Решение по дело №871/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 април 2023 г.
Съдия: Веселка Велкова Златева
Дело: 20227150700871
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш   Е    Н     И     Е

 

№ 181/3.4.2023г.

 

В       И  М  Е  Т  О           Н  А           Н  А  Р  О  Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VІІІ административен състав, в открито съдебно заседание на 02.03.2023г. в състав:

 

                          СЪДИЯ: ВЕСЕЛКА ЗЛАТЕВА

 

при секретаря  Янка Вукева и с участието на прокурора ………като разгледа докладваното от съдия Златева адм.дело №871 по описа за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба на П.И.Е., ЕГН********** *** против заповед №РД 20-158 от 22.08.2022г. на Министъра на земеделието в частта, в която е изменена заповед № РД 09-229 от 01.03.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите и е допълнена по т.1 със следното:

Допустимостта/недопустимостта на площта на парцели с идентификатори 00254-172-1-1, 66559-582-1-1, 00571-230-7-1, 10505-30-1-1,  63032-320-5-1, 78056-121-1-1, 78056-346-1-1, 63032-429-1-2, 65468-134-4-1,  65468-134-6-1, 78056-348-2-1, 81089-3618-3-1, заявени за подпомагане за кампания 2018 от П.И.Е. с УРН637684, е определена чрез дешифриране на сателитни изображения, собственост на Европейската комисия, отговарящи на изискванията на чл.11 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол и на техническите указания, издавани към страните членки на ЕС, придобити от Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция по смисъла на чл.21 от Регламент /ЕС/ №1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, чрез специализирана интернет платформа за комуникация и обмен на данни между ЕК и страните членки на ЕС, предоставени на Министерство на земеделието, храните и горите / тогава/ с приемо-предавателен протокол от 15.08.2019г., заснети за зони ISPER и SAEDI, в които на база географско съпоставяне между парцелите и различните зони на сателитно заснемане попадат изброените парцели – на дати 07 и 12.06.2018г., чрез сателит WORLDVIEW 3, KOMPSAT3 и GEOEye1.

          

            Твърди се, че заповедта в оспорената част е незаконосъобразна. Изложени са подробни съображения. Моли съдът да прогласи нищожността на оспорения административен акт, алтернативно - да бъде отменена като незаконосъобразна.  Претендира разноски.

Ответникът Министърът на земеделието чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съдът да я остави без уважение. Излага съображения. Претендира разноски.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност приема от фактическа и правна страна следното:

Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител, като с УИН 13/140618/99326 за 2018г. е заявил за подпомагане парцели. 

Със заповед №РД 09-229 от 01.03.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019. Заповедта е обжалвана в частта, в която извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали заявени от земеделския производител имоти.

С решение №388/03.07.2020г. по адм.д.№576/19г. по описа на АдмС-Пазарджик заповед №РД 09-229 от 01.03.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите е частично отменена по отношение на следните площи: площта от 0, 91ха., попадаща в парцел № 00254-172-1-1, намиращ се в землището на с. Алеко Константиново, общ. Пазарджик; площта от 0, 16ха., попадаща в парцел № 00571-230-7-1, намиращ се в землището на с. Априлци, общ. Пазарджик; площта от 0, 50ха., попадаща в парцел № 05459-27-1-1, намиращ се в землището на с. Боримечково, общ. Лесичово; площта от 0, 10ха., попадаща в парцел № 05459-393-1-1, намиращ се в землището на с. Боримечково, общ. Лесичово; площта от 0, 32ха., попадаща в парцел № 05459-482-1-1, намиращ се в землището на с. Боримечково, общ. Лесичово; площта от 0, 70ха., попадаща в парцел № 05459-482-2-1, намиращ се в землището на с. Боримечково, общ. Лесичово; площта от 0, 22ха., попадаща в парцел № 10505-30-1-1, намиращ се в землището на с. Величково, общ. Пазарджик; площта от 0, 29ха., попадаща в парцел № 63032-320-5-1, намиращ се в землището на с. Росен, общ. Пазарджик; площта от 0, 14ха., попадаща в парцел № 63032-429-1-2, намиращ се в землището на с. Росен, общ. Пазарджик; площта от 0, 12ха., попадаща в парцел № 65437-48-1-1, намиращ се в землището на с. Сарая, общ. Пазарджик; площта от 0, 04ха., попадаща в парцел № 65468-134-4-1, намиращ се в землището на с. Сбор, общ. Пазарджик; площта от 0, 01ха., попадаща в парцел № 65468-134-6-1, намиращ се в землището на с. Сбор, общ. Пазарджик; площта от 0, 12ха., попадаща в парцел № 65468-479-6-1, намиращ се в землището на с. Сбор, общ. Пазарджик; площта от 0, 11ха., попадаща в парцел № 66559-582-1-1, намиращ се в землището на с. Синитово, общ. Пазарджик; площта от 0, 21ха., попадаща в парцел № 78056-121-1-1, намиращ се в землището на с. Цар Асен, общ. Пазарджик; площта от 0, 28ха., попадаща в парцел № 78056-346-1-1, намиращ се в землището на с. Цар Асен, общ. Пазарджик; площта от 0, 09ха., попадаща в парцел № 78056-348-2-1, намиращ се в землището на с. Цар Асен, общ. Пазарджик; площта от 0, 15ха., попадаща в парцел № 81089-3618-3-1, намиращ се в землището на с. Черногорово, общ. Пазарджик.

В тази част съдебното решение е обжалвано и с решение №15211 от 09.12.2020г., постановено по адм.д.№8619/20г. по описа на ВАС решението на АдмС-Пазарджик е оставено в сила.  Прието е, че липсата на разпореждане в атакуваното решение за последващите действия на административния орган не съставлява основание за касационна отмяна по смисъла на чл. 209, т. 3 от АПК. Административният акт, който частично е отменен със съдебното решение, е издаден при условията на служебно упражняване при обвързана компетентност на правомощия, за които в закон са предвидени задължение и срок за изпълнение. Следователно след отмяна на акта административният орган е длъжен да се произнесе отново, за да приключи административното производство и без изрично разпореждане от съд. Указано е на административния орган при новото произнасяне първо да установи всички относими факти, след което да издаде административен акт в зависимост от фактическата обстановка, която приеме за установена и приложи материалния закон към тези факти. Прието е, че не е възможно при неизяснена фактическа обстановка в административната фаза на производството, административният съд да разпореди съдържанието на административния акт, което не е и сторил.

В изпълнение на съдебното решение по адм.д.№8619/20г. по описа на ВАС и съобразно дадените указания е издадена процесната заповед на основание чл.33а, ал.2 от  Закона за подпомагане на земеделските производители, чл.11 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, решение №388/03.07.2020г. по адм.д.№576/19г. по описа на АдмС-Пазарджик и решение №15211 от 09.12.2020г. по адм.д.№8619/20г. по описа на ВАС, като е изменена заповед № РД 09-229 от 01.03.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите и е допълнена по т.1 със следното:

Допустимостта/недопустимостта на площта на парцели с идентификатори 00254-172-1-1, 66559-582-1-1, 00571-230-7-1, 10505-30-1-1,  63032-320-5-1, 78056-121-1-1, 78056-346-1-1, 63032-429-1-2, 65468-134-4-1,  65468-134-6-1, 78056-348-2-1, 81089-3618-3-1, заявени за подпомагане за кампания 2018 от П.И.Е. с УРН637684, е определена чрез дешифриране на сателитни изображения, собственост на Европейската комисия, отговарящи на изискванията на чл.11 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол и на техническите указания, издавани към страните членки на ЕС, придобити от Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция по смисъла на чл.21 от Регламент /ЕС/ №1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, чрез специализирана интернет платформа за комуникация и обмен на данни между ЕК и страните членки на ЕС, предоставени на Министерство на земеделието, храните и горите / тогава/ с приемо-предавателен протокол от 15.08.2019г., заснети за зони ISPER и SAEDI, в които на база географско съпоставяне между парцелите и различните зони на сателитно заснемане попадат изброените парцели – на дати 07 и 12.06.2018г., чрез сателит WORLDVIEW 3, KOMPSAT3 и GEOEye1.

Заповедта е връчена на жалбоподателя на 30.08.2022г., съответно жалбата е подадена на 13.09.2022г.  В този смисъл е допустима - подадена е в срок, срещу подлежащ на оспорване административния акт и от лице, имащо правен интерес да оспорва. Актът е издаден от материално компетентен административен орган, в писмена форма при спазване изискванията на чл. 59, ал.2 от АПК. В тази връзка съдът приема за неоснователен довода на жалбоподателя П.Е., че като не е изпратена преписката от съда / при постановяване на съдебните решения в производствата по оспорване на изменената заповед / на адм. орган за ново произнасяне, то той не е имал компетентност да извършва изменение на първоначалната заповед, поради което е постановил нищожен административен акт.

Вярно е, че в нито едно от двете съдебни решения няма изричен диспозитив, с който преписката да е върната на адм.орган за произнасяне, но заповедта е издадена при спазване указанията, дадени от ВАС - административният орган при новото произнасяне първо да установи всички относими факти, след което да издаде административен акт в зависимост от фактическата обстановка, която приеме за установена и приложи материалния закон към тези факти. Затова съдът приема, че оспорената заповед не е нищожна на основание чл.177, ал.2 от АПК.

Тежестта на доказване, че са налице фактическите основания, посочени в оспорения административен акт, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, се носи от ответника. Така по искане на Министъра на земеделието, чрез процесиалния му представител, е допусната и изслушана СТЕ, заключението на която съдът възприема изцяло като обосновано, непротиворечащо на останалите събрани по делото доказателства, изготвено от компетентно ВЛ. Установява се, че на парцелите, предмет на оспорената заповед, е извършено дешифриране /компютърно разчитане/ на актуализираната за кампания 2018 цифрова ортофотокарта.

Орторектификацията на сателитните изображения представлява корекция на изображението при което се извършва трансформиране от централна проекция към ортогонална проекция, като резултата трябва да бъде изображение с характеристики, както при картните проекции. Фирмата изпълнител изготвя мозайка от орторектифицирани сателитни изображения, съгласно разграфката и номенклатурата на Цифровата ортофотокарта, създадена за територията на цялата страна, за нуждите на СИЗП на МЗ.

Установява се от заключението на СТЕ, че с протокол от 15.08.2018г. са предоставени данни на МЗ за ежегодната актуализация на СИЗП - кампания 2018.

Процесиите парцели попадат в зони ISPER и SAEDI на база географското съпоставяне с различните зони на сателитното заснемане през 2018г. , като за тези зони то е извършено на 07.06.2018г. и 12.06.2018г.

Определянето на допустимата за подпомагане площ е извършено чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуализираната за кампания 2018 цифрова ортофотокарта, на база сателитни изображения към посочените по-горе дати и в този смисъл информацията, която е използвана за целта, е била актуална.

В резултат на направеното изследване на сателитните снимки ВЛ е установило следното по отношение на процесните имоти:

1. Парцел 00254-172-1-1- з-ще с.Алеко Константиново, декларирана култура-звездан, площ 1,18ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,91ха

По-голямата част от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г- площите са заети от множество гъсти и мозаечно разположени храсти, липсват следи от земеделска култура. Неподдържани/дълго пустеещи площи.

2. Парцел 00571-230-7-1- з-ще с.Априлци, декларирана култура-звездан, площ 1,16ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,16ха

Части от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т1, чл.7, и чл. 10, ал.1 ,т.1 и ал.2,т,1 - основно гора, както и неподдържани/дълго пустеещи площи.

3. Парцел 10505-30-1-1- з-ще с.Величково, декларирана култура-звездан, площ 1,04ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,25ха

Част от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т1, чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г- полски път с неподдържана площ без култура/земеделска дейност.

4. Парцел 63032-320-5-1- з-ще с.Росен, декларирана култура-звездан площ 1,31xa, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,19ха

Части от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г. - площите са заети от множество гъсти и мозаечно разположени храсти, липсват следи от земеделска култура. Неподдържани/дълго пустеещи площи.

5. Парцел 63032-429-1-2- з-ще с.Росен, декларирана култура-звездан, площ 0,44ха, извън обхвата на допустимия слой е целия парцел, в размер на 0,44ха.

Части от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т1, чл.7, и чл. 10, ал.1 ,т.1 и ал.2,т.1 - основно гора, както и неподдържана площ без култура/земеделска дейност.

6. Парцел 65468-134-4-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-звездан, площ 0,32ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,10ха

Част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г- площите са заети от множество гъсти и мозаечно разположени храсти, липсват следи от земеделска култура. Неподдържани/дълго пустеещи площи.

7. Парцел 65468-134-6-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-звездан, площ 0,18ха, извън обхвата на допустимия слой е целия парцел в размер на 0,18ха

Част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г- храсти и дървета, липсват следи от земеделска дейност/култура. Неподдържани/дълго пустеещи площи.

8. Парцел 66559-582-1-1- з-ще с.Синитово, декларирана култура-звездан, площ 1,52ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,17ха.

Части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т1, чл.7, и чл. 10, ал.1,т. 1 и ал.2,т, 1 от Наредба№2 от 26 март 2018г — дере/редица дървета, неподдържана площ без култура/земеделска дейност.

9. Парцел 78056-121-1-1- з-ще с.Цар Асен, декларирана култура-звездан, площ 7,09ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 1,63ха

Част от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т.2, чл.7, и чл. 10, ал.1,т. 1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г- основно неподдържани пустеещи площи без култура/земеделска дейност, както и наличие на гора.

10. Парцел 78056-346-1-1- з-ще с.Цар Асен, декларирана култура-детелина, площ 1,1 lxa, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,28ха

Част от парцела са недопустима за подпомагане на основание чл.З, ал.1,т.1 и 4, чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г- площта представлява гора.

11. Парцел 78056-348-2-1- з-ще с.Цар Асен, декларирана култура-ливади за косене, площ 0,30ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,09ха

Части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т1, чл.7, и чл. 10, ад. 1 ,т. 1 и ал.2,т.1 - неподдържана площ, заета от дървесна растителност, част от гора.

12. Парцел 81089-3618-3-1- з-ще с.Черногорово, декларирана култура-звездан, площ 1,38ха, извън обхвата на допустимия слой е целия парцел, в размер на 1,3 7ха Части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.З, ал.1, т1, чл.7, и чл. 10, ал.1,т.1 и ал.2,т.1 - дере/редица дървета, неподдържана площ без култура/земеделска дейност.

 

Изключените площи, както са описани, не отговарят на критериите за допустимост на земеделските парцели съгласно Наредба №2/2018г.

В с.з., проведено на 02.03.2023г. ВЛ допълва, че за изготвяне на заключението е използвало предоставените от МЗ всички материали от теренни проверки, снимки в pdf формат, разгледало е ортофотокартите. Категорично е, че дешифрацията е извършена коректно и площите са недопустими за подпомагане.

По своето естество Системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. Структурата на данните се определя с Наредба № 105 от 22 август 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, издадена на основание чл.30, ал.6 от ЗПЗП.

На Министерство на земеделието е вменено задължението да създаде в Системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който да включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.  Нормата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП предвижда данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", да се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели, чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП и чрез други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието има достъп и може да използва при липса на информация - с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите.

 Събраните по делото доказателства, анализирани поотделно и в съвкупност и през призмата на посочените нормативни разпоредби налагат извода, че данните, касаещи процесните площи за относимата 2018г. са установени посредством дешифриране на актуалната ортофотокарта, като в подкрепа на този извод на съда са събраните по делото доказателства, в т.ч. заключението на СТЕ. Данните са еднозначни и непротиворечиви и отразяват актуалното състояние на всеки един от процесните парцели.

         Разпоредбите на чл.4 – чл.10 от Наредба №2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ уреждат площите, допустими за подпомагане. Съобразявайки критериите според Наредбата от една страна и от друга заключението на СТЕ, съдът приема, че на изискванията на горните материалноправни норми за допустимост не отговарят парцели 00254-172-1-1, 66559-582-1-1, 00571-230-7-1, 10505-30-1-1,  78056-121-1-1, 78056-346-1-1, 63032-429-1-2, 65468-134-4-1,  65468-134-6-1, 78056-348-2-1, 81089-3618-3-1 и по отношение на тях административният орган законосъобразно е приел недопустимост за подпомагане през кампания 2018, съответно жалбата в тази част е неоснователна и следва да се отхвърли.

         По отношение на парцел 63032-320-5-1 се установи от заключението на ВЛ, че при извършеното изследване на сателитните изображения площта, която попада извън обхвата на допустимия слой е в размер на 0,19ха - заета е от множество гъсти и мозаечно разположени храсти, липсват следи от земеделска култура, неподдържани/дълго пустеещи площи.

         Предвид че жалбоподателят е заявил 0,29ха, то 0,1ха от парцела са от допустимия слой за подпомагане, съответно незаконосъобразно административният орган е приел, че тази площ е недопустима за подпомагане през кампания 2018 и в тази част заповедта следва да се отмени.

         При този изход на делото в тежест на ответника по жалбата следва да се възложат сторените от жалбоподателя разноски съразмерно уважената част от жалбата в размер 2,50лв от претендираните такива в размер на 710лв. Съразмерно отхвърлената част от жалбата в полза на ответника следва да се възложат сторените от него разноски в размер на 648лв. Така след извършеното приспадане жалбоподателят следва да заплати на Министерство на земеделието сумата от 645,50лв сторени съдебно-деловодни разноски.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Административен съд - Пазарджик

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ заповед №РД 20-158 от 22.08.2022г. на Министъра на земеделието в частта, в която е изключена от площите в добро земеделско състояние, заявени за подпомагане за кампания 2018 от П.И.Е. с УРН637684, площ от 0,1ха, представляваща част от парцел 63032-320-5-1.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.И.Е. с УРН637684 против заповед №РД 20-158 от 22.08.2022г. на Министъра на земеделието в частта, в която са изключени от площите в добро земеделско състояние следните парцели с идентификатори 00254-172-1-1, 66559-582-1-1, 00571-230-7-1, 10505-30-1-1,  78056-121-1-1, 78056-346-1-1, 63032-429-1-2, 65468-134-4-1,  65468-134-6-1, 78056-348-2-1, 81089-3618-3-1, както и част от парцел с идентификатор 63032-320-5-1 - за площ от 0,19ха.

ОСЪЖДА П.И.Е., ЕГН********** *** да заплати на Министерство на земеделието сумата от 645,50лв сторени съдебно-деловодни разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

     

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/