Р Е Ш Е Н И Е № 55
05.06. 2020 год. гр. Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд Чирпан, втори състав
На 03. 06. 2020 год.
В публично заседание в състав:
Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ
Секретар: МАРИЯ
ХАЛАЧЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ
АНД номер 55 по описа за 2020 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба от И.Т.П.
ЕГН ********** , с адрес: ***, против
Наказателно постановление № 15/ 02.01.2020 г. на д-р З. Т. Н.на длъжност
Директор на РЗИ – Стара Загора, с което му е наложено административно
наказание- глоба в размер на 200,00 лв. на
основание чл.212, ал.1 от ЗЗ / Закон за здравето / за извършено нарушение на
чл. 44 от ЗЗ и е с правно основание чл. 59 и следващите
от Раздел V на ЗАНН.
Жалбоподателят останал недоволен
от така издаденото НП и моли да бъде
изцяло отменено, като необосновано и незаконосъобразно.
Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща
представител, който взема становище, че жалбата е неоснователна и като такава
следва да бъде отхвърлена, а обжалваното НП да бъде потвърдено.Никоя от
страните не претендира разноски.
Съдът, като взе
предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по
отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:
Жалбата е
допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:
Видно от
представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата е
подадена в срок.
Установи се по делото, че с
Наказателно постановление № 15/ 02.01.2020 г. на д-р З.
Т. Н.на длъжност Директор на РЗИ – Стара Загора,е наложено на жалбоподателя административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. на основание чл.212, ал.1
от ЗЗ / Закон за здравето / за извършено нарушение на чл. 44 от ЗЗ , затова
че: “ При извършена проверка на
16.09.2019 година в обект: Транспортни средства за обществен превоз - автобуси
на ЕТ „И.П."*** от Д.И.Й. в присъствието на свидетеля д-р Д.С.Д. ***, във
връзка с предписани мерки в констативен протокол от 16.07.2019 година за
извършване на ежедневен контрол по спазване разпоредбите на чл.56 ал.1 от
Закона за здравето /Д. В. бр.70/2004 г., изм. и доп./, забраняващ
тютюнопушенето в транспортните средства се е констатирало, че на 16.09.2019 г.
в обекта , И.Т.П. - собственик и представяващ ЕТ „И.П."***
не е представил писмени доказателства за извършвания ежедневен контрол по
спазване на абсолютната забрана за тютюнопушене в закрити обществени места -
транспортните средства за превоз на хора, поради което не е изпълнил
направеното предписание „ с което е
нарушил чл.44 от Закона за здравето.
Съдът намира жалбата за допустима, тъй
като е подадена от надлежна страна – наказано лице, което единствено чрез право
на жалба може да си гарантира правото да оспори административното обвинение и
съответната административно – наказателна санкция. Същата е подадена в
установения от Закона срок.
Видно от събраните по делото писмени и гласни
доказателства се установява, че на 16.07.2019 година в обект: Транспортни
средства за обществен превоз - автобуси на ЕТ „И.П."*** е била извършена
проверка по сигнал от Д.И.Й. и Й. И.- служители на РЗИ - Стара Загора. Същите
съставили констативен протокол от същата дата- 16.07.2019 г. , но без номер. В
цитирания протокол отбелязали,че на проверката присъства и И.П., за когото
посочили,че е Управител. Изрично в протокола е отбелязано,че проверката се
извършва на ЕТ „ И.П. „ – автобусен превозвач.
В графата предписания, срокове, отговорници записали
точка 2. Управителя да извършва ежедневен контрол по спазване изискванията на
чл.56 от ЗЗ / ДВ бр. 70/ 2004 г. /, забраняващ тютюнопушенето в транспортните
средства.
Впоследствие на 16.09.2019 г. в обекта Транспортни
средства за обществен превоз - автобуси на ЕТ „И.П."*** била извършена последваща проверка от Д.И.Й. в присъствието на свидетеля
д-р Д.С.Д. ***. Същите констатирали, че И.Т.П. - собственик и представяващ ЕТ „И.П."*** не е представил писмени
доказателства за извършвания ежедневен контрол по спазване на абсолютната
забрана за тютюнопушене в закрити обществени места - транспортните средства за
превоз на хора, поради което не е изпълнил направеното предписание и е нарушил
чл.44 от Закона за здравето, поради което и на 08.10.2019 г. бил съставен АУАН
№ 15/ 08.10.2019 г. въз основа на който е постановено и обжалваното НП.
От правна страна следва да бъде посочено
следното:
НП е издадено от компетентен орган.
В хода на административно-наказателното
производство обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
които го опорочават до степен, налагаща отмяна на атакуваното НП.
Съгласно разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН,
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което
нарушава установеният ред на държавно управление, извършено е виновно и е
обявено от закона за наказуемо с административно наказание налагано по
административен ред. Следователно деянието обявено за административно нарушение
трябва да е извършено виновно – умишлено или непредпазливо, като законодателят
е предвидил непредпазливите деяния да се наказват само в предвидените от закона
случаи.
Съгл. чл. 44 от Закона
за здравето, Физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват
задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на
органите за държавен здравен контрол.
За неизпълнението на това задължение
законодателят е предвидил в разпоредбата на чл. 212 от ЗЗдр следните наказания:
(1) Който не изпълни предписание на
органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание, се
наказва с глоба от 200 до 500 лв., а при повторно нарушение - от 500 до 1000
лв.
(2) Когато нарушението по ал. 1 е
извършено от едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 500
до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 3000 лв.
(3) Когато нарушението по ал. 1 е
извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до
3000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 5000 лв.
С атакуваното НП, на физическо лице е
наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лв /двеста лева/ - на осн. чл. 212, ал. 1 ЗЗдр., вместо да бъде наложена на едноличния
търговец имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв. – на осн. чл. 212, ал. 2 ЗЗдр.
В случая, видът и размерът на наложеното
наказание са определени в нарушение на нормата на чл. 27, ал. 1 ЗАНН,
съгласно която правна норма административното наказание се определя, съобразно
разпоредбите на този закон
в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение.
Настоящото производство е от
административно-наказателен характер.
Същественото при него е да се установи има
ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това
деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от
него виновно.
Освен това, за да бъде Наказателното
постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат
спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление.
В конкретният случай наложеното наказание
е определено в нарушение на нормата на чл. 27, ал. 1 ЗАНН,
което по своя характер представлява съществено нарушение на процесуалните
правила и основание за отмяната на издаденото НП, като незаконосъобразно.
Отделно от всичко гореизложено НП следва
да бъде отменено и на друго основание.
Видно от установената по- горе фактическа
обстановка се установява, че предписанието направено до „ Управителя „ , въпреки,че
не е конкретизиран по име и ЕГН, въпреки, че е не е конкретизирано на коя фирма
е управител, е да извършва ежедневен контрол , а не да съставя, води, съхранява
и т.н. писмени доказателства, удостоверяващи извършването на такъв контрол. Не
случайно, както актосъставителят, така също и АНО в
съответните си актове възприемат, че жалбоподателя извършва нарушение като не
представя писмени доказателства, както самите те се изразяват за „ извършвания
ежедневен контрол „. По начина по който е формулирано административното
нарушение излиза, че контрол е бил извършван, но няма документи за това. Не
такова обаче е предписанието на инспектор Д.Й. направено чрез КП, а то е да се
извършва контрол.
Всичко гореизложено мотивира настоящия
състав да отмени обжалваното НП, поради което и на основание чл. 63 от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 15/ 02.01.2020 г. на д-р З.
Т. Н.на длъжност Директор на РЗИ – Стара Загора, с което на И.Т.П. ЕГН ********** , с адрес: ***,е наложено
административно наказание- глоба в размер
на 200,00 лв. на основание чл.212, ал.1 от ЗЗ / Закон за здравето / за
извършено нарушение на чл. 44 от ЗЗ, като
незаконосъобразен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Административен съд – гр. Стара Загора в 14-дневен срок получаване
на съобщението до страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: