Решение по дело №2380/2017 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2119
Дата: 8 декември 2017 г. (в сила от 8 декември 2017 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20177040702380
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  2119    /08.12.2017 година, град Бургас

 

Административен съд - Бургас, на девети ноември две хиляди и седемнадесета година, в открито заседание, в състав:

                                                                                 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Стойчева

ЧЛЕНОВЕ: Даниела Драгнева 

Веселин Енчев

 

при секретар Й. Б. и прокурор Христо Колев

разгледа докладваното от съдия Енчев адм. дело № 2380/2017 година

 

 

Производството е по реда на  чл. 70 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по предложение на административен ръководител на Окръжна прокуратура - Бургас за възобновяване на административнонаказателното производство по наказателно постановление (НП) № 11-01-32/02.03.2017 година, издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция - София (АДФИ), влязло в сила на 30.05.2017 година.

С НП на И.П.Ж., в качеството му на кмет на Община Средец, за  нарушение на чл.50 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 година, на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавна финансова инспекция (ЗДФИ) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 000 лева.

В предложението се излагат доводи за наличие на основание за възобновяване на административнонаказателното производство по  чл.70, б. "в" ЗАНН.

Иска се от съда да приеме предложението за основателно, да възобнови административнонаказателното производство по влязлото в сила наказателно постановление № 11-01-32/02.03.2017 година и да го отмени.

В съдебно заседание за вносителя се явява прокурор от Окръжна прокуратура - Бургас, който поддържа предложението.

Ответникът по предложението за възобновяване – И.П.Ж. - кмет на Община Средец, не изразява становище по предложението.

Ответникът по предложението за възобновяване – Агенция за държавна финансова инспекция не изразява становище по предложението.

След като прецени доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното.

Предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е подадено в срока по чл. 71, ал.1 ЗАНН, от компетентен орган, съгласно чл. 72, ал.1 ЗАНН, поради което е допустимо.

Разгледано по същество, предложението е основателно.

Съгласно разпоредбата на  чл. 70, б. "в" от ЗАНН, за да се уважи предложение за възобновяване на административно-наказателно производство по влязло в сила наказателно постановление, следва да е налице някое от петте групи основания, изчерпателно изброени в разпоредбата на  чл. 70, букви от "а" до "д" от ЗАНН. В настоящият случай, като налично е посочено основанието по чл.70, б. „в“ от ЗАНН - наличие на нови обстоятелства или доказателства. За да бъдат новите обстоятелства и доказателства основание за възобновяване,  същите следва да имат "съществено значение за разкриване на обективната истина", като съществено е значението им, когато те засягат съществено фактическата обстановка и дават основание да се правят нови изводи по въпросите, относно наличието на деяние, неговия извършител и вината на същия.

От наказателно постановление № 11-01-32/02.03.2017 година, издадено от директора на АДФИ се установява, че отговорността на инж. И.Ж.  е ангажирана за това, че в качеството му на кмет и първостепенен разпоредител с бюджета на община Средец, с три платежни нареждания е усвоил сума в общ размер на 416 228,36 лева - средства от предоставената целева субсидия за 2014 година, предназначени за изграждане и основен ремонт на общински пътища. Със средствата са били заплатени текущи ремонти на подробно описани в текста обекти, с което е бил нарушен чл. 50 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 година. Наложеното административно наказание в размер на 1 000 лева е с правно основание чл. 32 ал.1 т.1 от ЗДФИ, според който при упражняването на инспекционна дейност по закона виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лева.

В настоящия случай, съдът е сезиран по преписка вх. № 18553/2017 година по описа на Окръжна прокуратура – Бургас, образувана по повод постъпил сигнал от наблюдаващия прокурор по преписка с вх. № 8300/2017 година по описа на Окръжна прокуратура – Бургас, с оглед наличие на основание за възобновяване на административно-наказателно производство по смисъла на чл.70, б. „в“ от ЗАНН.

Преписка вх.№ 8300/2017 г. по описа на Окръжна прокуратура – Бургас е образувана по повод писмо  Върховна касационна прокуратура от 24.03.2017 година, с което на Окръжна прокуратура – Бургас е изпратен сигнал с приложения на АДФИ изх. № ДИЗПС – 1/13.03.2017 година,  адресиран до Главния прокурор. Приложенията към сигнала са доклад № ДИЗБС – 1/03.02.2017 година на АДФИ, доказателствата и заключенията към него.

Самият доклад № ДИЗБС – 1/03.02.2017 година на АДФИ е бил изготвен по повод извършена финансова инспекция на община Средец – за законосъобразно изразходване през 2013 - 2014 година на целеви субсидии, предоставени за капиталови разходи, в това число и за основен ремонт на общински пътища.

Във връзка с извършените през 2013 година нарушения е бил съставен АУАН № 11-01-31/30.01.2017 година от държавен финансов инспектор, а въз основа на АУАН е било издадено и НП № 11-01-31/02.03.2017 година. Нарушението, описано в АУАН и в НП, е идентично по характер с процесните АУАН и НП.

В Окръжна прокуратура – Бургас е била образувана и друга преписка - преписка № 2672/2017 година, по повод констатации от доклад № ДИЗБС-11/18.11.2016 година на АДФИ, с който е установено незаконосъобразно изразходване на отпуснати целеви субсидии за 2015 година - също за основен ремонт на общински пътища в Община Средец.

От всичко изложено по-горе може да се заключи, че с оглед установеното незаконосъобразно изразходване на целеви субсидии за 2013 – 2015 година се налага извод за наличие на евентуални данни за продължавано престъпление по  чл. 254а от НК, довършено през 2015 година. За част от тези деяния – в случая за 2014 година -  вече е била реализирана административнонаказателна отговорност, което се явява пречка за започване и приключване на наказателно производство. Към момента на постановяване на влязлото в сила наказателно постановление, чиято отмяна се иска при възобновяване на производството, не са били известни изложените факти, обосноваващи предположение за продължавана престъпна дейност.

При това положение е налице хипотезата на чл.70, б.“в“ от ЗАНН, поради което административнонаказателното производство, по което е издадено наказателно постановление № 11-01-32/02.03.2017 година подлежи на възобновяване, предвид забраната за ангажиране на административна и наказателна отговорност за едно и също деяние. В този смисъл е тълкувателно решение № 3/22.12.2015 година на ВКС по т.д. № 3/2015 година на ОСНК по т.1.2.2, а именно, че последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице, за същото деяние, за което спрямо него е проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателното производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията (ЕКПЧ) следва да се преодолеят, в конкретния случай, чрез възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл.4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.“в“ ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му.

По изложените съображения и на основание чл.33 ал.2 от ЗАНН, във връзка с чл.73 ал.2 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, образувано по влязлото в сила наказателно постановление № 11-01-32/02.03.2017 година, издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-32/02.03.2017 година, издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателно производство, образувано с АУАН № 11-01-32/30.01.2017 година от държавен финансов инспектор от отдел Трети, Дирекция „ИИД“ на АДФИ.

 

Решението е окончателно.

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                         ЧЛЕНОВЕ: