Решение по дело №890/2015 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 84
Дата: 26 февруари 2016 г. (в сила от 19 септември 2018 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20153230200890
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 

 

 

 

гр. Добрич, 26.02.2016г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Районен съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, петнадесети състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и седми януари две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

 

Председател: Мариана Момчева

 

 

при участието на секретаря М.А.

разгледа докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 890 по описа на Добричкия районен съд за 2015г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „ЦБА – Д.” ООД, ЕИК *********, гр. Д., ул. „...” № **, в качеството му на работодател срещу НП № 08 – 0802779/056/09.03.2015г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 107р ал. 2 от Кодекса на труда КТ/ на основание чл. 416 ал. 5 във вр. с чл. 414 ал. 1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500.00лв.

С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна изразява становище, че жалбата е неоснователна и моли за потвърждаване на наказателното постановление.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

По същество на визираното нарушение, съдът съобрази следното:

Като нарушение на жалбоподателя е вменено следното:

В периода от 05.02.2015г. до 23.02.2015г. е извършена проверка от инспектори в Дирекция „ИТ“ на супермаркет „АВС“, находящ се в гр. Д., ЖК „...“, стопанисван от „ЦБА – Д.“ ООД гр. Д..

От изисканите документи е установено, че работниците с място на работа в супермаркет „АВС“, стопанисван от „ЦБА – Д.“ ООД са наети с трудови договори за неопределено време от „Ес груп хюмън кепитъл“ ЕООД с ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр. С., ЖК „...“, ***, представлявано от А.Н.. При проверката е установено, че материалните активи са собственост на „ЦБА – Добрич“ ООД.

На 13.02.2015г. в офиса на „ЦБА – Д.“ ООД е изискан и представен Договор за предоставяне на работна сила между двете дружества, сключен на 01.09.2014г. Съгласно чл. 1 от Договора „ЦБА – Д.“ ООД, в качеството си на възложител се задължава да приеме от „Ес груп хюмън кепитъл“ ЕООД, в качеството си на изпълнител „услуга по предоставяне на работна сила, състояща се в наемане на длъжности, определяни от възложители“.

При направена справка в публичния регистър на Агенцията по заетостта е установено, че „Ес груп хюмън кепитъл“ ЕООД има регистрация с рег. № 40/05.02.2013г., като предприятие осигуряващо временна работа.

С оглед сключения между двете дружества договор и трудови договори е установено, че „Ес груп хюмън кепитъл“ ЕООД предоставя на „ЦБА – Д.“ ООД работници и служители на постоянен трудов договор с работно място – магазинната мрежа на дружеството – възложител „ЦБА – Д.“ ООД на територията на гр. Д.. Съобразно условията по договора „ЦБА – Д.“ ООД се явява предприятие – ползвател по смисъла на Параграф 1 от Допълнителните разпоредби на Кодекса на труда.

По писмени данни, подадени от „ЦБА – Д.“ ООД по електронна поща на 18.02.2015г. и попълнена идентификационна карта е установено, че „ЦБА – Д.“ ООД, в качеството си на работодател е освободило 84 работници и служители, като към 01.09.2014г., същите работници и служители, освободени от „ЦБА – Д.“ ООД са предоставени от „Ес груп хюмън кепитъл“ ЕООД отново на „ЦБА – Д.“ ООД, чрез договор за предоставяне на работна сила. Общият брой на работниците и служителите, изпратени на работа въз основа на посочения договор между двете дружества е 84, а работещите по договор към „ЦБА – Д.“ ООД е 15, т.е. общия брой на приетите на работа работници от „ЦБА – Д.“ ООД, в качеството си на работодател и предприятие ползвател, според административнонаказващият орган, в нарушение на законовата забрана е надвишило 30 процента от общия брой работници и служители в „ЦБА – Д.“ ООД.

При съставянето на Акта и при издаване на Наказателното постановление са допуснати нарушения на установената законова процедура, които са от категорията на съществените, тъй като възпрепятстват ефективното осъществяване на правото на защита на лицето, на което е издадено наказателно постановление и винаги водят до неговата незаконосъобразност.

 

 

 

 

В разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН са визираните минимално необходими реквизити на акта за установяване на административното нарушение, а в чл. 57 от ЗАНН - на наказателното постановление и те са предвидени от законодателя с оглед обезпечаване на законосъобразното развитие на производството и гарантиране правото на защита на наказаното лице. Същите следва да бъдат спазвани стриктно независимо от отражението им върху възможността жалбоподателят да организира защитата си в производството и са самостоятелни основания за отмяна на атакуваното НП.

 

 

 

 

В съставения Акт за установяване на административно нарушение противно на разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 3 и 4 от ЗАНН не са посочени датата и мястото на извършване на нарушението; пълното му описание и обстоятелствата, при които е било извършено. Посочен е период на извършване на проверка 05.02.2015г. – 23.02.2015г.; дата 13.02.2015г./на която в офиса на „ЦБА – Д.“ ООД е изискан и представен договор за предоставяне на работна сила/; посочена е дата на сключване на договора за предоставяне на работна сила – 01.09.2014г.

От тази формулировка не става ясно на коя от посочените дати актосъставителят приема, че е извършено нарушение - датата на сключване на договора за предоставяне на работна сила; датата на която е изискан и представен договорът или периодът, посочен в наказателното постановление.

От съставения Акт за установяване на административно нарушение не става ясно и мястото на извършване на нарушението - дали това е мястото на сключване на договора за предоставяне на работна сила, каквото в последния въобще не е посочено; дали това е мястото на сключване на трудовите договори или мястото на работа. Липсва и пълно описание на нарушението и на обстоятелствата при които е извършено.

 

 

 

 

С наказателно постановление се санкционира установено по надлежния ред административно нарушение. Коментираните пороци при съставянето на Акта за установяване на административно нарушение не са отстранени при издаване на наказателното постановление и съответно административно наказващия орган, пресъздавайки дословно обстоятелствената част на Акта е допуснал нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН - отново не са конкретизирани датата и мястото на извършване на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Освен това в нарушение на изискването за посочване на доказателствата, които потвърждават нарушението.

Неправилната преценка на събраните доказателства е довела до нарушение и на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, който задължава наказващия орган преди да се произнесе по преписката да провери Акта за установяване на административно нарушение с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и да прецени възраженията и доказателствата, а при необходимост да извърши разследване на спорните обстоятелства.

Отделно от това следвало е да се направи отбелязване към кой момент се преценява ограничението по чл. 107р ал. 2 от Кодекса на труда за 30% съотношение на временни работници към общия брой наети лица в предприятието ползвател.

Съгласно чл. 107р ал. 2 от Кодекса на труда общият брой на работниците и служителите, изпратени от предприятие, което осигурява временна работа в предприятие ползвател, не може да бъде повече от 30 на сто от общия брой на работещите при него работници и служители.

Т.е. ограничението по чл. 107р ал. 2 от Кодекса на труда трябва да бъде преценявано към момента на постъпване на работника и служителя на временна работа в предприятието ползвател. В случаите, когато предприятието ползвател е сключило договор с няколко предприятия, които осигуряват временна работа, следва да се има предвид, че ограничението от 30 на сто от общия брой на работещите при него работници и служители се отнася до всички изпратени работници и служители по всички сключени договори.

 

 

 

 

 

 

 

 

Посочените нарушения на установената законова процедура при ангажиране на административнонаказателната отговорност на дружеството - жалбоподател са съществени, изцяло опорочават административнонаказателното производство и предопределят процесуалната му незаконосъобразност.

Предвид горното, обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ НП № 08 – 0802779/056/09.03.2015г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Добрич, с което на „ЦБА – Д.” ООД, ЕИК *********, гр. Д., ул. „...” № **, в качеството му на работодател за нарушение по чл. 107р ал. 2 от Кодекса на труда /КТ/ на основание чл. 416 ал. 5 във вр. с чл. 414 ал. 1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500.00лв.

          Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

                                                          Председател:

/М. Момчева/