О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 779
Старозагорският административен съд,
в закрито съдебно заседание на двадесет и втори ноември през две хиляди
двадесет и трета година, в състав:
Съдия: Ст.ВЪЛЧЕВ
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 67 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е
образувано по искова молба, именувана „жалба“, подадена от И.Г.П., ЕГН **********,
изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в Затвора – Стара Загора, съдържаща
три субективно съединени иска, както следва: 1. против Център за спешна
медицинска помощ – Тополовград, за присъждане на сумата от 1.00 лв.; 2. против
Болница – Тополовград, за присъждане на сумата от 3.00 лв. и 3. против
Министерство на здравеопазването на Република България за присъждане на сумата
от 17 000.00 лв., за това, че на 20.02.2018 г., след извършен арест на
ищеца, по време на който се твърди, че му е причинена телесна травма на лявата
лакътна става, не му е указана навременна и ефективна медицинска помощ в
сочените здравни заведения, поради което лявата му ръка била трайно увредена –
обстоятелство, в потвърждението на което се сочи издадено ЕР на ТЕЛК №0449 от
02.02.2022 г. От съда се иска присъждане на претендираните суми, представляващи
парично обезщетение за нанесени неимуществени вреди по смисъла на чл.52 от
Закона за задълженията и договорите. С отделни молби е направено искане за
освобождаване от държавна такса и за предоставяне на правна помощ по реда на
ЗПП.
С Определение №195/21.03.2023 г. Административен съд Стара
Загора е освободил И.Г.П., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в Затвора
в град Стара Загора от заплащане на дължимата се ДТ по настоящото дело, оставил
е без уважение молбата на И.Г.П. за предоставяне на правна помощ под формата на
безплатно процесуално представителство, защита и съдействие от един адвокат по
адм. д. № 67/2023 г. по описа на Административен съд - Стара Загора, оставил е
без разглеждане искова молба, наименувана „жалба“, подадена от И.Г.П., против
ЦСМП-Хасково, „СБАЛВБ-Тополовград” ЕООД и Министерство на здравеопазването за
присъждане на парично обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер
съответно на 1.00 лв., на 3.00 лв. и на 17 000.00 лв. и е прекратил
производството по административно дело № 67
по описа за 2023 г. на Административен съд-Стара Загора.
С Определение №
7392/05.07.2023 г. по адм. дело № 5853/2023 г. ВАС е отменил определение
№195/21.03.2023 г., постановено по адм.д. № 67/2023 г. по описа на
Административен съд - Стара Загора и върнал делото на Административен съд -
Стара Загора за продължаване на съдопроизводствените действия по исковата молба
на И. П..
В мотивите на решението си ВАС приема следното: „Неправилно
първоинстанционният съд не се е произнесъл първо по постъпилата молба за
предоставяне на правна помощ на ищеца и едва след влизане в сила на съдебния
акт в тази насока, да извърши дължимата се процесуална преценка относно
редовността и допустимостта на предявените искове. Осигуряването на правна
помощ на ищеца, по чл.21, т.3 от ЗПП, при наличие на предпоставките за това, би
обезпечило ефективната правна защита на лицето, в т.ч. прецизиране на исковата
молба и своевременно отстраняване на нередовностите й. Правилни са изводите на
първоинстанционния съд, че първите двама ответника нямат качеството на
административни органи и не извършват административна дейност по смисъла на
АПК, тъй като медицинската дейност по диагностика, наблюдение и лечение по
смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗЛЗ не може да се определи като административна
дейност. По отношение обаче на третия ответник – Министерство на
здравеопазването исковата молба е неясна, тъй като липсва конкретика в резултат
на какво /акт, действие или бездействие/ се претендират вредите, в т.ч. и
периода, за който се претендират. При липса на яснота относно посочените
обстоятелства, индивидуализиращи предмета на делото, първоинстанционният съд е
следвало да остави исковата молба без движение и да даде указания за
отстраняване на посочените нередовности.“.
В изпълнение на задължителните указания дадени в
отменителното определение на ВАС, АС-Стара Загора:
С Определение от 26.07.2023 г. по адм.дело № 67/2023 г.
предоставя на И.Г.П. - ищец по адм. дело
№ 67/ 2023 г. по описа на Административен съд – Стара Загора правна помощ за
осъществяване на процесуално представителство по посоченото дело.
С Определение от 08.08.2023 г. по адм.дело № 67/2023 г.
назначава адв.В.С.М. към Адвокатска колегия – гр. Стара Загора, вписана под №
7429 в Националния регистър за правна помощ, за процесуален представител за
осъществяване на правна помощ по адм.дело № 67/ 2023г. по описа на Административен
съд – Стара Загора, на И.Г.П. – ищец по посоченото дело и разпорежда на
назначения за процесуален представител адв.М. да се връчи препис от настоящото
определение, ведно с подадената искова молба във връзка с която е образувано
адм. дело № 67/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
С Разпореждане от 08.08.2023 г. по адм.дело № 67/2023 г.
оставя без движение подадената от И.Г.П. искова молба с вх.№ 615/ 01.02.2023
г.; указва на ищеца И.Г.П. в едноседмичен срок от получаване на препис от
настоящото разпореждане, да отстрани с писмена молба, с препис за ответника,
посочените в обстоятелствената част на разпореждането нередовности, като
конкретизира и посочи точно и ясно: 1. На кой незаконосъобразен административен
акт, действие или бездействие на административен орган /длъжностно лице/ се
основава предявената срещу Министерство на здравеопазването искова претенция. В
случай, че се претендира обезщетение за претърпени вреди от незаконосъобразен
административен акт, да се приложат доказателства за неговата отмяна. 2. Какъв е вида, характера и в какво се
изразяват претендираните вреди, и съотв. периода, за който се претендира
присъждане на обезщетение; предупреждава ищеца, че при неотстраняване на
нередовността в указания срок исковата молба ще бъде върната, а производството
по делото – прекратено; разпорежда препис от разпореждането да бъде изпратено
на ищеца и на назначения му процесуален представител – адв. В.М..
Разпореждането е получено лично от ищеца П. на 09.08.2023 г.
С Определение № 572/ 21.09.2023 г. по адм.дело № 67/2023 г.
заменя адвокат В.С.М., вписана под № 7429 в Националния регистър за правна
помощ, като назначава адвокат К.Н.В. – Д. ***, вписана под № 6263, за
процесуален представител на ищеца И.Г.П. до окончателното приключване на делото
с влязъл в сила съдебен акт и пред всички съдебни инстанции; указва на адвокат К.В.-Д.,
че следва да бъдат изпълнени указанията на съда, дадени с Разпореждане от
08.08.2023 г.; предоставя на адвокат К.В.-Д. нов 7-дневен срок за изпълнение на
указанията на съда, дадени с Разпореждане от 08.08.2023 г., считано от датата
на връчване на настоящото определение; указва на адвокат К.В.-Д., че при
неотстраняване на нередовностите в исковата молба в срок, същата ще бъде
върната, а производството по делото – прекратено; разпорежда на назначения за
процесуален представител адв. К.В.-Д. да се връчи препис от настоящото
определение, ведно с подадената искова молба и Разпореждане от 08.08.2023г.
Преписи от Определение № 572/ 21.09.2023 г. по адм.дело №
67/2023 г., ведно с подадената искова молба и Разпореждане от 08.08.2023 г. са
връчени лично на адв. К.В.-Д. на 25.09.2023 г.
С молба вх.№5430/02.10.2023 г. И.Г.П.,***, чрез адв. К.Н.В.-Д.
в предоставения срок съгласно
Разпореждане от 08.08.2023 година и след проведена среща с ищеца no делото И.Г.П.
представя следните уточнения към исковата молба, въз основа на която е
образуваното производство по адм.дело № 67/2023 г., a именно: „Видно oт
изложеното в исковата молба, на 20.02.20 18 година ищецът И.П. е получил
увреждане в областта на лявa лакътна става, като във връзка и no повод
увреждането с повикан екип на Спешна медицинска помощ — град Тополовград.
Вместо да мy бъде оказана необходимата медицинска помощ, И. П. твърди, че не с
своевременно и надлежно прегледан от компетентен специалист, тъй като такъв
липсвал-ЦCMП Тополовград не е разполагал с дежурен рентгенолог, който да
извърши необходимата рентгенография на лакътната му става. Впоследствие, след
три дни, е откаран до MБAЛ „Св. Пантелеймон" AД град Ямбол, където е
извършена рентгенография на ляв лaкът и е констатирано, че не е възможно
провеждането нa лечение поради започнало калциране и срастване. При наличието
на пoдoбнo увреждане, каквото е имал и ищецът, следва да бъдат предприети мерки
в рамките на 24 часа, за дa бъде успешно проведено лечението и дa има
възможност зa правилно срастване на ставите и костите. B настоящия случай,
поради липсата ua компетентен медицински специалист в ЦCMП-Тополовград, лявата
лaкътнa става на ищеца И. П. не с правилно зараснала, ищецът не може да движи и
ползва pъкaтa Cu пълнoцeннo, ежедневно търпи болки и страдания.
B чл.99 oт Закон за здравето с посочено, че държавата
организира и финансира система зa оказване на медицинска помощ при спешни
състояния. Центровете зa спешна медицинска помощ представляват юридически лицa
на бюджетна издръжка, като устройството, дейността и структурата им се определят
с наредба, издадена oт министъра нa здравеопазването. B тoзи смисъл, ищецът И.П.
счита, че aкo Министерство на здравеопазването бе изпълнило задълженията си,
свързани с организирането, финансирането и контрола относно осъществяване на спешната
медицинска пoмoщ от центровете за спешна медицинска помощ, в настоящия случай
от този в град Тополовград, не би се стигнало до причиненото мy трайно
увреждане - луксация на лява лакътна става.
Ищецът претендира обезщетение за неимуществени вреди за
периода от датата на увреждането - 20.02.2018 година до датата на подаване на
исковата молба - 01.02.2023 година.
Вредите са претърпени от ищеца в резултат от бездействието
на ответната страна да изпълни законово установените си задължения, свързани с
организирането и финансирането на Спешната медицинска помощ, както и
задълженията сu за осъществяване на контрол в системата и структyрите на ЦСМП.
Неимуществените вреди, претърпени от ищеца И.П., се
изразяват в ежедневните болки и страдания, които е принуден на търпи,
неудобството от ограничените движения на лявата мy ръка, невъзможността да я
ползва пълноценно, трайната загуба на работоспособност.
Към настоящия момент е издадено експертно решение на ТЕЛК,
Съгласно което на И. П. са определени 52 % трайно намалена работоспособност.
Само по себе си това обстоятелство създава допълнителни отрицателни душевни
терзания на ищеца, който в най-трудоспособната си възраст, всъщност е с трайно
намалена работоспособност.“.
С подадената молба и направеното уточнение ищецът е изпълнил
дадените в Разпореждане от 08.08.2023 г. на СтЗАС указания в частта им по т.2,
а именно да посочи какъв е вида, характера и в какво се изразяват
претендираните вреди, и съотв. периода, за който се претендира присъждане на обезщетение.
Въпреки дадените му възможности и осигурена правна помощ
разпореждането в частта му по т.1 не е изпълнено нито със становище
вх.№4643/17.08.2023 г., нито с молба вх.№5430/02.10.2023 г. и до настоящия
момент.
Изрично в тази част на разпореждането е указано на ищеца да конкретизира
и посочи точно и ясно: На кой
незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие на
административен орган /длъжностно лице/ се основава предявената срещу
Министерство на здравеопазването искова претенция. В случай, че се претендира
обезщетение за претърпени вреди от незаконосъобразен административен акт, да се
приложат доказателства за неговата отмяна.
Като такова изпълнение не може да се приеме уточнението„B
чл.99 oт Закон за здравето с посочено, че държавата организира и финансира
система зa оказване на медицинска помощ при спешни състояния. Центровете зa
спешна медицинска помощ представляват юридически лицa на бюджетна издръжка,
като устройството, дейността и структурата им се определят с наредба, издадена
oт министъра нa здравеопазването. B тoзи смисъл, ищецът И.П. счита, че aкo
Министерство на здравеопазването бе изпълнило задълженията си, свързани с
организирането, финансирането и контрола относно осъществяване на спешната
медицинска пoмoщ от центровете за спешна медицинска помощ, в настоящия случай
от този в град Тополовград, не би се стигнало до причиненото мy трайно
увреждане - луксация на лява лакътна става.“
Така направеното уточнение цитира законова разпоредба, т.е.
общо правило за поведение, а не отговаря на изискването да се посочи конкретен административен
акт, действие или бездействие на административен орган, респ. длъжностно лице,
както и да се обоснове тяхната незаконосъобразност или да се приложат
доказателства за отмяна на административния акт.
Липсата на конкретизация води до неяснота на предмета на
спора и поставя в невъзможност както съда, в зависимост от твърденията на
ищеца, да определи подлежащите на доказване факти и обстоятелства, да отдели
спорното от безспорното и да извърши преценка на допустимостта и относимостта
на доказателствата, така и не дава възможност на ответника да организира
адекватно защитата си.
Поради това и неотстраняване на нередовността в исковата
молба следва същата да се остави без разглеждане и прекрати образуваното
производство, за която последица от неизпълнението изрично са информирани както
ищеца, така и процесуалния му представител.
Предвид посоченото съдът намира, че на основание чл.158,
ал.3 АПК производството по делото, като образувано въз основа на нередовна и
непоправена в срок искова молба, следва да бъде прекратено.
Водим
от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба, наименувана „жалба“, подадена от И.Г.П.,
изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в Затвора в град Стара Загора,
против Министерство на здравеопазването за присъждане на парично обезщетение за
претърпени неимуществени вреди за периода от датата на увреждането - 20.02.2018
г. до датата на подаване на исковата молба - 01.02.2023 г. в размер на 17000 лева.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 67 по описа за 2023 г. на Административен
съд-Стара Загора.
Определението
подлежи на обжалване
с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено.
СЪДИЯ: