Р
Е Ш Е
Н И Е
N 155
Гр.Велико Търново 16.06.2023г.
В И М
Е Т О Н А
Н А Р
О Д А
Великотърновският административен съд, трети касационен състав, в публично заседание
на деветнадесети май две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивелина Янева
ЧЛЕНОВЕ: Георги Чемширов
Дианка Дабкова
при секретаря С. А.и с
участието на прокурора Кърчева като разгледа докладваното от съдията И. Янева
а. дело № 292 по описа на Административен съд гр.Велико Търново за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК .
Образувано е в изпълнение на Решение № 4743 /
04.05.2023г. на Върховния административен съд, с което е отменено Решение № 256
/ 27.07. 2022г. по а.д. № 416 / 2022г. по описа на Административен съд Велико
Търново и делото е върнато за ново разглеждане.
Жалбоподателят Областен управител на област с
административен център Велико Търново оспорва решение № 69 / 28.04.2022г. на Общински
съвет – Елена, потвърждаващо решение № 47 / 07.04.2022г. на Общински съвет –
Елена, с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските
територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на
селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022г. Твърди се
незаконосъобразност на оспорения административен акт поради допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие
с материалноправните разпоредби. Счита, че са нарушени изискванията на чл. 66 и
чл. 69 от АПК при приемането на оспореното решение, представляващо общ
административен акт, както и не е спазено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на акта. Твърди, че са нарушени конкретни разпоредби на чл.
13 от Закона за горите /ЗГ/, чл. 7 от Наредбата за условията и реда за
възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска
собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, и чл. 51 от Наредба за управление на
горските територии, собственост на Община Елена, тъй като към момента на
приемане на годишния план няма действащ Горскостопански план – действието на
последният утвърден такъв е изтекло на 01.01.2022 г. Моли за отмяна на
оспореното решение и присъждане на юрисконсултско възнаграждение и разноски за
обнародване в ДВ.
Ответникът Общински съвет – Елена, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна по
подробни съображения, изложени в писмени бележки. Моли за отхвърляне на жалбата
и присъждане на сторените по делото разноски.
Представителят на прокуратурата дава заключение за основателност на
жалбата и предлага отмяна на оспореното решение.
Предмет на
настоящото съдебно производство e решение № 69 / 28.04.2022г. на Общински
съвет – Елена, потвърждаващо решение № 47 / 07.04.2022г. на Общински съвет –
Елена, с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските
територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на
селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022г.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд
приема за установено от фактическа страна следното:
Със Заповед №
472/21.12.2013 г. на директора на Регионална дирекция по горите – Велико
Търново на основание чл. 13, ал. 8, т. 2 от Закона за горите е утвърден
Горскостопански план на горските територии, собственост на община Елена в района
на дейност на ТП ДГС „Буйновци“ с обща площ 2148,1 ха, изработен от
„Агролеспроект“ ЕООД гр. София. В общите бележки на Обяснителната записка към
ГСП е посочено, че същият влиза в сила от 01.01.2012 г., след утвърждаването му
от РДГ – Велико Търново и ще се прилага в продължение на 10 години.
На 31.03.2022г.
кметът на Община Елена предлага на Общински съвет – Елена да приеме проект на
решение за приемане на Годишен план за ползването на дървесина в горските
територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на
селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 г. съгласно
Приложение №1. Предложението на кмета на общината е разгледано от постоянната
комисия „Общинска собственост“ на 06.04.2022 г., където е подкрепено с 4 гласа
„за“, без гласували против и въздържали се /съгласно отразеното в Протокол № 4
от заседанието на Общински съвет – Елена от 07.04.2022 г., който е официален
документ, въпреки че самият протокол от заседанието на постоянната комисия не е
приложен от ответника./
С Решение № 47/07.04.2022
г. по Протокол № 4 от 07.04.2022 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 7, ал. 1 и ал. 4 от
Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските
територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, след
проведено поименно гласуване с 10 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“,
Общински съвет – Елена приема Годишен план за ползването на дървесина в
горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци
/землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022
година съгласно Приложение № 1, неразделна част от настоящото решение и възлага
на кмета на Община Елена да публикува Годишния план на интернет страницата на
общината в срок, не по-голям от 15 дни от одобряването на същия, както и
провеждането на процедурите, свързани с изпълнението на настоящото решение.
Със Заповед №
ОА04-3587/20.04.2022г. областният управител на Област Велико Търново на
основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за
администрацията и чл. 45, ал. 4 и ал. 6 от ЗМСМА връща за ново обсъждане на
Общински съвет-Елена посоченото Решение
№ 47/07.04.2022 г.
От кмета на Община Елена е направено предложение с №
РД-01-02-72/26.04.2022 г., с което, излагайки доводи за неправилността на
мотивите на областния управител, предлага на общинския съвет да потвърди своето
Решение № 47/07.04.2022 г.
Предложението на
кмета на общината е обсъдено на 27.04.2022 г. в Постоянната комисия „Общинска
собственост“, като същото е подкрепено с 4 гласа „за“, без гласове „против“ и
„въздържал се“ /съгласно отразеното в Протокол № 5 от заседанието на Общински
съвет – Елена от 28.04.2022 г.
На 28.04.2022 г. е
проведено заседание на Общински съвет – Елена. Проекта на решение е подложен на
гласуване, като „за“ са гласували 12 общински съветника, „против“ и „въздържал
се“ няма. Предвид това Общински съвет – Елена приема Решение № 69 / 28.04.2022г.,
с което на основание чл. 21, ал. 2 и чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА е потвърдил свое Решение № 47/07.04.2022г. относно приемане на
Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска
собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента,
Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 година.
Решението е получено
от областния управител на Област Велико Търново на 16.05.2022 г. Недоволен от
същото, областният управител оспорва двете решения, като е образувано а.д. №
416 / 2022г. С Решение № 256 / 27.07. 2022г. ВТРС отменя Решение № 69 / 28.04.2022г. и потвърденото
с него Решение № 47/07.04.2022г. на
Общински съвет Елена. Съдебният акт е обжалван и с Решение № 4743 / 04.05.2023г. Върховния
административен съд го обезсилва в частта, в която е отменено Решение № 47/07.04.2022г. на Общински съвет Елена, прекратява производството
в тази част, отменя решението в частта, в която е отменено Решение № 69 / 28.04.2022г.
на Общински съвет Елена и връща делото за ново разглеждане.
Настоящият състав
намира, че повдигнатият в жалбата въпрос относно допуснати съществени
процесуални нарушения при постановяване на оспореното решение на общинския
съвет е разрешен с Решение № 4743 /
04.05.2023г. Върховния административен съд, поради което и не следва да бъде
повторно разглеждан.
Спорния между страните въпрос е наличието на
действащ Горскостопански план на горските територии, собственост на община Елена
в района на дейност на ТП ДГС „Буйновци“. Жалбоподателят твърди, че за 2022г.
липсва Горскостопански план, тъй като предходния план е със срок на действие
10г., започващ от 01.01.2012г. и приключващ на 01.01.2022г. Началната дата, от
която е определен десет годишния срок е съобразена с отбелязването върху самия
план, а именно – „този горскостопански план влиза в сила от 01.01.2012г., след
утвърждаването му от РДГ – гр.Велико Търново“.
Становището на
ответника е за наличието на действащ Горскостопански план, тъй като изискуемото
по закон утвърждаване на горскостопанския план е извършено от Директора на РДГ
Велико Търново на 21.12.2013г. Началото на действието на този план е от влизане
в сила на административния акт, с който е утвърден и по правилата на АПК то е
след изтичане на 14 дневен срок от съобщаването му. Община Елена като адресат
на заповедта не е оспорвала същата, следователно тя влиза в сила в началото на 2014г.
Следователно действието на Горскостопанския план е от 01.01.2014г. до
01.01.2024г. и за процесната 2022г. е налице действащ план.
Настоящият състав
намира становището на жалбоподателя за противоречащо на формалните правила,
логиката и материалния закон.
На първо място следва
да се отбележи, че общите бележки към процесния Горскостопански план започват
със следното изречение – „този горскостопански план е изготвен през периода от
26.06.2011г. до 35.05.2012г….“. Следователно към 01.01.2012г. откогато следва
да влезе в сила този горскостопански план не съществува. Не може да има
действие – фактическо или правно – несъществуващ документ. Единственото
нормативно определено изключение е обратното действие на правна норма, но като
изключение то следва да бъде изрично предвидено в закон. В конкретния случай
Закона за горите не предвижда обратно действие на несъществуващ горскостопански
план. Следователно вписаната в общите бележки на плана дата 01.01.2012г. за
влизането му в сила е недостоверна, респективно сочената от жалбоподателя
начална дата на действие на плана е неистинска. В този смисъл е и цитираното от
процесуалния представител на ответника Решение № 3820 / 2023г. на ВАС.
На второ място е
налице посочване на два взаимно изключващи се начални момента на влизане в сила
на плана в неговите общи бележки – от 01.01.2012г., след утвърждаването му от
РДГ – Велико Търново. Планът или влиза в сила от определена дата, която е
изрично посочена и представлява бъдещо сигурно събитие. Или влиза в сила след извършване
на допълнителни действия, на неизвестна дата, което представлява бъдещо
несигурно събитие. Посочването едновременно и на двата начина на влизане в сила
на документа е недопустимо и води до неяснота относно действителната начална
дата на действието му.
На трето място
без правно значение е какво е отбелязването в общите бележки на
горскостопанския план относно влизането му в сила, след като е налице
нормативна уредба, подробно уреждаща процедура по приемането на този план. Съгласно чл. 13, ал. 8
и ал. 9 от ЗГ
горскостопанските планове и програми се утвърждават със заповед от: 1.
изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите - за горските
територии - държавна собственост и 2. директора на съответната регионална
дирекция по горите - за горските територии извън посочените в т. 1, които
попадат в района им на дейност. В случая безспорно е установено, че горите не
са държавна собственост. Безспорно е също, че процесния горскостопански план е
утвърден с акт на директора на РДГ – В. Търново - Заповед № 472 на 21.12.2013
г. Императивното задължение на административния орган да утвърди
горскостопанския план с нарочен акт – заповед, която следва да има изискуемото
от чл. 59 АПК
съдържание, и предвидения контрол за законосъобразност по реда на АПК изключват
хипотезата, развита от жалбоподателя за наличие, действие и влизане в сила на
горскостопански план в по-ранен от момента на влизане в сила на Заповед № 472 на
директора на РДГ.
Съгласно чл.13, ал.9 от ЗГ заповедите за утвърждаване
на горскостопански план могат да се обжалват по реда на АПК, поради което при
липса на твърдения и доказателства за оспорване, се налага извод, че Заповед №
472/21.12.2013 г. на директора на РДГ-Велико Търново поражда действие след
изтичането на срока за обжалване. Доводите на
жалбоподателя за съществуването на горскостопански план в по-ранен
момент от издаване на заповедта за утвърждаването му не са съобразени с
правилата на формалната логика и материалния закон. Изискването за утвърждаване
на изработените горскостопански планове от административен орган (при изрично
определена компетентност на различни органи в зависимост от собствеността на
регулираната територия) и възможността за съдебен контрол върху този акт
предполага, че съответните планове и програми нямат самостоятелно значение
преди утвърждаването им. В този смисъл е Решение № 5431 / 2023г. на Върховния
административен съд.
В конкретния случай предвид дата на издаване на заповедта
по чл.13, ал.8 от ЗГ – 21.12.2013г. без правно значение за спора е датата на
влизане в сила на горскостопанския план, тъй като началното му действие
безспорно е от 2014г. и десетгодишния му срок на действие приключва през 2024г.
Следователно за спорната 2022г. е налице действащ горскостопански план.
При тези данни настоящият състав намира решението на
Общински съвет Елена за постановено при спазване на материалния закон, поради
което и жалбата следва да бъде отхвърлена.
Предвид изхода на спора основателно се
явява искането на ответника за присъждане на сторените по делото разноски за
настоящото производство, производството пред ВАС и производството по а.д. № 416
/ 2022г. по описа на ВТАС, съгласно представения списък с разноските и
доказателствата за действителното им извършване.
Водим от горното, съдът,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалба на Областен управител на
област с административен център Велико Търново оспорва решение № 69 /
28.04.2022г. на Общински съвет – Елена, потвърждаващо решение № 47 / 07.04.2022г.
на Общински съвет – Елена, с което е приет Годишен план за ползването на
дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП
ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци,
Тодювци/ през 2022г.
ОСЪЖДА Областна управа Велико Търново да заплати на Община Елена сумата от 2 000лв. / две хиляди лева/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14 дневен срок от получаването му от страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.