Р Е Ш Е Н И Е
№ 288/13.12.2019г.
гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
трети административен състав
На четвърти декември
2019 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар В. Митева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В.Драганов
Административно дело № 254 по описа на 2019 година.
За да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е образувано по жалба
на
С.К.П., ЕГН **********,***, чрез адв. Ц. *** против
виза за проектиране на обект: „Преустройство и реконструкция на съществуваща
сграда/кафе/ с идентификатор 87374.540.300.1 и пристройка към същата“ в УПИ V, кв. 40 по плана на гр.Ямбол, ЦГЧ с административен
адрес ул.“Г.С.*“ № *, издадена от гл. архитект на Община Ямбол, с изх. №
107/21.05.2019г.
В жалбата са релевирани доводи за
незаконосъобразност на оспорената виза за проектиране поради допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила и при неправилно приложение на
материалния закон. Сочи се, че оспорената виза не съответства на критериите за
форма и съдържание, установени в разпоредбата на чл. 140, ал.2 от ЗУТ. Счита, че в така издадената виза не е посочена
максимално допустимата височина на обекта и съвсем бланкетно
са посочени максимално допустимите
параметри, съобразно Наредба № 7, като се твърди, че с разрешеното проектиране
се превишават зададените с ПУП устройствени
показатели на процесния УПИ. Развити са доводи, че
оспорената виза е издадена при несъобразяване с нормативните изисквания относно
отстоянията и че не е обследвано и не извършвана
проверка и съответно липсва констативен протокол за оглед на място за наличие
на незаконно строителство. Твърди се също, че не са взети предвид изискванията
на чл. 39, ал.2 от ЗУТ, с оглед предназначението на процесния
ПУП за жилищни нужди и доколкото исканото преустройство е свързано с масов
достъп на външни лица и наднормено за зоната шумово и друго замърсяване. Прави
се искане съда да
постанови решение, с което да отмени издадената от главния архитект на Община Ямбол виза за проектиране с изх. № 107/21.05.2019г., с присъждане на направените
по делото разноски.
В
открито съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с процесуалния си представител, който поддържа жалбата и направеното искане.
Допълнително представя писмени бележки.
Ответникът по жалбата – главният архитект
на Община Ямбол се явява лично и с
процесуален представител юрисконсулт, който пледира за законосъобразност
на издадената виза и моли за отхвърляне на жалбата с присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.
Заинтересованата страна Б.Б.К.,
редовно и своевременно призована, се явява лично и оспорва жалбата по
съображения изложени в писмено становище. Моли жалбата да бъде отхвърлена.
Заинтересованата страна Г.Б.К., редовно и своевременно
призована, се явява лично и счита жалбата за неоснователна, тъй като процесния обект е бил заведение и сега следва само да се
извърши ремонт на същото.
Заинтересованите страни, Е.И.Ч., С.Г.Б., Р.В.К., М.Х.М., редовно и
своевременно призовани, не се явяват, не изпращат процесуален представител и не изразяват съображения по повдигнатия правен
спор.
Заинтересованата страна Община Ямбол –
също не изпраща представител и не взема становище по съществото на спора.
ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл.
168 от АПК и прецени събраните по делото
доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено
следното:
Производството пред административния
орган е започнало по заявление с рег.№ УТС-00941/20.05.2019г. на Б.Б.К..
-собственик на поземлен имот с идентификатор 87374.540.300 по КК на гр.Ямбол. Искането
е за издаване на виза за проектиране на обект: „Ремонт и преустройство на съществуваща сграда“ в имота с идентификатор 87374.540.300.1, с обща площ
192 кв. м. и предназначение „за обществено хранене“.
Във връзка с така постъпилото заявление
служители на дирекция „УТС“ при Община Ямбол са извършили проверка на място в поземлен
имот с идентификатор 87374.540.300 по КК на гр.Ямбол, част от УПИ V „за жс“, кв. 40 по плана на
ЦГЧ, с административен адрес гр.Ямбол, ул.“Г.С.*“ № *, за което е съставен
констативен протокол по чл. 181, ал.2 от ЗУТ с № КП-021 от 28.05.2019г. В
протокола е записано следното: „ в хода на проверката се установи наличие на
плътна ограда от запад с височина 3,75 м. от терена/ запазена стена с широчина 0,70м. на бивш масивен хамбар
върнат по реституция с решение № 1190 от 05.11.1993г. на ЯРС на П.Х., и закупен
от Б.Б.К. с нот. Акт № 156, том Х, вх. рег.№2719, дело №2948/95г./.
По процесното заявление
е издадена Скица № 107/21.05.2019 г. с виза за проектиране на главния архитект
на община Ямбол на основание чл. 140, ал. 3 ЗУТ, във вр. с чл. 41, ал.2 и чл.
42, ал.2 и ал.3 от ЗУТ, която да послужи за проучване и проектиране на: „Преустройство и реконструкция на съществуваща
сграда/кафе/ с идентификатор 87374.540.300.1 и пристройка към същата“ в УПИ V, кв. 40 по плана на гр.Ямбол. Във визата изрично
са посочени както показателите за застрояването с оглед устройствената зона в която попада имота, така и
обстоятелството, че с нея не се допускат намалени разстояния към съседни имоти
или сгради, включително през улица. Посочено е също, че визата следва да се
съобщи на всички заинтересовани лица по
чл. 131 от ЗУТ, като е отразено и обстоятелството, че същата подлежи на
обжалване в 14 дневен срок от съобщението за издаването й пред АС-Ямбол.
Със Съобщение № 2801-10694/10.06.2019
г., община Ямбол е уведомила
заинтересованите лица за издадената
виза, съгласно представеното извлечение
от имотния регистър. Процесното съобщение е получено
от С.Г.Б. на 12.06.2019 г., като управител на етажната собственост на бл. *,
ул. „*“ в гр.Ямбол.
Жалбата на С.К.П. като собственик на
самостоятелен обект – ап.6 в сградата
на ул. „Г.С.*“ № * в гр.Ямбол е подадена
директно в АС-Ямбол с вх. №1527/26.06.2019г.
Като
доказателства по делото заедно с цялата
административна преписка са представени също
така: скица на сграда № 15-797649/31.10.2018 г. на
СГКК-гр. Ямбол, с идентификатор 87374.540.300.1; копие от нотариален акт
№ 156, том Х, дело № 2948/95 г. от нотариус при РС – гр.Ямбол, вписан в
СВ с вх.рег.№ 2719, том 4960, 4961; препис
от Решение № 1190/05.01.1994 г. по гр.дело № 1527/1993 г. по описа на ЯРС;
Разрешение за строеж № 484/27.12.1996 г. на пристройка и преустройство на съществуващ
павилион в кафе, издадено на Б.Б.К.;
Скица/ виза за проектиране/ № 309/18.03.1996
г.; Технически проект на обект: „Пристройка и преустройство на съществуващ павилион
в кафе-аператив “ – част Архитектурна, одобрена от
Община Ямбол на 01.10.1996г., както и част Строителни конструкции, одобрена от
Община Ямбол на 03.10.1996г.
По искане на жалбоподателя е назначена
съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещо лице-инженер по гражданско и
промишлено строителство, която да отговори на следните въпроси:
1. Съобразени и спазени ли са нормативните изисквания относно показатели за устройство и застрояване на поземлени имоти, и по-специално, спазен ли е показателят за интензивност на застрояване на урегулирания поземлен имот Кинт. Съобразно плана за застрояване на процесното УПИ и Наредба № 7/22.12.2003 г.
2. Посочено ли е, и ако е, отговаря ли на изискванията за максимално допустима височина на обекта процесното „бъдещо“ кафе-ресторант;
3. Спазени ли са изискванията на чл.39, ал.2 ЗУТ във връзка с калканна стена със съседния имот.
3.1. Законно изградена ли е и представлява ли въпросната стена калканна такава, доколкото видно и от материалите по делото и заявлението на Б.К., същата е изцяло в процесното УПИ и е негова собственост?
4. Извършвана ли е проверка на място на съществуващата към момента постройка, идентична ли е с описаната във визата и отговаря ли тя на законните изисквания/ законно изградена ли е тя (съобразена с нормативните изисквания за отстояния, петно на застрояване, обем на застрояване и прочие);
5. Извършено ли е обследване и респ.спазени ли са изискванията на чл.42, ал.2 ЗУТ относно нивата на шум и достъпът на външни лица до процесното УПИ.
Заключението на вещото лице по
изслушаната съдебно-техническа експертиза е прието по делото като обективно,
всестранно, пълно и компетентно изготвено.
При
така изяснената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като
подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването по смисъла на чл.
131, ал.2, т.2 от ЗУТ и в преклузивния срок по
чл.149, ал.1 АПК. Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:
Предмет на осъществявания съдебен
контрол в настоящото производство е виза
за проектиране на обект: „Преустройство и реконструкция на съществуваща сграда
с идентификатор 87374.540.300.1 и пристройка към същата“ в УПИ V, кв. 40 по плана на гр.Ямбол, ЦГЧ с административен
адрес ул.“Г.С.*“ № *, издадена от гл. архитект на Община Ямбол, с изх. №
107/21.05.2019г.
Съгласно чл.168 АПК съдът проверява
законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички
основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от
оспорващия.
Оспорената виза е издадена от главния
архитект на Община Ямбол, който е компетентен да издава визи по реда на чл. 140 от ЗУТ,
в срока регламентиран в ал.7 на същата разпоредба, в изискуемата
писмена форма при спазване на административно-производствените правила и в
съответствие с материалноправните разпоредби и с
целта на закона.
Съгласно чл. 140, ал.2 от ЗУТ „Визата за
проектиране представлява копие (извадка) от действащ подробен устройствен план с обхват поземления имот и съседните му
поземлени имоти, с означени налични сгради и постройки в него и в съседните
имоти и с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и
интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива, както и
допустимите отклонения по чл. 36.
Когато кадастралната карта е влязла в сила след влизането в сила на подробния устройствен план, визата се издава върху комбинирана скица
от кадастралната карта и подробния устройствен план,
а съгласно ал.3 на същия текст за строежите по чл. 12, ал. 3, чл. 41, ал. 2,
чл. 50, 51, 58, 59, чл. 133, ал. 6 и чл. 134, ал. 6,
7 и 8, както и
за обекти - недвижими културни ценности, издаването на виза е задължително“. Видно е, че визата за проектиране определя
параметрите на допустимото застрояване в
конкретен поземлен имот и съобразно чл. 144, ал.1, т.2 от ЗУТ е предпоставка за
съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти и съответно за издаване на
разрешение за строеж.
В
съответствие с чл.140, ал.2 от ЗУТ оспорената виза е с обхват процесния ПИ с идентификатор 87374.540.300 и съседните му
поземлени имоти, като са означени наличните сгради и постройки в него и в
съседните имоти, нанесени са линиите на застрояване и допустими височини,
плътност и интензивност на застрояване. Посочено е, че имота попада „в устройствена
зона Жс, с устройствени
показатели съгласно Наредба № 7/22.12.2003 г. за ПНУОВТУЗ: Н до 12-15 м, Пзастр. – до 70%, Кинт.-2, Позел = 30%, които са задължителни за целия имот при
спазване разпоредбата на чл.183, ал.1 и ал.3 от ЗУТ, като издадената виза за проектиране не допуска намалени
разстояния към съседните имоти или сгради, включително през улица“.
Видно от заключението на вещото лице, съгласно
КККР, поземлен имот с идентификатор
87374.540.300 е с площ 233 кв.м., урбанизирана територия, с НТП – ниско застрояване
(до 10 м), стар № 7313 и в същия попада една
сграда с идентификатор 87374.540.300.1 с площ 192 кв.м., брой
етажи: 1, с предназначение
– сграда за обществено хранене, за която е
издадена оспорената виза за проектиране. По действащия план на гр.Ямбол, одобрен
с Решение ХLVІІІ-1 от 3.10.2007 г. на
Общински съвет, ПИ
87374.540.300 е част от УПИ
V за Ж.с., кв.40. УПИ V включва ПИ с идн.87374.540.300
с площ 223 кв.м., ПИ 87374.540.197 с площ 443 кв.м. и ПИ 87374.540.196 с площ 1477 кв.м., т.е. общата площ от 2143 кв.м. В приложена към
делото извадка от застроителния план, за УПИ V, кв.40
са вписани параметрите: ПНУОВТУЗ: Н до 12-15 м, Пзастр.
– до 70%, Кинт. 2, Позел =
30%, т.е. налице е съответствие на
вписаните във визата параметри с тези от застроителния
план. След извършени изчисления, включително и по време на проведеното на
04.12.2019г. с.з., вещото лице е категорично, че посочените във визата устройствени показатели, съответстват на устройствената зона, а проверката дали желаните
реконструкция и пристрояване са съобразени с тях, може да се извърши на етап
изготвен архитектурен проект. С оглед посоченото, неоснователен се явява довода
в жалбата, че „с разрешеното
проектиране се превишават зададените с ПУП устройствени
показатели на процесния УПИ“.
Неоснователен е и довода, че при издаване
на процесната виза е допуснато нарушение на чл. 39,
ал.2 от ЗУТ, съгласно който при промяна на предназначението на част или на цяла
сграда в жилищни, курортни или вилни зони, когато преустройството е свързано с
масов достъп на външни лица и наднормено за зоната шумово и друго замърсяване,
освен спазване на изискванията по чл. 38 е необходимо и изрично писмено нотариално заверено съгласие на всички
собственици и носители на ограничени вещни права в съседни поземлени имоти. От
една страна издадената виза е за
„Преустройство и реконструкция на съществуваща сграда/кафе/ с идентификатор
87374.540.300.1 и пристройка към същата“, т.е. не е налице промяна на
предназначението на съществуващата сграда, което е „сграда за обществено хранене“, съгласно скица № 15-797649/31.10.2018 г. на СГКК-гр. Ямбол. От друга страна вещото лице сочи, че обследване
на нивата на шум в процесния обект би могло да се
извърши след изготвяне на съответните проекти.
Неоснователен е също довода за допуснато нарушение на чл.42, ал.2 от ЗУТ. Обратно, в издадената виза изрично е посочено, че проучването и проектирането на преустройството и реконструкцията на съществуващата сграда, следва да бъде в съответствие с разпоредбите на чл. 41, ал.2 и чл. 42, ал.2 и ал.3 от ЗУТ. В тази връзка следва да се отбележи, че каменния зид в западната част на ПИ 87374.540.300 е отразен в констативен протокол № КП-021 от 28.05.2019г. като плътна ограда от запад с височина 3,75 м. от терена/ запазена стена с широчина 0,70м. на бивш масивен хамбар върнат по реституция с решение № 1190 от 05.11.1993г. на ЯРС на П.Х., и закупен от Б.Б.К. с нот. Акт № 156, том Х, вх. рег.№2719, дело №2948/95г./. Според вещото лице процесния зид представлява „калканна стена“ по смисъла на §5, т. 56 от ДР на ЗУТ и неговото съществуване е отразено още в проектите по част Архитектурна и Строителни конструкции, одобрени от Община Ямбол през 1996 г., въз основа на които е издадено Разрешение за строеж № 484/27.12.1996 г. на пристройка и преустройство на съществуващ павилион в кафе на Б.Б.К.. В чертежите към конструктивния проект е посочено, че се използва каменния зид от запад, като върху 25 см от зида е оформен пояс със сечение 25/25 см (кофражен план).
Не могат да бъдат споделени и останалите
доводи, че преди издаване на визата не е обследвано и не извършвана проверка и съответно липсва констативен
протокол за оглед на място за наличие на незаконно строителство. Както се
посочи такава проверка е извършена и е съставен констативен протокол № КП-021 от
28.05.2019г. По делото липсват данни за незаконно строителство в ПИ 87374.540.300 собственост на заинтересованото по делото лице Б.Б. К.. Съществуващата в имота сграда с
идентификатор 87374.540.300.1 притежава
необходимите строителни книжа.
Поради изложеното депозираната жалба от С.К.П. се явява неоснователна и
като такава следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора и съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК оспорващия следва да бъде осъден да заплати
направените в настоящото производство разноски от ответника в размер на 100/сто/
лева, за юрисконсултско възнаграждение, съобразно разпоредбата на чл.
78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37,
ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр.
с чл.144 от АПК и фактическата и правна
сложност на делото.
Водим от гореизложеното и на основание
чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС, трети административен състав
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.К.П. против виза за проектиране на обект:
„Преустройство и реконструкция на съществуваща сграда с идентификатор
87374.540.300.1 и пристройка към същата“ в УПИ V,
кв. 40 по плана на гр.Ямбол, ЦГЧ с административен адрес ул.“Г.С.*“ № *,
издадена от гл. архитект на Община Ямбол, с изх. № 107/21.05.2019г.
ОСЪЖДА С.К.П., ЕГН **********,***, да заплати на Община Ямбол сумата от 100/сто/ лева,
представляваща разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС в
14 дневен срок от съобщаването му на страните.
Решението да се съобщи на страните по реда
на чл. 138 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/ не се чете