да са
спазени изискванията на ПУП-ПЗ за ПИ 77195.730.723 по КК на гр.Хасково, одобрен
със Заповед № 2250/23.12.2021 г. на Кмет на Община Хасково. В одобрения ПУП-ПЗ
начинът на застрояване бил свободно (на отстояние 3,00 м. от границата с ПИ 77195.730.724
по КК на гр. Хасково), а в одобрения инвестиционен проект строежът бил разположен
до имотната граница с ПИ 77195.730.724 по КК на гр.Хасково, на разстояние
по-малко от 3,00 м. (свързано застрояване). Свързаното застрояване в одобрения
инвестиционен проект било в нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗУТ. Гореописаните
обстоятелства не били обсъдени в обжалваното съдебно решение, поради което касационният
жалбоподател счита, че същото е немотивирано и постановено, без съдът да изложи
мотиви по отношение на предмета на делото. Доколкото с наказателното
постановление било установено точно извършеното нарушение, неговият извършител,
датата и мястото на извършване, както и нарушената правна норма, се моли
обжалваното съдебно решение да бъде отменено и да бъде потвърдено изцяло
процесното наказателно постановление.
Ответникът
– Т.Д.Г. не изразява становище по основателността на касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура -
Хасково намира касационната жалба за неоснователна. Пледира за оставяне в сила
на решението на Районен съд - Хасково като правилно и законосъобразно.
Административен съд - Хасково, като прецени
събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намери
жалбата за допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по
същество, същата е неоснователна.
С
обжалваното съдебно решение Районен съд – Хасково е отменил Наказателно
постановление № Х-19-12/27.07.2022 г. на временно изпълняващ длъжността началник
на РДНСК - Хасково. Приел е за установено от фактическа страна, че при
извършена проверка на 30.05.2022 г. от служители в РДНСК - Хасково, било
установено, че Т.Д.Г., във функциите си на главен архитект на Община Хасково,
одобрил на 16.05.2022 г. инвестиционен проект за строеж „Фотоволтаична централа
до 200 kW с кабелна линия НН“, находящ се в поземлен имот с идентификатор ПП
77195.730.723, ПИ 77195.730.413, ПИ 77195.730.414 и ПИ 77195.730.369 по
кадастралната карта на ***, без да са
спазени изискванията на ПУП-ПЗ за ПИ 77195.730.723 по КК на *, одобрен
със Заповед № 2250/23.12.2021 г. на кмет на община Хасково. В одобрения ПУП-ПЗ
начинът на застрояване бил свободно (на отстояние 3,00 м. от границата с ПИ 77195.730.724),
а в одобрения инвестиционен проект строежът бил разположен до имотната граница
с ПИ 77195.730.724, на разстояние по-малко от 3,00 м. (свързано застрояване). Констатирайки
горното, контролните органи приели, че свързаното застрояване в одобрения
инвестиционен проект е в нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗУТ и съответно, че жалбоподателят
е нарушил чл. 137, ал. 3, вр. чл. 21, ал. 1, вр. чл. 35, ал. 2 от ЗУТ, като
така е осъществен състава на нарушението, предвидено в чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ.
От правна
страна съдът е намерил словесното описание на нарушението за неточно и непълно,
като е посочил, че същото не кореспондира с дадената му правна квалификация в
АУАН и в НП. В АУАН били посочени като нарушени разпоредбите на чл. 137, ал. 3,
вр. чл. 21, ал. 1, вр. чл. 35, ал. 2 от ЗУТ. От текстовата част обаче не ставало
ясно в какво точно се състои нарушението и неспазването на изискванията на
ПУП-ПЗ и одобрения инвестиционен проект. Касаело се за различни изисквания към
разположението и строителството на сградите. В първия случай се касаело за
изисквания, въведени с чл. 21, ал. 2 от ЗУТ, а във втория - за такива по чл. 35,
ал. 2 от ЗУТ. В тези два текста обаче се регламентирало разстоянието на
нежилищните сгради до вътрешните граници на урегулиран поземлен имот - чл. 35,
ал. 2 от ЗУТ, а в чл. 21, ал. 2 от ЗУТ - че сградите на основното застрояване
могат да се застрояват свързано само на страничните имотни граници. Съдът е
приел, че двата текста са смесени при опита да се опише точно нарушението и че
са били използвани неточни изрази и понятия. Не бил посочен видът на сградите,
а именно дали се касае за нежилищни и такива на основното застрояване, като под
едно общо понятие били подведени и имотните граници, без да се прави разлика
със странични и вътрешни такива. По отношение на НП е посочено, че с преквалификацията
на нарушението на практика това противоречие и несъответствие на текстовото
описание на нарушението и неговата правна квалификация още повече се
задълбочило. НП било издадено срещу Т.Г., в качеството му на главен архитект на
община Хасково, а квалифицирането на нарушението по чл. 232, ал. 10 от ЗУТ
предвиждало като субект на това нарушение проектант, неизпълнил задължение по чл.
162, ал. 4 от ЗУТ. Такова лице обаче не било посочено като нарушител, извършил
описаното нарушение. Съдът е заявил, че главният архитект няма как да бъде
субект на нарушение, което се подвежда и санкционира под нормата на чл. 232,
ал. 10 от ЗУТ. С оглед на така изложеното, съдът е намерил, че са налице
съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и издаването на НП,
което налага отмяна на последното.
Настоящата
касационна инстанция намира оспореното решение за правилно. Районният съд е
изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин,
който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички
обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при
точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и
анализ на доказателствата. Относимите за отговорността на касационния ответник
факти са установени в пълнота и правилно от районния съд, като при тяхната
съвкупна преценка е изведен правния извод за допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила при издаване на НП и при съставяне на
АУАН. Ето защо фактическите констатации и правните изводи, формирани от
районния съд, се споделят от настоящата инстанция.
Съгласно
разпоредбата на чл. 232, ал. 10 от ЗУТ, се наказва с глоба от 1000 до 15 000 лв. проектант,
неизпълнил задължение по чл. 162, ал. 4. Този текст, от своя страна, предвижда,
че проектантът носи отговорност за проектирането на строежа в съответствие с
предвижданията на подробния устройствен план, изискванията на чл. 169, ал. 1 и
3, както и с изискванията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на
труд. Съгласно чл. 162, ал. 1 от ЗУТ, проектант е физическо или юридическо
лице, включващо в състава си физически лица, притежаващи необходимата
проектантска правоспособност. Съответно и доколкото главният архитект не е
субект на това задължение, същият не може да носи отговорност по чл. 232, ал.
10 от ЗУТ.
В случая приложимата санкционна норма би била тази на чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ (която между другото е посочена в АУАН, макар и не като санкционна, а като нарушена законова норма), според която се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице, което съгласува, одобри или издаде строителни книжа в нарушение на този закон, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове, доколкото описаното изпълнително деяние се изразява в одобряване на строителни книжа в нарушение разпоредбите на приложимия ЗУТ. Задължението на компетентните лица, между които е и главният архитект на общината, да съгласуват и одобрят техническите или работните инвестиционни проекти, съответно да извършат проверка на съответствието им с предвижданията на подробния устройствен план и правилата и нормативите за разполагане на застрояването и устройствените показатели, е разписано в чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, който текст не е посочен нито в акта за установяване на административно нарушение, нито в наказателното постановление.
Допуснатото несъответствие в правната квалификация, изразяващо се в посочването на неприложима санкционна разпоредба, е съществено нарушение, опорочаващо административнонаказващия акт и представляващо основание за неговата отмяна, като незаконосъобразен.
Касационната инстанция констатира и друго допуснато от АНО процесуално нарушение при провеждане на административнонаказателното производство, а именно нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, доколкото в наказателното постановление не е посочена нарушената законова норма, а единствено санкционната разпоредба. Едва когато нарушението е коректно и правилно описано, включително и е посочена нарушената правна норма, едва тогава нарушителят би могъл да организира адекватна защита и съответно да ангажира доказателства. В противен случай е налице нарушаване на правото му на защита, което от своя страна е от категорията на съществените такива, които не биха могли да бъдат санирани от която и да било съдебна инстанция и при наличието на които обжалваното НП подлежи на отмяна.
Ето защо и
доколкото не се установяват сочените в касационната жалба основания за отмяната
на обжалваното решение на РС – Хасково, касационната жалба се явява
неоснователна. Решението на районния съд като правилно следва да се остави в
сила.
Водим от гореизложеното и на основание чл.
221, ал. 2, предл. първо от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 318/07.11.2022 г.,
постановено по АНД № 803/2022 г. по описа на Районен съд – Хасково.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател:
Членове: 1.
2.