Определение по дело №318/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1205
Дата: 13 август 2020 г. (в сила от 3 септември 2020 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20207150700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1205/13.8.2020г.

 

гр. Пазарджик

 

Административен съд Пазарджик, VІ състав, в закрито заседание на тринадесети август, две хиляди и двадесета година в състав        

                                               СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 318, по описа на съда за 2020г., намери за установено следното:

Производството е образувано по жалба на М.Ж.Й.,***, против Ревизионен акт за начет № РМ-5-5-12-00706241/20.01.2020г., издаден от длъжностни лица при НОИ Пазарджик.

Съдът след като се запозна с депозираната жалба и приложената административна преписка по оспорения акт намира, че жалбата е недопустима и следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати. Съображенията за това са следните:

Предмет на делото е Ревизионен акт за начет № РМ-5-5-12-00706241/20.01.2020г., издаден от длъжностни лица при НОИ Пазарджик на основание чл.110, ал.1 от КСО за определяне на задължения на жалбоподателката за причинени щети на ДОО, фонд Пенсии, относно неправомерно изплатени пенсии. Съгласно чл.110, ал.1, т.1 от КСО - контролните органи на Националния осигурителен институт съставят на физическите лица, на юридическите лица и/или на осигурителите ревизионни актове за начет за причинените от тях щети на държавното обществено осигуряване от неправилно извършени осигурителни разходи, включително от неправилно удостоверяване на осигурителен стаж или осигурителен доход и от актове на медицинската експертиза, които са отменени, поради нарушаване на нормативните разпоредби при издаването им. Съгласно чл.110, ал.2 от КСО по съставените актове за начет отговорните лица могат да направят възражения в 7-дневен срок от връчването им. Контролният орган се произнася по възражението с мотивирано заключение. Съгласно чл.110, ал.3 от КСО за събиране на сумите по ревизионните актове за начет длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното поделение на Националния осигурителен институт, или друго длъжностно лице, определено от ръководителя на поделението, издава разпореждания. Това разпореждане съгласно чл.117, ал.1, т.2, б."в" от КСО подлежи на обжалване пред ръководителя на съответното ТП на НОИ. А съгласно чл.118, ал.1 КСО пред съда може да се обжалва решението на ръководителя на ТП на НОИ.

С оглед горепосочените разпоредби съдът приема, че оспореният ревизионен акт за начет в настоящото производство няма характеристиките на индивидуален административен акт, с който се създават задължения за ревизираните субекти. Сумите по ревизионните актове за начет се събират с издаване на разпореждане от длъжностно лице, на което е възложено ръководството на контрола по приходите и разходите на ДОО в съответното поделение на ТП на НОИ. Разпореждането създава задължение за ревизираното лице за заплащане на установените в него суми, поради което подлежи на обжалване по реда на чл.117, ал.1,т.2,б."в" от КСО пред Ръководителя на съответното ТП на НОИ. А решението на Ръководителя на ТП на НОИ подлежи на оспорване по съдебен ред, съгласно чл.118, ал.1 КСО. От представените данни е видно, че е издадено Решение № 1012-12-40-3817.07.2020г., по подадено от жалбоподателката възражение срещу Разпореждане № РО-5-12-00724160/11.02.2020г. Решението е индивидуалният административен акт, който засяга правата на жалбоподателката и може евентуално да бъде предмет на обжалване, ако жалбоподателката упражни субективното си право на обжалване.

Оспореният в настоящото съдебно производство ревизионен акт за начет е част от процедурата по издаване на разпореждане по чл.110, ал.3 от КСО и не подлежи на самостоятелно оспорване по административен и съдебен ред. Аргумент в тази насока е разпоредбата на чл. 21, ал. 5 от АПК.

Предвид на изложеното жалбата следва да се остави без разглеждане, като подадена срещу акт, неподлежащ на съдебен контрол и производството по делото да се прекрати.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 АПК, Административен съд Пазарджик

О П Р Е Д Е Л И :

Оставя без разглеждане жалба на М.Ж.Й.,***, против Ревизионен акт за начет № РМ-5-5-12-00706241/20.01.2020г., издаден от длъжностни лица при НОИ Пазарджик.

Прекратява производството по административно дело №318/2020г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението.

СЪДИЯ :/п/