ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 304
гр.Плевен, 23.02.2021 година
Административен
съд – Плевен, първи състав, в закрито заседание на двадесет и трети февруари
през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Съдия: ДАНИЕЛА ДИЛОВА
като разгледа докладваното от съдията Дилова административно
дело № 77 по описа за 2021 година на Административен съд - Плевен, за да се
произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по
жалба на А.А.А., ЕГН ********** ***, срещу мълчалив отказ на кмета на община
Левски по жалба вх.№РД-9400-2162/30.12.2020 г. Сочи, че с тази подадена жалба е
поискал кмета на общината да упражни пряк и непосредствен контрол върху
решението на Общински съвет /ОбС/ Левски по т.13 от дневния ред на заседанието,
проведено на 29.12.2020 г., като му наложи „вето”. Сочи, че същото решение е с
номер 189/29.12.2020. Твърди, че последното решение е в нарушение на закона за
конфликт на интереси, неправомерно се извършва разход от бюджета на общината,
неправомерно е отменена Наредба №28 на ОбС Левски, като за отмяната й е
образувано друго дело, липсват становища на общинската администрация и
постоянните комисии на ОбС, създава се нелоялна конкуренция и се извършват
незаконосъобразни разходи.
С определение №
187/29.01.2021 г. жалбата е оставена без движение за внасяне на държавна такса,
както и с указание да се обоснове
правния интерес на жалбоподателя. В срок е внесена е държавна такса и е
получено допълнение към жалбата, в което се сочи, че правния му интерес се
обуславя от качеството му на представляващ, ръководител и спонсор на Футболен
клуб /ФК/ „Ювентус-95”, и качеството му на жител ***. Излага, че с решението се заобикаля Наредба №28 на
ОбС Левски, която указва реда за
разпределяне на средства на спорните клубове.Твърди, че същата Наредба е била
незаконно отменена, като клубът незаконно не е получил субсидия, въпреки че има
заявки за това. Решението на ОбС е в противоречие със Закона за публичните
финанси и с касовото приключване на финансовата година.
С определение
№200/2.02.2021 г. по адм.д. №79/2021 към настоящето дело е присъединено дело
79/2021 на Административен съд Плевен, образувано по жалба на Футболен клуб
„Ювентус-95” – с.Малчика, ЕИК ***, представлявано от А.А.А., ЕГН **********,
срещу същия мълчалив отказ.
По жалбата на ФК е
постановено разпореждане № 497/02.02.2021 г., с която е указано да се довнесе
държавна такса и да се представят доказателства за надлежно сезиране на
адм.орган, за да издаде искания адм.акт. В срок е довнесена държавна такса и е
получено допълнение към жалбата, в което се сочи, че правния интерес произтича
от неполучаване на никакъв финансов ресурс от бюджета на община Левски за 2020
г., и бъдеща щета от предварително изразходване на перо от бюджета за
подпомагане на спортни клубове през 2021 г. С решението се заобикаля Наредба
№28 на ОбС Левски, която указва реда за разпределяне на средства на спорните
клубове. Същата Наредба е била незаконно отменена, като клубът незаконно не е
получил субсидия, въпреки че има заявки за това. Решението на ОбС е в
противоречие със Закона за публичните финанси и с касовото приключване на
финансовата година. Към допълнението е приложена жалбата на А. до кмета на
общината с вх.№ РД-9400-2162/30.12.2020 г.
По делото е приобщена
жалбата на А. ***-9400-2162/30.12.2020 г. /л.л. 4-7 от дело 79/2021/, в която
се иска кметът на общината да упражни пряк и непосредствен контрол върху
решението на Общински съвет по т.13 от заседанието на ОбС от 29.12.2020 г.,
като му наложи „вето”.
Съдът намира, че така
подадените жалби са недопустими поради липса на административен акт, който да
подлежи на оспорване.
Съгласно чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА кметът на общината
може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните
актове на общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните актове пред съответния
административен съд и да иска спиране на изпълнението на общите административни
актове и действието на подзаконовите нормативни актове.
За да е налице мълчалив
отказ по смисъла на чл. 58 от АПК е необходимо органа, който е сезиран със
съответното искане да е законово задължен да издаде изричен такъв
.Упражняването правомощията на кмета на община по чл.
45, ал. 5 от ЗМСМА се извършва по инициатива на
администрацията, а не по искане на конкретно лице.
Съгласно разпоредбата на чл.58, ал.1 от АПК, непроизнасянето на
компетентния административен орган в срок се счита за мълчалив отказ да се
издаде исканият административен акт и този мълчалив отказ съставлява годен за
съдебно оспорване акт по силата на законовата фикция, само когато
административният орган е сезиран с валидно и допустимо искане за издаване на
административен акт, по което органът е длъжен да се произнесе. Кметът не дължи
произнасяне по такова искане, поради което бездействието му не формира мълчалив
отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, поради което и непроизнасянето на
такъв акт не може да се счете за мълчалив отказ по смисъла на АПК - т.е. акт,
подлежащ на обжалване. В този смисъл е Определение № 676 от 21.01.2015 г. на
ВАС по адм. д. № 462/2015 г. След като не е налице административен акт, жалбите
следва да се оставят без разглеждане, а делото – да се прекрати.
По отношение на жалбата на ФК „Ювентус-95” –
с.Малчика следва още да се посочи, че същият ФК, въпреки че му е било изрично
указано да представи доказателства за надлежно сезиране на адм.орган, за да
издаде искания адм.акт, такива не са представени. Налице е само жалба на А. до
кмета на общината, подадена от негово име, но не е налице жалба от страна на ФК
по същия въпрос, подадена от ФК. С оглед на този факт ФК дори не е искал от
кмета на общината налагане на вето върху решението на ОбС.
Предвид горепосоченото и на основание чл.
159, т. 1 от   АПК, Административен съд – Плевен, първи състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата подадена от А.А.А., ЕГН ********** ***, и Футболен клуб „Ювентус-95” –
с.Малчика, ЕИК ***, представляван от А.А.А., ЕГН ********** срещу мълчалив
отказ на кмета на община Левски по жалба с вх.№РД-9400-2162/30.12.2020 г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело
77 за 2021г. по описа на Административен
съд Плевен.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна
жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от деня на съобщението.
СЪДИЯ : /П/