Решение по дело №55/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юни 2020 г. (в сила от 7 юли 2020 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20205540200055
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 55

05.06. 2020 год. гр. Чирпан

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд Чирпан, втори състав

На 03. 06. 2020 год.

В публично заседание в състав:

                     Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ

 

 Секретар: МАРИЯ ХАЛАЧЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ

АНД номер 55 по описа за 2020 година

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалба от И.Т.П. ЕГН  ********** , с адрес: ***, против Наказателно постановление № 15/ 02.01.2020 г. на д-р З. Т. Н.на длъжност Директор на РЗИ – Стара Загора, с което му е наложено административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. на основание чл.212, ал.1 от ЗЗ / Закон за здравето / за извършено нарушение на чл. 44 от ЗЗ и е с правно основание чл. 59 и следващите от Раздел V на ЗАНН.

Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото  НП и моли да бъде изцяло отменено, като необосновано и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна, редовно призована,  изпраща представител, който взема становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена, а обжалваното НП да бъде потвърдено.Никоя от страните не претендира разноски.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:

Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата е подадена в срок.

Установи се по делото, че с

Наказателно постановление № 15/ 02.01.2020 г. на д-р З. Т. Н.на длъжност Директор на РЗИ – Стара Загора,е наложено на жалбоподателя административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. на основание чл.212, ал.1 от ЗЗ / Закон за здравето / за извършено нарушение на чл. 44 от ЗЗ , затова че: “ При извършена проверка на 16.09.2019 година в обект: Транспортни средства за обществен превоз - автобуси на ЕТ „И.П."*** от Д.И.Й. в присъствието на свидетеля д-р Д.С.Д. ***, във връзка с предписани мерки в констативен протокол от 16.07.2019 година за извършване на ежедневен контрол по спазване разпоредбите на чл.56 ал.1 от Закона за здравето /Д. В. бр.70/2004 г., изм. и доп./, забраняващ тютюнопушенето в транспортните средства се е констатирало, че на 16.09.2019 г. в обекта , И.Т.П. - собственик и представяващ ЕТ „И.П."*** не е представил писмени доказателства за извършвания ежедневен контрол по спазване на абсолютната забрана за тютюнопушене в закрити обществени места - транспортните средства за превоз на хора, поради което не е изпълнил направеното предписание „ с което е  нарушил чл.44 от Закона за здравето.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена от надлежна страна – наказано лице, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира правото да оспори административното обвинение и съответната административно – наказателна санкция. Същата е подадена в установения от Закона срок.

Видно от събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява, че на 16.07.2019 година в обект: Транспортни средства за обществен превоз - автобуси на ЕТ „И.П."*** е била извършена проверка по сигнал от Д.И.Й. и Й. И.- служители на РЗИ - Стара Загора. Същите съставили констативен протокол от същата дата- 16.07.2019 г. , но без номер. В цитирания протокол отбелязали,че на проверката присъства и И.П., за когото посочили,че е Управител. Изрично в протокола е отбелязано,че проверката се извършва на ЕТ „ И.П. „ – автобусен превозвач.

В графата предписания, срокове, отговорници записали точка 2. Управителя да извършва ежедневен контрол по спазване изискванията на чл.56 от ЗЗ / ДВ бр. 70/ 2004 г. /, забраняващ тютюнопушенето в транспортните средства.

Впоследствие на 16.09.2019 г. в обекта Транспортни средства за обществен превоз - автобуси на ЕТ „И.П."*** била извършена последваща проверка от Д.И.Й. в присъствието на свидетеля д-р Д.С.Д. ***. Същите констатирали, че И.Т.П. - собственик и представяващ ЕТ „И.П."*** не е представил писмени доказателства за извършвания ежедневен контрол по спазване на абсолютната забрана за тютюнопушене в закрити обществени места - транспортните средства за превоз на хора, поради което не е изпълнил направеното предписание и е нарушил чл.44 от Закона за здравето, поради което и на 08.10.2019 г. бил съставен АУАН № 15/ 08.10.2019 г. въз основа на който е постановено и обжалваното НП.

От правна страна следва да бъде посочено следното:

НП е издадено от компетентен орган.

В хода на административно-наказателното производство обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които го опорочават до степен, налагаща отмяна на атакуваното НП.

Съгласно разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установеният ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено от закона за наказуемо с административно наказание налагано по административен ред. Следователно деянието обявено за административно нарушение трябва да е извършено виновно – умишлено или непредпазливо, като законодателят е предвидил непредпазливите деяния да се наказват само в предвидените от закона случаи.

Съгл. чл. 44 от Закона за здравето, Физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол.

За неизпълнението на това задължение законодателят е предвидил в разпоредбата на чл. 212 от ЗЗдр следните наказания:

(1) Който не изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 200 до 500 лв., а при повторно нарушение - от 500 до 1000 лв.

(2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 3000 лв.

(3) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 5000 лв.

С атакуваното НП, на физическо лице е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лв /двеста лева/ - на осн. чл. 212, ал. 1 ЗЗдр., вместо да бъде наложена на едноличния търговец имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв. – на осн. чл. 212, ал. 2 ЗЗдр.

В случая, видът и размерът на наложеното наказание са определени в нарушение на нормата на чл. 27, ал. 1 ЗАНН, съгласно която правна норма административното наказание се определя, съобразно разпоредбите на този закон в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение.

Настоящото производство е от административно-наказателен характер.

Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно.

Освен това, за да бъде Наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

В конкретният случай наложеното наказание е определено в нарушение на нормата на чл. 27, ал. 1 ЗАНН, което по своя характер представлява съществено нарушение на процесуалните правила и основание за отмяната на издаденото НП, като незаконосъобразно.

Отделно от всичко гореизложено НП следва да бъде отменено и на друго основание.

Видно от установената по- горе фактическа обстановка се установява, че предписанието направено до „ Управителя „ , въпреки,че не е конкретизиран по име и ЕГН, въпреки, че е не е конкретизирано на коя фирма е управител, е да извършва ежедневен контрол , а не да съставя, води, съхранява и т.н. писмени доказателства, удостоверяващи извършването на такъв контрол. Не случайно, както актосъставителят, така също и АНО в съответните си актове възприемат, че жалбоподателя извършва нарушение като не представя писмени доказателства, както самите те се изразяват за „ извършвания ежедневен контрол „. По начина по който е формулирано административното нарушение излиза, че контрол е бил извършван, но няма документи за това. Не такова обаче е предписанието на инспектор Д.Й. направено чрез КП, а то е да се извършва контрол.

Всичко гореизложено мотивира настоящия състав да отмени обжалваното НП, поради което и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 15/ 02.01.2020 г. на д-р З. Т. Н.на длъжност Директор на РЗИ – Стара Загора, с което на И.Т.П. ЕГН  ********** , с адрес: ***,е наложено административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. на основание чл.212, ал.1 от ЗЗ / Закон за здравето / за извършено нарушение на чл. 44 от ЗЗ, като незаконосъобразен.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр. Стара Загора в 14-дневен срок получаване на съобщението до страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: