Решение по дело №1063/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 58
Дата: 20 март 2020 г. (в сила от 23 юли 2020 г.)
Съдия: Пламен Митков Драганов
Дело: 20193530201063
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

        Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

  58                                                                        20.03.2020 година                       град Търговище

                В ИМЕТО НА НАРОДА

ТЪРГОВИЩКИ РАЙОНЕН СЪД                                                                тринадесети състав

На двадесет и осми януари                                                                    две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН ДРАГАНОВ

 Секретар Стела Йорданова

като разгледа докладваното от председателя

НАХД  № 1063                                                          по описа за                              2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от адв. А.С., пълномощник на „Себтур” ЕООД гр. Търговище, представлявано от управителя Б. С. Б. , против Наказателно постановление № 53/26.07.2019 г. на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води (РИОСВ) - Шумен, с което за нарушение на чл. 34и, ал. 8 от Закона за чистотата на атмосферния въздух на дружеството е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10 000 лева. В жалбата се излагат доводи за нарушения на административно производствените правила и неправилно приложение на материалния закон, поради което НП се явява незаконосъобразно, като се моли съда да го отмени изцяло. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. А.С., която поддържа жалбата на основанията, изложени в нея.

Ответника по жалбата РИОСВ гр. Шумен се представлява по делото от Нурай Герджикова, директор  Дирекция „АФПД“ при РИОСВ гр. Шумен, която счита НП за законосъобразно и обосновано, а жалбата за неоснователна и като такава моли съда да я остави без уважение.

            Съдът, след запознаване с административно – наказателната преписка и възраженията на жалбоподателя, прие за установено следното:

Жалбата е подадена в срок от лице с активна процесуална легитимация и е процесуално допустима. Разгледана по същество същата е основателна.

На 18.03.2019 г. от МОСВ било изпратено писмо до РИОСВ - Шумен във връзка с проверка по сигнал от Европейската комисия за възможно несъответствие на вносител за флоурвъглеводороди за 2018 г. В писмото било указано да се извърши проверка на фирма „Себтур” ЕООД гр. Търговище за осъществен внос на стока, съдържаща общо количество хладилен агент 340 кг и допусната за свободно обръщение през Митническо бюро – Търговище. РИОСВ - Шумен изискала от митническите власти наличната документация за извършен на 19.04.2018 г. внос от дружеството, видно от която „Себтур” ЕООД гр. Търговище е осъществила внос на 25 броя бутилки х 13.60 кг хладилен агент (HFC). В последствие от МОСВ била изискана информация има ли дружеството жалбоподател квоти за осъществения внос, при което се оказало, че за 2018 г.  Себтур” ЕООД не е притежавало квоти за внос на HFC. При така установеното било прието, че дружеството е извършило нарушение на 34и, ал. 8, предл. първо във във вр. с чл. 17 от Закона за чистотата на атмосферния въздух във във вр. с чл. 15, пар. 1 от Регламент № 517/2014 на Европейския Парламент и на Съвета за флуоросъдържащите парникови газове и за отмяна на Регламент ЕО № 842/2006, като на  19.04.2018 г. през митническо бюро  - Търговище е осъществило внос на 25 броя бутилки х 13.60 кг HFC (фреон R 134а) без да е регистрирана в F – газ регистъра като вносител на флоурвъглеводороди (HFC) съгласно изискванията на Регламент № 517/2014 на Европейския Парламент и на Съвета за флуоросъдържащите парникови газове.

След неколкократни покани до управителя на дружеството за явяване за съставяне на акт, и след щателно издирване на управителя на дружеството, документирано с констативен протокол от 18.06.2019 г., на същата дата св. Звезделина К. , главен експерт към отдел "Контрол на околната среда" при РИОСВ – Шумен, съставила АУАН № ЗК - 02 в присъствие на двама свидетели. Актът бил връчен на управителя на дружеството Б. Б.  на 15.07.2019 г. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН били депозирани писмени възражения срещу акта, с които се навеждат основания за квалифициране на случая като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Приемайки възраженията за неоснователни, въз основа на съставения акт, при пълна идентичност на описаното нарушение и дадената му правна квалификация, Директора на РИОСВ - Шумен издал обжалваното Наказателно постановление № 53/26.07.2019 г., с което на „Себтур” ЕООД гр. Търговище на основание чл. 34и, ал. 26 от Закона за чистотата на атмосферния въздух е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лева.

Изложената фактическа обстановка се доказва от приложените към делото писмени доказателства и показанията на разпитания  свидетел, като на практика не се спори от страните.

При така установените фактически обстоятелства могат да бъдат направени следните правни изводи:

Настоящият състав намира, че административно-наказателното производство е проведено без нарушаване на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответните компетенции, съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 от ЗАНН, и е предявен надлежно по реда на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено.Съдът намира, че АУАН е издаден при спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, като възраженията в тази насока са неоснователни. Актът е съставен на 18.06.2019 г., като настоящият съдебен състав намира, че административнонаказващият орган и актосъставителката са установили точните параметри на нарушението едва след събиране на всички необходими доказателства, включително от Агенция Митници и МОСВ. В този смисъл едва с получаване на писмото от МОСВ на 17.05.2019 г. относно наличието на квоти на дружеството може да се приеме, че актосъставителката е получила необходимата информация за конкретното нарушение, включително и датата и мястото на извършването му. Съставянето на акта е в двугодишния срок от извършване на нарушението, който се прилага за нарушения на екологичното законодателство. Обстоятелството, че още на 23.01.2019 г. МОСВ е било уведомено от ЕК за внесеното количество газ не е достатъчно за установяване на всички елементи на нарушението, като данни за датата и мястото на вноса, с който фактически е извършено нарушението, се установяват едва от митническите документи за освобождаване на вноса.

Съгласно  чл. 34и, ал. 8 от ЗЧАВ "Лице, което пуска на пазара флуоровъглеводороди, без да му е разпределена и/или прехвърлена квота или превишавайки квотата, която му е разпределена и/или прехвърлена, съгласно чл. 16, параграф 5... от Регламент (ЕС) № 517/2014, се наказва с глоба 50 лв. за всеки 1 тон СО2 еквивалент, които е пуснал на пазара в нарушение, съответно с имуществена санкция в размер 100 лв. за всеки 1 тон СО2 еквивалент, пуснат на пазара в нарушение". Очевидно е от събраните по административната преписка доказателства, че дружеството жалбоподател е внесло флуоровъглеводороди, без да му е разпределена и/или прехвърлена квота  за това, и в този смисъл може да се приеме, че е налице извършено нарушение на посочената разпоредба на чл. 34и, ал. 8 от ЗЧАВ. Неясно обаче и за настоящия съдебен състав остава препращането към разпоредбата на чл. 17 от закона, без да е посочено коя от всичките 14 алинеи има предвид актосъставителя и наказващия орган. Първите две алинеи от цитираната разпоредба регламентират наредбите, с които се установяват мерките по прилагане на Регламент (ЕО) № 1005/2009 и на Регламент (ЕС) № 517/2014, а следващите определят компетентните органи за извършване на проверки, контрол и събиране на информация при прилагането на тези регламенти. Според настоящия съдебен състав неправилно е и препращането към чл. 15, пар. 1 от Регламент № 517/2014, която има по – скоро декларативен характер, докато разпоредбите на чл. 16 регламентират разпределението на квоти за пускане на пазара на флуоровъглеводороди, на чл. 18 - прехвърляне на квоти, а регистрацията на вносителите в електронен регистър за квоти за пускане на пазара на флуоровъглеводороди е уредено в чл. 17  от Регламент № 517/2014.

Незаконосъобразно е приложена и санкционната разпоредба на чл. 34и, ал. 26 от Закона за чистотата на атмосферния въздух, която не е съществувала към момента на извършване на деянието от дружеството (Нова – ДВ, бр. 1 от 2019 г., в сила от 3.01.2019 г.) Видно от Мотивите към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух (от 22.10.2018 г., 44-то НС) тази разпоредба е приета, тъй като към момента на изменението на закона не са били определени санкции за нарушения на наредбите по чл. 17, ал. 1 и 2 от закона.

Административно наказателния процес е строго формален и тежестта на доказване в него е изцяло на наказващия орган. С оглед изложеното дотук настоящия съдебен състав счита, че наказващия орган неправилно е приложил материалния закон и за наказаното лице е налице неяснота в какво точно се изразява вмененото му нарушение.

Предвид гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е издадено при неправилно приложение на материалния закон. Ето защо жалбата следва да бъде уважена и наказателното постановление следва да отменено изцяло като незаконосъобразно.

Водим от горното  на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р      Е     Ш     И    :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 53/26.07.2019 г. на Директора на Регионална дирекция по околна среда и води - Шумен, с което на основание чл. 34и, ал. 26 от Закона за чистотата на атмосферния въздух на „Себтур” ЕООД гр. Търговище, представлявано от управителя Б.С.Б., е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10 000 лева, като   НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Търговище в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: