Решение по дело №292/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20237060700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н    И    Е

 

N 155

 

Гр.Велико Търново 16.06.2023г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Великотърновският административен съд, трети касационен състав, в публично заседание на деветнадесети май две хиляди двадесет и трета година  в състав:

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивелина Янева

                                                                                            ЧЛЕНОВЕ: Георги Чемширов

                                                                                                                  Дианка Дабкова

 

при секретаря С. А.и с участието на прокурора Кърчева като разгледа докладваното от съдията И. Янева а. дело № 292 по описа на Административен съд гр.Велико Търново за 2023 година за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК .

            Образувано е в изпълнение на Решение № 4743 / 04.05.2023г. на Върховния административен съд, с което е отменено Решение № 256 / 27.07. 2022г. по а.д. № 416 / 2022г. по описа на Административен съд Велико Търново и делото е върнато за ново разглеждане.

            Жалбоподателят Областен управител на област с административен център Велико Търново оспорва решение № 69 / 28.04.2022г. на Общински съвет – Елена, потвърждаващо решение № 47 / 07.04.2022г. на Общински съвет – Елена, с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022г. Твърди се незаконосъобразност на оспорения административен акт поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправните разпоредби. Счита, че са нарушени изискванията на чл. 66 и чл. 69 от АПК при приемането на оспореното решение, представляващо общ административен акт, както и не е спазено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на акта. Твърди, че са нарушени конкретни разпоредби на чл. 13 от Закона за горите /ЗГ/, чл. 7 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, и чл. 51 от Наредба за управление на горските територии, собственост на Община Елена, тъй като към момента на приемане на годишния план няма действащ Горскостопански план – действието на последният утвърден такъв е изтекло на 01.01.2022 г. Моли за отмяна на оспореното решение и присъждане на юрисконсултско възнаграждение и разноски за обнародване в ДВ.

Ответникът Общински съвет – Елена, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна по подробни съображения, изложени в писмени бележки. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на сторените по делото разноски.

Представителят на прокуратурата дава заключение за основателност на жалбата и предлага отмяна на оспореното решение.

 Предмет на настоящото съдебно производство e решение № 69 / 28.04.2022г. на Общински съвет – Елена, потвърждаващо решение № 47 / 07.04.2022г. на Общински съвет – Елена, с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022г.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № 472/21.12.2013 г. на директора на Регионална дирекция по горите – Велико Търново на основание чл. 13, ал. 8, т. 2 от Закона за горите е утвърден Горскостопански план на горските територии, собственост на община Елена в района на дейност на ТП ДГС „Буйновци“ с обща площ 2148,1 ха, изработен от „Агролеспроект“ ЕООД гр. София. В общите бележки на Обяснителната записка към ГСП е посочено, че същият влиза в сила от 01.01.2012 г., след утвърждаването му от РДГ – Велико Търново и ще се прилага в продължение на 10 години.

На 31.03.2022г. кметът на Община Елена предлага на Общински съвет – Елена да приеме проект на решение за приемане на Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 г. съгласно Приложение №1. Предложението на кмета на общината е разгледано от постоянната комисия „Общинска собственост“ на 06.04.2022 г., където е подкрепено с 4 гласа „за“, без гласували против и въздържали се /съгласно отразеното в Протокол № 4 от заседанието на Общински съвет – Елена от 07.04.2022 г., който е официален документ, въпреки че самият протокол от заседанието на постоянната комисия не е приложен от ответника./

С Решение № 47/07.04.2022 г. по Протокол № 4 от 07.04.2022 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 7, ал. 1 и ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, след проведено поименно гласуване с 10 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“, Общински съвет – Елена приема Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 година съгласно Приложение № 1, неразделна част от настоящото решение и възлага на кмета на Община Елена да публикува Годишния план на интернет страницата на общината в срок, не по-голям от 15 дни от одобряването на същия, както и провеждането на процедурите, свързани с изпълнението на настоящото решение.

Със Заповед № ОА04-3587/20.04.2022г. областният управител на Област Велико Търново на основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията и чл. 45, ал. 4 и ал. 6 от ЗМСМА връща за ново обсъждане на Общински съвет-Елена посоченото Решение № 47/07.04.2022 г.

От кмета на Община Елена е направено предложение с № РД-01-02-72/26.04.2022 г., с което, излагайки доводи за неправилността на мотивите на областния управител, предлага на общинския съвет да потвърди своето Решение № 47/07.04.2022 г.

Предложението на кмета на общината е обсъдено на 27.04.2022 г. в Постоянната комисия „Общинска собственост“, като същото е подкрепено с 4 гласа „за“, без гласове „против“ и „въздържал се“ /съгласно отразеното в Протокол № 5 от заседанието на Общински съвет – Елена от 28.04.2022 г.

На 28.04.2022 г. е проведено заседание на Общински съвет – Елена. Проекта на решение е подложен на гласуване, като „за“ са гласували 12 общински съветника, „против“ и „въздържал се“ няма. Предвид това Общински съвет – Елена приема Решение № 69 / 28.04.2022г., с което на основание чл. 21, ал. 2 и чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА е потвърдил свое Решение № 47/07.04.2022г. относно приемане на Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 година.

Решението е получено от областния управител на Област Велико Търново на 16.05.2022 г. Недоволен от същото, областният управител оспорва двете решения, като е образувано а.д. № 416 / 2022г. С Решение  № 256 / 27.07. 2022г. ВТРС отменя  Решение № 69 / 28.04.2022г. и потвърденото с него Решение № 47/07.04.2022г. на Общински съвет Елена. Съдебният акт е обжалван и с Решение № 4743 / 04.05.2023г. Върховния административен съд го обезсилва в частта, в която е отменено Решение № 47/07.04.2022г. на Общински съвет Елена, прекратява производството в тази част, отменя решението в частта, в която е отменено Решение № 69 / 28.04.2022г. на Общински съвет Елена и връща делото за ново разглеждане.

Настоящият състав намира, че повдигнатият в жалбата въпрос относно допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на оспореното решение на общинския съвет е разрешен с Решение № 4743 / 04.05.2023г. Върховния административен съд, поради което и не следва да бъде повторно разглеждан.

Спорния между страните въпрос е наличието на действащ Горскостопански план на горските територии, собственост на община Елена в района на дейност на ТП ДГС „Буйновци“. Жалбоподателят твърди, че за 2022г. липсва Горскостопански план, тъй като предходния план е със срок на действие 10г., започващ от 01.01.2012г. и приключващ на 01.01.2022г. Началната дата, от която е определен десет годишния срок е съобразена с отбелязването върху самия план, а именно – „този горскостопански план влиза в сила от 01.01.2012г., след утвърждаването му от РДГ – гр.Велико Търново“.

Становището на ответника е за наличието на действащ Горскостопански план, тъй като изискуемото по закон утвърждаване на горскостопанския план е извършено от Директора на РДГ Велико Търново на 21.12.2013г. Началото на действието на този план е от влизане в сила на административния акт, с който е утвърден и по правилата на АПК то е след изтичане на 14 дневен срок от съобщаването му. Община Елена като адресат на заповедта не е оспорвала същата, следователно  тя влиза в сила в началото на 2014г. Следователно действието на Горскостопанския план е от 01.01.2014г. до 01.01.2024г. и за процесната 2022г. е налице действащ план.

Настоящият състав намира становището на жалбоподателя за противоречащо на формалните правила, логиката и материалния закон.

На първо място следва да се отбележи, че общите бележки към процесния Горскостопански план започват със следното изречение – „този горскостопански план е изготвен през периода от 26.06.2011г. до 35.05.2012г….“. Следователно към 01.01.2012г. откогато следва да влезе в сила този горскостопански план не съществува. Не може да има действие – фактическо или правно – несъществуващ документ. Единственото нормативно определено изключение е обратното действие на правна норма, но като изключение то следва да бъде изрично предвидено в закон. В конкретния случай Закона за горите не предвижда обратно действие на несъществуващ горскостопански план. Следователно вписаната в общите бележки на плана дата 01.01.2012г. за влизането му в сила е недостоверна, респективно сочената от жалбоподателя начална дата на действие на плана е неистинска. В този смисъл е и цитираното от процесуалния представител на ответника Решение № 3820 / 2023г. на ВАС.

На второ място е налице посочване на два взаимно изключващи се начални момента на влизане в сила на плана в неговите общи бележки – от 01.01.2012г., след утвърждаването му от РДГ – Велико Търново. Планът или влиза в сила от определена дата, която е изрично посочена и представлява бъдещо сигурно събитие. Или влиза в сила след извършване на допълнителни действия, на неизвестна дата, което представлява бъдещо несигурно събитие. Посочването едновременно и на двата начина на влизане в сила на документа е недопустимо и води до неяснота относно действителната начална дата на действието му.

На трето място без правно значение е какво е отбелязването в общите бележки на горскостопанския план относно влизането му в сила, след като е налице нормативна уредба, подробно уреждаща процедура по приемането на този план. Съгласно чл. 13, ал. 8 и ал. 9 от ЗГ горскостопанските планове и програми се утвърждават със заповед от: 1. изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите - за горските територии - държавна собственост и 2. директора на съответната регионална дирекция по горите - за горските територии извън посочените в т. 1, които попадат в района им на дейност. В случая безспорно е установено, че горите не са държавна собственост. Безспорно е също, че процесния горскостопански план е утвърден с акт на директора на РДГ – В. Търново - Заповед № 472 на 21.12.2013 г. Императивното задължение на административния орган да утвърди горскостопанския план с нарочен акт – заповед, която следва да има изискуемото от чл. 59 АПК съдържание, и предвидения контрол за законосъобразност по реда на АПК изключват хипотезата, развита от жалбоподателя за наличие, действие и влизане в сила на горскостопански план в по-ранен от момента на влизане в сила на Заповед № 472 на директора на РДГ.

Съгласно чл.13, ал.9 от ЗГ заповедите за утвърждаване на горскостопански план могат да се обжалват по реда на АПК, поради което при липса на твърдения и доказателства за оспорване, се налага извод, че Заповед № 472/21.12.2013 г. на директора на РДГ-Велико Търново поражда действие след изтичането на срока за обжалване. Доводите на  жалбоподателя за съществуването на горскостопански план в по-ранен момент от издаване на заповедта за утвърждаването му не са съобразени с правилата на формалната логика и материалния закон. Изискването за утвърждаване на изработените горскостопански планове от административен орган (при изрично определена компетентност на различни органи в зависимост от собствеността на регулираната територия) и възможността за съдебен контрол върху този акт предполага, че съответните планове и програми нямат самостоятелно значение преди утвърждаването им. В този смисъл е Решение № 5431 / 2023г. на Върховния административен съд.

В конкретния случай предвид дата на издаване на заповедта по чл.13, ал.8 от ЗГ – 21.12.2013г. без правно значение за спора е датата на влизане в сила на горскостопанския план, тъй като началното му действие безспорно е от 2014г. и десетгодишния му срок на действие приключва през 2024г. Следователно за спорната 2022г. е налице действащ горскостопански план.

При тези данни настоящият състав намира решението на Общински съвет Елена за постановено при спазване на материалния закон, поради което и жалбата следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на спора основателно се явява искането на ответника за присъждане на сторените по делото разноски за настоящото производство, производството пред ВАС и производството по а.д. № 416 / 2022г. по описа на ВТАС, съгласно представения списък с разноските и доказателствата за действителното им извършване.

Водим от горното, съдът,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на Областен управител на област с административен център Велико Търново оспорва решение № 69 / 28.04.2022г. на Общински съвет – Елена, потвърждаващо решение № 47 / 07.04.2022г. на Общински съвет – Елена, с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022г.

 

 ОСЪЖДА Областна управа Велико Търново да заплати на Община Елена сумата от 2 000лв. / две хиляди лева/.

 

 Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от получаването му от страните.

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:1.                   2.