Решение по дело №429/2020 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 260149
Дата: 29 юли 2021 г. (в сила от 6 април 2022 г.)
Съдия: Кирил Давидов Павлов
Дело: 20201870100429
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ № 156

САМОКОВ 29 юли 2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Самоковският районен съд първи състав в публичното съдебно заседание, проведено на четвърти ноември две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Кирил Павлов

с участието на секретаря Екатерина Баракова, като разгледа докладваното от съдията гражданско  дело № 429  по описа за две хиляди и двадесета година и за да се произнесе взе предвид следното:

С подадена на 20. 11. 2019 год. искова молба от „ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Позитано“ № 5, е предявен иск срещу Агенция „Пътна Инфраструктура“, с правно основание чл. 410, ал. 1 от КЗ, вр. чл. 45 от ЗЗД, вр. чл. 49 от ЗЗД за осъждане на този ответник да заплати на ищеца сумата 3200, 34 лв.

Сред фактите на които се основава иска се твърди в исковата молба, че на 22.04.2019 г., водачът Е.С.П., управлявайки с разрешената от закона скорост лек автомобил, собственост на „ОЛД СКУЛ“ ООД, марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК, движейки се по посока к.к. „Боровец“, след с. Радуил, попада в несигнализирана и необезопасена дупка на пътното платно, вследствие на което на моторното превозно средство се нанасят материални щети за репарирането на които е заплатена от ищеца исковата сума. Твърди се в ИМ, че според Протокол за ПТП № 1661448 от 22.04.2019 г. от младши автоконтрольор Янко Дойнов, причина за това ПТП наричано по долу за краткост „процесното“ е „необезопасена дупка на пътното платно“.

Твърди се в ИМ, че увреденият при това процесно ПТП лек автомобил, собственост на „ОЛД СКУЛ“ ООД, марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК, е бил застрахован в ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ АД на основание автомобилна застраховка „Каско Стандарт“, полица № 4704190200003816, с валидност от 00:00 часа на 12.03.2019 година до 00:00 часа на 12.03.2020 година за застрахователна сума в размер на 82 400 лева.

Твърди се в ИМ, че нанесените в резултат на процесното ПТП щети на увреденото МПС - лек автомобил, собственост на „ОЛД СКУЛ“ ООД, марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК са описани в заявление за изплащане на застрахователно обезщетение и опис на претенция № 50-01300-4995/19/23.04.2019 г., като била увредена  джанта лята предна лява, джанта лята задна лява. Твърди се в ИМ, че щетите са оценени на бази цени и методика, прилагани от застрахователя в размер на 3200.34 лв. Твърди се в ИМ, че с Доклад по щета № 470419191921432 от 12.07.2019 г., застрахователното дружество е одобрило да се изплати застрахователно обезщетение в размер на 3200, 34 лева на „Ауто Бавария“ ООД, ЕИК *********, на основание Възлагателно писмо 23.04.2019 г. и издадена фактура № *********/11.06.2019 г. с преводно нареждане за кредитен превод от 16.07.2019 г., като сумата е изплатена на „Ауто Бавария“ ООД.

До ответника е изпратена регресна покана с изх. № 04577/22.08.2019 г. за възстановяване на заплатеното обезщетение по щета № 470419191921432 в размер на 3200,34 лева. Същата е получена на 30.08.2019 г., но до предявяване на иска ответната страна не е платила исковата сума.

Ответникът оспорва иска като неоснователен. Оспорва протокола за ПТП и констатациите в него. Оспорва, че е причинил ПТП и вредите от него. Прави евентуално възражение за съпричиняване на процесните щети.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства прие следното:

На 22.04.2019 г., водачът Е.С.П., свидетел по делото управлявайки с разрешена скорост лек автомобил, собственост на „ОЛД СКУЛ“ ООД, марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК, движейки се по посока к.к. „Боровец“, след с. Радуил, попада в необозначена и необезопасена дупка на пътното платно, вследствие на което на МПС марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК се увреждат джантите на предна лява и задна лява гума. Съставен е Протокол за ПТП № 1661448 от 22.04.2019 г. от младши автоконтрольор Янко Дойнов, в който е посочено, че причина за ПТП е: „необозначена и необезопасена дупка на пътното платно“.

Към момента на ПТП22.04.2019 г. увреденият при него лек автомобил марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК е собственост на „ОЛД СКУЛ“ ООД, е бил застрахован в ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ АД на основание автомобилна застраховка „Каско Стандарт“, полица № 4704190200003816, с валидност от 00:00 часа на 12.03.2019 година до 00:00 часа на 12.03.2020 година за застрахователна сума в размер на 82 400 лева.

Нанесените в резултат на процесното ПТП  щети на увреденото МПС са доказани и описани в заявление за изплащане на застрахователно обезщетение и опис на претенция № 50-01300-4995/19/23.04.2019 г. Увредени са следните части на МПС марка „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК  джанта лята предна лява, джанта лята задна лява. Щетите са оценени на бази цени и методика, прилагани от застрахователя ищец в размер на 3200.34 лв., потвърдени и от вещото лице по назначената и изслушана съдебна автотехническа експертиза. С Доклад по щета № 470419191921432 от 12.07.2019 г., застрахователното дружество ищец по делото е одобрило да се изплати застрахователно обезщетение в размер на 3200, 34 лева, което е преведено на юридическото лице възстановило щетите „Ауто Бавария“ ООД, ЕИК *********, на основание Възлагателно писмо 23.04.2019 г. и издадена фактура № *********/11.06.2019 г. с преводно нареждане за кредитен превод от 16.07.2019 г. сумата е изплатена на „Ауто Бавария“ ООД.

До ответника е изпратена регресна покана с изх. № 04577/22.08.2019 г. за възстановяване на заплатеното обезщетение по щета № 470419191921432 в размер на 3200,34 лева. Същата е получена на 30.08.2019 г., но до приключване на устните състезания ответникът не изплатил претендираната сума.

Изложеното от фактическа страна се установява и от заключението на съдебната автотехническа експертиза, както и от показанията на свидетеля Е.П..

Съдът приема за доказано че изключителна причина за ПТП и увреждане на джантите е необезопасената и необозначена дупка допусната от ответника. Не се доказва възражението на ответника че е налице  съпричиняване и от водача на МПС, Като се съобрази заключението на вещото лице, както и къде е била дупката на пътя съдът приема че водачът на МПС не е могъл да предотврати попадането му в дупката, която е била необозначена и необезопасена и в дъгата на завой от пътя.  За причиненото от ответника ПТП чрез оставената на пътя необозначена и необезопасена дупка ответникът следва да заплати сумата 3200 лева, изплатени от ищеца като застрахователно обезщетение. Съображенията за отговорността на ответника са следните:

По силата на чл. 410, ал. 1 от Кодекса на застраховането (КЗ) с плащането на застрахователното обезщетение за ищцовото дружество застраховател се поражда право на регрес иск срещу ответника за платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото определяне. Ищецът встъпва в правата на увредения срещу причинителя на вредите, тъй като причина за настъпилото ПТП е необозначено и необезопасено препятствие дупка на пътното платно.

На основание чл. 19, ал. 1, т. 1 и чл. 30, ал. 1 ЗП ответникът Агенция „Пътна Инфраструктура“ е задължена да осъществява дейностите по поддържането на републиканските пътища, включително да означи наличие на препятствие по пътя с необходимите пътни знаци за предупреждаване на участниците в движението съобразно чл. 13 ЗдвП. Агенцията АПИ като юридическо лице осъществява дейностите по чл. 30, ал. 1 ЗП и чл.13 ЗДвП чрез своите служители или други лица, на които е възложила изпълнението следва да се грижи и поддържа в изправност пътната мрежа, вертикалната и хоризонталната маркировка на републиканските пътища, за да осигури безопасността на движението на моторни превозни средства. Безспорен е фактът, че участъкът от пътя на който е станало процесното ПТП поради необозначената и необезопасена дупка на пътя е част от републиканската пътна мрежа. Пътят е републикански по смисъла на чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата (ЗП) и като такъв, е изключителна държавна собственост, съобразно чл. 8, ал. 2 от същия закон. Съгласно чл. 30, ал. 1 от ЗП ремонтът и поддържането на републиканските пътища се осъществява от Агенция „Пътна инфраструктура“. В настоящият случая не е налице хипотезата на чл. 11 от ЗП, а именно пътят да е отдаден на концесия.

Съгласно разпоредбата на чл.3 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) лицата, които стопанисват пътищата, ги поддържат равни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях, така че да осигуряват условията за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум и от замърсяване на моторните превозни средства. Според разпоредбата на чл. 167, ал. 1 от ЗДвП, лицата, които стопанисват пътя, го поддържат в изправно състояние, сигнализират незабавно препятствията по него и ги отстраняват във възможно най-кратък срок. Съгласно дефиницията дадена в § 6, т. 37 от ЗДвП и чл. 1, т.19 от ППЗДвП, „препятствие на пътя“ е нарушаване целостта на пътното покритие, както и предмети, вещества и други подобни, които се намират на пътя и създават опасност за движението. В случая необозначената и необезопасена дупка на пътното платно, представлява препятствие по смисъла на посочената разпоредба, която е създала опасност за движението която се е реализирала и са настъпили щети, репарирани от ищеца застраховател, който е встъпил в правата на кредитора срещу причинителя на тези щети. Според чл. 52, ал. 1 от ППЗДвП, пътен знак Г11 се поставя пред препятствие на пътя, когато водачите могат да заобиколят препятствието отляво или отдясно, за да продължат движението си. Това ответникът не е сторил с което е причинил ПТП и отговорността му е обективна и не зависи от това дали негов служител или работник има вина за това необозначаване на реална дупка на пътя причинила процесното ПТП, което нямаше да настъпи, ако ответникът АПИ си беше свършил работата и поне да обозначи дупката. Вследствие от неизпълнението на задължението на ответника, за обезопасяване и обозначаване с необходимата маркировка за наличие на препятствие на пътя, е настъпило процесното ПТП, при което са причинени материални щети на застрахования автомобил „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК е собственост на „ОЛД СКУЛ“ ООД.

В хода на делото е изслушана съдебна авто-техническа експертиза от вещото лице Л.П., който е представил писмено заключение, което потвърждава в съдебното заседание. Съдът кредитира заключението на вещото лице като компетентно, пълно и обосновано.

Въз основа на горните доказателства, ценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установен факта на настъпване на ПТП на 22. 04. 2019 година при описаните в исковата молба и установени от доказателствата фактически обстоятелства и констатираните повреди на автомобила. Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено, че са налични предпоставките за изплащане на застрахователно обезщетение по валидна имуществена застраховка "Каско " в посочения размер.

Както бе посочено, по силата на чл. 410, ал. 1 от Кодекса за застраховането, след изплащане на застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на застрахования срещу причинителя на вредата, или възложителя на работата, или собственика на вещта, която е нанесъл и има право на регресен иск.

По делото е установено по безспорен начин, че причина за увреждане на лекия автомобил „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК е преминаването му през необозначена необезопасена дупка на пътното платно. Участъкът от пътя, на които е станало произшествието е част от републиканската пътна мрежа. Пътят е републикански по смисъла на чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата във връзка с, ал. 4 на същия член и като такъв е изключителна държавна собственост по смисъла на чл. 8, ал. 2 от Закона за пътищата. Решение № 945 от 1.12.2004 г. е прието от Министерския съвет на основание чл. 3 от ЗП и утвърждава списъка на републиканските пътища. Според това решение, този път е част от републиканската пътна мрежа.

Според чл. 29 и чл. 30 от Закона за пътищата Агенция "Пътна инфраструктура" има задължението да поддържа републиканските пътища съобразно транспортното им предназначение, изискванията на движението и опазването на околната среда и да осъществява дейностите по ремонта и изграждането им. Не се и установи наличието на хипотезата на чл. 11 от Закона за пътищата, а именно пътят да е отдаден на концесия, поради което той се стопанисва от Агенция "Пътна инфраструктура". Съгласно пък разпоредбата на чл. 3 от Закона за движение по пътищата, лицата които стопанисват пътищата ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях, така че да осигурят условия за сигурно и бързо придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум и от замърсяване от моторни превозни средства.

Според разпоредбата на чл. 167, ал. 1 от Закона за движение по пътищата лицата, които стопанисват пътя, го поддържат в изправно състояние, сигнализират незабавно препятствията по него и ги отстраняват във възможно най- кратък срок. Съгласно § 6, т. 37 от ДР на ЗДвП и § 1, т. 19 от ДР на ППЗДвП, "Препятствие на пътя" е нарушаване целостта на пътното покритие, както и предмети, вещества или други подобни, които се намират на пътя и създават опасност за движението. В случая наличието на дупка на пътното платно представлява препятствие по смисъла на посочената разпоредба, която е създала опасност за движението. Чл. 52, ал. 1 от ППЗДвП, установява задължение за пътен знак Г 11 се поставя пред препятствие на пътя, когато водачите могат да заобиколят препятствието отдясно или отляво, за да продължат движението си. Това задължение не е изпълнено от ответника, като именно с това ответникът е причинил процесното ПТП и щетите на автомобила „БМВ“, модел „Х4“, с регистрационен № СВ4932МК. За поддържането и ремонта е отговорна Агенция "Пътна инфраструктура", която е проявила бездействие, изразило се в бездействие на служителите й натоварени да поддържат в изправно състояние пътя, да сигнализират незабавно препятствията по него и да отстраняват повредите във възможно най- кратък срок.

Не се доказва по делото, при тежест за ответника и то при необходимост от провеждане пълно доказване, да е било налице такова поведение на водача на МПС, което да е допринесло за настъпване на вредоносния резултат. Според ЗДвП в чл. 20, ал. 2, водачите на ППС имат задължение при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачът на МПС в процесния случай при настъпването на ПТП не нарушил тази законова разпоредба. Дупката е препятствие на пътя по смисъла на § 6, т. 37 от ДР на ЗДвП, което не е могъл да предвиди, не е било обозначено и са предприети никакви действия по обезопасяването й.

В гражданския процес правилата на доказателствената тежест установяват в чия сфера настъпват неблагоприятните последици от недоказване на факт, на който страната основава своите искания или възражения. Щом ответникът не установява МПС преди процесното ПТП да се е движило с несъобразена или превишена скорост или друго съпричиняване, съдът прилагайки правилата на доказателствената тежест приема че няма такова съпричиняване от страна на  водача на МПС.

Ето защо и с оглед на осъщественото плащане от страна на ищеца на застрахования, то в полза на застрахователя ищец е възникнало регресно вземане срещу причинителя на вредата на основание чл. 410, ал. 1 от КЗ до размера на заплатеното обезщетение.

С факта на изплащане на застрахователното обезщетение на 05.04.2017 г. ищцовото застрахователно дружество е встъпило в правата на застрахования срещу причинителя на вредата- ответникът. Според чл. 410, ал. 1 от КЗ с плащането на застрахователното обезщетение застрахователя встъпва в правата на застрахования срещу причинителя на вредата до размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, който са направени за неговото определяне. Затова и застрахователното дружество има вземане против Агенция "Пътна инфраструктура" в размер на платеното - 187.50 лева, а предявеният иск като основателен следва да бъде уважен. Сумата следва да бъде присъдена ведно със законната лихва начислена от датата на подаване на исковата молба – 20. 11. 2019 год. до окончателното й изплащане.

На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 610 лв. разноски съобразно представения за това списък. От тези  разноски 300 лева са платени за адвокатско възнаграждение, 220 лева за експертиза, 40 лева депозит за разпит на свидетел и платена ДТ.

Водим от горното, съдът

РЕШИ:

ОСЪЖДА Агенция "Пътна инфраструктура ЕИК 00069508 да  със седалище и адрес на управление град София, Красно село, бул. Македония № 5 да заплати на ЗАД "БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП" ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. София, „Позитано № 5 , сумата от 3200, 34 лева /три хиляди и двеста лева и тридесет и четири стотинки/, представляваща възстановяване на заплатено застрахователно обезщетение за вреди от ПТП, осъществено на 22. 04. 2019 година по сключена застраховка "Каско Стандарт", по застрахователна полица №  4704190200003816, ведно със законната лихва от датата на предявяване на иска - 20.11.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, както и сумата 610 лева разноски по делото на осн. чл. 78 ал.1 от ГПК.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Софийския  окръжен съд в двуседмичен срок, считано от връчване преписа страните.

Районен съдия: