Решение по дело №444/2016 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 август 2017 г. (в сила от 30 юли 2018 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20167060700444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

283

 

град Велико Търново, 09.08.2017 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на дванадесети юли две хиляди и седемнадесета година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф.и прокурора Светлана Иванова като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. д. № 444/2016 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

           

            Същото е образувано след като с Решение № 7994/30.06.2016 г. на ВАС по адм. дело № 8224/2015 г., е отменено Решение № 168/05.05.2015 г. по адм. дело № 738/2013 г. на АСВТ в частта, с която е отхвърлена жалбата на „Булгарплод-София“ АД гр. София срещу Ревизионен акт (РА) № *********/26.04.2013 г. на орган по приходите при ТД на НАП - Велико Търново, потвърден с Решение № 335/29.07.2013 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ - Велико Търново, в частта на отказано право на приспадане на данъчен кредит в общ размер на 149 623,26 лева по фактури, издадени от „Игал“ ЕООД и в общ размер на 142 151,40 лева по фактури, издадени от „Агрофог“ ЕООД ведно със съответните лихви; в частта на увеличението на финансовия резултат за 2009 г. със сумата от 1 513 587,50 лева, представляващи отчетени разходи за неустойка към „Магазин Европа“ АД и „Поултрипродъктс“ ЕАД и определения въз основа на това увеличение корпоративен данък, ведно с определените лихви; в частта на увеличението на финансовия резултат за 2010 г. със сумата от 1 050 000 лева, представляващи отчетени разходи за неустойка към „Поултрипродъктс“ ЕАД, със сумата 2 045 000 лева, представляваща разходи в резултат на прехвърляне на вземане от „Мина Черно море-Бургас“ ЕАД на „Поултрипродъктс“ ЕАД, и със сумата 125 000, представляващи разходи по фактури, издадени от „Игал“ ЕООД и определения въз основа на това увеличение корпоративен данък, ведно с определените лихви; в частта на увеличението на финансовия резултат за 2011 г. със сумата 532 638,44 лева, представляващи разходи по фактури, издадени от „Игал“ ЕООД и „Агрофог“ ЕООД и определения въз основа на това увеличение корпоративен данък, ведно с определените лихви, както и в частта, с която са доначислени лихви върху авансови вноски по ЗКПО за 2010 г. и 2011 г., като в отменените части делото е върнато на АСВТ за ново разглеждане от друг състав.

 

В настоящото производство жалбоподателят, чрез процесуалния си представител ***Д., поддържа жалбата си срещу РА в тази част. Не претендира присъждане на направените разноски по делото.

 

Ответникът по жалбата, директорът на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – Велико Търново, чрез процесуалния си представител *** У.оспорва същата като неоснователна. Моли жалбата да бъде отхвърлена, като претендира за разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 39 271,53 лева, съгласно приложен списък.

 

Представителят на ВТОП дава становище за неоснователност на жалбата и предлага съдът да я отхвърли.

 

В настоящото производство и съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.

Производството по издаване на РА започва с възлагане на ревизия, следователно актът, с който се задвижва това производство, е заповед за възлагане на ревизия. Със заповедта за възлагане на ревизия не се създават права или задължения и не се засягат законни интереси на ревизираните субекти, а само се поставя началото на ревизионните действия, след приключването на които се издава ревизионен акт. Въз основа на нея, обаче, започват действия по ревизиране и издаване на ревизионен акт. Като начало на производството, заповедта за възлагане на ревизията, следва да отговаря на определени законови изисквания. Следва да бъде издадена от компетентен орган – този по чл. 112, ал. 2 или чл. 134, ал. 1 от ДОПК и да има изрично посоченото в чл. 113, ал. 1 от ДОПК съдържание. Органът, възлагащ ревизията, следва да определи ревизирания субект, ревизиращите органи и ръководителя на ревизията, срок за извършване на ревизията, ревизираните данъчни периоди и вида на ревизираните задължения, както и други обстоятелства, имащи  значение за ревизията. Всяка промяна в тези обстоятелства се извършва с нова заповед за възлагане на ревизия на органа, възложил ревизията, при съобразяване разпоредбите на чл. 113 и чл. 114 от ДОПК. Също така органът, възлагащ ревизията следва да определи със заповед и компетентния да издаде ревизионния акт орган по приходите, съобразно чл. 119, ал. 2 от ДОПК, в приложимата редакция преди изменението с ДВ, бр. 82 от 2012 г. Неспазването на изброените по-горе изисквания води до незаконосъобразност на извършените въз основа на тях действия, съответно до незаконосъбразност на развилото се на тази база производство по издаване на ревизионен акт.

В конкретния случай от приложените в папка 1 от дан. преписка доказателства е видно, че ревизионното производство е започнало въз основа на заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № 1201929/23.08.2012 г., издадена от Ц.М.П.– началник сектор „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП-Велико Търново. Първоначалната заповед е изменена със заповеди № 1202675/28.11.2012 г. и 1202877/20.12.2012 г., и двете издадени от И.К.А.– началник сектор „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП-Велико Търново. Последната е издала и заповед за определяне на компетентен орган (ЗОКО) № 1202877/11.02.2013 г., с която е определила Н.И.П.на длъжност главен инспектор по приходите да издаде ревизионния акт.

Настоящият съдебен състав като взе предвид горепосочените заповеди, както и представените от ответника заповеди по чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК намира, че при издаването на оспорения РА са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи последния до степен на нищожност, с оглед следните аргументи:

Със заповед № 95/14.02.2011 г. (л. 306-307 по делото) директорът на ТД на НАП – Велико Търново е определил органите по приходите, компетентни по чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК да издават заповеди за възлагане на ревизии, като в т. 3 от заповедта е посочена Ц.М.П.– началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП Велико Търново, като при законоустановено отсъствие същата да бъде замествана от И.К.А.– главен инспектор по приходите в отдел „Координация“. Тоест ЗВР 1201929/23.08.2012 г. е издадена от надлежно оправомощен за това орган.

Не така стоят нещата относно последвалите актове и действия по възлагане на ревизията и компетентния да издаде РА орган. От представените от ответника доказателства е видно, че със заповед № 757/02.11.2012 г. (л. 308 по делото) териториалният директор поименно в общо 12 точки е определил органите по приходите, компетентни да издават ЗВР, като с тази заповед са отменени предхождащите я заповеди. Видно от съдържанието на въпросната заповед, в т. 4 е включена Ц.М.П.– началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП – Велико Търново, ИРМ – Враца, а в т. 5 – И.К.А.– началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП – Велико Търново, ИРМ – Враца, считано от 26.11.2012 г. Следващата по хронология заповед по чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК, е с № 820/26.11.2012 г. (л. 309-310 по делото), в която отново в т. 4 и т. 5 като компетентни да възлагат ревизии органи са определени Ц.М.П.и И.К.А., независимо една от друга. Последно е представена заповед № 821/26.11.2012 г. на териториалния директор (л. 311 по делото), в която същият е определил органи по приходите, компетентни за неприключили ревизии до приключването им, като в т. 4 е посочена И.К.А.– началник сектор „Ревизии“ – неприключили ревизионни производства съгласно списък „Приложение“ № 4. В т. 29 на приложеното на гърба на заповедта Приложение № 4 е посочена ревизията на „Булгаплод-София“, възложена със заповед № 1201929/23.08.2012 г.

От така изложените факти е видно, че от 26.11.2012 г. компетентни да възлагат ревизии са едновременно Ц.М.П.и И.К.А., като конкретното ревизионно производство, възложено първоначално от Цв. П. е било предадено от директора на ТД на НАП на Ил. А.по силата на заповед № 821/26.11.2012 г. Тоест в случая безспорно е налице изземване на компетентност по отношение на възложителя на ревизията от териториалния директор. Съгласно чл. 7, ал. 3 от ДОПК определен в закона горестоящ орган може да изземе разглеждането и решаването на конкретен въпрос или преписка от компетентния орган по приходите, съответно от публичния изпълнител, в случаите когато са налице основания за отвод или самоотвод, както и в случаите на трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения, и да възложи правомощията по разглеждането и решаването им на друг орган, съответно публичен изпълнител, равен по степен на този, от когото е иззета преписката или въпросът. Анализът на тази разпоредба налага извод, че възможността за изземване на правомощия от един орган и предоставянето им на друг е предвидена само при конкретни хипотези, изчерпателно посочени в нея – на отвод, самоотвод или трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения, за разлика от разпоредбата на чл. 235, ал. 3 от ДПК (отм.), която не е въвеждала изрични изисквания за изземване разглеждането и решаването на конкретен въпрос или данъчна преписка от по-горестоящия данъчен орган и възлагане правомощията по издаване на съответните актове на друг равен по степен данъчен орган. В случая заповед № 821/26.11.2012 г. за изземване на посочените в приложението ревизионни производства, вкл. процесното, не съдържа фактически основания, въз основа на които да се извърши преценка налице ли е някое от законовите изисквания, обуславящо промяна на органа, възложил ревизията, който от своя страна е определящ органа, компетентен да издаде РА.

Действително горестоящият орган може да изземе решаването на конкретна преписка във всеки момент от ревизионното производство. Това обаче е допустимо само в предвидените от закона случаи. Липсата на мотиви за изземването на правомощия от определения за това орган по приходите води до незаконосъобразната подмяна на лицето, което следва да издаде ЗВР и ЗОКО – тоест да определи ревизиращия екип, срока на ревизията, вида и обхвата на ревизираните задължения и органът, който следва да издаде РА. В случая настъпването на някоя от предвидените в чл. 7, ал. 3 от ДОПК предпоставки не може да се изведе и от представените по делото доказателства. Няма данни за отвод или самоотвод, както и за трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения. Напротив – със заповед № 820/26.11.2012 г. Ц. П. като началник сектор „Ревизии“ продължава да е оправомощена да възлага ревизии, следователно извършеното изземване на преписката от нея е немотивирано и незаконосъобразно.

Разпоредбата на чл. 7, ал. 3 от ДОПК има за цел осигуряване на обективност, безпристрастност и законосъобразност при издаване на ревизионните актове. След като не са изложени мотиви за изземване решаването на конкретната преписка от възлагащия ревизията и не са установени основанията, посочени в закона, то следва да се приеме, че И.К.А.не е била компетентна да издаде последващите ЗВР и ЗОКО (в този смисъл е и напр. Решение № 818/26.01.2016 г. на ВАС по адм. дело № 6113/2015 г., Решение № 13914/19.12.2016 г. по адм. дело № 8843/2016 г. и др.). Органът по приходите, издал ревизионния акт въз основа ЗОКО, издадена от некомпетентен орган, също не е компетентен. Актът при липса на компетентност на издалия го орган е нищожен. В случая се касае за порок, който не може да бъде отстранен. За наличието му съдът следи служебно, независимо от това дали жалбоподателят се е позовал на него, предвид липсата на произнасяне по конкретната незаконосъобразност от страна на АСВТ и ВАС при първоначалното разглеждане на делото. Преценката за законосъобразността на оспорения акт е самостоятелна като съдът е длъжен да обсъди и валидността на акта, независимо, че делото е било върнато с указания по съществото на актатака напр. Решение № 1179/03.02.2015 г. на ВАС по адм. дело № 5683/2014 г. и Решение № 14624/04.12.2014 г. на ВАС по адм. дело № 2557/2014 г. Ето защо при извършване на такава проверка и констатиране на порок, водещ до нищожност на обжалвания акт, то нищожността следва да бъде обявена с решението на съда, тъй като преценката за това е част от предметните предели на съдебната проверка. Следователно РА следва да бъде обявен за нищожен в частите, предмет на настоящото дело.

 

Въпреки този изход на делото на жалбоподателя не следва да се присъждат разноски с оглед изричното изявление на процесуалния му представител, че такива не се претендират.

По изложените съображения и на основание чл. 160 от ДОПК, съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

           

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН Ревизионен акт № *********/26.04.2013 г. на орган по приходите при ТД на НАП - Велико Търново, потвърден с Решение № 335/29.07.2013 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ - Велико Търново, в частта на отказано право на приспадане на данъчен кредит в общ размер на 149 623,26 лева по фактури, издадени от „Игал“ ЕООД и в общ размер на 142 151,40 лева по фактури, издадени от „Агрофог“ ЕООД ведно със съответните лихви; в частта на увеличението на финансовия резултат за 2009 г. със сумата от 1 513 587,50 лева, представляващи отчетени разходи за неустойка към „Магазин Европа“ АД и „Поултрипродъктс“ ЕАД и определения въз основа на това увеличение корпоративен данък, ведно с определените лихви; в частта на увеличението на финансовия резултат за 2010 г. със сумата от 1 050 000 лева, представляващи отчетени разходи за неустойка към „Поултрипродъктс“ ЕАД, със сумата 2 045 000 лева, представляваща разходи в резултат на прехвърляне на вземане от „Мина Черно море-Бургас“ ЕАД на „Поултрипродъктс“ ЕАД, и със сумата 125 000, представляващи разходи по фактури, издадени от „Игал“ ЕООД и определения въз основа на това увеличение корпоративен данък, ведно с определените лихви; в частта на увеличението на финансовия резултат за 2011 г. със сумата 532 638,44 лева, представляващи разходи по фактури, издадени от „Игал“ ЕООД и „Агрофог“ ЕООД и определения въз основа на това увеличение корпоративен данък, ведно с определените лихви, както и в частта, с която са доначислени лихви върху авансови вноски по ЗКПО за 2010 г. и 2011 г.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: